Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Stationen vid Penhs kulle (6 bilder)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Stationen vid Penhs kulle (6 bilder)

Bilderna från Phnom Penh i Kambodja togs den 2 februari 2018. Det var inte lätt att få tillstånd att gå ut och fotografera när det var flera timmar kvar till tågets avgång. Security, not allowed, dangerous m.m. användes som argument men efter en kvart hade jag lyckats få personalen att förstå att jag inte tänkte ge mig. Man kan ju inte åka så långt hemifrån utan att fotografera tåg när såna finns! Väl ute på plattformen hade den eskorterande vakten inga som helst problem med spårspring och visade glatt tåget och vagnarna på spåret bredvid... så noga var det alltså inte.

Det var tänkt att bli en liten tågresa också då det skulle gå ett par lokaltåg men dessa var inställda och ingen kunde förklara varför. Jag får se det som en anledning att återvända nån gång!

Järnvägsstationen i Phnom Penh.

Livlig trafik med många mopeder.

På spårsidan var det lugnare! Eftermiddagens tåg till Sihanoukville står parkerat.

Tåget bestod av en tvåvagnars motorvagn, en täckt godsvagn för mopeder och en biltransportvagn.

En oas av lugn i en i övrigt kaotisk stad. Denna vy är annorlunda idag då det byggts en hel del hus bortom stationen.

Ett uppställt ånglok.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Stationen vid Penhs kulle (6 bilder)

Intressant. Man rustar visst upp järnvägarna där nu, dock utan att låta kineserna bygga om till normalspår (väl?), som på andra håll i både Asien och Afrika. Upprustning och påbörjad trafik har väl kommit västerut nu, fram till thailändska gränsen? Dock inte över den (och vidare till Bangkok) väl? Men hur är det österut, mot Vietnam?

/ L G

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Stationen vid Penhs kulle (6 bilder)

Citat Ursprungligen postat av Granis Visa inlägg
    Intressant. Man rustar visst upp järnvägarna där nu, dock utan att låta kineserna bygga om till normalspår (väl?), som på andra håll i både Asien och Afrika. Upprustning och påbörjad trafik har väl kommit västerut nu, fram till thailändska gränsen? Dock inte över den (och vidare till Bangkok) väl? Men hur är det österut, mot Vietnam?
    Båda banor är upprustade och innan Corona dök upp gick det att åka tåg till gränsen mot Thailand, men inte över den. Öster om PP har det aldrig funnits järnväg. Planer på en bana ner till HCMC finns men än har inget hänt.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •