Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Sverige dåligt föredöme enligt franska järnvägsfacket

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sverige dåligt föredöme enligt franska järnvägsfacket

https://www.etc.se/ekonomi/franska-f...n-av-jarnvagen

Sverige är nu ett dåligt föredöme enligt franska järnvägsfacket. Inte den mest djuplodande artikel, men kanske av intresse.

"Inom godstrafiken tillåts redan privata bolag sedan år 2006. Nu ska privata bolag kunna ansöka om tåglägen – tillstånd att trafikera vissa sträckor. I Sverige händer det att bolagen sedan säljer sina tilldelade tåglägen. Denna spekulation menar CGT innebär problem för resenärerna.
    – Resorna kommer att bli ännu dyrare och färre sträckor trafikeras, säger järnvägsarbetaren Gilles Crespo som också deltar i dagens flygbladsutdelning."

"SNCF är grovt skuldsatt och beroende av generösa statliga subventioner. Traditionellt har man i Frankrike accepterat kostnaden men missnöjet har blivit allt större i takt med att förseningar och andra problem blivit fler."

Har privata godsbolag fått någon fart i Frankrike? Vill minnas att SNCF inte utmärkt sig som så drivna på att få gods att stanna kvar på järnvägen.

(Detta är för övrigt Postvagnen och inte Pensionsvagnen. Dock kanske de flesta här kan hålla med om att stora strejker inte är ett sätt att öka järnvägens marknadsandel)

Senast redigerat av Johnjohn den 2018-03-13 klockan 03:00:29.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Sverige dåligt föredöme enligt franska järnvägsfacket

Någon som har koll på vad som avses med att sälja tåglägen? Inget jag hört om tidigare.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Någon som har koll på vad som avses med att sälja tåglägen? Inget jag hört om tidigare.
    Var det inte så att i samma veva som MTR Express kom in, så var det en it-entreprenör som skulle starta ett järnvägsföretag och också köra tåg Stockholm-Göteborg, och han begärde och fick tåglägen, men hade tydligen inte skaffat några fordon. När han sen insåg att han inte skulle få sälja biljetter på www.sj.se så lade han ned, och han överlät på något sätt sina tåglägen på SkJB. Om de slog ihop företagen eller exakt hur minns jag inte. Inte heller om detta stoppats, för när SkJB var i strid om trafiktillstånd, så försvann ju deras aktuella och framtida tåglägen omedelbart, så fastställda tåglägen verkar svåra att överlåta hur som helst.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nu är väl CGT en förening som ligger nära Hamnarbetarförbundet i värderingar och metoder och alltså hellre ser att verksamheten läggs ner och alla blir arbetslösa än att ge sig.... Den där svenske " järnvägsarbetaren" tror jag jag läst om i andra sammanhang och har nog samma politiska hemvist som de som styr Hsmnarbetarförbundet. Men visst kan man ifrågasätta delar av den svenska avregleringen. Framför allt det som berör underhåll av spåren. Vad gäller trafiken tror jag däremot att konkurrensen varit bra jag har ju själv varit med i snart 40 år och sett skillnaden .

Senast redigerat av Henke den 2018-03-13 klockan 10:05:37.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Johnjohn Visa inlägg
    https://www.etc.se/ekonomi/franska-f...n-av-jarnvagen

Sverige är nu ett dåligt föredöme enligt franska järnvägsfacket. Inte den mest djuplodande artikel, men kanske av intresse.

"Inom godstrafiken tillåts redan privata bolag sedan år 2006. Nu ska privata bolag kunna ansöka om tåglägen – tillstånd att trafikera vissa sträckor. I Sverige händer det att bolagen sedan säljer sina tilldelade tåglägen. Denna spekulation menar CGT innebär problem för resenärerna.
    – Resorna kommer att bli ännu dyrare och färre sträckor trafikeras, säger järnvägsarbetaren Gilles Crespo som också deltar i dagens flygbladsutdelning."
    [...]
    Det Citytågs ägare gjorde var mig veterligen inte att sälja tåglägena, utan att sälja bolaget som hade ansökt om tåglägen. Någon nytta av bolaget hade man ju inte när man, efter en bedömning av möjligheterna till framgång, inte avsåg att köra någon trafik.

Senast redigerat av ztenlund den 2018-03-13 klockan 10:16:14.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Undrar om CGT också är emot att Keolis, som ägs till 70% av SNCF, får köra busstrafik i Sverige efter avregleringen?
    Vem vet vad Keolis/SNCF har för planer inom spårsidan?
    Ett annat företag med rötter i Frankrike är ju redan aktiva.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av HansJ Visa inlägg
    Undrar om CGT också är emot att Keolis, som ägs till 70% av SNCF, får köra busstrafik i Sverige efter avregleringen?
    Keolis var med i upphandlingen av pendeltågen i Stockholm...

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Johnjohn Visa inlägg
    "SNCF är grovt skuldsatt och beroende av generösa statliga subventioner. Traditionellt har man i Frankrike accepterat kostnaden men missnöjet har blivit allt större i takt med att förseningar och andra problem blivit fler."

Har privata godsbolag fått någon fart i Frankrike? Vill minnas att SNCF inte utmärkt sig som så drivna på att få gods att stanna kvar på järnvägen.
    Utbyggnaden av höghastighetslinjer har kostat mycket pengar, med som följd hög skuldsättning. Något som nu har lett till höga banavgifter och svårt att få TGV-tågen lönsamma. Vilket kan komma att drabba de linjer/orter med TGV-tåg där man inte kan fylla ett Duplex-tåg.

SNCF:s godstrafik är liten, orationell och en ekonomisk katastrof. Men SNCF tjänar ju pengar på att via sina dotterbolag hyra ut lok till andra.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Nu är väl CGT en förening som ligger nära Hamnarbetarförbundet i värderingar och metoder och alltså hellre ser att verksamheten läggs ner och alla blir arbetslösa än att ge sig.... Den där svenske " järnvägsarbetaren" tror jag jag läst om i andra sammanhang och har nog samma politiska hemvist som de som styr Hsmnarbetarförbundet. Men visst kan man ifrågasätta delar av den svenska avregleringen. Framför allt det som berör underhåll av spåren. Vad gäller trafiken tror jag däremot att konkurrensen varit bra jag har ju själv varit med i snart 40 år och sett skillnaden .

Dina åsikter om Hamnarbetaförbundet hör nog inte hemma på postvagnen
    för övrigt så har Hamnarbetarförbundet majoritet av medlemmarna på flera ställen och det fungerar bra (även ur AG:s synpunkt) UTOM på den/de platser där AG inte erkänner det fack som har majoritet. DÄR för man en hård kamp, så vems är då felet??

Med detta inlägg så vill jag att postvagnssekreteraren tar bort ovanstående inlägg och i konsekvensens namn även mitt svar

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Det Citytågs ägare gjorde var mig veterligen inte att sälja tåglägena, utan att sälja bolaget som hade ansökt om tåglägen. Någon nytta av bolaget hade man ju inte när man, efter en bedömning av möjligheterna till framgång, inte avsåg att köra någon trafik.
    Det är också enda sättet att "sälja tåglägen", de kan således inte överlåtas mellan bolag, men självklart är det möjligt att sälja bolaget som har tåglägena.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders We Visa inlägg
    Dina åsikter om Hamnarbetaförbundet hör nog inte hemma på postvagnen
    för övrigt så har Hamnarbetarförbundet majoritet av medlemmarna på flera ställen och det fungerar bra (även ur AG:s synpunkt) UTOM på den/de platser där AG inte erkänner det fack som har majoritet. DÄR för man en hård kamp, så vems är då felet??

Med detta inlägg så vill jag att postvagnssekreteraren tar bort ovanstående inlägg och i konsekvensens namn även mitt svar
    Detta är ju en LO fråga, LO har beslutat vilka fack som ska organisera vilka yrkesgrupper och teckna kollektivavtal.

Två eller flera fackföreningar ska inte teckna olika kollektivavtal för samma yrkesgrupper på samma arbetsplats, sedan kan man givetvis som "arbetare" välja att vara med i valfri förening men det är en som tecknar avtalet.

Om man tittar på tjänstemän på olika transportföretag finns det ett antal fackföreningar man kan tillhöra men många kollektivavtal tecknas med ett fack, själv är jag medlem i TJ men avtalet är tecknat med Unionen.

Hamnarbetarna har valt att stå utanför LO och har heller inte visat sig vara intresserade av ett hängavtal.

Om man ska ändra på detta behöver nog hela den svenska modellen förändras.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    CGT var åtminstone förr kommunisternas fack, och kommunisterna var förr ganska stora i både Frankrike och även Italien men har väl i stort försvunnit som parti. Även om CGT är en rätt stor organisation så har dom inte mer än sådär en 20 % av de anställda organiserade. Vilket gör att strejker förefaller rätt meningslösa, i en typisk CGT-strejk så blir kanske 20-25% av tågen inställda. De strejkande får några trevliga fridagar, typiskt varar det inte mer än 3-4 dagar och SNCF å andra sidan spar kostnaden för dessa tåg och resenärerna får tränga ihop sig efter förmåga i de tåg som faktiskt går.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Som framgick av den länkade artikeln så brukar även många av dom oorganiserade delta när facken, i detta fall CGT, utlyser strejk. Att så pass få är fackanslutna beror
    delvis på att dom franska facken inte har samma koppling till a-kassa och försäkringar som hos oss.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av BL Visa inlägg
    Som framgick av den länkade artikeln så brukar även många av dom oorganiserade delta när facken, i detta fall CGT, utlyser strejk. Att så pass få är fackanslutna beror
    delvis på att dom franska facken inte har samma koppling till a-kassa och försäkringar som hos oss.
    Även om några oorganiserade ansluter sig så brukar ändå inte konsekvenserna av dessa strejker bli värre än att det går att ta sig fram , om än med en del besvär och förseningar.
    Det är ju naturligtvis förståeligt att anställda vid järnvägen slåss för sina villkor som väl får sägas vara generösa , t.ex pension vid 52 ( om man arbetat ett visst antal år )
    David Haydock , redaktör för Todayś Railways, gav ett exempel på ett SNCF-tåg som gick till Schweiz och hade ett rätt långt uppehåll. All tid utanför Frankrike räknas som arbetstid och på tillbakavägen hade man passerat en regel om max arbetstid vilket slog ut i en obligatorisk övernattning och detta trots att man bara var några mil från hemstationen. Sedan slog nästa regel tid för varje övernattning på bortastation berättigar till en extra fridag. Det går knappast lysande för Frankrikes ekonomi, det vet man i presidentpalatset men det gäller även att övertyga folket.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av HansJ Visa inlägg
    Vad SNCF-ägda bolag har för sig utomlands bör vara av sekundärt intresse för CGT och deras medlemmar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lars Ödlund Visa inlägg
    Detta är ju en LO fråga, LO har beslutat vilka fack som ska organisera vilka yrkesgrupper och teckna kollektivavtal.
    LO kan bara besluta vad LO-ansluta fack ska göra och detta bara så länge dem LO-ansluta facken går med på det. LO har ingen beslutaderätt över vilka en arbetsgivare eventuellt sluter avtal med elelr hur många.

Två eller flera fackföreningar ska inte teckna olika kollektivavtal för samma yrkesgrupper på samma arbetsplats, sedan kan man givetvis som "arbetare" välja att vara med i valfri förening men det är en som tecknar avtalet.
    Ska och ska, vem har bestämt det?

Om man tittar på tjänstemän på olika transportföretag finns det ett antal fackföreningar man kan tillhöra men många kollektivavtal tecknas med ett fack, själv är jag medlem i TJ men avtalet är tecknat med Unionen.
    Är även vanligt att ha avtal med flera olika fack på tjänstemannanivå, hur man löser det praktiskt vid en skarp situation vet jag inte men det kan säkert bli diskussioner.

Hamnarbetarna har valt att stå utanför LO och har heller inte visat sig vara intresserade av ett hängavtal.

Om man ska ändra på detta behöver nog hela den svenska modellen förändras.
    Inte nödvändigtvis, arbetsgivaren är fri att teckna avtal med vem och hur många denne vill. Rent praktiskt så har arbetsgivaren ett enskilt avtal med alla som inte är medlemmar i ett fackförbund utöver ett eventuellt kollektivavtal. Nu löses detta oftast med att icke fackansluta bara hänger med men det är fortfarande skilda avtal.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

I det aktuella fallet i Göteborgs hamn är det ju hamnbolaget som för att följa lagar o regler inte vill teckna avtal med andra aktörer än Transportarbetarförbundet, om arbetsgivaren ska tvingas att teckna flera olika kollektivavtal måste nog den s.k Svenska modellen förändras.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lars Ödlund Visa inlägg
    I det aktuella fallet i Göteborgs hamn är det ju hamnbolaget som för att följa lagar o regler inte vill teckna avtal med andra aktörer än Transportarbetarförbundet, om arbetsgivaren ska tvingas att teckna flera olika kollektivavtal måste nog den s.k Svenska modellen förändras.
    Det är lite knepigt. Hamnbolaget har tecknat ett avtal med Transport som har ett centralt avtal för hela landet. Om Hamnbolaget tecknar ett separat avtal med hamnarbetarna blir man skadeståndsskyldiga till Transport.
    Dock går det bra för hamnarbetarna att teckna ett hängavtal enligt Transports avtal och man är då skyddade mot lockout och företaget skyddat mot strejk. Och kanske något ovidkommande men det handlar inte precis om lågavlönade, enligt arbetsgivaren tjänar hamnarbetarna i genomsnitt 49000kr i månaden men enligt hamnarbetarna själva är det bara 41000kr i snitt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vad gäller den Franska järnvägen verkar den av allt att döma gå samma väg som den Svenska. Enligt de uppgifter jag fått avser Franska staten avreglera järnvägen och börjar med underhållet har jag för mig. Som jag förstått det bolagiserar man underhållsdelen i SNCF, men sedan skall även persontrafiken konkurrensutsättas med början i den regionala tågtrafiken. Godstrafiken vill man också bli av med, men den går redan som ett eget bolag (Geodis).
    Resultatet blir då som jag förstått det att SNCF kommer att fungera ungefär som SJ där de får konkurrera med andra aktörer både i upphandlad och kommersiell trafik.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Fredrik G Visa inlägg
    Som jag förstått det bolagiserar man underhållsdelen i SNCF, men sedan skall även persontrafiken konkurrensutsättas med början i den regionala tågtrafiken.
    Det sistnämnda är sedan länge ett önskemål från regionerna. Eftersom man där anser att vad SNCF erbjuder är otillräckligt och dyrt.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •