Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Pelarbanor av limträ

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Pelarbanor av limträ

Pelarbanor förs ju nu fram som ett alternativ till de skenande kostnaderna för nya höghastighetsbanor.
    Bland pelarbanornas nackdelar framhålls bland annat hög åtgång på betong och med det CO2 utsläpp.
    Men nu görs ju mycket forskning i användning av träkonstruktioner och då brukar det vara limträ som nämns. I förhållande till sin vikt kan trä vara starkare än stål och betongkonstruktioner.
    Det är en inhemsk förnybar råvara som binder CO2.
    Så är pelarbanor med träfundament något att fundera på ?
    https://www.setragroup.com/sv/limtra...SAAEgLH8PD_BwE

Passagerare Svante Anderssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Pelarbanor av limträ

Trä och limträ är bra för konstruktioner med statisk belastning. Däremot inte för konstruktioner som ska utsättas för dynamisk belastning vilket är fallet med järnvägsbroar.
    Så att fundera på (höghastighets)pelarbanor av limträ är inte att använda sim mentala kapacitet på ett vettigt sätt.

SA

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Svante Andersson Visa inlägg
    Trä och limträ är bra för konstruktioner med statisk belastning. Däremot inte för konstruktioner som ska utsättas för dynamisk belastning vilket är fallet med järnvägsbroar.
    Så att fundera på (höghastighets)pelarbanor av limträ är inte att använda sim mentala kapacitet på ett vettigt sätt.

SA
    Min mentala kapacitet i den mån den finns använder jag nog till vad jag själv tycker är roligt.
    Men det vore kul att höra något i saken från dem som forskar i användning av trä. För uppenbart händer det mycket spännande på den fronten.
    Historiskt, t.ex i USA, har det ju funnits stora järnvägsbroar av timmer så användning av trä är inte helt okänt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Träbroar i Railroad Tycoon hade betydligt lägre maxhastighet, men var billigare..Så det kanske är svårt att bygga en beständig lösning för höga farter utan att det blir mer av en vall?

(en informant till mig som är byggingenjör var mkt skeptisk till trä. Till sist kröp det fram att det är jobbigare att räkna på trä än stål och betong.. .)

Passagerare Svante Anderssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Min mentala kapacitet i den mån den finns använder jag nog till vad jag själv tycker är roligt.
    Men det vore kul att höra något i saken från dem som forskar i användning av trä. För uppenbart händer det mycket spännande på den fronten.
    Historiskt, t.ex i USA, har det ju funnits stora järnvägsbroar av timmer så användning av trä är inte helt okänt.
    Missförstå mig rätt, tack! Du får fundera på vad du vill och mitt uttalande var bara ett tips om att just den funderingen var ganska lite värd besväret. Järnvägsbroar i trä hör nog till 1800-talet i tekniskt hänseende.

SA

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Svante Andersson Visa inlägg

SA
    Med risk att ådra mig moderaternas missnöje genom att hamna utanför ämnena tåg och järnväg:
    Du förkastar generellt trä som konstruktionsmaterial där det förekommer dynamisk belastning.
    Genom århundradena har fartyg byggts i trä. Där förekommer väl om någonstans dynamisk belastning vid färderna över de sju haven.
    Om limträ har jag ingen uppfattning.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •