Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 48 av 48

Ämne: Slutåkt mot en märklig mackapär

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Sv: Slutåkt mot en märklig mackapär

Avstod från att länka, för dom som eventuellt ville fortsätta att gissa på platsen..

Här en bild från "intagssidan" på slungan/snöfräsen:
    https://www.flickr.com/photos/40826712@N00/21496546768

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Greger Larsson Visa inlägg
    Avstod från att länka, för dom som eventuellt ville fortsätta att gissa på platsen..

Rent strikt står snöslungan faktiskt i Frankrike. Utdragsspåret går över gränsen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Varken på Google Maps eller på Virtualearth är mackapären med. Talar för att den har fått sin plats (och sina betongfötter) ganska nyligen. Och nej, jag tror inte att det kommer att tillföra mer logik, men jag kan ha fel.
    Som tur är, världen slutar inte där ;)

https://en.mapy.cz/s/putepalejo

Mvh mormax

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Du har säkerligen en poäng i ditt resonemang. Det skulle förvåna mig mycket om banan hade ett kontor (förutom kanske ett väldigt litet för tillfälliga behov) eller en verkstad vid denna station. Och är man i behov av att slunga snö då förfaller maskinens position som den sämsta.
    En bättre bild har jag tyvärr inte. Jag gick inte ända fram till gräset, och även om faran med spårspring mellan tåget och stoppbocken hade varit obefintlig har jag inte ägnat mig åt det.

Varken på Google Maps eller på Virtualearth är mackapären med. Talar för att den har fått sin plats (och sina betongfötter) ganska nyligen. Och nej, jag tror inte att det kommer att tillföra mer logik, men jag kan ha fel.
    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Om det är en snöslunga så åker man väl inte dit och monterar den när snön redan är meterdjup, utan det gör man nog redan på hösten när höstens göromål (t ex ogräs- eller lövhalkebekämpning) är avklarade med maskinen den sitter på.

Placeringen längst ut vid ett spårslut är naturligtvis idealisk eftersom den är minst i vägen där!
    Man använder väl ett sådant här arbetsfordon att koppla samman med? - http://www.simplonpc.co.uk/NStCM/NSt...0725-054_b.jpg

De har inte hunnit att köra ner den till verkstaden, därför står den kvar vid högsta positionen på trådstartarbilden.

bildkälla

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Greger Larsson Visa inlägg

Citat Ursprungligen postat av mormax Visa inlägg
    Som tur är, världen slutar inte där ;)

https://en.mapy.cz/s/putepalejo
    En annan möjlighet hade varit att framföra svaret och få den där poängen. Det förhåller sig nämligen så att det första som Sankte Per kommer att fråga är: Hur många poäng har du fått i Postvagnen, min son?

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Löst: Slutåkt mot en märklig mackapär - sju bonusbilder

Det blev ju över förväntan liv i denna tråd. Tack till alla som deltog och särskilt till de som identifierade snöslungan.

Den har inte nämnts på ett explicit sätt, men det framgår rätt tydligt att flera skribenter har identifierad platsen. Svaret till den första frågan är: La Cure, ändpunkten till Chemin de fer Nyon–Saint-Cergue–Morez (NStCM) i Schweiz. Eller egentligen inte i Schweiz, vad man ser på bilden är faktiskt Frankrike. Jag var medveten om att huset i bakgrunden ligger i Frankrike (därför kommenterade jag den schweiziska känslan som det utlöste hos Jan L som märkligt), men det verkar så som att även snöslungan och stoppbocken befinner sig på andra sidan. (Gränsdragningen på Google Maps är säkerligen inte korrekt, men det finns seriösare källor. Tack till mormax för tipset.)
    Banans namn är förresten också märkligt. (Eller snarare historiskt.) Morez, en normalspårig säckstation, ligger en dryg mil inne i Frankrike vid en ganska pittoresk bana, men inte längre vid den här meterspåriga.
    Till La Cure åker man från Nyon vid Genèvesjön med olika slags rödmålade motorvagnar. Den jag först tänkte ta var av äldre modell och visade sig vara proppfull med ungdomar med jätteväskor. Jag avstod. En timme senare stod ett ganska nytt och nästan tomt fordon berett. I Nyon finns det oftast fyra avgångar i timmen, men det är långt ifrån alla tåg som kör hela vägen.

En blick över gränsen:

Och en tillbaka:

Ett ganska skärt stationshus och en lokförare:

Densamme:

Stationstorget:

Den här krogen har nog uppmärksammats förr. Här ser vi den schweiziska sidan. När den inte är stängd kan man nog äta internationellt där inne.

Förbjudet för bilar. Tillåtet för vandrare. Sådant läser man gärna. En rejäl vandring blev det. Kanske inte så svårt att gissa vart.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv:Specifikation?

Finns det en beskrivning av överdelen med snöslunga på nätet?

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Sv: Löst: Slutåkt mot en märklig mackapär - sju bonusbilder

Det blev ju över förväntan liv i denna tråd. Tack till alla som deltog och särskilt till de som identifierade snöslungan.

Den har inte nämnts på ett explicit sätt, men det framgår rätt tydligt att flera skribenter har identifierad platsen. Svaret till den första frågan är: La Cure, ändpunkten till Chemin de fer Nyon–Saint-Cergue–Morez (NStCM) i Schweiz. Eller egentligen inte i Schweiz, vad man ser på bilden är faktiskt Frankrike. Jag var medveten om att huset i bakgrunden ligger i Frankrike (därför kommenterade jag den schweiziska känslan som det utlöste hos Jan L som märkligt), men det verkar så som att även snöslungan och stoppbocken befinner sig på andra sidan. (Gränsdragningen på Google Maps är säkerligen inte korrekt, men det finns seriösare källor. Tack till mormax för tipset.)
    Kul plats. Tyvärr var jag där 2002, innan digitalkamera, så jag har bara pappersbilder. Har inte hittat någon APS-scanner till rimligt pris.
    Gick in en bit i Frankrike och spår av banvallen mot Morez fanns kvar.

Officiell schweizisk karta där man ser att spåret korsar gränsen.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •