Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Apropå tåg som leds in på fel bana, i Järna eller Tomteboda

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Apropå tåg som leds in på fel bana, i Järna eller Tomteboda

Apropå tåg som leds in på fel bana, i Järna eller Tomteboda, så se följande artikel på DN (hoppas det inte är betalsida).

Alla resenärerna i flygplanet från Sundsvall ville till Göteborg, men besättningen skulle flyga till Luleå, så alla hamnade i Luleå. Det var tydligen oklart om det var Göteborgsflighten eller Luleåflighten som var inställd.
    Jag trodde att detta med boardingcard skulle omöjliggöra sånt, men uppenbarligen inte. "Anything that can go wrong will go wrong", Murphys lag.
    Jag hoppas att på samma sätt som på järnvägen så fanns det ingen som helst säkerhetsrisk.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Apropå tåg som leds in på fel bana, i Järna eller Tomteboda

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Apropå tåg som leds in på fel bana, i Järna eller Tomteboda, så se följande artikel på DN (hoppas det inte är betalsida).

Alla resenärerna i flygplanet från Sundsvall ville till Göteborg, men besättningen skulle flyga till Luleå, så alla hamnade i Luleå. Det var tydligen oklart om det var Göteborgsflighten eller Luleåflighten som var inställd.
    Jag trodde att detta med boardingcard skulle omöjliggöra sånt, men uppenbarligen inte. "Anything that can go wrong will go wrong", Murphys lag.
    Jag hoppas att på samma sätt som på järnvägen så fanns det ingen som helst säkerhetsrisk.
    I det här fallet var det ju passagerarna som leddes fel. Och självklart ingen risk med att flygningen till Luleå gick till Luleå.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    I det här fallet var det ju passagerarna som leddes fel. Och självklart ingen risk med att flygningen till Luleå gick till Luleå.
    Precis, det var ett missförstådd mellan besättningen och flygplatspersonalen i terminalen om vart planet skulle gå.

Men besättningen brukar ju ge lite briefing till passagerarna innan planet kring tider, väderförhållanden etc då brukar ju destinationen nämnas. Så lite märkligt är det ju...

Senast redigerat av Mattias C den 2018-03-14 klockan 08:30:08.

Passagerare Anders Ljungs avatar
    Medlem
    feb 2018

Som den här lustigkurren som dekorerat sitt tak som befinner så att landande flygplan ser detta:

Mannen bor i Milwaukee.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Du menar förutom det faktum att vikt och balansberäkningar gjordes på en helt annan mängd resenärer/bagage. Typ såna beräkningar som avgör om/hur ett flygplan framförs säkert?

Det kunde gått illa, men nu gjorde det tack och lov inte det.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av lagomnörd Visa inlägg
    Du menar förutom det faktum att vikt och balansberäkningar gjordes på en helt annan mängd resenärer/bagage. Typ såna beräkningar som avgör om/hur ett flygplan framförs säkert?

Det kunde gått illa, men nu gjorde det tack och lov inte det.
    I sig riktigt och borde kanske utredas som ett tillbud. Men om beräkningen gjordes med antal påstigande eller antal incheckade vet jag inte. Vad jag i första hand ville påpeka var att det var inte, som antyddes i media, piloterna som flög fel.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Jaha, nej det har du rätt i. Piloterna visste var de skulle flyga.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Jaha, nej det har du rätt i. Piloterna visste var de skulle flyga.
    Du svarade på min trådstart, men eftersom du inte citerade något ur mitt inlägg med vilket påstående du kommenterar, så har jag svårt att förstå ditt inlägg.
    Så, förtydliga gärna!

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Eftersom mitt svar kom direkt efter ett inlägg som jag besvarade och inte trådens trådstart så kanske du förstår i denna förklarande kontext vad mitt svar rörde.

Om jag hade besvarat trådstarten hade jag citerat denna för att det annars skulle bli förvirrande.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Eftersom mitt svar kom direkt efter ett inlägg som jag besvarade och inte trådens trådstart så kanske du förstår i denna förklarande kontext vad mitt svar rörde.

Om jag hade besvarat trådstarten hade jag citerat denna för att det annars skulle bli förvirrande.

Det gör det bara i linjär visning. Huruvida det beror på hur du tryckt eller om det är Tapatalks fel vet jag inte.

PS.
    Hur du fimpar Tapatalks signatur.
    DS.

Senast redigerat av ztenlund den 2018-03-15 klockan 11:37:00. Anledning: förtydligande

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Det gör det bara i linjär visning. Huruvida det beror på hur du tryckt eller om det är Tapatalks fel vet jag inte.

DS.
    Dessutom behöver det väl inte bli så i linjär visning heller, om någon annan hinner posta ett inlägg strax innan. Så, man bör alltid svara på rätt inlägg (inte använda Knappen "Svara på ämne"), och gärna citera lite grann.

Senast redigerat av Ulf Broman den 2018-03-15 klockan 14:10:46. Anledning: Lagt till ordet "väl".

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

I sig riktigt och borde kanske utredas som ett tillbud. Men om beräkningen gjordes med antal påstigande eller antal incheckade vet jag inte. Vad jag i första hand ville påpeka var att det var inte, som antyddes i media, piloterna som flög fel.
    Jag skulle gissa att om beräkningen görs med något annat urval än verkligt påstigande så är det ett tillbud. I beräkningen ligger ju också att kontrollera lastens fördelning och då kan man knappast utgå från att alla satt sig på anvisad plats.

Händelsen påminner mig förresten om ett tillbud för flera år sedan där ett plan till Ronneby landade i Emmaboda (!), i det fallet var piloterna uppenbart vilse.

Senast redigerat av Göran Kannerby den 2018-03-16 klockan 08:12:29.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Jag skulle gissa att om beräkningen görs med något annat urval än verkligt påstigande så är det ett tillbud. I beräkningen ligger ju också att kontrollera lastens fördelning och då kan man knappast utgå från att alla satt sig på anvisad plats.

Händelsen påminner mig förresten om ett tillbud för flera år sedan där ett plan till Ronneby landade i Emmaboda (!), i det fallet var piloterna uppenbart vilse.
    Javisst. Men piloternas beräkningar går ju ut på att lastarnas uppgifter stämmer. Gör de beräkningarna på att last på x kg ska till Luleå men lastarna tror att de beräknat y kg till Göteborg och lastar det så blir det fel.

Nu vet jag inte om det var så i detta fall.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Söndag 5 juli 1987: LF753, Fokker F28-4000 SE-DGP, var på väg till Ronneby/Kallinge. P g a det vackra vädret flög man visuellt och inledde en lång inflygning till bana 19. Styrmannen som var PF (Pilot Flying) hade liten "linjekännedom" avseende Kallinge. Landningsbanan var synlig på långt håll och inflygningen skedde utan problem. Strax före sättning såg kaptenen att man inte alls var i Kallinge, men bestämde att landning på 1 300 m långa bana 19 (alltså i samma riktning) i Emmaboda ändå var bästa alternativ. Piloterna var kanske inte "vilse" i ordet rätta bemärkelse. Men landningen gjordes alltså cirka 4 mil för tidigt. Passagerarna transporterades vidare med buss. "Petter" flögs tom till Arlanda av annan besättning.

Senast redigerat av Jan Bengtsson den 2018-03-16 klockan 12:44:51.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Javisst. Men piloternas beräkningar går ju ut på att lastarnas uppgifter stämmer. Gör de beräkningarna på att last på x kg ska till Luleå men lastarna tror att de beräknat y kg till Göteborg och lastar det så blir det fel.

Nu vet jag inte om det var så i detta fall.
    Rimligen bygger ansvarsbilden på att lastarna ansvarar för att vikten på faktiskt lastat gods stämmer överens med vad som rapporteras till piloten, däremot bör det ligga i pilotens eget ansvar att kontrollera att antalet passagerare stämmer med vad som föranmälts.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Söndag 5 juli 1987: LF753, Fokker F28-4000 SE-DGP, var på väg till Ronneby/Kallinge. P g a det vackra vädret flög man visuellt och inledde en lång inflygning till bana 19. Styrmannen som var PF (Pilot Flying) hade liten "linjekännedom" avseende Kallinge. Landningsbanan var synlig på långt håll och inflygningen skedde utan problem. Strax före sättning såg kaptenen att man inte alls var i Kallinge, men bestämde att landning på 1 300 m långa bana 19 (alltså i samma riktning) i Emmaboda ändå var bästa alternativ. Piloterna var kanske inte "vilse" i ordet rätta bemärkelse. Men landningen gjordes alltså cirka 4 mil för tidigt. Passagerarna transporterades vidare med buss.
    "Petter" flögs tom till Arlanda av annan besättning.
    Än värre kanske när ett plan på väg till Eilat,Israel av misstag gick ner på den närliggande Jordanska flygplatsen och detta innan länderna slutit fred med varandra. När man upptäckte misstaget gick man omedelbart upp igen och jordanierna vidtog inga åtgärder mot de oväntade gästerna.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Rimligen bygger ansvarsbilden på att lastarna ansvarar för att vikten på faktiskt lastat gods stämmer överens med vad som rapporteras till piloten, däremot bör det ligga i pilotens eget ansvar att kontrollera att antalet passagerare stämmer med vad som föranmälts.
    Oavsett vems fel det är, så är det onekligen en säkerhetsfråga där något kunde gått fel. Håller du inte med om det?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Visst kan det gå fel. Skulle med tåget och såg att det fanns ett tåg inne på perrong 6 och på informationstavlan stod det att tåget skulle gå till Hallsberg. Det mystiska var att det lokdragna tåget hade en restaurangvagn. Jag informerade en lokförare som kom in till spår 5 att det troligtvis var felskyltat på spår 6. Fick då svaret att det säkert kom upp en ny information snart. En halvtimme före angiven avgångstid rullade tåget ut från stationen med passagerarna som klivit på tåget. Troligtvis hamnade passagerarna i lokdepån vid Hagalund. Strax efteråt rullade ett tvåvåningståg in till perrongen med destination Hallsberg.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Oavsett vems fel det är, så är det onekligen en säkerhetsfråga där något kunde gått fel. Håller du inte med om det?
    Nej, inte i detta fall. Lastarna rapporterar verkligt lastat gods till piloten, piloten kontrollerar verkligt ombordstigna. Säkerheten för flygningen som sådan påverkas därmed inte av att bådadera hade förväntat sig en annan destination.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Nej, inte i detta fall. Lastarna rapporterar verkligt lastat gods till piloten, piloten kontrollerar verkligt ombordstigna. Säkerheten för flygningen som sådan påverkas därmed inte av att bådadera hade förväntat sig en annan destination.
    Vet du att reglerna är så, och att det också var just så det skedde vid den aktuella flygningen, dvs att lastarna lämnade uppgifter direkt till piloterna, och att den som står vid gaten räknar antalet passerande (oavsett tänkt destination) och lämnar den uppgiften till piloterna (i just det plan dit passagerarna gick)?
    Eller antar du att det är så det borde fungera?

Jag trodde det fanns någon som kallades red-cap som samlar in alla uppgifter från flygplatsen och lämnar till piloterna, och om en sådan fanns har jag lite svårt att förstå hur denna inte upptäckte missen. Men, jag vet inte, jag har inte flugit inrikes sen någon gång på 1980-talet.

Angående lastfördelning, så när det gäller seating och sånt så måste väl en del fördelning göras i förväg, grundat på antalet bokade respektive incheckade resenärer, och incheckat bagage och fraktgods som skall med. Då finns väl (en liten) risk att det kan gå snett om någon av de uppgifterna avser fel plan (jag har ju inte hört om incheckat bagage också kom med till Luleå eller hur det gick med det).
    Vi börjar bli lite off-topic, men jag håller nog med om lagomnörd att det fanns en liten risk och jag hoppas att flygvärlden studerar det hela. Däremot förstår jag att det fanns ingen extra risk att planet skulle kolliderat i luften.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •