Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Norrköpings nya godsbangård

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 561

    Norrköpings nya godsbangård

    Samråd Norrköpings nya godsbangård - har hållits. Funderade på vad den här första illustrationskartan visar, men det är ju utdragsspåret.
    Lite svårt att orientera sig när det är uppdelat på fyra kartor. Fast väldigt detaljerat blir det.


  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Norrköpings nya godsbangård

    Kommer någon godstrafik att vara kvar i Södra hamnen?
    Och hur kommer i så fall anslutningen dit att se ut?

    /TKO


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 561

    Sv: Norrköpings nya godsbangård

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Kommer någon godstrafik att vara kvar i Södra hamnen?
    Och hur kommer i så fall anslutningen dit att se ut?

    /TKO
    Vet inte, men så länge det inte byggts något nytt på den gamla godsbangården går det ju att växla dit via befintligt spår från Händelö.

    Ur sid 30 - "Flytten av den befintliga godsbangården, mellan Butängen och Ingelsta i centrala Norrköping, innebär också att det blir plats över för
    annat. Norrköpings kommun har ännu inte fastlagt exakt vad marken kommer att användas till."
    Se ett annat samråd


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    126

    Sv: Norrköpings nya godsbangård

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Kommer någon godstrafik att vara kvar i Södra hamnen?
    Och hur kommer i så fall anslutningen dit att se ut?

    /TKO
    Jag undrade samma sak och frågade Norrköpings kommun om saken för ett tag sedan. Svaret jag fick var allt industrispår söder om Strömmen ska avvecklas.

    Tidigare har jag sett illustrationer som föreslog en järnvägsbro mellan Händelö och Lindö (ungefär). Denna skulle ersätta spåret som skär igenom Saltängen som rivs upp i samband med bostadsbyggnadsprojektet där. Men av detta verkar det nu inte bli något. Järnvägsförbindelsen alltså, bostäderna är ju fortsatt aktuella.

    Senast redigerat av X12 den 2018-03-13 klockan 16:20:20.

  5. #5
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Norrköpings nya godsbangård

    Citat Ursprungligen postat av X12 Visa inlägg
    Jag undrade samma sak och frågade Norrköpings kommun om saken för ett tag sedan. Svaret jag fick var allt industrispår söder om Strömmen ska avvecklas.

    Tidigare har jag sett illustrationer som föreslog en järnvägsbro mellan Händelö och Lindö (ungefär). Denna skulle ersätta spåret som skär igenom Saltängen som rivs upp i samband med bostadsbyggnadsprojektet där. Men av detta verkar det nu inte bli något. Järnvägsförbindelsen alltså, bostäderna är ju fortsatt aktuella.
    Vilken godstrafik (på järnväg) finns kvar söder om Strömmen idag? Är det bara till Öhmansterminalen eller finns det fler kunder?

    /TKO


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    289

    Sv: Norrköpings nya godsbangård

    Framförallt Bröderna Edstrand längst ut mot Lindö som har omfattande import av stålämnen, Lantmännen har regelbunden trafik med inhyrda bulkvagnar.
    Öhmansterminalerna har omfattande trafik som verkar ha ökat på senare tid.
    Sista ordet om dessa spårförbindelser är nog inte sagt, det protesteras från näringslivshåll. Själva spårförbindelsen genom Saltängen stör inte kommunens
    planer för bostäder m m längs norra hamnen, den ligger strax väster därom. Dock uppstår vissa problem om man skall bygga om Saltängsbron.


  7. #7
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 880

    Sv: Norrköpings nya godsbangård

    Citat Ursprungligen postat av BL Visa inlägg
    Framförallt Bröderna Edstrand längst ut mot Lindö som har omfattande import av stålämnen, Lantmännen har regelbunden trafik med inhyrda bulkvagnar.
    Öhmansterminalerna har omfattande trafik som verkar ha ökat på senare tid.
    Sista ordet om dessa spårförbindelser är nog inte sagt, det protesteras från näringslivshåll. Själva spårförbindelsen genom Saltängen stör inte kommunens
    planer för bostäder m m längs norra hamnen, den ligger strax väster därom. Dock uppstår vissa problem om man skall bygga om Saltängsbron.
    Undrar jag om det inte blev lite fel där i texten.
    Saltängsbron är den bro som delvis bär upp Drottningatan och där spårvägen går. Industrispåret till Södra Hamnen går på Hamnbron. Tanken är ju att Hamnbron ska försvinna, när en ny bro byggs i Östra Promenadens förlängning, dvs ca 100 meter öster om Hamnbron. Inget hindrar väl egentligen att ett industrispår byggs även på denna, men troligen blir det inte så, eftersom hela Ståthögabangården, där industrispåren till såväl Norra som Södra Hamnen ansluts, ska bort, när den nya bangården på Malmölandet är klar. Nu kommer det säkert att finnas möjlighet att trafikera ännu kanske 5-8 år, men naturligtvis behöver man ju se hur man ska lösa transporterna till de företag som räknas upp.


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    289

    Sv: Norrköpings nya godsbangård

    Visst ska det vara Hamnbron, Saltängsbron är ju en helt annan bro! Sen vore det synd om järnvägstransporter till verksamheterna söder om Strömmen på sikt måste upphöra, det rör sej om rätt betydande mängder som då tvingas ut på vägarna och rimmar
    dåligt med miljöpolitikens ambitioner. Finns också stora outnyttjade områden för t ex logistikverksamhet i närheten av befintliga spår.


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 561

    Sv: Norrköpings nya godsbangård

    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Undrar jag om det inte blev lite fel där i texten.
    Saltängsbron är den bro som delvis bär upp Drottningatan och där spårvägen går. Industrispåret till Södra Hamnen går på Hamnbron. Tanken är ju att Hamnbron ska försvinna, när en ny bro byggs i Östra Promenadens förlängning, dvs ca 100 meter öster om Hamnbron. Inget hindrar väl egentligen att ett industrispår byggs även på denna, men troligen blir det inte så, eftersom hela Ståthögabangården, där industrispåren till såväl Norra som Södra Hamnen ansluts, ska bort, när den nya bangården på Malmölandet är klar. Nu kommer det säkert att finnas möjlighet att trafikera ännu kanske 5-8 år, men naturligtvis behöver man ju se hur man ska lösa transporterna till de företag som räknas upp.
    Att flytta den intensiva biltrafiken på Hamnbron närmare den blivande bebyggelsen kan väl inte vara rätt? Läste att Hamnbron anses vara för ful för det nya bostadsområdet..
    Hela projektet med bostäder på platsen tycker jag inte verkar genomtänkt. Trevligare ställen finns det väl i Norrköping att bygga på.
    Århundradens alla tänkbara gifter i marken och ett stort avloppsreningsverk som granne. :o :confused:


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    12

    Sv: Norrköpings nya godsbangård

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Att flytta den intensiva biltrafiken på Hamnbron närmare den blivande bebyggelsen kan väl inte vara rätt? Läste att Hamnbron anses vara för ful för det nya bostadsområdet..
    Hela projektet med bostäder på platsen tycker jag inte verkar genomtänkt. Trevligare ställen finns det väl i Norrköping att bygga på.
    Århundradens alla tänkbara gifter i marken och ett stort avloppsreningsverk som granne. :o :confused:
    Närmare bebyggelsen? Den går redan rakt igenom hur man än gör.
    Östra promenaden ska förlängas norrut, därför ny bro. De äldsta delarna av den befintliga bron - egentligen tre separata brokonstruktioner - är från år 1900 och det kan därför finnas tekniska skäl till varför en helt ny bro bör byggas.


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    126

    Sv: Norrköpings nya godsbangård

    Det planeras för två nya broar. Dels en ny Hamnbro som ska bli en rak förlängning av Östra Promenaden och som eventuellt kan innehålla spårväg. Men även en helt ny bro längre öster ut, i höjd med Jungmansgatan/Surgatan ungefär. Den senare bron ska tillsamman med nya vägar sluta ringleden runt staden och knyta ihop Söderleden med Ståthögavägen via en ny förbindelse som passerar norr om reningsverket. Den helt nya bron ligger närmast i tiden (detaljplanearbete pågår) och ska ta över den intensiva genomfartstrafiken från Hamnbron som istället endast blir kvar för lokal trafik.

    Även jag tycker det är synd att kommunen verkar vilja avveckla spåret. Stambanan kan ju i framtiden fortsatt nås via Händelöbron istället för via dagens bangård. Sen skulle ju det gamla spåret från tunglyftskranen och söderut kunna rustas upp och anslutas till den nya bron så att det södra industrispårsnätet fortsatt har anslutning norrut.

    Citat Ursprungligen postat av BL Visa inlägg
    Själva spårförbindelsen genom Saltängen stör inte kommunens planer för bostäder m m längs norra hamnen, den ligger strax väster därom.
    Etapp 1 av projektet Inre Hamnen stör mycket riktigt inte godsspåret. Men i etapp 2 så planeras bostäder även på området mellan Slottsgränden och Packusgatan, då är spåret i vägen om kommunen ska kunna förverkliga sina planer.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •