Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Felaktigt trtafikmeddelande(?)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Felaktigt trtafikmeddelande(?)

Råkade just se följande meddelande hos Trafikverket

Banarbete

Uppdaterad: 2021-06-16 11:20

Stockholm C-Västerås/Uppsala: Från 19/6 kl 21:00 till 18/6 kl 13:00 förekommer andra avgångs/ankomsttider på Stockholm C samt att tåg kan komma att ställas in mellan Stockholm C-Västerås/Uppsala. Orsaken är banarbete. För mer information om din resa hänvisas du till ditt tågbolag.

Stationer där tågtrafiken kan påverkas:

Stockholm Central

Starttid: 2021-06-19 21:00

Om datumen i meddelandet verkligen är korrekta skulle det betyda att trafikstörningar p g a banarbete kan uppstå det närmaste året. Jag förmodar att slutdatumet är felaktigt, frågan är bara vad det egentligen ska vara.

Och ändå har man varit inne och petat i det här meddelandet minst en gång...

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Felaktigt trtafikmeddelande(?)

Citat Ursprungligen postat av ÅkeB Visa inlägg
    Råkade just se följande meddelande hos Trafikverket

Banarbete

Uppdaterad: 2021-06-16 11:20

Stockholm C-Västerås/Uppsala: Från 19/6 kl 21:00 till 18/6 kl 13:00 förekommer andra avgångs/ankomsttider på Stockholm C samt att tåg kan komma att ställas in mellan Stockholm C-Västerås/Uppsala. Orsaken är banarbete. För mer information om din resa hänvisas du till ditt tågbolag.

Stationer där tågtrafiken kan påverkas:

Stockholm Central

Starttid: 2021-06-19 21:00

Om datumen i meddelandet verkligen är korrekta skulle det betyda att trafikstörningar p g a banarbete kan uppstå det närmaste året. Jag förmodar att slutdatumet är felaktigt, frågan är bara vad det egentligen ska vara.

Och ändå har man varit inne och petat i det här meddelandet minst en gång...
    Dessutom kan man enkelt förhindra denna typ av misstag genom att använda formulär där det åtminstone kommer upp en varningstext om start- och slutdatum förhåller sig till varandra som i detta fall.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Dessutom kan man enkelt förhindra denna typ av misstag genom att använda formulär där det åtminstone kommer upp en varningstext om start- och slutdatum förhåller sig till varandra som i detta fall.
    Ja, det är märkligt att man inte har någon form av kontroll i tidskritiska formulär av det här slaget.

Noterar att meddelandet nu är rättat så att slutdatum anges till den 20/6, vilket jag tackar för eftersom jag ska åka in till Stockholm både på söndag (=20/6) och på tisdag, och i bägge fallen har tider att passa så det är bra att veta om jag behöver ta höjd för (planerade) förseningar i trafiken.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av ÅkeB Visa inlägg
    Ja, det är märkligt att man inte har någon form av kontroll i tidskritiska formulär av det här slaget.

Noterar att meddelandet nu är rättat så att slutdatum anges till den 20/6, vilket jag tackar för eftersom jag ska åka in till Stockholm både på söndag (=20/6) och på tisdag, och i bägge fallen har tider att passa så det är bra att veta om jag behöver ta höjd för (planerade) förseningar i trafiken.
    Nu ser det ju ut som en fritext och inget formulär och då kan ju fel smyga sig in precis som att man kan råka stava fel till trafikmeddelande.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Nu ser det ju ut som en fritext och inget formulär och då kan ju fel smyga sig in precis som att man kan råka stava fel till trafikmeddelande.
    Ja, det verkar finnas ett eget fält för startdatum, men inget för slutdatum, utan slutdatum får skrivas som fritext.

Funktionen byggdes kanske för trafikstörningar (och då är ju slutdatum/sluttid väldigt sällan känt), men nu används den även för planerade banarbeten, även långt fram i tiden, och då borde Trv ju lägga till ett tydligt fält för slutdatum (som kan lämnas tomt när det behövs) och då kan man införa sambandskontroll mellan de två datumfälten (plus kanske rimlighet (högst ett år framåt i tiden kanske)).

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •