Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 82

Ämne: Tågresandet i Borås

Passagerare
    Medlem
    maj 2021

Tågresandet i Borås

I sommar kommer järnvägarna runt Borås vara arbetsplatser där järnvägsarbete kommer pågå, bl a mellan Borås och Herrljunga.

Men hur ser tågresandet ut mellan Borås - Herrljunga, Borås - Göteborg, Borås - Kalmar och Borås - Varberg ut? Jämfört med för 15-20 år sedan, åker boråsarna mer tåg nu än jämfört med år 2006 exempelvis?
    Mellan Göteborg och Kalmar går det numera ett tågpar mindre och många tåg mellan Borås och Göteborg går inte längre och trafiken mellan Borås och Herrljunga har varken minskat eller ökat dom senaste 10 åren.
    Medans tågresandet expanderar i övriga Sverige så verkar Borås vara ett undantag, eller har jag fel?

När Borås - Herrljunga och Borås - Varberg är färdiga, kommer vi få se fler tåg på dom sträckorna då?
    När jag ändå pratar om Borås, det står på SJ:s trafikinfo att SJ Regional tågen mellan Borås och Göteborg går en annan väg nu i dagarna på grund utav banarbete mellan Borås och Göteborg. Vad är det för banarbete och går SJ Regional tågen mellan Borås och Göteborg via Herrljunga?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Tågresandet i Borås

Citat Ursprungligen postat av Höjden15226 Visa inlägg
    I sommar kommer järnvägarna runt Borås vara arbetsplatser där järnvägsarbete kommer pågå, bl a mellan Borås och Herrljunga.

Men hur ser tågresandet ut mellan Borås - Herrljunga, Borås - Göteborg, Borås - Kalmar och Borås - Varberg ut? Jämfört med för 15-20 år sedan, åker boråsarna mer tåg nu än jämfört med år 2006 exempelvis?
    Mellan Göteborg och Kalmar går det numera ett tågpar mindre och många tåg mellan Borås och Göteborg går inte längre och trafiken mellan Borås och Herrljunga har varken minskat eller ökat dom senaste 10 åren.
    Medans tågresandet expanderar i övriga Sverige så verkar Borås vara ett undantag, eller har jag fel?

När Borås - Herrljunga och Borås - Varberg är färdiga, kommer vi få se fler tåg på dom sträckorna då?
    När jag ändå pratar om Borås, det står på SJ:s trafikinfo att SJ Regional tågen mellan Borås och Göteborg går en annan väg nu i dagarna på grund utav banarbete mellan Borås och Göteborg. Vad är det för banarbete och går SJ Regional tågen mellan Borås och Göteborg via Herrljunga?
    Jag har en känsla av att det för några år sedan skedde en viss ökning Borås-Alvesta, detta beroende på att det blev bättre anslutningar för vidare resa mot Lund/Malmö, men med årets hitillsvarande låga turtäthet är det närmast förvånansvärt att någon alls åker KTK.

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Min allmänna gissning är att tågresandet från Borås har varit väldigt stabilt under de senaste åren på grund av att tågtrafiken till orten har varit förhållandevis stabil (och även ganska bristfällig). Min gissning är att den stora resandeökningen har till huvudsak varit orsakad av nya lokal och regionaltågsupplägg och detta gäller främst i Skåne och Mälardalen. Däremot är detta enbart rena gissningar som är med stor sannolikhet totalfel.

/Axel L

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Jag har en känsla av att det för några år sedan skedde en viss ökning Borås-Alvesta, detta beroende på att det blev bättre anslutningar för vidare resa mot Lund/Malmö, men med årets hitillsvarande låga turtäthet är det närmast förvånansvärt att någon alls åker KTK.
    Jag anser att SJ förstört det stora resandet som började med X-X2 och fortsatte med "Öresundstågen" tills de togs ner till BKB. 2008-9 var det 1500 i snitt per dag enligt SJ.

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av Ingeville Visa inlägg
    Jag anser att SJ förstört det stora resandet som började med X-X2 och fortsatte med "Öresundstågen" tills de togs ner till BKB. 2008-9 var det 1500 i snitt per dag enligt SJ.
    För min del skulle det vara mer intressant att veta hur resandet har utvecklats för de olika delsträckorna än att få se en siffra utan någon som helst kontext.

För dagens turutbud med 4 dubbelturer på vardagar och 3 dubbelturer på helgar motsvarar 1500 resenärer per dag ungefär 200 resenärer per tåg eller 17 påstigande per station och tur..

/Axel L

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg
    För min del skulle det vara mer intressant att veta hur resandet har utvecklats för de olika delsträckorna än att få se en siffra utan någon som helst kontext.

För dagens turutbud med 4 dubbelturer på vardagar och 3 dubbelturer på helgar motsvarar 1500 resenärer per dag ungefär 200 resenärer per tåg eller 17 påstigande per station och tur..

/Axel L
    Okej, jag hade statistiken när vi jobbade med utredningen. När jag slutade tog jag hem den som information men sen har den hamnat i nån pappershög. Nån dag är de dags att städa då kanske den kommer fram.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

För dagens turutbud med 4 dubbelturer på vardagar och 3 dubbelturer på helgar motsvarar 1500 resenärer per dag ungefär 200 resenärer per tåg eller 17 påstigande per station och tur.
    Fast i riktning från Göteborg är den stora mängden påstigande i Göteborg och Borås, det omvända gäller i motsatt riktning. Minst antal resande är det oftast kring Gnosjö, på endera sidan därom.

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Fast i riktning från Göteborg är den stora mängden påstigande i Göteborg och Borås, det omvända gäller i motsatt riktning. Minst antal resande är det oftast kring Gnosjö, på endera sidan därom.
    Tyvärr är det ganska svårt att avgöra resandeströmmarna när ingen allmän resandestatistik finns tillgänglig. Min hypotes är dock att en övervägande andel av resandevolymerna finns i den östra delen mellan Kalmar och Växjö / Alvesta.

/Axel L

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Eftersom det stora pendlarstråket Gbg-Borås går snabbare med buss än tåg, så tror jag många i Borås tänker bort tåg som ett alternativ för dagligt resande. Man åker tåg för att ta sig till Varberg på sommaren eller till Herrljunga för byte till Stockholm. Turtätheten till Alvesta är ju nu så dålig så jag tror man hellre väljer byte i Göteborg eller Varberg för tåg till Malmö.

Hoppas på ny järnväg Borås-Göteborg som ju då kommer avlasta Expressbussarna rejält. Också bra med tåg Arlanda-Stockholm-Herrljunga-Borås-Landvetter-Gbg för att knyta ihop de båda största städerna och största flygplatserna.

Som det är nu ligger Borås väldigt off och lockar inte direkt till tågresande. Kanske kommer nygamla snabbtågslinjen till Stockholm i vinter sätta Borås lite mer på tågkartan.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Tyvärr är det ganska svårt att avgöra resandeströmmarna när ingen allmän resandestatistik finns tillgänglig. Min hypotes är dock att en övervägande andel av resandevolymerna finns i den östra delen mellan Kalmar och Växjö / Alvesta.
    Ja, östra halvan är ju i princip en helt annan bana, där har man Öresundståg varje timme, undantaget när SJ kör.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av AR79 Visa inlägg
    Eftersom det stora pendlarstråket Gbg-Borås går snabbare med buss än tåg, så tror jag många i Borås tänker bort tåg som ett alternativ för dagligt resande. Man åker tåg för att ta sig till Varberg på sommaren eller till Herrljunga för byte till Stockholm. Turtätheten till Alvesta är ju nu så dålig så jag tror man hellre väljer byte i Göteborg eller Varberg för tåg till Malmö.
    Det påstås att det numera är så att den potentiella resenären använder en sökmotor för att hitta förbindelse, råkar då förbindelsen via Alvesta ligga tidsmässigt rätt åker man den vägen. Det är nog bara vi tågnördar som väljer resväg snarare än avgångstid.

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Det påstås att det numera är så att den potentiella resenären använder en sökmotor för att hitta förbindelse, råkar då förbindelsen via Alvesta ligga tidsmässigt rätt åker man den vägen. Det är nog bara vi tågnördar som väljer resväg snarare än avgångstid.
    Det är nog så att man numera använder sökmotorer i större utsträckning en tidigare på grund av att det är ganska tidskrävande att analysera tidtabeller för att få en allmän inblick i trafikutbudet. Detta gäller främst i situationer där en oregelbunden tidtabell används (dvs ej taktfast) och man är tvungen att anteckna varje enskild avgång istället för enbart minuttal och turtäthet.

Som exempel kan man ta buss och tågtidtabeller från Kalmar som ett bra exempel på enkelheten att memorera tidtabellen.
    Öresundståg (mot Malmö / Köpenhamn) på minutslag 00 (dock vissa undantag i takterna på kvällen och avgångar ersatta av SJ på timslag 5, 10, 12 och 16)
    Krösatåg (mot Emmaboda) på minutslag 10 under jämna timmar (tyvärr ganska tveksamt turutbud och vissa tidsmässiga avvikelser på kvällar)
    Kustpilen (mot Linköping) på minutslag 36 under jämna timmar (tyvärr ganska tveksamt turutbud och vissa tidsmässiga avvikelser)
    Buss 101 (mot Borgholm) på minutslag 09 (även minutslag 39 under högtrafik)
    Buss 105 (mot Mörbylånga) på minutslag 10 (även minutslag 40 under högtrafik)
    Buss 121 (mot Bergkvara) på minutslag 30
    Buss 131 (mot Nybro) på minutslag 05 (tyvärr ej under vissa jämna timmar)
    Buss 160 (mot Oskarshamn) på minutslag 30 (forsätter mot Västervik) och 00
    Buss 500 (mot Karlskrona) på minutslag 05 eller 10 (dock för många undantag och jag hoppas att de gör tidtabellen mer regelbunden)

Tyvärr har inte Länstrafiken Kronoberg varit lika effektiv på att implementera taktfasta tidtabeller vilket innebär att det är svårt att överblicka trafikstrukturen. Samma sak gäller för Kalmar Länstrafik längs ett flertal svagare stråk som har ett tveksamt turutbud och saknar en helt regelbunden tidtabell.

/Axel L

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Tyvärr har inte Länstrafiken Kronoberg varit lika effektiv på att implementera taktfasta tidtabeller vilket innebär att det är svårt att överblicka trafikstrukturen. Samma sak gäller för Kalmar Länstrafik längs ett flertal svagare stråk som har ett tveksamt turutbud och saknar en helt regelbunden tidtabell.
    Styv tidtabell är främst bra om det är avgång varje eller möjligen varannan timme. Annars kommer man lätt in i frågeställningar som om det är bättre att köra var tredje timme eller med ett intervall på 130 minuter. Framförallt på enkelspårig järnväg är det inte alltid banan är utformad så att den passar styv tidtabell, det kan även vara så att en styv tidtabell ger stora fordonskostnader genom att fordon blir stående uppemot en timme för att invänta nästa läge.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Nu frågade du om resandet, och det vet jag inte mycket om, men tidtabeller är jag intresserad av så jag tänkte ta fram jämförelsetal om hur många tåg som gick på vissa sträckor. Jag väljer först 10 år sedan, vårtidtabellen som slutade precis 18 juni.
    Jag jämför sedan med tiderna i Resrobots linjetabeller, hur det ser ut i de för veckan som just avslutas (ingen Corona-hänsyn), och jag jämför M-F, och bara ena riktningen på varje sträcka.

Herrljunga-Borås: 2021 13 tåg, 2011 11 tåg
    Borås-Varberg: 2021 11 tåg, 2011 11 tåg
    Borås-Göteborg: 2021 13 tåg, varav 4 SJ Reg, 2011 15 tåg, varav 5 SJ Reg, resten Västtrafik
    Borås-Värnamo: 2021 alltså 4 SJ reg, 2011 alltså 5 tåg

Jag hade nog trott när jag sett bilder från täta tågmöten på Herrljunga-Borås-Varberg att det skulle gått fler tåg nu än tidigare.

Om vi tar 10 år till, dvs 20 år från idag så finns siffror här från våren, och går vi ytterligare 10 år tillbaka, till våren resp sommaren 1991 så ser det ut så här (för våren har jag bara tider för SJ:s egentrafik).

Herrljunga-Borås: 2001 9 tåg, 1991 våren 9 tåg, sommaren 8 plus 1 fredagar
    Borås-Varberg: 2001 9 tåg, 1991 sommaren 8 tåg
    Borås-Göteborg: 2001 15 tåg varav 5 SJ Reg, 1991 våren 4 SJ Reg, Västtrafik syns ej. sommaren 9 tåg, varav 4 SJ Reg.
    Borås-Värnamo: 2001 5 SJ Reg tåg, 1991 våren 4 SJ Reg, sommaren 4 SJ Reg.

Ökningar, främst på Herrljunga-Borås, men inte så stora. Det har tydligen aldrig varit glest med trafik.

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Nu frågade du om resandet, och det vet jag inte mycket om, men tidtabeller är jag intresserad av så jag tänkte ta fram jämförelsetal om hur många tåg som gick på vissa sträckor. Jag väljer först 10 år sedan, vårtidtabellen som slutade precis 18 juni.
    Jag jämför sedan med tiderna i Resrobots linjetabeller, hur det ser ut i de för veckan som just avslutas (ingen Corona-hänsyn), och jag jämför M-F, och bara ena riktningen på varje sträcka.

Herrljunga-Borås: 2021 13 tåg, 2011 11 tåg
    Borås-Varberg: 2021 11 tåg, 2011 11 tåg
    Borås-Göteborg: 2021 13 tåg, varav 4 SJ Reg, 2011 15 tåg, varav 5 SJ Reg, resten Västtrafik
    Borås-Värnamo: 2021 alltså 4 SJ reg, 2011 alltså 5 tåg

Jag hade nog trott när jag sett bilder från täta tågmöten på Herrljunga-Borås-Varberg att det skulle gått fler tåg nu än tidigare.

Om vi tar 10 år till, dvs 20 år från idag så finns siffror här från våren, och går vi ytterligare 10 år tillbaka, till våren resp sommaren 1991 så ser det ut så här (för våren har jag bara tider för SJ:s egentrafik).

Herrljunga-Borås: 2001 9 tåg, 1991 våren 9 tåg, sommaren 8 plus 1 fredagar
    Borås-Varberg: 2001 9 tåg, 1991 sommaren 8 tåg
    Borås-Göteborg: 2001 15 tåg varav 5 SJ Reg, 1991 våren 4 SJ Reg, Västtrafik syns ej. sommaren 9 tåg, varav 4 SJ Reg.
    Borås-Värnamo: 2001 5 SJ Reg tåg, 1991 våren 4 SJ Reg, sommaren 4 SJ Reg.

Ökningar, främst på Herrljunga-Borås, men inte så stora. Det har tydligen aldrig varit glest med trafik.
    Baserat på dessa siffror tycker jag att tågtrafiken till Borås har varit ganska stabil under de senaste åren och det är en tydlig kontrast jämfört med tågtrafiken till ett flertal övriga städer i Sverige som till exempel Eskilstuna, Växjö, Kalmar, Kristianstad och Karlskrona.

/Axel L

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Baserat på dessa siffror tycker jag att tågtrafiken till Borås har varit ganska stabil under de senaste åren och det är en tydlig kontrast jämfört med tågtrafiken till ett flertal övriga städer i Sverige som till exempel Eskilstuna, Växjö, Kalmar, Kristianstad och Karlskrona.

/Axel L
    Det beror ju naturligtvis på att regionens två största städer under lång tid haft en utmärkt väg (motorväg sedan kanske 25 år), medan det inte gjorts de satsningar som behövts för att kunna bedriva en attraktiv tågtrafik vad gäller restid och utbud mellan Borås och Göteborg.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag reser rätt ofta på banorna som berör Borås.Beträffande Göteborg-Borås-Alvesta,så är resandet rätt måttligt i veckorna(lok+4vagnar).Men desto större
    i anslutning till helgerna(lok+5vagnar).Resandeströmmarna går huvudsakligen söderut från Borås.Riktning Göteborg mycket lite resande både
    beträffande Kalmartåg och lokaltåg-kanske en handfull resande/tåg.Som bekant tät busstrafik mot Göteborg minst två gånger i timmen.Bussen
    tar ca 1h,medan lokaltågen tar ca 1.05h och Kalmartågen avverkar sträcka på ca 50min.
    Herrljungabanans tåg är sällan mer än halvfulla,anslutningsresor samt visst lokalresande(X!2,14).
    Varbergsbanan skulle jag uppskatta har flest resande;stor penling mot Borås/Kinna samt övergångsresande mot VKB och även norrut.Även här
    X12,14.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Av Corona-skäl har jag inte mycket "färsk info" at6t komma med, men...

När jag tidigare åkt en del mellan Borås och Göteborg har det varit omfattande pendlingstrafik på tågen i "rusningstiden".

Många påstigande på ett flertal mellanstationer, och många (exempelvis. skolbarn) som stiger av i bland annat Mölnlycke.

Inga av dessa ens överväger direktbussen nr 100...

Annars går tåget väldigt väl till Göteborg Centrum, men av många orsaker söker sig idag även kontoren bort från det områden, vilket inte direkt gynnar tåget.

Passagerare
    Medlem
    maj 2021

https://www.bt.se/boras/har-busslinj...aget-117ba014/

Medans man i övriga Sverige reser allt mer med tåg så verkar Borås vara ett undantag. Västtrafik drar in två dagliga avgångar till Herrljunga och en daglig avgång till Göteborg.
    Endast 8 dubbelturer mellan Borås och Göteborg med Västtrafik när det gäller tåg och det med gamla X11 utan bord eller någon annan facilitet och med hårda säten, Borås - Göteborg kan lika gärna dras in utav Västtrafik alternativt köras ifrån Sandared till Göteborg. Det är sorgligt att tågtrafiken mellan Västra Götalands två största städer sakta tynar bort.
    Jag undrar om SJ Snabbtåget mellan Borås och Stockholm kommer vara lönsamt, se bara på två avgångar mellan Borås och Herrljunga som dras in. Vad talar för att SJ kommer lyckas bättre med snabbtågstrafik mellan Borås och Stockholm denna gång jämfört med senast?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Endast 8 dubbelturer mellan Borås och Göteborg med Västtrafik när det gäller tåg och det med gamla X11 utan bord eller någon annan facilitet och med hårda säten, Borås - Göteborg kan lika gärna dras in utav Västtrafik alternativt köras ifrån Sandared till Göteborg.
    Och så kör man ytterligare 8 dubbelturer Borås-Mölnlycke för att trafikförsörja mellanstationerna med möjlighet till Borås-resor?

Min poäng är att det visserligen inte är ändpunktsresandet som är den stora mängden här, men båda ändpunkterna är intressanta för resenärer till/från mellanstationerna.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •