Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: 18 juni 1998 - Hamburg-Blankenese

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

18 juni 1998 - Hamburg-Blankenese

I dag för 23 år sedan, S-banestationen Hamburg-Blankenese, som möjligen ser likadan ut i dag. Blankenese ligger vid S-banelinjen S 1 mot Wedel och är en säckstation där tågen till och från Wedel byter riktning på sin väg från resp till Hamburgs centralare delar och den andra ändstationen Poppenbüttel. I rusningstid har vissa S-tåg Blankenese som ändstation, vilket kallas linje S 11.

Sv: 18 juni 1998 - Hamburg-Blankenese

Tackar!

Jag kan bara bidra med en bild tagen 5 oktober 2016. Semaforerna är kvar i drift men ny teknik är s smaningom på väg. På banan till Wedel har även Hochkamp, Klein Flottbek och Sülldorf semaforer. Ställverket i Hochkamp bemannas endast under rusningstiden, annars visar alla signaler körtillstånd.
    Och här är fotot:

Viele Grüße
    Sören

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    I dag för 23 år sedan, S-banestationen Hamburg-Blankenese, som möjligen ser likadan ut i dag. Blankenese ligger vid S-banelinjen S 1 mot Wedel och är en säckstation där tågen till och från Wedel byter riktning på sin väg från resp till Hamburgs centralare delar och den andra ändstationen Poppenbüttel. I rusningstid har vissa S-tåg Blankenese som ändstation, vilket kallas linje S 11.
    Jag ser i tidtabellen att man klarar riktningsbytet på 1 minut (ankomst 14.05, avgång 14.06 t.ex.), även i högtrafik.
    Kan någon förklara hur de gör? Kör man med fullängdståg ända ut till Wedel?
    Byter man förare i Blankenese för att hinna med, i Sverige nämns ju att det behövs ca 5 minuter för riktningsbyte?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Ett märkligt minne från Blankenese var när jag prövade att komma med ett tåg precis vid dörrstängning, aningen oförnuftigt det gick till hälften så att axelremsväskan hamnade utanför och den hade pengar, biljetter,hemnycklar och lite av varje. Och efter Blankenese skulle dörrarna öppnas på andra sidan hela vägen till nästa vändning.
    Men det var en individ,han såg en aning sluskig ut , som såg och vinkade till föraren som gjorde en extra öppning. En tacksam vinkning mot individen och i väg. Sen har jag lärt mig att vara mer försiktig vid dörrstängning och väsentliga saker får vara i en Interrailpåse innanför skjortan.

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Kör man med fullängdståg ända ut till Wedel?
    Byter man förare i Blankenese för att hinna med [...]?
    Två gånger ja. Det är två tågsätt som är den maximala längden på S 1/S 11.
    Och i Ohlsdorf delas/kopplas S 1 varje 10:e minut: Mot flygplatsen den ena delen, mot Poppenbüttel den andra.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg
    Två gånger ja. Det är två tågsätt som är den maximala längden på S 1/S 11.
    Och i Ohlsdorf delas/kopplas S 1 varje 10:e minut: Mot flygplatsen den ena delen, mot Poppenbüttel den andra.
    Att jämföra med hur omöjligt det var när tågen mot Nynäshamn skulle delas i Västerhaninge och lösningen till sist blev att köra fullängdståg hela vägen.
    Även München har ju något liknande med ena flygplatslinjen och vi kanske kommer ihåg tågfärjorna över Stora Bält där IC3 delades körde ombord kopplades igen när man var i land och delades en gång till i Fredericia.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag ser i tidtabellen att man klarar riktningsbytet på 1 minut (ankomst 14.05, avgång 14.06 t.ex.), även i högtrafik.
    Kan någon förklara hur de gör? Kör man med fullängdståg ända ut till Wedel?
    Byter man förare i Blankenese för att hinna med, i Sverige nämns ju att det behövs ca 5 minuter för riktningsbyte?
    I Södertälje hamn klarar man sig väl med mindre än 5 minuter just genom förarbyte?

(eller kör man t o m med dubbla förare mellan hamn och centrum?)

1. Klass
    Medlem
    feb 2020

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    I Södertälje hamn klarar man sig väl med mindre än 5 minuter just genom förarbyte?

(eller kör man t o m med dubbla förare mellan hamn och centrum?)
    Nej man byter förare innan backen. Men man måste vid bytet göra bromsprov vilket tar några minuter.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Cica Visa inlägg
    Nej man byter förare innan backen. Men man måste vid bytet göra bromsprov vilket tar några minuter.
    Byter man förare igen i Södertälje hamn när tåget återvänder mot Stockholm och bortom?

Passagerare Kristians avatar
    Medlem
    mar 2018

Byter man förare igen i Södertälje hamn när tåget återvänder mot Stockholm och bortom?
    Stämmer!

//En av kvällens backåkare med tre backvarv kvar.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: 18 juni 1998 - Hamburg-Blankenese – spårspärrsignalerna

Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg
    Tackar!

Jag kan bara bidra med en bild tagen 5 oktober 2016. Semaforerna är kvar i drift men ny teknik är s smaningom på väg. På banan till Wedel har även Hochkamp, Klein Flottbek och Sülldorf semaforer. Ställverket i Hochkamp bemannas endast under rusningstiden, annars visar alla signaler körtillstånd.
    Och här är fotot:

Viele Grüße
    Sören
    På din och Hans Bromans bild kan jag bara se höga spårspärrsignaler i läge stopp. Men är det dessa som du och Hans kallar 'semaforer'? Och varför ha dessa höga på stolpe placerade spårspärrsignalerna och inte moderna dvärgsignaler med lampor?

undrar en nyfiken mj-rallare som minns de här spårspärrsignalerna från Märklinkatalogen. 😊

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    På din och Hans Bromans bild kan jag bara se höga spårspärrsignaler i läge stopp. Men är det dessa som du och Hans kallar 'semaforer'? Och varför ha dessa höga på stolpe placerade spårspärrsignalerna och inte moderna dvärgsignaler med lampor?

undrar en nyfiken mj-rallare som minns de här spårspärrsignalerna från Märklinkatalogen.
    Det var Sören Heise och inte jag, som nämnde semaforer. Tyvärr kan jag inte reda ut det här riktigt, men det kan säkert Sören. Jag antar bara att signalerna på bilderna regleras mekaniskt och inte elektriskt, och gissar att de därför är att jämställa med semaforer, eller på tyska Formsignale.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det var Sören Heise och inte jag, som nämnde semaforer. Tyvärr kan jag inte reda ut det här riktigt, men det kan säkert Sören. Jag antar bara att signalerna på bilderna regleras mekaniskt och inte elektriskt, och gissar att de därför är att jämställa med semaforer, eller på tyska Formsignale.
    Skulle man titta åt andra hållet, då skulle man kunna se semaforerna. Några bildbevisen

https://www.drehscheibe-online.de/ga...T;Blankenese;4

Mvh mormax

Ställverket i Blankenese är ett elektromekaniskt.
    På bilderna ser vi ett "Schutzhaltsignal", de två första begrepp på http://stellwerke.de/signal/deutsch/sh.html.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Är det inte så (delvis enligt Sörens länk) att tyska signaler är antingen Formsignale eller Lichtsignale?
    Och den på bilden är ju inte en ljussignal, och då kanske det är en Formsignale, vilket oftast kallas semaforer på svenska.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •