Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Sverige-Sydafrika

Passagerare
    Medlem
    jan 2020

Sverige-Sydafrika

Går det att åka tåg hela vägen från Sverige till Sydafrika ? Om inte, vilken bit saknas ? Hur många tågbyte blir det ?

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Sverige-Sydafrika

I varje fall i Flemingsberg.

Stockholm S

Passagerare
    Medlem
    dec 2019

Nej, det är inte möjligt. Men du kan ändå ha en fantastisk resa.

Ursäkta mitt svenska - jag lär mig det långsamt!

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av jamesontheroad Visa inlägg
    Tyvärr många felande länkar:
    Jerusalem-Said
    Aswan-Wadi Halfa
    Waw-Mwanza

Sedan kan ju turtätheten vara ett tåg i veckan eller lägre, om det ens går persontåg.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av körsbär Visa inlägg
    Går det att åka tåg hela vägen från Sverige till Sydafrika ? Om inte, vilken bit saknas ? Hur många tågbyte blir det ?
    Kort och gott: nej , det är så många bitar som saknas och dessutom delar som är stängda av politiska skäl att det tar för lång tid att reda ut. Men kommer du ner till Tanzania så går det att ta sig ner till Sydafrika med tåg och det luxuösa Rovos Rail kör då och då ett lyxtåg Dar es Salaam - Kapstaden.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Kartan på bilden talar sitt tydliga språk.

Ska man göra en så oavbruten färd det ändå går från Sverige till Afrika så får man åka ner till Marocko via Spanien. Så kan man i alla fall åka tåg hela vägen från Sverige till Algeciras. Sedan får man där ta en färja till Tanger i Marocko. Detta blir alltså första stället där man byter färdmedel istället för tåg. Väl i Tanger kan man ta sig ner till Marrakech. Åker man så har man i alla fall kommit till Afrika och åker tåg på den afrikanska kontinenten.

Men ska man fortsätta ända till Sydafrika så måste man byta färdmedel hur som helst.

Själv har jag åkt från Uppsala och ner till Marrakech. Men jag har inte fortsatt därifrån vidare söderut. Men det lär finnas bussförbindelser som gör detta möjligt.

Det kan förresten tilläggas att de nordafrikanska länderna har normalspår, medan det är smalspår (1067 mm) i Sydafrika och dess grannländer.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Tidigare till Egypen och Libyen

Det har tidigare varit möjligt med genomgående normalspårståg från Turkiet, Libanon, Palestina och Egypten till Libyen. Bl a kördes ett av England i Libyen erövrat Wehrmacht diesehydrauliskt lok med axelföljd D till Palestina.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Man får i så fall åka buss långa sträckor.
    Jag har följt några som cyklat Sverige-Sydafrika, och den normala vägen att åka landvägen verkar vara via Egypten-Sudan-Etiopien-Kenya-Tanzania-Zambia-Botswana-Sydafrika. Från Kenya till Sydafrika är det också god kunskap i engelska.
    Man kan åka västra vägen via Marocko-Mauretanien-längs kusten via Nigeria-Gabon-Angola-Sydafrika, vilket är mer äventyrligt och i stort sett inte innehåller tåg.
    Det är ett oavbrutet bälte av länder i Saharaöknen från Mauretanien till Sydsudan som man avråds från att besöka på grund av hög kriminalitet, rebeller och inbördeskrig. Etiopien och Sudan är inte så bra säkerhetsmässigt heller.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    I varje fall i Flemingsberg.
    Utveckla gärna.../Ulf

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Utveckla gärna.../Ulf
    Om man bor på Stockholms Södermalm så kan ju Flemingsberg tänkas bli första byte.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •