Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Nedriven kontaktledning Björnlunda

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Nedriven kontaktledning Björnlunda

Det verkar vara en del störningar i tågtrafiken på Västra stambanan mellan Gnesta och Flen. Enligt ombordare på 23004 är det nedriven kontaktledning.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Nedriven kontaktledning Björnlunda

Enligt mediauppgifter under eftermiddagen är det ett Snälltåg som tappat en pantograf - den lossnade väl efter att ha hakat i och rivit med sig tråden. Eventuellt har en mindre brand uppstått; SVT.se var inte tydliga på den punkten.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Anders_W Visa inlägg
    Enligt mediauppgifter under eftermiddagen är det ett Snälltåg som tappat en pantograf - den lossnade väl efter att ha hakat i och rivit med sig tråden. Eventuellt har en mindre brand uppstått; SVT.se var inte tydliga på den punkten.
    Snälltåget, troligen 3941, stod på sidan i Sparreholm.
    Protrains bärgningslok verkade vara på väg mot Flen på nedspår, eventuellt efter avslutad uppdrag.

Enligt störningsmeddelanden var det någon form av problem med kontaktledningen även på förmiddagen. Flixtrain blev till exempel rejält försenade. Kan det finnas något samband?

Passagerare
    Medlem
    maj 2019

Citat Ursprungligen postat av Anders_W Visa inlägg
    Stämmer bra. Var tydligen bärtråden som hänger löst och som trasslade in sig och drog av strömavtagaren på loket. En mindre brand i banvallen vid försök att få upp den främre strömavtagaren
    Mvh, ombordansvarig på snälltåget 3941 som rev kontaktledningen.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Lilienberg Visa inlägg
    Enligt störningsmeddelanden var det någon form av problem med kontaktledningen även på förmiddagen. Flixtrain blev till exempel rejält försenade. Kan det finnas något samband?
    Det underlättar om man anger vilket tåg man menar. Gissar att du menar morgontåget från Göteborg, 23000... De var redan ca 80 min sena, lokskada i Göteborg enligt TRV system. Tappade sedan ca 10 min till vid felstället.
    Felet vid Stjärnhov uppstod ca 10:25, och tågen förbi tappade ca 5-60 min beroende på hur de hamnade i "kön" förbi enkelspåret Björnlunda-Nyckelsjön. Norrgående SJ-tåg omleddes via Nyköping.

Senast redigerat av Törnis den 2021-06-18 klockan 06:46:31. Anledning: Preciseringar...

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Törnis Visa inlägg
    Det underlättar om man anger vilket tåg man menar. Gissar att du menar morgontåget från Göteborg, 23000... De var redan ca 80 min sena, lokskada i Göteborg enligt TRV system. Tappade sedan ca 10 min till vid felstället.
    Felet vid Stjärnhov uppstod ca 10:25, och tågen förbi tappade ca 5-60 min beroende på hur de hamnade i "kön" förbi enkelspåret Björnlunda-Nyckelsjön. Norrgående SJ-tåg omleddes via Nyköping.
    Och Flixtrains lunchavgång från Stockholm var sen redan från start pga sen vändning.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Tågx Visa inlägg
    Stämmer bra. Var tydligen bärtråden som hänger löst och som trasslade in sig och drog av strömavtagaren på loket. En mindre brand i banvallen vid försök att få upp den främre strömavtagaren
    Mvh, ombordansvarig på snälltåget 3941 som rev kontaktledningen.
    Ser ingen uppgift om hur det gick sedan. Så här blev det:
    3941:Lämnade Sparreholm 1822 (-473). till Malmö 2231 (1441).
    Blev sen tågvändning
    3942: fr Malmö 2307 (1611), t Stockholm 0414 (2112).

Också dagen efter (fredag) gick det sådär.
    3941: Gick bra till efter Nässjö, sedan -87 från Grimstorp, till Malmö 1631 (1441)
    3942: fr Malmö 1724 (1611), t Stockholm 2215 (2112).

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •