Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Att resa till Sarejevo

Passagerare
    Medlem
    aug 2020

Att resa till Sarejevo

Hej! Här i forumet vet jag att det finns oerhört många kunniga personer när det gäller att ta sig runt i Europa, och jag skulle behöva er hjälp!

Nästa sommar så ska jag, med allra största sannolikhet, på en internationell kongress i Sarajevo. Självklart så skulle jag och min delegation kunna ta flyget, men det är ju inte särskilt roligt! Så, hur ta man sig till Sarajevo per järnväg egentligen? Att åka Malmö-Berlin-Wien eller Malmö-Berlin-Prag-Budapest är ju bra och relativt okomplicerade resor, men hur tar man sig vidare ner på Balkan? Det verkar vara dåligt med internationella tåg? Informationen jag hittar är knapphändig och uppenbarligen maskinöversatt! Inte heller på engelska blir det mycket bättre!

Vad vore järnvägen, eller postvagnen, utan sidospår?

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Sv: Att resa till Sarejevo

Citat Ursprungligen postat av Wirén Visa inlägg
    Hej! Här i forumet vet jag att det finns oerhört många kunniga personer när det gäller att ta sig runt i Europa, och jag skulle behöva er hjälp!

Nästa sommar så ska jag, med allra största sannolikhet, på en internationell kongress i Sarajevo. Självklart så skulle jag och min delegation kunna ta flyget, men det är ju inte särskilt roligt! Så, hur ta man sig till Sarajevo per järnväg egentligen? Att åka Malmö-Berlin-Wien eller Malmö-Berlin-Prag-Budapest är ju bra och relativt okomplicerade resor, men hur tar man sig vidare ner på Balkan? Det verkar vara dåligt med internationella tåg? Informationen jag hittar är knapphändig och uppenbarligen maskinöversatt! Inte heller på engelska blir det mycket bättre!
    Har du frågat mannen på plats 61?
    https://www.seat61.com/Bosnia.htm

Tyvärr har inte Bosnien och Herzegovina några internationella tåg sedan några år tillbaka, så resan får tyvärr ske med buss eller taxi över gränsen. Har själv funderat på att ta mig till Sarajevo med tåg, och då har tanken varit att ta kroatiskt lokaltåg till Hrvatska Kostajnica, gå till gränsen och korsa den, ta en taxi/lifta från Kostajnica (i Bosnien och Herzegovina) till Droblijn (gränsstationen) eller Novi Grad (närmsta större stad med direkttåg till Sarajevo) och därifrån ta tåget till Sarajevo. Kollar man på kartan så vänder tågen på varsin sida gränsen. Tyvärr är det en flod längs gränsen och enda övergången som finns är järnvägsbron. Funderade på om man kunde korsa där, men insåg att det nog var rätt olämpligt och svårt att anlända på ett korrekt sätt

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Medlem
    nov 2019

Tidtabell för Republika Srpska:
    https://www.zrs-rs.com/files/zrs_red...red_voznje.pdf

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Nästa sommar så ska jag, med allra största sannolikhet, på en internationell kongress i Sarajevo. Självklart så skulle jag och min delegation kunna ta flyget, men det är ju inte särskilt roligt! Så, hur ta man sig till Sarajevo per järnväg egentligen? Att åka Malmö-Berlin-Wien eller Malmö-Berlin-Prag-Budapest är ju bra och relativt okomplicerade resor, men hur tar man sig vidare ner på Balkan? Det verkar vara dåligt med internationella tåg? Informationen jag hittar är
    knapphändig och uppenbarligen maskinöversatt! Inte heller på engelska blir det mycket bättre!
    Tåg till Zagreb och buss sedan till Sarajevo kan vara en möjlighet som det ser ut nu. Just nu finns inga tåg över gränsen till Bosnien. Men du får nog avvakta till nästa år och ett tidtabellskifte, det kan hända mycket till nästa sommar. Både att tåglägenheter försvinner och att nya tillkommer.

Medlem
    nov 2019

Privat framställd tidtabell för Bosnien och Hercegovina:
    https://ec-tobias.de/service/Kursbuch_BS_21.pdf

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    Tyvärr har inte Bosnien och Herzegovina några internationella tåg sedan några år tillbaka, så resan får tyvärr ske med buss eller taxi över gränsen. Har själv funderat på att ta mig till Sarajevo med tåg, och då har tanken varit att ta kroatiskt lokaltåg till Hrvatska Kostajnica, gå till gränsen och korsa den, ta en taxi/lifta från Kostajnica (i Bosnien och Herzegovina) till Droblijn (gränsstationen) eller Novi Grad (närmsta större stad med direkttåg till Sarajevo) och därifrån ta tåget till Sarajevo. Kollar man på kartan så vänder tågen på varsin sida gränsen. Tyvärr är det en flod längs gränsen och enda övergången som finns är järnvägsbron. Funderade på om man kunde korsa där, men insåg att det nog var rätt olämpligt och svårt att anlända på ett korrekt sätt
    Jag kan inte se några järnvägsspår på gränsbron vid Hrvatska Kostajnica/Kostajnica , däremot bilväg och trottoar.
    https://www.google.se/maps/@45.22248...7i13312!8i6656

Edit: det finns en järnvägsbro flera kilometer västerut närmare Droblijn station. Det skulle bli en lång promenad på 6 km även om man fick gå på järnvägsspåret.
    https://www.google.se/maps/@45.19129...7i13312!8i6656

Man får nog ta buss från Kostajnica.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •