Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 48

Ämne: Slutåkt mot en märklig mackapär

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Slutåkt mot en märklig mackapär

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Jag påstår inget annat i detta fall. Men om vi ska gå in på hårklyverier finns det ju många aggregat utan eget drivmaskineri, som i stället drivs via mekaniskt kraftuttag, hydraulledningar eller elektriska ledningar från en extern kraftkälla, t ex huvudmotorn på det bärande fordonet. Därav mitt uttryck ”själva aggregatet”.
    Håren kan gärna förbli oklyvna. Du menar alltså att i den röda delen finns en motor, i den gula en generator och däremellan en drivaxel?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Håren kan gärna förbli oklyvna. Du menar alltså att i den röda delen finns en motor, i den gula en generator och däremellan en drivaxel?
    I den gula delen tror jag som sagt att det är en snöslunga!

Den ser lite stor ut för att vara en gräsklippare

Medlem
    nov 2017

Hm, för en timme sedan innehöll den "själva aggregatet". Eller är det (i detta fall) ett annat uttryck för snöslunga? (Vad vet en utrikisk lekman?)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hm, för en timme sedan innehöll den "själva aggregatet". Eller är det (i detta fall) ett annat uttryck för snöslunga? (Vad vet en utrikisk lekman?)
    I inlägg nummer 10 skrev jag så här:

Får jag gissa vidare så är det en hydrostatiskt driven snöslunga, man ser en massa slangkopplingar.
    Det är alltså den gissningen jag syftade på med orden ”som sagt”

Medlem
    nov 2017

I inlägg nummer 10 skrev jag så här:

Det är alltså den gissningen jag syftade på med orden ”som sagt”
    Ah, jo. Då tackar jag för förklaringen. En snöslunga kan de väl behöva där.

Återstår frågan var slungan befinner sig.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Ja, det är Schweizarna som blev så pass välkomnande för grannarna häromsistens. För poängen gäller det dock att vara lite mer specifik.
    RhB?

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    RhB?
    Nej, det är varken Scuol-Tarasp eller Arosa.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Jag håller helt med om att det mer liknar en snöslunga än en gräsklippare, och något annat förslag har jag inte heller.

Men, några saker talar emot snöslunga:
    1. Om jag hade en sidobana som slutar med en stoppbock, så skulle jag inte placera min snöslunga vid ändstationen (med bara stoppbock), utan vid min lite större station där jag har mer fordon och personal.
    2. Om det ändå är så att jag har kontoret och verkstaden vid ändstationen, så skulle jag inte ställa snöslungan mot stoppbocken på det sätt den står, utan på ett sidospår, så den direkt kan köras framåt (alltså slungan först) ut på linjen.

Har inte Turmantas någon mer bild på grejen, kanske från sidan eller sett från stoppbocken?
    Eller kan Turmantas tillskriva järnvägen ifråga och fråga vad det är för apparat, för jag har blivit nyfiken.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Påminner en del om den här tycker jag!

https://www.flickr.com/photos/40826712@N00/37820347895

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag håller helt med om att det mer liknar en snöslunga än en gräsklippare, och något annat förslag har jag inte heller.

1. Om jag hade en sidobana som slutar med en stoppbock, så skulle jag inte placera min snöslunga vid ändstationen (med bara stoppbock), utan vid min lite större station där jag har mer fordon och personal.
    2. Om det ändå är så att jag har kontoret och verkstaden vid ändstationen, så skulle jag inte ställa snöslungan mot stoppbocken på det sätt den står, utan på ett sidospår, så den direkt kan köras framåt (alltså slungan först) ut på linjen.

Har inte Turmantas någon mer bild på grejen, kanske från sidan eller sett från stoppbocken?
    Eller kan Turmantas tillskriva järnvägen ifråga och fråga vad det är för apparat, för jag har blivit nyfiken.
    När det väl framkommer var det är går det ju att kolla en satellitbild, då kanske placeringen är mer logisk än det verkar.

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Göschenen, kanske?

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg

Du har säkerligen en poäng i ditt resonemang. Det skulle förvåna mig mycket om banan hade ett kontor (förutom kanske ett väldigt litet för tillfälliga behov) eller en verkstad vid denna station. Och är man i behov av att slunga snö då förfaller maskinens position som den sämsta.
    En bättre bild har jag tyvärr inte. Jag gick inte ända fram till gräset, och även om faran med spårspring mellan tåget och stoppbocken hade varit obefintlig har jag inte ägnat mig åt det.

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    När det väl framkommer var det är går det ju att kolla en satellitbild, då kanske placeringen är mer logisk än det verkar.
    Varken på Google Maps eller på Virtualearth är mackapären med. Talar för att den har fått sin plats (och sina betongfötter) ganska nyligen. Och nej, jag tror inte att det kommer att tillföra mer logik, men jag kan ha fel.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Göschenen, kanske?
    I Göschenen kan man åka vidare ganska utmärkt. Till och med i två riktningar.

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

I Göschenen kan man åka vidare ganska utmärkt. Till och med i två riktningar.
    Inte med smalspår, tänkte jag.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Inte med smalspår, tänkte jag.
    Där har du tänkt helt korrekt. Men på bilden är det slut oavsett spårvidd.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Där har du tänkt helt korrekt. Men på bilden är det slut oavsett spårvidd.
    Trogen?

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Du har säkerligen en poäng i ditt resonemang. Det skulle förvåna mig mycket om banan hade ett kontor (förutom kanske ett väldigt litet för tillfälliga behov) eller en verkstad vid denna station. Och är man i behov av att slunga snö då förfaller maskinens position som den sämsta.
    Om det är en snöslunga så åker man väl inte dit och monterar den när snön redan är meterdjup, utan det gör man nog redan på hösten när höstens göromål (t ex ogräs- eller lövhalkebekämpning) är avklarade med maskinen den sitter på.

Placeringen längst ut vid ett spårslut är naturligtvis idealisk eftersom den är minst i vägen där!

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Trogen?
    Fin gissning, men i Trogen ser det ut så här:

2 juni 2019

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Påminner en del om den här tycker jag!

https://www.flickr.com/photos/40826712@N00/37820347895
    Om Du googlat lite bättre ;) så finns på flickr flera bilder på den i tråden aktuella snöslungan. Inte i drift, men stående vid samma stoppbock och fotograferad från alla vinklar.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Greger Larsson Visa inlägg
    Om Du googlat lite bättre ;) så finns på flickr flera bilder på den i tråden aktuella snöslungan. Inte i drift, men stående vid samma stoppbock och fotograferad från alla vinklar.
    https://flickr.com/photos/40826712@N...-QZBW2h-Pa4YRA

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •