Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Brovakter på DVVJ - eller konsten att slösa pengar

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Brovakter på DVVJ - eller konsten att slösa pengar

Jag har tidigare på PV kommenterat att Trafikverket sedan ett antal år inte betror slussvakterna att hantera järnvägsbroarna på DVVJ i Håverud och Långbron.

Jag hade dock i min enfald trott att man någorlunda anpassade sig till tågtrafiken - men icke. Idag söndag passerade jag Långbron och bron var uppfälld och InfraNord på plats.

Jag frågade vakten hur det kom sig att han var där en dag då inga tåg går. Det undrade han också men order är order var beskedet jag fick. Broarna skall bevakas och kunna öppnas varje dag i veckan (då slussarna är öppna) hade man fått besked om.

Nog borde man kunna ha en bättre planering och bara bemanna broarna de tider då tågen går. Och skulle det dyka upp extratåg så sker det ju inte med 5 min varsel.

Här borde finnas möjlighet till stora besparingar (borde räcka med halva tidsinsatsen) som kan användas till bättre ändamål.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Brovakter på DVVJ - eller konsten att slösa pengar

Citat Ursprungligen postat av Per N Visa inlägg
    Jag har tidigare på PV kommenterat att Trafikverket sedan ett antal år inte betror slussvakterna att hantera järnvägsbroarna på DVVJ i Håverud och Långbron.

Jag hade dock i min enfald trott att man någorlunda anpassade sig till tågtrafiken - men icke. Idag söndag passerade jag Långbron och bron var uppfälld och InfraNord på plats.

Jag frågade vakten hur det kom sig att han var där en dag då inga tåg går. Det undrade han också men order är order var beskedet jag fick. Broarna skall bevakas och kunna öppnas varje dag i veckan (då slussarna är öppna) hade man fått besked om.

Nog borde man kunna ha en bättre planering och bara bemanna broarna de tider då tågen går. Och skulle det dyka upp extratåg så sker det ju inte med 5 min varsel.

Här borde finnas möjlighet till stora besparingar (borde räcka med halva tidsinsatsen) som kan användas till bättre ändamål.
    Skulle det kunna vara så enkelt att broarna inte får lämnas (obevakade) i öppet läge? I så fall relateras brovaktsbehovet enbart till sjöfartens önskemål.

Att slussvakten inte får sköta dem kan möjligen vara en försäkringsfråga.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Skulle det kunna vara så enkelt att broarna inte får lämnas (obevakade) i öppet läge? I så fall relateras brovaktsbehovet enbart till sjöfartens önskemål.

Att slussvakten inte får sköta dem kan möjligen vara en försäkringsfråga.
    Du menar att kanalbolaget inte skulle ha en ansvarsförsäkring som räcker till för just järnvägsskada? Låter aningen konstigt. Det är väl inte konstigare att avtala med dem än med t ex Infranord om bemanningen.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Du menar att kanalbolaget inte skulle ha en ansvarsförsäkring som räcker till för just järnvägsskada? Låter aningen konstigt. Det är väl inte konstigare att avtala med dem än med t ex Infranord om bemanningen.
    Kan snarare bero på beloppen i ansvarsförsäkringen, men jag vet inte, det var bara en tanke.

1. Klass Johan Siiraks avatar
    Medlem
    mar 2018

Visst hade det varit trevligt om våra skattepengar kunde utnyttjas på ett bättre sätt. Tänker att man sitter fast i något regelverk där ansvarsfördelning och järnvägens signaler är avhandlat. Noterar att TRV inte enbart köpt upp tjänsten från Infranord utan också använt andra aktörer..vill minnas att jag sett "Signalbolaget" på någon varselväst något år. Men visst är det ett fint sommarjobb att sitta vid en slusskant och hiva upp bron några gånger per dag /placera ut hindertavlan.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Vi åkte båt (Storholmen) på Dalslands kanal på försommaren 1995, det var före ordinarie turbåtsäsong, vi hade hittat en extratur vi fick följa med. Då öppnade befälhavaren bron vid Långbron som alltså var obemannad. Han hade nycklar till det mesta utmed kanalen verkade det som. Besättningen skötte även de flesta slussarna själva.

Men hur sköts då numera bron vid Tjugonde sluss?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Hans W Visa inlägg
    Vi åkte båt (Storholmen) på Dalslands kanal på försommaren 1995, det var före ordinarie turbåtsäsong, vi hade hittat en extratur vi fick följa med. Då öppnade befälhavaren bron vid Långbron som alltså var obemannad. Han hade nycklar till det mesta utmed kanalen verkade det som. Besättningen skötte även de flesta slussarna själva.

Men hur sköts då numera bron vid Tjugonde sluss?
    Och Köpmannebro?

Och allmänt regelverk för öppningsbara järnvägsbroar i Sverige?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Det finns det inget, det är olika för varje bro pga olika avtal vid brons tillkomst och olika tekniska konstruktioner.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Och Köpmannebro?

20:e slussen är DVVJ ansvar och historiskt har de låtit slussvakterna sköta den. Men den har en krånglig teknik med tryckluft så förra året tror jag man (DVVJ personal) alltid var på plats.

Köpmannebro hanteras av Trafikverket via fjärr. Fritidsbåtar rycker i ett snöre för att få kontakt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

När jag var på studiebesök hos brovakten i Kvicksund fick vi veta att han även styrde järnvägsbron över Arboga ån. Till sin hjälp fanns det tv kameror. Borde gå att installera även på andra broar där trafiken är gles.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •