Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 62

Ämne: Problem för järnvägen efter coronapandemin

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Problem för järnvägen efter coronapandemin

Detta med hemarbete kontra att vara på plats kommer se annorlunda ut än innan pandemin är jag övertygad om. Min arbetsgivare har gjort ett antal undersökningar senaste 1,5 åren gällande viljan att jobba hemifrån. Flertalet ser gärna att möjligheten att arbeta hemifrån 1 - 2 dagar i veckan. Nu kommer gissningsvis dessa dagar ligga i anknytning till helger men det kommer påverka resandet. Många har även vant sig vid att ta bilen eller cykla så en återgång helt till som det var förut tror jag inte på. Många arbetsgivare har även sett att det fungerar bra för många att arbeta hemifrån. Exempelvis min förra arbetsgivare var skeptisk till att låta folk arbeta hemifrån innan pandemin men när jag i mitten av förra året bytte arbetsgivare funderade företaget på att minska kontorsytan kraftigt då så många ville fortsätta arbeta hemifrån. Såg även en artikel häromdagen om att Kronofogden i Solna planerar att minska sin lokalyta med 40 procent.

Speciellt i branscher med hård konkurrens kan det betyda mycket om man kan minska kontorsytan. Tror även att ett företag som säger blankt nej för hemarbete (där det går att arbeta hemifrån) kommer vara mindre attraktivt att arbeta på.

Gällande tjänsteresandet är jag övertygad om att detta kommer minska. Visst vissa möten kommer fortfarande ske fysiskt men många möten går lika bra att ha digitalt. Speciellt lokala tjänsteresor kommer nog minska. Vid ett normalt arbetsmöte i min bransch är vi säg 5 - 15 personer. Även om alla sitter i Stockholm och mötet äger rum i Stockholm blir det 40 - 60 minuter restid för den som måste ta sig fysiskt till möte. det blir många timmar i ett projekt.

Redan idag har många större företag inte arbetsplatser till alla anställda och även om det inte alltid är populärt så fungerar det.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Ja, för att kunna minska kontorsytorna så måste ju folk vara på kontoret olika dagar men då försvinner ju en av poängerna nämligen att kunna jobba fysiskt tillsammans.
    Finns redan idag företag som inte har kontorsarbetsplatser åt alla anställda. Detta då det alltid är folk borta på grund av ledighet, sjukdom, VAB, möten, utbildning etc. Visst det måste vara en viss storlek på företaget för att det ska fungera.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Ja, det billigaste hade ju varit att göra sig av med personalen helt. Så har man inga kostnader.

Jag är helt övertygad om att ”den nya verkligheten” inte kommer att ta bort några kontorsytor alls. Kanske ändras om till mer ”projektrum” än kontorsrum. Men det spelar ingen roll om ”alla” sitter hemma måndag och fredag. Tisdag-torsdag behöver man ta sig till jobbet och vara på det.

Men som sagt, vi får se. Jag kanske har lika fel som ”internet är en fluga”.

Något jag vet är iaf att jag kvarhåller mitt uttalande om att jag själv ska stå för 10%. Cyklade förbi Malmö C idag och abstinensen känns verkligen.
    Redan idag finns det företag som har färre kontorsarbetsplatser än anställda som behöver dessa. Detta då det är sällan alla är där samtidigt och med en variabel till (hemarbete) kan man säkert minska antalet platser ett snäpp till. Kräver dock en viss storlek på företaget för att det ska funka.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    Finns redan idag företag som inte har kontorsarbetsplatser åt alla anställda. Detta då det alltid är folk borta på grund av ledighet, sjukdom, VAB, möten, utbildning etc. Visst det måste vara en viss storlek på företaget för att det ska fungera.
    En vanlig lösning där jag sett några exempel är att man har en hurts med sina egna saker och sedan gemensamma skrivbord med datorer och sådant. Man tog sin hurts, rullade den till ett ledigt skrivbord och loggade in på datorn.

Senast redigerat av Lennart Petersen den 2021-06-16 klockan 18:52:37.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Att 'inte klara att läsa miniatyrbokstäver på "nallar" ' har inget att göra med rädsla. Det beror vanligen på och kallas synproblem.
    I samband med att familjen trampade dressin på Inlandsbanan norr om Vansbro igår, skedde all kommunikation med uthyraren via "nalletext". Jag hade mycket svårt att läsa texten, men läser utan problem dagstidningar utan glasögon och orienteringstavlor längs vägar på 100 meters avstånd. Tack och lov hade vi med oss vår 30-årige son som klarade att läsa texten.
    Jag får nog i fortsättningen resa i Tyskland. Där är det fortfarande människor som står för informationen, och man kan handla med kontanter.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    Redan idag finns det företag som har färre kontorsarbetsplatser än anställda som behöver dessa. Detta då det är sällan alla är där samtidigt och med en variabel till (hemarbete) kan man säkert minska antalet platser ett snäpp till. Kräver dock en viss storlek på företaget för att det ska funka.
    Jo, absolut! Så har bland annat Trafikverket i Malmö. Innan pandemin så var det fullt klockan 8:15 på måndagar men tomt på fredagarna. Det är en av anledningarna varför jag tror att de som idag, innan vi har facit, minskar sina ytor lever lite ”farligt”.

Men då de flesta myndigheter/företag sitter i hyreskontakt så får dom väl bara flytta sen.

För att koppla detta mot tåg så tror jag (har nog även skrivit det förut) att månadskorten kommer komma upp i samma nivå som innan pandemin, men färre resor gjorda med dessa.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    En vanlig lösning där jag sett några exempel är att man har en hurts med sina egna saker och sedan gemensamma skrivbord med datorer och sådant. Man tog sin hurys rullade den till ett ledigt skrivbord och loggade in på datorn.
    Danskarna ligger ett par decennier före oss på denna punkt. När jag 2007 påbörjade min uthyrning till danska Trafikstyrelsen fanns där ett antal skrivbord med tangentbord och dockningsstation för datorn. Var och en hade sin bärbara dator och ett litet skåp att låsa in den och lite papper, kanske t o m någon pärm, i. Placeringen var "halvfast" såtillvida att olika avdelningar hölls inom olika delar av huset. Det fanns fler datorer ute än platser, men under de 4 år då jag jobbade där en dag i veckan hände det mig bara en enda gång att jag blev utan sittplats. Jag hade då en timme att jobba innan jag skulle sitta i möte. Det fanns några "reservplatser" för stående arbete, en sådan fick jag då hålla tillgodo med.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Per Sillén Visa inlägg
    I samband med att familjen trampade dressin på Inlandsbanan norr om Vansbro igår, skedde all kommunikation med uthyraren via "nalletext". Jag hade mycket svårt att läsa texten, men läser utan problem dagstidningar utan glasögon och orienteringstavlor längs vägar på 100 meters avstånd. Tack och lov hade vi med oss vår 30-årige son som klarade att läsa texten.
    Jag får nog i fortsättningen resa i Tyskland. Där är det fortfarande människor som står för informationen, och man kan handla med kontanter.
    Tack och lov är du inte begränsad till Tyskland.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg
    Det blir definitivt intressant att se utvecklingen och jämföra det med följderna från övriga epidemier av större omfattning som till exempel influensapandemier, den stora ebolaepidemin i västra Afrika (2013-2016). Något som i alla fall går att säga med säkerhet är att det är svårt att förutspå framtiden.

/Axel L
    Ja det är svårt att förutspår framtiden, ett försök har dock gjorts i kapitel 8 (sid 127 och framåt) i denna SOU. https://eso.expertgrupp.se/wp-conten...av-pandemi.pdf

/Magnus

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Danskarna ligger ett par decennier före oss på denna punkt. När jag 2007 påbörjade min uthyrning till danska Trafikstyrelsen fanns där ett antal skrivbord med tangentbord och dockningsstation för datorn. Var och en hade sin bärbara dator och ett litet skåp att låsa in den och lite papper, kanske t o m någon pärm, i. Placeringen var "halvfast" såtillvida att olika avdelningar hölls inom olika delar av huset. Det fanns fler datorer ute än platser, men under de 4 år då jag jobbade där en dag i veckan hände det mig bara en enda gång att jag blev utan sittplats. Jag hade då en timme att jobba innan jag skulle sitta i möte. Det fanns några "reservplatser" för stående arbete, en sådan fick jag då hålla tillgodo med.
    Men det system jag beskrev hade vi på posten 2007 så danskarna var nog inte så långt före.
    Och i en organisation som var i gång 24h alla veckodagar förutom lördag natt så många kunde använda samma arbetsplats.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Per Sillén Visa inlägg
    Vi lever tydligen i olika världar. Jag antar att de Du umgås med har kontorsadministrativ bakgrund. Jag träffar många som har panisk rädsla för datorer, och inte klarar att läsa miniatyrbokstäver på "nallar".
    Nja, det är högst blandat, jag känner både dårar och direktörer. Viss överrepresentation av stockholmare, förstås!

Det där med miniatyrbokstäver förstår jag inte. Det går ju att ställa in teckenstorleken nuförtiden.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Nja, det är högst blandat, jag känner både dårar och direktörer. Viss överrepresentation av stockholmare, förstås!

Det där med miniatyrbokstäver förstår jag inte. Det går ju att ställa in teckenstorleken nuförtiden.
    Så det bara ryms 3-4 tecken i telefonens ruta?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Så det bara ryms 3-4 tecken i telefonens ruta?
    Det kallar jag en ”överdrift”, hoppas att det är det språkligt korrekta ordet

Med teckenstorlek som i en vanlig tryckt busstidtabell ryms det ju några hundra tecken i displayen.

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Snart tar jag fram min stora kvast från Fiskars. Jag vill påstå att teckenstorlek, moderna telefoner med mera inte kommer att påverka resandet efter pandemin. Att ni orkar.

Med vänlig hälsning,

Ola Zackrisson, moderator, Pv

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ulf nyström Visa inlägg
    Det kan bli flera besvärliga år för trafikhuvudmännen och tågtrafikföretagen.

https://jarnvagar.nu/langsam-aterham...v-tagresandet/
    Samtidigt verkar resviljan återkomma nu, kikade på biljetter ikväll och imorgon på Stockholm-malmö och Stockholm-Göteborg, mycket som slutsålt (vilket visserligen bara betyder halvfullt tåg) eller höga priser.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jo, absolut! Så har bland annat Trafikverket i Malmö. Innan pandemin så var det fullt klockan 8:15 på måndagar men tomt på fredagarna. Det är en av anledningarna varför jag tror att de som idag, innan vi har facit, minskar sina ytor lever lite ”farligt”.

Men då de flesta myndigheter/företag sitter i hyreskontakt så får dom väl bara flytta sen.

För att koppla detta mot tåg så tror jag (har nog även skrivit det förut) att månadskorten kommer komma upp i samma nivå som innan pandemin, men färre resor gjorda med dessa.
    Kanske det, andelen som det blir "olönsamt" för att köpa månadskort kommer nog dock öka. Hur mycket är en annan fråga. Som sagt kommer detta med att arbeta hemifrån vissa dagar vara en av alla saker som gör att man kan minska antalet kontorsarbetsplatser.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hade ett ombyggnadsprojekt för en 10+ år sedan där företaget som skulle flytta in hade relativt många konsulter inne på längre eller kortare uppdrag. Alla anställda fick en egen arbetsplats med skrivbord och stol, konsulterna fick nöja sig med ett par tre gemensamma runda ståbord.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Tröskeln för att skaffa månadskort vid 3 resdagar per vecka kan behöva komma att sänkas. Detta genom att sänka priset för månadskort, höja priset för enkelresor eller genom att införa nya/fler varianter av 10/20-biljetter.

Höjer man priset på enkelbiljetter i kollektivtrafiken riskerar man att driva fler till att välja bilen. En risk som givetvis är ännu högre vad gäller de med 1-2 resdagar per vecka, men där är ju månadskortet aldrig ett alternativ.

Granskning av spårtrafiken från ett Uppsalaperspektiv

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Matterhorn Visa inlägg
    Tröskeln för att skaffa månadskort vid 3 resdagar per vecka kan behöva komma att sänkas. Detta genom att sänka priset för månadskort, höja priset för enkelresor eller genom att införa nya/fler varianter av 10/20-biljetter.
    DSB inför det (på prov) ett Pendler20 (länk), dvs 20 resdagar under en period av 60 dagar. Det sägs fungera bra för 2-3 resor i veckan.

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Citat Ursprungligen postat av Matterhorn Visa inlägg

Höjer man priset på enkelbiljetter i kollektivtrafiken riskerar man att driva fler till att välja bilen. En risk som givetvis är ännu högre vad gäller de med 1-2 resdagar per vecka, men där är ju månadskortet aldrig ett alternativ.
    Jag såg en artikel häromdagen (har glömt vart) från en region som redan hade börjat planera för indragna turer mm. Dvs kollektivtrafiken kommer att bli ännu mindre attraktiv. Om buss eller tåg går allt mer sällan så kommer knappast folk att lockas. Detta kommer att öka viljan att jobba hemma ännu mera och bli självförstärkande. Staten jagar ju bilister med blåslampa så hemma jobbet framstår som allt mer lockande ju sämre kommunikationerna blir.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •