Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Timmertåg, Fagersta idag.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Timmertåg, Fagersta idag.

Gav mej ut och tog några bilder idag, det är 60 cm snö här vilket begränsar fotoplatserna. Bilderna är tagna från bron vid Lindgården, ca: 200m sydväst om Fagersta C.

Bilden tagen mot Frövi, bron över Kolbäcksån syns på bilden, det verkar pågå något arbete på bron, se ställning och personal.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Timmertåg, Fagersta idag.

Misstänker att detta kan vara barrmassavedståget mellan Braskeriedfoss i Norge och Rottneros/Vallvik som jag snokat rätt på i ett tidigare inlägg. Kan det stämma?

Får nog rätta mig själv eftersom enda möjliga TÅGAB idag 48660 mellan Kristinehamn och Gävle/Flisskär men då gick det mycket tidigare än tidtabell.

Jag får måste nog rätta mig själv en andra gång. Vi har tydligen i dag också 47090 som passerade gränsen i Charlottenberg och gjorde ett längre stopp i TÅGAB metropolen Kristinehamn som man lämnade i morse.
    Ankom Fagersta 10.46 och avgick norrut 11.03. Passar väl bättre in och kanske hamnar lasten till sist i Vallvik (Ljusne)?

Mvh/Alex

Senast redigerat av Alex den 2018-03-13 klockan 13:57:16.

Passagerare Bönans avatar
    Medlem
    nov 2017

Antagande nr2 korrekt. :)

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Misstänker att detta kan vara barrmassavedståget mellan Braskeriedfoss i Norge och Rottneros/Vallvik som jag snokat rätt på i ett tidigare inlägg. Kan det stämma?

Får nog rätta mig själv eftersom enda möjliga TÅGAB idag 48660 mellan Kristinehamn och Gävle/Flisskär men då gick det mycket tidigare än tidtabell.

Jag får måste nog rätta mig själv en andra gång. Vi har tydligen i dag också 47090 som passerade gränsen i Charlottenberg och gjorde ett längre stopp i TÅGAB metropolen Kristinehamn som man lämnade i morse.
    Ankom Fagersta 10.46 och avgick norrut 11.03. Passar väl bättre in och kanske hamnar lasten till sist i Vallvik (Ljusne)?

Mvh/Alex
    Ja det stämmer med tiden, bilden tagen ungefär 10.40, tittade på klockan, har tittat på originalbilden nyss men klockan i kameran stämmer inte, måste ställas om. Hälsar Ulf

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulfe Visa inlägg
    Ja det stämmer med tiden, bilden tagen ungefär 10.40, tittade på klockan, har tittat på originalbilden nyss men klockan i kameran stämmer inte, måste ställas om. Hälsar Ulf
    http://jvgfoto.se/trafikinfo/tag/?nr=47090&tpl=fgc :)

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

48660 passerade just Fagersta. Här hade Ulf kunnat få en prydlig TÅGAB dubblé i Fagersta. Detta tåg är dock på väg mot Flisskär. 47090 ser ut att hamna i Vallvik. Är snart i Ljusne.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

47090 mötte tydligen de här 2 tågen vid Fagersta C

Fagersta C alldeles bortom kurvan.

Senast redigerat av Ulfe den 2018-03-13 klockan 15:18:41. Anledning: oklar text

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

På dina bilder är det till och med vackert med snö!

/TKO

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Min gissning att 47090 skulle till Vallvik/Ljusne kom på skam. Tåget dundrar vidare norrut efter OKB. Iggesund eller Östrand/Timrå? Är det någon som sitter med bättre verktyg som kan se slutdestination för tåget och gärna också ursprungsstation i Norge.

Mvh/Alex

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulfe Visa inlägg
    47090 mötte tydligen de här 2 tågen vid Fagersta C

Fagersta C alldeles bortom kurvan.
    Först 42057 från Boden. Är nu i Alingsås
    Sedan 42031 från Luleå. Är nu i Nässjö

Båda tågen var rejält försenade. 42057 nästa 6 timmar och 42031 drygt 2 timmar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Min gissning att 47090 skulle till Vallvik/Ljusne kom på skam. Tåget dundrar vidare norrut efter OKB. Iggesund eller Östrand/Timrå? Är det någon som sitter med bättre verktyg som kan se slutdestination för tåget och gärna också ursprungsstation i Norge.
    Mvh/Alex
    Sutdestinationen tycks ha varit Töva. De behövde kanske lite fler pinnar.. :rolleyes:
    https://kartor.eniro.se/?c=62.373297...&z=17&l=aerial

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Ja, jag såg också att de landade på Töva terminalen 19,24 i kväll. Virket går sedan med all säkerhet till SCA Östrands massabruk med bil. Troligen var det för trångt att få in tåget direkt på SCAs omlastningsterminal inte på Östrand den här gången.

Tåget lastades alltså i Norge och det blev en lång resa på nästan ett dygn för dessa "pinnar". Det skulle vara intressant att veta var det lastades ut. Troligen skedde lokbyte från diesel till el i morse i Kristinehamn eftersom tåget gjorde ett lite längre upphåll där.

Mvh/Alex

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •