Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: SJ har släppt biljetter fram till december

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

SJ har släppt biljetter fram till december

I går släppte SJ i princip biljettbokning för perioden 16 aug - 11 dec, alltså till tågplaneperiodens slut. Jag tog en titt på linjen Stockholm - Malmö och jämförde med linjetidtabellen (pdf) hos Resrobot/Samtrafiken för en godtyckligt vald vecka i oktober.

Mitt intryck för SJ på Södra stambanan är att alla snabbtåg som står i linjetidtabellen också finns med i tidtabellssökningen, men att vissa tåg har texten "Inga fler biljetter säljs" och är alltså säljstoppade. Jag får intrycket att det nog är samma snabbtåg som de som är inställda sedan länge.

Det ser ut som att SJ inte helt vill stänga dörren till möjligheten att att under hösten sätta i gång något eller några av de här snabbtågen igen, ifall coronaläget förbättras så snabbt att kundernas efterfrågan på biljetter blir tillräckligt stor. (Inte så sannolikt.) I så fall är det väl egentligen snarare så att inga biljetter alls har sålts hittills, men eventuellt kan komma att säljas längre fram. Dock kanske den formulering som ligger i systemet minskar risken för att kunder belastar kundtjänsten med frågor om när biljetterna kan bli säljbara. Alternativet hade väl varit att stryka de här avgångarna helt ur bokningsdialogen.

De IC-tåg som finns i tågplanen och linjetidtabellen på Södra stambanan verkar vara helt strukna ur bokningsdialogen. De syns alltså inte för kunderna, och chansen att de åter kommer att köras under tågplaneperioden är väl mikroskopisk eller obefintlig.

När jag sedan söker på Stockholm - Köpenhamn för hösten är snabbtågen över Öresund lika borta ur bokningsmenyn som de har varit en längre tid. Alla förbindelser Stockholm - Köpenhamn kräver alltså byte i Malmö. Frågan är om det innebär att SJ definitivt har bestämt sig för att inte köra till Köpenhamn före tågplaneskiftet, vad som än händer med Danmarks inresebestämmelser, eller om SJ har kvar den möjligheten i bakfickan men inte vill visa upp den i bokningsdialogen förrän det i så fall är dags. Mitt tips är det första alternativet.

Senast redigerat av Hans Broman den 2021-06-17 klockan 11:04:16. Anledning: förtydligat ett ord

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: SJ har släppt biljetter fram till december

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    I går släppte SJ i princip biljettbokning för perioden 16 aug - 11 dec, alltså till tågplaneperiodens slut. Jag tog en titt på linjen Stockholm - Malmö och jämförde med linjetidtabellen (pdf) hos Resrobot/Samtrafiken för en godtyckligt vald vecka i oktober.

Mitt intryck för SJ på Södra stambanan är att alla snabbtåg som står i linjetidtabellen också finns med i tidtabellssökningen, men att vissa tåg har texten "Inga fler biljetter säljs" och är alltså säljstoppade. Jag får intrycket att det nog är samma snabbtåg som de som är inställda sedan länge.

Det ser ut som att SJ inte helt vill stänga dörren till möjligheten att att under hösten sätta i gång något eller några av de här tågen igen, ifall coronaläget förbättras så snabbt att kundernas efterfrågan på biljetter blir tillräckligt stor. (Inte så sannolikt.) I så fall är det väl egentligen snarare så att inga biljetter alls har sålts hittills, men eventuellt kan komma att säljas längre fram. Dock kanske den formulering som ligger i systemet minskar risken för att kunder belastar kundtjänsten med frågor om när biljetterna kan bli säljbara. Alternativet hade väl varit att stryka de här avgångarna helt ur bokningsdialogen.
    Att dessa "ligger kvar i bokningsdialogen" innebär väl att de kan blockera långsammare förbindelser? Kanske inte spelar någon roll för den som åker Stockholm-Malmö, men säkert för många som skulle åka delsträckor.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •