Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 48

Ämne: Slutåkt mot en märklig mackapär

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Slutåkt mot en märklig mackapär

Man var ute på en icke-nödvändig utlandsresa. Vilket äventyr! En del vandring blev det, men främst åkte man tåg förstås. Ibland tog spåret slut, så som på bilden. Inte bara spåret förresten. Detta ger upphov till två frågor; en (som jag vet svaret till) för att någon får en poäng och en andra för att göra mig klokare:

Vart åkte jag den kvällen?
    Vad är det för föremål strax före stoppbocken?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Slutåkt mot en märklig mackapär

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg

Snöslunga?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Smalspår?/Ulf

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Smalspår?/Ulf
    Jajamän.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Man var ute på en icke-nödvändig utlandsresa. Vilket äventyr! En del vandring blev det, men främst åkte man tåg förstås. Ibland tog spåret slut, så som på bilden. Inte bara spåret förresten. Detta ger upphov till två frågor; en (som jag vet svaret till) för att någon får en poäng och en andra för att göra mig klokare:

1. Schweiz?

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    1. Schweiz?
    Ja, det är Schweizarna som blev så pass välkomnande för grannarna häromsistens. För poängen gäller det dock att vara lite mer specifik.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Ja, det är Schweizarna som blev så pass välkomnande för grannarna häromsistens. För poängen gäller det dock att vara lite mer specifik.
    Nej, att det inte blir poäng förstår jag. Men huset i bakgrunden signalerade Schweiz på något vis...

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Nej, att det inte blir poäng förstår jag. Men huset i bakgrunden signalerade Schweiz på något vis...
    Gör det det? Märkligt.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Kan det vara en fläkt för att blåsa snö och is från ett motorvagnstak?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Kan det vara en fläkt för att blåsa snö och is från ett motorvagnstak?
    Då finge det vara en väldigt platt motorvagn, kanske 2,5 m hög!

Uppenbarligen är det ett redskap avsett att monteras på något slags arbetsfordon, gissningsvis en motortralla av något slag. Får jag gissa vidare så är det en hydrostatiskt driven snöslunga, man ser en massa slangkopplingar.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Då finge det vara en väldigt platt motorvagn, kanske 2,5 m hög!
    Motorvagnarna på denna bana är av helt vanlig storlek.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Det ser ut som om den här apparaten antingen permanent brukar stå där. Eller så plockas den bort dessemellan för att snart återvända igen. Betongplattorna som den står på ser permanenta ut, och dessa är ju ditlagda för den här apparaten.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hallå, det är väl ingen större tvekan om att det är ett aggregat till ett arbetsfordon som står där när det inte sitter på fordonet. Det enda som man behöver spekulera om är vad det är för aggregat och hur det fungerar.

Plattorna behövs för att stödbenen inte ska sjunka genom marken. Som minst blir det annars väldigt besvärligt att få upp den på fordonet nästa gång. Det finns även risk för att stödbenen viker sig; de är bara gjorda för vertikala krafter, så även därför är det viktigt att de står rakt.

Placeringen i vad som ser ut att vara förlängningen av ett huvudspår ser för övrigt lite äventyrlig ut. Det blir inte bra om man kör på den, och den där bromssläden ligger ju för nära. Men kanske finns det fler skyddsanordningar utanför bilden.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Deutz?

Hallå, det är väl ingen större tvekan om att det är ett aggregat till ett arbetsfordon som står där när det inte sitter på fordonet. Det enda som man behöver spekulera om är vad det är för aggregat och hur det fungerar.

Plattorna behövs för att stödbenen inte ska sjunka genom marken. Som minst blir det annars väldigt besvärligt att få upp den på fordonet nästa gång. Det finns även risk för att stödbenen viker sig; de är bara gjorda för vertikala krafter, så även därför är det viktigt att de står rakt.

Placeringen i vad som ser ut att vara förlängningen av ett huvudspår ser för övrigt lite äventyrlig ut. Det blir inte bra om man kör på den, och den där bromssläden ligger ju för nära. Men kanske finns det fler skyddsanordningar utanför bilden.
    Möjligen drivs aggregatet av en luftkyld motor av fabrikatet Deutz.

Medlem
    nov 2017

Den gula delen på stoppbockssidan då?

Ja, plattorna gör det ju väldigt tydligt att denna maskin hör hemma där den står.

Inte vad jag kan se på de andra bilderna, men jag är ingen expert på sådant. Mot resten av världen finns en ljussignal, men ingetdera på den sidan.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Det finns några ställen att välja på,men Ponte Tresa kanske?/Ulf

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Det finns några ställen att välja på,men Ponte Tresa kanske?/Ulf
    Absolut ett ställe att välja på, men fel ställe. Där gäller tyvärr inte Interrailbiljetten.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Den gula delen på stoppbockssidan då?
    Det är väl den som är själva aggregatet, man kan se att de är ihopsatta med diverse balkar och järn. Antar att den rödmålade delen innehåller en dieselmotor. Elkabeln som är ansluten är nog för laddning av startbatteriet, ja det kanske används till matning av magnetventiler och sånt också.

Medlem
    nov 2017

Det är väl den som är själva aggregatet, man kan se att de är ihopsatta med diverse balkar och järn. Antar att den rödmålade delen innehåller en dieselmotor. Elkabeln som är ansluten är nog för laddning av startbatteriet, ja det kanske används till matning av magnetventiler och sånt också.
    Nu kan jag visst vara helt ute och cykla, men är inte förbränningsmotorn en avgörande beståndsdel av ett aggregat och är det inte bäst om generatorn sitter på samma axel? (T ex alltihop i den röda lådan?)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nu kan jag visst vara helt ute och cykla, men är inte förbränningsmotorn en avgörande beståndsdel av ett aggregat och är det inte bäst om generatorn sitter på samma axel? (T ex alltihop i den röda lådan?)
    Jag påstår inget annat i detta fall. Men om vi ska gå in på hårklyverier finns det ju många aggregat utan eget drivmaskineri, som i stället drivs via mekaniskt kraftuttag, hydraulledningar eller elektriska ledningar från en extern kraftkälla, t ex huvudmotorn på det bärande fordonet. Därav mitt uttryck ”själva aggregatet”.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •