Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: 14 juni 1981 - Läggesta

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

14 juni 1981 - Läggesta

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: 14 juni 1981 - Läggesta

Loksyning i ösregn på trefoten i Ankarsrum L18p 3147 anno 2006. Palle i Vika

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Det hitre loket på Läggestabilden ser ut att vara ett B, men vad är det bortre? BJ H3s?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders_W Visa inlägg
    Det hitre loket på Läggestabilden ser ut att vara ett B, men vad är det bortre? BJ H3s?
    Ja det är H3s eller SJ A8, och det var faktiskt två A8 i koppling , även det andra tåget hade lokkoppling så det var fyra ånglok bredvid varandra. Det var en del av 125års jubileet och hemfärd dagen efter lokparaden i Värtan.
    Ett tåg ska gå till Göteborg och det andra till Malmö. På tredje spåret kom sedan även det norska tåget med ellok.
    Under uppehållet i Läggesta fick resenärerna en utflykt med ÖSLJ.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg

På håll tycker man att A8 och B-lok är rätt lika. Men här ser man att mycket skiljer sig. Förutom den lite besynnerliga gallerplogen på A8 så ser man att buffertbalken sitter längre ifrån sotskåpet än på B-loket. Ett par diagonala stänger sitter på A8 och saknas på B. Lägg även märke till att loklyktorna sitter helt olika på loken. På A8 sitter de ovanligt högt uppe och alldeles vid sotskåpet, vilket är en mindre vanlig placering på ånglok i Sverige

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Lägg även märke till att loklyktorna sitter helt olika på loken. På A8 sitter de ovanligt högt uppe och alldeles vid sotskåpet, vilket är en mindre vanlig placering på ånglok i Sverige
    Medan topplyktan på H3s/A8 väl är en typisk Nohab-lykta, också lite ovanlig. Finna på flera TGOJ-lok också.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Ja det är H3s eller SJ A8, och det var faktiskt två A8 i koppling , även det andra tåget hade lokkoppling så det var fyra ånglok bredvid varandra. Det var en del av 125års jubileet och hemfärd dagen efter lokparaden i Värtan.
    Ett tåg ska gå till Göteborg och det andra till Malmö. På tredje spåret kom sedan även det norska tåget med ellok.
    Under uppehållet i Läggesta fick resenärerna en utflykt med ÖSLJ.
    I det vänstra tåget BJ H3s 111 och 112. och i det högra B 1367 och KJ H 17

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Medan topplyktan på H3s/A8 väl är en typisk Nohab-lykta, också lite ovanlig. Finna på flera TGOJ-lok också.
    Jag läser i Lars-Olov Karlssons bok om SJ ånglok att en del enskilda järnvägar införde turboelektrisk belysning på sina ånglok på 1930-talet, medan SJ inte skaffade sådant förrän förstatligandena tillförde ånglok med elbelysning. Utan att vara sakkunnig tänker jag då att det skulle ha varit opraktiskt att ha gasbelysning och andra äldre belysningsformer på toppstrålkastare. Svårt för personalen att ta sig upp dit för att tillföra gas eller vad det kunde vara. Elbelysningen behövde inte ses över lika ofta, så den öppnade en möjlighet att komplettera med toppstrålkastare, något som borde ha varit en fördel på andra sätt. Det är i varje fall min gissning.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Også et bilde fra 14. juni 1981 i Läggesta:

Foto: Erik W. Johansson

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Erik W. Johansson Visa inlägg
    Også et bilde fra 14. juni 1981 i Läggesta:

Foto: Erik W. Johansson

Det är norska personvagnar. Dessutom verkar åtminstone den ena vara skyltad Oslo

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Det är norska personvagnar. Dessutom verkar åtminstone den ena vara skyltad Oslo
    Ja den skulle till Oslo !
    Det var Norge som hedrade det svenska 125årsfirandet med att köra ett eget museitåg Oslo-Stockholm och det deltog vad jag minns även i paraden i Värtan. Om jag minns rätt så var ett El 1-lok dragkraft.
    Och med det tåget bredvid ångtågen var alla tre spår i Läggesta upptagna.
    Tursamt nog var det så glest med trafik på en söndag på Södertälje-Eskilstuna att man fick plats.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Ja den skulle till Oslo !
    Det var Norge som hedrade det svenska 125årsfirandet med att köra ett eget museitåg Oslo-Stockholm och det deltog vad jag minns även i paraden i Värtan. Om jag minns rätt så var ett El 1-lok dragkraft.
    .
    Vi kjørte med El 5 2039. Til Stockholm via Svartå-Örebro-Västerås og retur via Läggesta-Örebro-Svartå.

Medlem
    nov 2019

Vi kjørte med El 5 2039. Til Stockholm via Svartå-Örebro-Västerås og retur via Läggesta-Örebro-Svartå.
    Några bilder från resan till Stockholm.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Ja det slog mig när jag postat att det var nog EL 5, inte EL 1.
    Men det var ett snyggt och uppskattat i slag i 125års firandet.
    Och förmodligen får vi aldrig uppleva något arrangemang i magnitud 125år.
    125 var egentligen från början tänkt att uppmärksammas i den skalan, men särskilt under 1970-talet hade intresset för att bevara järnvägshistoria växt, ett antal föreningar med egna lok och vagnar hade kommit och så var det hela igång.
    Många bidrog, t.ex Morrgans insatser var väl exceptionella men det fanns fler.
    Posten hade två postkupéer bemannade på tågen Göteborg/Malmö-Gävle och jag fick uppgiften att dokumentera för postens tidning. För detta utrustades jag med funktionärsbricka där det stod : ”Fotograf” vilket väckte förundran från en del som tyckte att alla var fotografer men jag kunde röra mig obehindrat överallt, kom in i Hagalund utan vidare och fick gå bakom avspärrningarna i Värtan. Bilderna publicerades också och jag fick arvode

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Några bilder från resan till Stockholm.
    Gissar - Karlstad C, Kristinehamn, Örebro C och ?

Mvh mormax

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av mormax Visa inlägg
    Gissar - Karlstad C, Kristinehamn, Örebro C och ?
    De tre sista är från Dingtuna.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

De tre sista är från Dingtuna.
    Tackar!

Mvh mormax

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen