Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Går det tåg till Lilla Edet?

1. Klass
    Medlem
    okt 2020

Går det tåg till Lilla Edet?

Enligt såväl den grafiska tidplanen som tracker.railit.se går det ett godståg 6504 från Sävenäs rangerbangård åtminstone vissa dagar kl 10.59 med ankomst Alvhem 12.14. Det återvänder sedan som 6503 från Alvhem 1442 till Sävenäs rangerbangård 16.18 efter långt uppehåll i Bohus.

Nu undrar jag
    - om det lastas på sidospåret, spår 3 i Alvhem? Eller om det fortsätter på banan mot linjeplatsen Lilla Edet? Denna bana såg när jag åkte förbi den för ett tiotal år sedan väldigt skruttig ut, har den underhållits eller rustats upp sedan dess?

- är detta spår i farbart skick? Går det några tåg där till och från Lilla Edet och kan 6504/6503 vara sådana tåg? Om ja, måste det väl vara diesellok för banan är oelektrifierad.

- vad är lasten. Är det toalettpapper, som lär tillverkas i Lilla Edet, därifrån? Och kanske råvaror till sådant på vägen dit?

Någon som vet, tacksam för alla upplysningar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Går det tåg till Lilla Edet?

Vet inte mycket om nutiden, men förra sommaren besökte en duktig fotograf denna bana och dokumenterade tågrörelsen:

https://www.postvagnen.com/sjk-forum...rg-(11-bilder)

Mvh mormax

1. Klass
    Medlem
    okt 2020

Tack för supersnabbt svar. Svaret verkar alltså vara ja, åtminstone förra året. Tar gärna emot ytterligare upplysningar.

Och tack för jättefina bilder. Vem är fotografen, är kanske intresserad av några bilder?

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Mellan Alvhem och Lilla Edet kan man bara köra spärrfärd, och dessa är inte alltid markerade i någon grafisk tidtabell. Det förekommer inget trafikutbyte i Alvhem, utan tågen som går dit fortsätter alltid som spärrfärd till Lilla Edet. Dessutom förekommer växling vid Sibelco i Lödöse.

Passagerare
    Medlem
    jul 2020

Jag har ingen speciell insyn i transporterna men jag bor i trakterna och ser tågen på banan då och då så jag kan berätta vad jag ser i allefall.

Banan underhålls regelbundet med slipersbyte och ny ballast med mm, men bara såpass mycket att godstransporterna kan fortsätt i de 40 km/h som gäller d.v.s banan håller en låg men farbar standard.

Tågen går nästan uteslutande till pappersbruket; de dras av en T44:a vilken individ varierar har sett en fortfarande orange där ibland vilket ser ut som en scen från förr med den övriga omgivningen.
    vanligtvis ett tiotal godsvagnar, antalet varierar jag vet inte vad som transporteras.

2019 gick det tåg med ånglok från BJ till Julmarknaden i Lödöse så de gick ju en kort sträcka in på banan, det var absolut den mest sentida passagerartrafiken på banan

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Den System S bana trafikeras onekligen och den kommer nog trafikeras inom överskådlig framtid. Här är en ungefärlig tidtabell för spärrfärderna baserat på de grafiska tidtabellerna till den Fastställda Primära Tågplanen för 2021 (observera att det inte är den fastställda tågplanen).

Kod:
    |--------------------|--------------------|
    | Spärrfärd: 70346   | Spärrfärd: 70347   |
    | Dagar: M-F         | Dagar: M-F         |
    |------------|-------|------------|-------|
    | Station    |  Tid  | Station    |  Tid  |
    | Alvhem     | 12:19 | Lilla Edet | 14:12 |
    | Lilla Edet | 12:43 | Alvhem     | 14:37 |
    /Axel L

Passagerare
    Medlem
    jul 2020

Bild från idag (kom bara att tänka på den här tråden)

https://www.instagram.com/p/CQ_ZOFXjk2i/

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •