Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Megaregionen String kräver hållbara gröna transporter

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Megaregionen String kräver hållbara gröna transporter

Du undrar kanske vad megaregionen String är för något. Titta på kartan i nedanstående fullt läsbara artikel i SDS idag, så ser du. Det är ett begrepp i en aktuell OECD-rapport. Det är också ett möte idag i Malmö om ämnet. Ur järnvägssynpunkt nämns endast önskemålet om en HH- och Metroförbindelse, ingenting om Göteborg - Oslo. Skall bli intressant att se om och i så fall hur mycket pandemin har skadat relationerna mellan S - DK och N och hur lång tid det att tar att komma tillbaka till ett tidigare "normalläge".

https://www.sydsvenskan.se/2021-06-1...rona-losningar

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Sv: Megaregionen String kräver hållbara gröna transporter

Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    Du undrar kanske vad megaregionen String är för något. Titta på kartan i nedanstående fullt läsbara artikel i SDS idag, så ser du. Det är ett begrepp i en aktuell OECD-rapport. Det är också ett möte idag i Malmö om ämnet. Ur järnvägssynpunkt nämns endast önskemålet om en HH- och Metroförbindelse, ingenting om Göteborg - Oslo. Skall bli intressant att se om och i så fall hur mycket pandemin har skadat relationerna mellan S - DK och N och hur lång tid det att tar att komma tillbaka till ett tidigare "normalläge".

https://www.sydsvenskan.se/2021-06-1...rona-losningar
    Tycker att det är att sträcka begreppet region för långt om jag ska vara ärlig. Vad talar vi egentligen om för restider mellan Oslo och Köpenhamn? Kan man verkligen tala om att en "region" om man talar om restider på flera timmar? Med den definitionen så skulle t.ex. Gävleborg då tillhöra Stockholmsregionen? Normalt brukar man ju säga att den tar slut i Uppsala trakten.

Ett annat problem med gigantiska regioner är ju att det blir omöjligt att ta sig till en arbetsplats ifall tåget inte går - det finns inga backup möjligheter. Om du t.ex. bor två timmar från jobbet med bil men 1h med tåg så är det ju tekniskt möjligt att ta dig in ifall tåget av något skäl inte går (t.ex. snö, blåst, strejk). Detta blir ju omöjligt om du har 2-3h tågresa. Då kanske vi talar om 4-6h bilresa - inte speciellt praktiskt. Du har alltså inte längre någon backup resmöjlighet.
    Kan du inte jobba hemifrån blir det alltså inget jobb den dagen.

Gällande skadorna av pandemin så tror jag de är rejäla. Det är t.ex. fortfarande besvärligt att resa in i Danmark och såvitt jag vet ännu omöjligt att resa in i Norge utan karantän. Den främsta förändringen tror jag dock är att distansarbete har kommit för att stanna. Det blir intressant att se hur det förändras med detta.

Personligen skulle jag vara väldigt tveksam till att ta ett arbete i ett annat land om jag förväntas vara på plats fysiskt pga de nerstängningar som varit. Vi kommer säkerligen att se fler pandemier och det är inte slut på denna ännu - den nya "delta" varianten tycks t.ex. inte vaccinet skydda lika bra emot.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av mathiasw Visa inlägg
    Tycker att det är att sträcka begreppet region för långt om jag ska vara ärlig. Vad talar vi egentligen om för restider mellan Oslo och Köpenhamn? Kan man verkligen tala om att en "region" om man talar om restider på flera timmar? Med den definitionen så skulle t.ex. Gävleborg då tillhöra Stockholmsregionen? Normalt brukar man ju säga att den tar slut i Uppsala trakten.

Ett annat problem med gigantiska regioner är ju att det blir omöjligt att ta sig till en arbetsplats ifall tåget inte går - det finns inga backup möjligheter. Om du t.ex. bor två timmar från jobbet med bil men 1h med tåg så är det ju tekniskt möjligt att ta dig in ifall tåget av något skäl inte går (t.ex. snö, blåst, strejk). Detta blir ju omöjligt om du har 2-3h tågresa. Då kanske vi talar om 4-6h bilresa - inte speciellt praktiskt. Du har alltså inte längre någon backup resmöjlighet.

Gällande skadorna av pandemin så tror jag de är rejäla. Det är t.ex. fortfarande besvärligt att resa in i Danmark och såvitt jag vet ännu omöjligt att resa in i Norge utan karantän. Den främsta förändringen tror jag dock är att distansarbete har kommit för att stanna. Det blir intressant att se hur det förändras med detta.

Personligen skulle jag vara väldigt tveksam till att ta ett arbete i ett annat land om jag förväntas vara på plats fysiskt pga de nerstängningar som varit. Vi kommer säkerligen att se fler pandemier och det är inte slut på denna ännu - den nya "delta" varianten tycks t.ex. inte vaccinet skydda lika bra emot.
    Inte så mycket en kommentar till det du skriver utan mera en bortåt 45 år gammal iakttagelse från ungdomens tågluffningar i Europa, på den tiden varenda (?) gränspassage innebar två passkontroller och två tullkontroller, med eller utan automatvapen, gurglande schäfrar/rottweilers und "Achtung Minen".

Vi långhåriga och finniga glin, med sandaler och liten rygga och en tygpåse om halsen med "PPP" i, skulle ta oss ifrån Amsterdam till Paris och valde att göra en nattresa. Inte sov- eller liggvagn, det hade vi inte råd med, utan i sittvagn. En av de värsta tågresor jag gjort.... :/

Frampå morgonkulan var vi så förvånade över att redan två-tre timmar innan ankomst till Gare du Nord(?) så var sittvagnarna fyllda av pendlare och till slut rena trängseln av stående resenärer. Stående i mittgången med portföljen (Aaaah! Minns ni? Portföljer! ) i ena handen, den andra om bagagehyllans stång och morgontidningen i den tredje, trängdes dessa pendlare tålmodigt. Obegripligt. På X1-orna hemma i byn var det ju knappt stående ens i morgonrusningen. Ja, nåja, men ändå.

Där och då lärde vi oss vad en storstad är.

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Personligen tycker jag att det är i allmänhet svårt att sälja in en höghastighetsjärnväg mellan de nordiska storstadsregionerna som en satsning som möjliggör arbetspendling mellan storstäderna på grund av ganska långa restider. Om man tar Stockholm som exempel är staden så mycket mer än vad som kan nås inom 2 km radie från centralstationen och en daglig enkelresa på i de bästa fall 2 timmar är inget som motiverar till daglig arbetspendling.

För en höghastighetsjärnväg mellan Göteborg och Oslo lär man nog inte kunna förvänta sig något bättre än att tåget lyckas hålla en medelhastighet på maximalt 200 km/h vilket innebär i bästa fall en restid på ungefär 90 minuter. Utöver detta måste man troligtvis i bästa fall även lägga till i bästa fall lägga ytterligare 15 minuter i respektive ändpunkt för "last mile" transporter inom städerna vilket innebär en daglig enkelresa på 2 timmar eller en tur och returresa på 4 timmar. Detta är ingen särskild motiverade siffra om vi tar i beaktande allt annat man måste göra under ett dygn som till exempel arbete (~8-9 timmar), sova (~7 timmar), frukost och morgonrutiner (~1 timme) och middag och kvällsrutiner (~1 timme).

/Axel L

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg
    Personligen tycker jag att det är i allmänhet svårt att sälja in en höghastighetsjärnväg mellan de nordiska storstadsregionerna som en satsning som möjliggör arbetspendling mellan storstäderna på grund av ganska långa restider. Om man tar Stockholm som exempel är staden så mycket mer än vad som kan nås inom 2 km radie från centralstationen och en daglig enkelresa på i de bästa fall 2 timmar är inget som motiverar till daglig arbetspendling.

För en höghastighetsjärnväg mellan Göteborg och Oslo lär man nog inte kunna förvänta sig något bättre än att tåget lyckas hålla en medelhastighet på maximalt 200 km/h vilket innebär i bästa fall en restid på ungefär 90 minuter. Utöver detta måste man troligtvis i bästa fall även lägga till i bästa fall lägga ytterligare 15 minuter i respektive ändpunkt för "last mile" transporter inom städerna vilket innebär en daglig enkelresa på 2 timmar eller en tur och returresa på 4 timmar. Detta är ingen särskild motiverade siffra om vi tar i beaktande allt annat man måste göra under ett dygn som till exempel arbete (~8-9 timmar), sova (~7 timmar), frukost och morgonrutiner (~1 timme) och middag och kvällsrutiner (~1 timme).
    När man knyter ihop storstäder handlar det inte så mycket om daglig pendlig som möjligheten att genomföra fysiska möten med deltagare från båda städerna. En kompromissvariant kan då vara att hålla mötet ungefär halvvägs mellan städerna. Då har du plötsligt helt andra förutsättningar i och med att nog de flesta accepterar 2-3 timmars enkel resa till möten då och då.

Eftersom daglig pendling också kan vara relevant tror jag inte att man ska inbilla sig någon nämnvärd daglig pendling mellan storstäder som har mer än 1-2 timmars restid emellan, men däremot är det så att de som bor mellan städerna har goda möjligheter att pendla till den närmaste av dem om restiden mellan storstäderna är kring 2 timmar.

Passagerare
    Medlem
    okt 2019

Det traditionella sättet att resa mellan Norge och Danmark är båtarna Oslo-Köpenhamn eller mellan hamnarna på norra Jylland till någon av de motsvarande norska hamnarna tvärs över Skagerrack. Antingen tar färjeresan ett par timmar eller en natt och i båda fallen med allt det utbud som finns ombord färjorna. Tågresorna har alltid varit relativt marginella i sammanhangen, in i modern tid åtminstone innan E6:an söder om Oslo byggdes färdigt ut till motorväg har även vägarna varit likaså för resorna på sextio mil mellan Köpenhamn och Norge. Att resa längs svenska västkusten tar för lång tid och utan samma nöjesutbud som färjorna ger. Har man bråttom mellan städerna tar man flyget.

För att komma tillbaka till regionsbegreppet STRING; Norge - Norwegen - Är den norra vägen och farleden från Danmark. Tänker man in hur situationen såg ut före 1645/1658/1814 när Sverige tog ena sidan av Kattegatt och småningom förde in Norge i en union från enhetsstaten Danmark blir benämningen än mer logisk. Här kan man kanske säga att det finns en assymetri i STRING-samarbetet som består i att det finns en ganska stark affinitet mellan ändpunkterna (Norge/Oslo-Danmark/Köpenhamn) och i viss mån mellan de svenska gränsregionerna till Danmark och Norge (Skåne-Danmark, Bohuslän-Norge) men inget sammanhang som inkluderar hela den svenska västkusten med både Danmark och Norge.

(Observera att jag framförallt nämner persontrafiken och inte godstransporter här.)

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ekhag Visa inlägg
    För att komma tillbaka till regionsbegreppet STRING; Norge - Norwegen - Är den norra vägen och farleden från Danmark. Tänker man in hur situationen såg ut före 1645/1658/1814 när Sverige tog ena sidan av Kattegatt och småningom förde in Norge i en union från enhetsstaten Danmark blir benämningen än mer logisk. Här kan man kanske säga att det finns en assymetri i STRING-samarbetet som består i att det finns en ganska stark affinitet mellan ändpunkterna (Norge/Oslo-Danmark/Köpenhamn) och i viss mån mellan de svenska gränsregionerna till Danmark och Norge (Skåne-Danmark, Bohuslän-Norge) men inget sammanhang som inkluderar hela den svenska västkusten med både Danmark och Norge.
    Framförallt består assymetrin i att de norska och danska huvudstäderna ingår men inte den svenska. Öresundssamarbetet har redan visat att samarbetet mellan en svensk region och en dansk huvudstad ger en ojämlikhet som kraftigt försvårar samarbetet.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Framförallt består assymetrin i att de norska och danska huvudstäderna ingår men inte den svenska. Öresundssamarbetet har redan visat att samarbetet mellan en svensk region och en dansk huvudstad ger en ojämlikhet som kraftigt försvårar samarbetet.
    Det är väl mest ett tecken på hur stockholmscentrerat allt är i Sverige, det borde ju inte vara några problem egentligen.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av abk Visa inlägg
    Det är väl mest ett tecken på hur stockholmscentrerat allt är i Sverige, det borde ju inte vara några problem egentligen.
    Inget unikt för Sverige. Problematiken är dessutom relaterad till att motparten är regeringsorgan, ska dessa förhandla med en svensk region är denna automatiskt i underläge, även om "stockholmscentrering" inte hade funnits.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Inget unikt för Sverige. Problematiken är dessutom relaterad till att motparten är regeringsorgan, ska dessa förhandla med en svensk region är denna automatiskt i underläge, även om "stockholmscentrering" inte hade funnits.
    Huruvida regeringsorganen är inblandade eller inte borde inte bero på om regionen är där regeringen sitter eller inte. En regering och dess organ borde kunna se längre bort än sin egen dagliga pendling. Så just det är ju en effekt av stockholmscentreringen som råder.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Om vi för en kort stund blundar för att makt, ekonomi och kompetens? är koncentrerat i Sverige så betrakta följande:

Restid:
    Göteborg – Stockholm
    ca: 3:10, direkt.

Göteborg – Köpenhamn
    ca 3:25 med ett byte
    ca 3:49 regionaltåg utan byte från Göteborg med flera stopp inom Köpenhamns området.
    Köpenhamn är definitivt inte ointressant ur ett västsvenskt perspektiv.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av HansJ Visa inlägg
    Om vi för en kort stund blundar för att makt, ekonomi och kompetens? är koncentrerat i Sverige så betrakta följande:

Restid:
    Göteborg – Stockholm
    ca: 3:10, direkt.

Göteborg – Köpenhamn
    ca 3:25 med ett byte
    ca 3:49 regionaltåg utan byte från Göteborg med flera stopp inom Köpenhamns området.
    Köpenhamn är definitivt inte ointressant ur ett västsvenskt perspektiv.
    Verkligen inte, som boende på västkusten har är Köpenhamn tveklöst den huvudstad jag besöker oftast.
    Om tågen hade haft samma fågelvägsmedelhastighet Göteborg - Köpenhamn som de har Göteborg - stockholm hade restiden till Köpenhamn varit under 2h vilket hade varit väldigt bra. (Här kunde jag fortsatt skriva om makt osv men vi skulle ju blunda för det)

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Huruvida regeringsorganen är inblandade eller inte borde inte bero på om regionen är där regeringen sitter eller inte. En regering och dess organ borde kunna se längre bort än sin egen dagliga pendling. Så just det är ju en effekt av stockholmscentreringen som råder.
    Nja, det beror också delvis på arbetsfördelning, i Danmark finns exempelvis ansvaret för upphandling av tågtrafik centraliserat hos det centrala organet Trafikstyrelsen. Då kan man inte säga att det beror på Stockholms-centrering utan snarare Köpenhamns-centrering.

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Verkligen inte, som boende på västkusten har är Köpenhamn tveklöst den huvudstad jag besöker oftast.
    Om tågen hade haft samma fågelvägsmedelhastighet Göteborg - Köpenhamn som de har Göteborg - stockholm hade restiden till Köpenhamn varit under 2h vilket hade varit väldigt bra. (Här kunde jag fortsatt skriva om makt osv men vi skulle ju blunda för det)
    För närvarande är fågelvägen mellan Stockholm Central och Göteborg C ungefär 397 km medans järnvägen är 455 km lång. De absolut snabbaste alternativet med tåg längs denna sträcka tar enligt Resrobot totalt 185 minuter vilket innebär att medelhastigheten med avseende på fågelvägen är ungefär 129 km/h medan medelhastigheten för tågen med avseende på banlängd är 148 km/h.

Detta kan jämföras avståndet mellan København H och Göteborg C som är 230 km med avseende på fågelvägen och 341 km med avseende på banlängd (via Lund och Helsingborg). I detta fallet är järnvägen ungefär 48% längre än fågelvägen jämfört med en skillnad på 15% för sträckan mellan Göteborg och Stockholm. Denna stora skillnaden i förhållande mellan resväg beror främst på att Västkustbanan är bunden till att följa kustlinjen och att det saknas en nordlig järnvägsförbindelse över Öresund.

Om vi dock antar att tågen Göteborg - København håller samma medelhastighet som tågen mellan Stockholm - Göteborg med avseende på fågelvägen skulle tågen klara sträckan på totalt 108 minuter. Däremot måste tågen hålla en medelhastighet på 190 km/h med avseende på banlängd och det är betydligt högre medelhastighet än den medelhastigheten för de absolut snabbaste höghastighetstågen mellan Köln - Frankfurt am Main, Leipzig - Erfurt eller London - Paris med avseende på banlängd.

Däremot skulle vi svenskar ha stora möjligheter att spara ett flertal dyrbara minuter och kilometer ifall vi investerade i en HH förbindelse och en förbättrad järnväg mellan København H och Helsingør.

/Axel L

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg
    För närvarande är fågelvägen mellan Stockholm Central och Göteborg C ungefär 397 km medans järnvägen är 455 km lång. De absolut snabbaste alternativet med tåg längs denna sträcka tar enligt Resrobot totalt 185 minuter vilket innebär att medelhastigheten med avseende på fågelvägen är ungefär 129 km/h medan medelhastigheten för tågen med avseende på banlängd är 148 km/h.

Detta kan jämföras avståndet mellan København H och Göteborg C som är 230 km med avseende på fågelvägen och 341 km med avseende på banlängd (via Lund och Helsingborg). I detta fallet är järnvägen ungefär 48% längre än fågelvägen jämfört med en skillnad på 15% för sträckan mellan Göteborg och Stockholm. Denna stora skillnaden i förhållande mellan resväg beror främst på att Västkustbanan är bunden till att följa kustlinjen och att det saknas en nordlig järnvägsförbindelse över Öresund.

Om vi dock antar att tågen Göteborg - København håller samma medelhastighet som tågen mellan Stockholm - Göteborg med avseende på fågelvägen skulle tågen klara sträckan på totalt 108 minuter. Däremot måste tågen hålla en medelhastighet på 190 km/h med avseende på banlängd och det är betydligt högre medelhastighet än den medelhastigheten för de absolut snabbaste höghastighetstågen mellan Köln - Frankfurt am Main, Leipzig - Erfurt eller London - Paris med avseende på banlängd.

Däremot skulle vi svenskar ha stora möjligheter att spara ett flertal dyrbara minuter och kilometer ifall vi investerade i en HH förbindelse och en förbättrad järnväg mellan København H och Helsingør.

/Axel L
    Jag har kollat lite mer noga på det och tåg som är försenade från Göteborg och därmed inte behöver begränsa sin hastighet pga tidtabellen kan hålla tillräcklig fågelvägshastighet ända ner till Ängelholm redan idag (dagens 485 tog 84 minuter på sig mot de 87 som behövs för att kunna nå Köpenhamn på 2 timmar), så det är inget ouppnåligt mål om man bara skippar omvägen över Malmö.

Varför inte en slinga nere i söder där varannat tåg från Göteborg kör Göteborg - Helsingborg - Köpenhamn - Malmö - Lund - Helsingborg - Göteborg och varannat Göteborg - Helsingborg - Lund - Malmö - Köpenhamn - Helsingborg - Göteborg.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

I Norge är det mer Oslo-centrerat än vad det är stockholmscentrerat i Sverige.
    Särskilt inom järnväg, där nästan alla nybyggen av järnväg eller breddningar till dubbelspår sker inom (efter bygget) pendlingsavstånd till Oslo.

Och i Danmark är det ganska Köpenhamnscentrerat.

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    I Norge är det mer Oslo-centrerat än vad det är stockholmscentrerat i Sverige.
    Särskilt inom järnväg, där nästan alla nybyggen av järnväg eller breddningar till dubbelspår sker inom (efter bygget) pendlingsavstånd till Oslo.

Och i Danmark är det ganska Köpenhamnscentrerat.
    Samma princip går även att nämna gällande ett flertal övriga länder där en stad dominerar över alla andra. Några exempel på sådana städer är Helsingfors i Finland, Wien i Österrike, Paris i Frankrike och London i Storbritannien.

Däremot får man inte förneka det faktum att länderna är så mycket mer en huvudstaden trots det faktum att man främst lär sig om ländernas huvudstäder och i skolbänken.

/Axel L

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Nja, för oss som reser mycket är nog snarare definitionen av fågelvägen:
    Kortaste avstånd mellan två punkter via Arlanda

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av HansJ Visa inlägg
    Nja, för oss som reser mycket är nog snarare definitionen av fågelvägen:
    Kortaste avstånd mellan två punkter via Arlanda
    Reser en hel del både på marken och i luften men via Arlanda har bara skett två gånger de senaste 30 åren, så det är nog något lokalt östkustskt sätt att mäta fågelvägen. Via Frankfurt eller Amsterdam låter mer rimligt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Reser en hel del både på marken och i luften men via Arlanda har bara skett två gånger de senaste 30 åren, så det är nog något lokalt östkustskt sätt att mäta fågelvägen. Via Frankfurt eller Amsterdam låter mer rimligt.
    Ingenting är nytt under solen. En kort repetition kan göras genom att läsa nedanstående artikel från GP februari 2017.

I begynnelsen var det P G Gyllenhammar som lanserade begreppet Scandinavian Link redan 1984 och insåg att det behövdes bättre förbindelser Oslo-Göteborg-Köpenhamn för bilar och tåg.

Sedan blev det utredningar

* Utredningarna om högklassig järnväg i västra Skandinavien mynnade ut i projektet 8 Million City och slutrapporten kom 2014.
    *
    Utredningen beskrev en utbyggnad i fem etapper.
    * Göteborg skulle bli ett nav
    * Kommunerna Oslo, Halden, Göteborg, Helsingborg och Malmö föreslås härmed att tillsammans med berörda regioner bilda ett bolag Scandinavian Railway Link AB.
    *
    En debattartikel av Hans Cedermark civ ing trafikplanering.

Det viktigaste sedan dess är väl att Fehmarnförbindelsen skall påbörjas och därmed regionen utvecklas söderut till Hamburg.

https://www.gp.se/debatt/det-%C3%A4r...link-1.4150160

PS Jag tror inte på att i Sverige genomföra centralt beslutade höghastighetsbanor från grunden i terräng utanför befintliga barriärer med motivet att minska antalet flygresenärer på inrikesflyget. Önskemålet är framförallt framfört av MP också av klimatskäl. MP är en mycket liten del av Sveriges väljare. (Nu blev det kanske för politiskt laddat?) Det är naturligtvis inte endast MP, men man kan väl säga att de är drivande.

Jag tror att höghastighetsförbättringar får göras i och kring storstäderna och sedan utvecklas allt längre ut tills man möts någonstans mittemellan och sedan kan köra fort mellan storstäderna. Det är ju det vi ser ske nu också. Ostlänken rullar t ex på. Sämre takt är det från Malmö mot Hässleholm och Göteborg mot Borås. Men någon takt är det i alla fall. Norrmännen arbetar likaledes från Oslo och utåt. Svenskgränsen är avlägsen. Danskarnas intresse för Köpenhamn och norrut utanför Öresund är minimalt. Tyskarna ser väl inte den relativt låga trafiken norrut från Hamburg till Fehmarn Bält som viktig jämfört med trafiken söderut mot mer befolkade trakter. DS

Senast redigerat av steisi den 2021-06-14 klockan 16:14:31.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •