Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Lasse-Majas detektivbyrå

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Lasse-Majas detektivbyrå

Filmen som visas 20:00 i Svt1 i dag 11/6 är till en del inspelad på AGJ och Antens station.
    Ska bli kul att se.
    Filmningen gav ett välkommet tillskott till järnvägen (filmare brukar betala bra) men föreningen hade ett idogt arbete att hitta volontärer för abetet bakom (när det regnar manna..) men det gick uppenbarligen bra.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Laaae-Majas detektivbyrå

Lite konstigt att ett diesellok frustar som ett ånglok och har ångvissla!!

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Filmen som visas 20:00 i Svt1 i dag 11/6 är till en del inspelad på AGJ och Antens station.
    Ska bli kul att se.
    Filmningen gav ett välkommet tillskott till järnvägen (filmare brukar betala bra) men föreningen hade ett idogt arbete att hitta volontärer för abetet bakom (när det regnar manna..) men det gick uppenbarligen bra.

Jag satt just och tittade på filmen. Den är en sån där lite mysig film får man säga.

I slutet finns det en klassisk kommentar som jag inte tror att barn förstår det roliga i. Jag tror istället att det är deras föräldrar som skrattar åt den repliken istället och vet vad den kommer ifrån. Det sista är nämligen en lite fumlig reporter som helt plötsligt ropar: Lägg ut! Lägg ut!

Detta med Lägg ut! har det skojats om många gånger genom åren. Det är en riktig klassiker idag. Men här kommer en länk med originalet:

https://www.youtube.com/watch?v=btuf011u8lg

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Vilken är den gula dressinen som var med?/Ulf
    (Fin reklam för AGJ med flygbilderna över Antens spårområde)

1. Klass
    Medlem
    feb 2020

Citat Ursprungligen postat av Humbla Visa inlägg
    Lite konstigt att ett diesellok frustar som ett ånglok och har ångvissla!!
    Nu har jag inte hunnit se den än men jag vet att Helena som tecknar Lasse-Majaböckerna var väldigt bestämd att det inte skulle vara ett ånglok för att tidskänslan inte skulle bli fel.
    I julkalendern med Lassa-Maja som gjordes för ett antal år sedan förekommer ju en Y6 i början av varje avsnitt.

En av böckerna i lasse-Maja serien heter ju Tågmysteriet. Och i en annan (har för mig att det är skolmysteriet är vaktmästaren misstänkt då han behöver pengar till sin dyra hobby. Modelltåg.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Den gula personaldressinen (2 dörrar på varje sida med VW motor) ?
    Det finns även en flaktralla.

Det finns en bild på den inne i verkstaden http://www.agj.net/tag/dressin/

Senast redigerat av stefan skoglund den 2021-06-13 klockan 11:02:51.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Ja reklamvärdet för AGJ bör ha varit stort. Och det förtjänar dom för det var mycket uppoffringar av föreningens volontärer för att inspelningen skulle kunna genomföras.
    Roligt tyckte jag att Brobackatunneln kommit med. Det är avsnitt sydväst om Anten som länge varit utan trafik, tunneln saknade vid inspelningen spår, men tunneln har med bidrag renoverats och föreningen har lyckats lägga tillbaks spåren så det ska gå att göra en liten sväng åt det hållet.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    .
    (filmare brukar betala bra)
    Tyvärr betalar inte filmare bra, utan man får göra ett gediget arbete för att få betalt för det material och arbete man bistår med.
    Man får tydligt avtala innan vad som gäller.
    Och allt extraarbete blir då tillägg.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Olof B Visa inlägg
    Tyvärr betalar inte filmare bra, utan man får göra ett gediget arbete för att få betalt för det material och arbete man bistår med.
    Jag fick i vart fall uppfattningen att det blev ett välkommet tillskott till AGJ kassa men man fick lägga ner mycket arbete på att få medlemmar att ställa upp som volontärer vid inspelningen.
    Senare träffade man ju också avtal om att medverka vid nyinspelningen av Nybyggarserien där Anten station byggdes om till New York Central ( påhittad station för i Mobergs bok åker man ångbåt till Albany).
    Så vet man bara att skriva kontrakt så får man nog betalt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Om filmfolk betalar bra eller inte vet jag inte, men avtal är alltid bra. Vad jag däremot vet är att filmfolk uppskattar förmågan till snabba improvisationer vilket händer hela tiden. Vädret stämmer inte med planeringen, det börjar blåsa, någon skådespelare faller ifrån, en kamera pajar, någonting i bakgrunden stör så en ny vinkel snabbt måste användas osv. "Kan vi få loket i andra änden?", "Kan vi få en vagn till?", "Kan loket vändas?", "Kan vi filma tidigt i morgon bitti istället för ikväll?", "Kan vi få filma en dag till?" etc etc.

Om en museijärnväg klarar att leverera trots ändrade önskemål så skaffar man sig ett gott rykte i filmbranschen, som ju också är en liten ankdamm där alla vet allt om alla. Ett gott rykte öppnar för fler filmjobb...

När ULJ varit värdar för filminspelningar har man försökt att överdimensionera den planerade närvaron av museijärnvägens personal, just för att man vet hur snabbt önskemålen ändrar sig. Se också till att ha en journalförare med papper, penna, kamera och tidtagarur Anteckningarna ligger till grund för faktureringen!

Jag är övertygad om att AGJ tänkt och gjort på samma sätt.

Grattis AGJ, bra reklam för er och förhoppningsvis leder till det fler inspelningar och även andra spinn off-effekter genom att även andra får upp ögonen för er!

Upsala Nya Blaska om inspelningarna av Tjuvarnas Jul på ULJ, inkl intervju med filmskaparna. Lyssna från ca 2:25 och drygt en minut framåt:

https://sverigesradio.se/artikel/6018289

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Olof B Visa inlägg
    Men det gäller ju det mesta.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Var inte AGJ med då en Pippifilm spelades in? Tror att de satt på vagnstaket

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av peter samsioe Visa inlägg
    Var inte AGJ med då en Pippifilm spelades in? Tror att de satt på vagnstaket
    Jo det var i på rymmen med Pippi Långstrump och vagnen var Cp 338 eller som den hette innan och även vid tiden för inspelningen SÖJ C 11

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •