Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32

Ämne: En utländsk tisdagsbild 940 D

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: En utländsk tisdagsbild 940 D

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Den franska linjen kör 3,1 km genom Frankrike (och fortsätter sedan 700 m på schweiziskt territorium). Den tyska linjen är för ny för att vara med i Schweers+Walls schweizatlas. (Och den tyska atlasen visar inte baselska spårvägar.)
    Det är faktiskt BVB spårvägslinje till Frankrike som är den som tillkommit sist.
    Misstänker att du förväxlar med BLT linje till Rodersdorf, den trafikeras med spårvägsliknande fordon men är officiellt klassad som järnväg . Den går igenom Frankrike med en sträcka på 3,1km och är sedan åter i Schweiz och Rodersdorf. Den har linjenumer 16.
    Men spårvägens utvidgningar har skett i rätt sen tid, först till Tyskland med linje 8 och sedan till Frankrike med linje 3.
    https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Base...hnnetzplan.png

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Det är faktiskt BVB spårvägslinje till Frankrike som är den som tillkommit sist.
    Misstänker att du förväxlar med BLT linje till Rodersdorf, den trafikeras med spårvägsliknande fordon men är officiellt klassad som järnväg. Den går igenom Frankrike med en sträcka på 3,1 km och är sedan åter i Schweiz och Rodersdorf.
    Men spårvägens utvidgningar har skett i rätt sen tid, först till Tyskland med linje 8 och sedan till Frankrike med linje 3
    Oj, jo, jag befruktar att du misstänker rätt.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Och just vid Barfüssenplatz kan man byta mellan dessa linjer. En spårvagnsresa Tyskland-Frankrike med byte utanför EU är möjlig. Det lär finnas en tullstation vid tyska gränsen där man kan få tillbaks moms betald på varor köpta i Tyskland, hur nu butiker i Basel överlever den konkurrensen återstår.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Sv: En utländsk tisdagsbild 940 D - rätt plats

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Oj, jag som trodde jag hade fått till ett β, men det blev tydligen fel när jag flyttade över det från Word. Dubbel-s kallas det ibland i Sverige apropå tyska namn. Och så hade jag inte alls behövt göra mig besvär...
    Har du Windows 10?
    Tryck Windows-tangenten och . (punkt) samtidigt. Du får då upp emoji-fönstret. Tryck på Omega-tecknet i menyraden högt upp i bilden. Tryck på Ç-tecknet i nedre menyraden. Skrolla nedåt till S-området. Där hittar du ß. Lite omständigt, men med Windows+punkt så får du tillgång till många tecken och symboler. De du använder ofta hamnar under klockan längst till vänster om menyraden så att det inte behöver leta varje gång.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Dagens svenskatips:
    befrukta = befruchten
    frukta = befürchten

Medlem
    nov 2017

Och just vid Barfüssenplatz kan man byta mellan dessa linjer. En spårvagnsresa Tyskland-Frankrike med byte utanför EU är möjlig. Det lär finnas en tullstation vid tyska gränsen där man kan få tillbaks moms betald på varor köpta i Tyskland, hur nu butiker i Basel överlever den konkurrensen återstår.
    I och med att folk är beredda att betala för schweizisk kvalitet, antar jag. (Eller för att det ändå är för mycket besvär att hela tiden åka till Tyskland.)

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Dagens svenskatips:
    befrukta = befruchten
    frukta = befürchten
    Tack för det! Det var nog befara jag ville skriva.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Misstänker att du förväxlar med BLT linje till Rodersdorf, den trafikeras med spårvägsliknande fordon men är officiellt klassad som järnväg . Den går igenom Frankrike med en sträcka på 3,1km och är sedan åter i Schweiz och Rodersdorf. Den har linjenumer 16.
    Men spårvägens utvidgningar har skett i rätt sen tid, först till Tyskland med linje 8 och sedan till Frankrike med linje 3.
    https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Base...hnnetzplan.png
    Nja, det är linje 10 som går till Rodersdorf och gör svängen genom Frankrike dessförinnan. Linje 16 går mellan Schifflände och Bruderholz.

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Nja, det är linje 10 som går till Rodersdorf och gör svängen genom Frankrike dessförinnan. Linje 16 går mellan Schifflände och Bruderholz.
    När jag förstorar kartan så..ja,
    börjar bli knepigt med små bokstäver och siffror.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

När jag förstorar kartan så..ja,
    börjar bli knepigt med små bokstäver och siffror.
    Ja, visst blir siffror och bokstäver allt mindre med åren.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Ja, visst blir siffror och bokstäver allt mindre med åren.
    Men min iPad är suverän, bara att nypa till lite så blir dom större

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: En utländsk tisdagsbild 940 D - rätt plats

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Har du Windows 10?
    Tryck Windows-tangenten och . (punkt) samtidigt. Du får då upp emoji-fönstret. Tryck på Omega-tecknet i menyraden högt upp i bilden. Tryck på Ç-tecknet i nedre menyraden. Skrolla nedåt till S-området. Där hittar du ß. Lite omständigt, men med Windows+punkt så får du tillgång till många tecken och symboler. De du använder ofta hamnar under klockan längst till vänster om menyraden så att det inte behöver leta varje gång.
    Tack för tipset! Jag hade ingen aning om att de här möjligheterna finns i Windows.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •