Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Hr det funnits ett "SJ Årskort brons"?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hr det funnits ett "SJ Årskort brons"?

Fick frågan på min YT-kanal om det funnits "SJ Årskort brons"?

Hittade en referens till ett sådant men inte fler när jag googlade men mitt eget tveksamma minne kan inte komma på att det funnits något sådant.

- Men har det funnits ett "SJ Årskort brons" och vad hade det i så fall för omfattning?

/Jan-Erik

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Sv: Hr det funnits ett "SJ Årskort brons"?

Citat Ursprungligen postat av arskortguldsj Visa inlägg

Hittade en referens till ett sådant men inte fler när jag googlade men mitt eget tveksamma minne kan inte komma på att det funnits något sådant.

- Men har det funnits ett "SJ Årskort brons" och vad hade det i så fall för omfattning?

/Jan-Erik
    Har inte funnits.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Har inte funnits.
    Tack!

/Jan-Erik

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av arskortguldsj Visa inlägg

Det har aldrig funnits något som hette "brons", men jag har för mig att det på 1970-talet gick att köpa ett årskort som enbart gällde för 2 kl, inget annat. Jag har för mig att det redan då fanns två högre nivåer, 1 kl resp 1 kl inkl sovvagn.

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Det har aldrig funnits något som hette "brons", men jag har för mig att det på 1970-talet gick att köpa ett årskort som enbart gällde för 2 kl, inget annat. Jag har för mig att det redan då fanns två högre nivåer, 1 kl resp 1 kl inkl sovvagn.
    Kring 1980 fanns det endast två nivåer av årskort, silver och guld. Den enda väsentliga skillnaden var att guld gav rätt till fri sovplats i singelkupe utan tillägg. Båda korten gällde i första och andra klass sittvagn inkl ev platsreservering.

Däremot fanns rabattkort som gav 50% rabatt på färdbiljetter alla dagar i veckan (från lågprisreformen 1979 40% M-To, L). Dessa kort fanns i en variant som endast gällde 2 klass.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jonny Saljefeldt Visa inlägg
    Kring 1980 fanns det endast två nivåer av årskort, silver och guld. Den enda väsentliga skillnaden var att guld gav rätt till fri sovplats i singelkupe utan tillägg. Båda korten gällde i första och andra klass sittvagn inkl ev platsreservering.
    Stämmer med min minnesbild från mitten av 1970-talet också.

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Däremot fanns rabattkort som gav 50% rabatt på färdbiljetter alla dagar i veckan (från lågprisreformen 1979 40% M-To, L). Dessa kort fanns i en variant som endast gällde 2 klass.
    Du tänker på Sverigekortet? Rabatt veckans alla dagar till skillnad från Lågpriskortet som gällde M-To, L.

DM: Sverigekortet

Senast redigerat av Jens den 2021-06-11 klockan 11:44:03.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Men har inte begreppet brons faktiskt varit på tal? Även om det alltså aldrig införts? Jag tycker mig ha träffat på ett rykte om det i alla fall för många år sedan.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Stämmer med min minnesbild från mitten av 1970-talet också.
    Då skulle min minnesbild kunna komma från tidigt 1970-tal. Den enda tidssättning som jag med säkerhet kan göra är att kortet inte fanns 1981 när jag själv köpte mitt första årskort, annars hade jag tveklöst hållt tillgodo med det.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Då skulle min minnesbild kunna komma från tidigt 1970-tal. Den enda tidssättning som jag med säkerhet kan göra är att kortet inte fanns 1981 när jag själv köpte mitt första årskort, annars hade jag tveklöst hållt tillgodo med det.
    1970 fanns två typer av årskort. Bägge giltiga i 1 klass. Skillnaden beskrivs inte i SvK. Detta står sig till 1980-talets början. Då blev det endast ett årskort - min sista Restider är från 1988 och då är det fortfarande en typ. När det delades på på flera typer och när de fick metalliska namn (silver/guld nämns inte i de tidtabeller jag har) vet jag ej. Brons har aldrig funnits.

Senast redigerat av Kippu den 2021-06-11 klockan 15:38:03.

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jens Visa inlägg
    Du tänker på Sverigekortet? Rabatt veckans alla dagar till skillnad från Lågpriskortet som gällde M-To, L.

DM: Sverigekortet
    Sverigekortet var väl en senare historia. Jag tänker på "Järnvägens rabattkort" som fanns från 1960-talet (?) och fram till lågprisreformen 1979 då det ersattes av lågpriskortet.

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Sverigekortet var väl en senare historia. Jag tänker på "Järnvägens rabattkort" som fanns från 1960-talet (?) och fram till lågprisreformen 1979 då det ersattes av lågpriskortet.
    Tradera: SJ Rabattkort 1966

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    1970 fanns två typer av årskort. Bägge giltiga i 1 klass. Skillnaden beskrivs inte i SvK. Detta står sig till 1980-talets början. Då blev det endast ett årskort - min sista Restider är från 1988 och då är det fortfarande en typ. När det delades på på flera typer och när de fick metalliska namn (silver/guld nämns inte i de tidtabeller jag har) vet jag ej. Brons har aldrig funnits.
    Årskort Guld, Silver Plus och Silver infördes i början av januari 1996.
    Tillägget för att resa med X2000 (på slutet 255:- i både 1 och 2 klass) försvann något senare, kanske 1999.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Carl Olof Mossberg Visa inlägg
    Årskort Guld, Silver Plus och Silver infördes i början av januari 1996.
    Tillägget för att resa med X2000 (på slutet 255:- i både 1 och 2 klass) försvann något senare, kanske 1999.

Intressant! Någon på SJ tyckte tydligen inte att brons lät tillräckligt fint. För istället för Årskort Guld, Silver Plus och Silver så hade de ju kunnat ha Årskort Guld, Silver och Brons.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Intressant! Någon på SJ tyckte tydligen inte att brons lät tillräckligt fint. För istället för Årskort Guld, Silver Plus och Silver så hade de ju kunnat ha Årskort Guld, Silver och Brons.
    Samma läge gäller fortfarande, drygt 25 år senare.
    Undrar om Silver kommer att gälla i 2 kl lugn. Borde bli så.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •