Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: [CH] Kleine Scheidegg, Berner Oberland

  1. #1
    1. Klass Mohlins avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    79

    [CH] Kleine Scheidegg, Berner Oberland

    Det är inte bara i Sverige som järnvägsvärlden blivit tråkigare med åren genom moderniseringar och standardiseringar.
    Även i det klassiska järnvägslandet Schweiz har äldre fordonstyper ersatts med moderna slimmade och likartade fordonstyper.

    Ibland får man trösta sig själv genom att dyka bland sina gamla bilder och drömma sig tillbaka till en tid som varit och glädjas åt att man fick vara med.



    För drygt 30 år sedan trycke JB lok 8 sitt tågsätt uppför backarna mot Eigergletcher och Jungfraujoch.


  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 834

    Sv: [CH] Kleine Scheidegg, Berner Oberland

    Tack för ännu ett intressant foto på ett udda tåg. Så sent som 1999 hade JB 5st sådana tåg i sin ägo. Användes dock bara i högtrafik när det var stor efterfrågan men dom gick alltså i vanlig reguljär trafik. Det är en märklig konstruktion som kallas Rowanzug (Rowan-tåg). Vagnen bakom loket har bara en axel och i ena änden vilar den på loket vilket ger stabilare gång på kuggstång. Borde kanske betraktas som en motorvagn eller bara Rowantåg eftersom det är så speciellt.
    Nästa märkvärdighet som syns på bilden är att järnvägen har trefas med två separata ledningar och strömavtagare bredvid varandra. Det finns nu bara 4 trefasbanor för persontrafik kvar i hela världen, två i Schweiz, en i Frankrike och en i Brasilien.

    Senast redigerat av Lennart Petersen den 2018-03-12 klockan 17:32:45.

  3. #3
    1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 284

    Sv: [CH] Kleine Scheidegg, Berner Oberland

    Men har dom inte ett tågsätt kvar, även om det inte används i den reguljära trafiken?


  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 834

    Sv: [CH] Kleine Scheidegg, Berner Oberland

    Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Men har dom inte ett tågsätt kvar, även om det inte används i den reguljära trafiken?
    Jo men det får betraktas som museitåg och kanske tas ut vid lite finare tillfällen.
    JB har annars skaffat ett antal nya vagnar och går finansiellt mycket bra. Enda problem är väl att vid dåligt väder kommer ingen, vid bra väder kommer alla (som har råd slanta upp det väl tilltagna biljettpriset)


  5. #5
    1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 284

    Sv: [CH] Kleine Scheidegg, Berner Oberland

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Nästa märkvärdighet som syns på bilden är att järnvägen har trefas med två separata ledningar och strömavtagare bredvid varandra. Det finns nu bara 4 trefasbanor för persontrafik kvar i hela världen, två i Schweiz, en i Frankrike och en i Brasilien.
    Den andra i Schweiz är ju banan från Zermatt till Gornergrat men vilka är de andra två?


  6. #6
    Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    705

    Sv: [CH] Kleine Scheidegg, Berner Oberland

    Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Den andra i Schweiz är ju banan från Zermatt till Gornergrat men vilka är de andra två?
    Beskrivs här (Wikipedia, text på främmande språk).


  7. #7
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 834

    Sv: [CH] Kleine Scheidegg, Berner Oberland

    Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Den andra i Schweiz är ju banan från Zermatt till Gornergrat men vilka är de andra två?
    CF de la Rhune nere i sydvästra hörnet av Frankrike (en bit från Hendaye) är en och Corcovadobanan upp till Kristusstayn i Rio de Janeiro är den andra. Det lär väl även finnas någon industribakat och loken vid Panamakanalen går på trefas vad jag vet.
    Trefas fanns annars rätt mycket av i Schweiz, Simplon gick med trefas, och norra Italien där det dröjde sig kvar ända in på 1970-talet. För bergbanor är trefas ett bra system med starka tåliga motorer som går i jämn hastighet. Hastighetsreglering var väl annars ett av problemen där man fick använda kombinationer av serie och parallellkoppling av motorerna.


  8. #8
    1. Klass Mohlins avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    79

    Sv: [CH] Kleine Scheidegg, Berner Oberland

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Tack för ännu ett intressant foto på ett udda tåg. Så sent som 1999 hade JB 5st sådana tåg i sin ägo. Användes dock bara i högtrafik när det var stor efterfrågan men dom gick alltså i vanlig reguljär trafik. Det är en märklig konstruktion som kallas Rowanzug (Rowan-tåg). Vagnen bakom loket har bara en axel och i ena änden vilar den på loket vilket ger stabilare gång på kuggstång. Borde kanske betraktas som en motorvagn eller bara Rowantåg eftersom det är så speciellt.
    Nästa märkvärdighet som syns på bilden är att järnvägen har trefas med två separata ledningar och strömavtagare bredvid varandra. Det finns nu bara 4 trefasbanor för persontrafik kvar i hela världen, två i Schweiz, en i Frankrike och en i Brasilien.
    Ett litet tillrättaläggande:
    Tåget på bilden är inget Rowanzug utan ett vanligt tåg med två förställsvagnar. Ursprungligen fanns det 7 Rowan-tågsätt, 6 av dessa slopades efter leverans av nya motorvagnar i början av 1960-talet.
    Ett tågsätt med JB lok 6 var fortfarande i drift fram till början av 90-talet och den senaste motorvagnsgenerationen. Detta tågsätt har jag visat bilder på tidigare och kanske får jag anledning att återkomma med fler.


  9. #9
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 834

    Sv: [CH] Kleine Scheidegg, Berner Oberland

    Citat Ursprungligen postat av Mohlin Visa inlägg
    Ett litet tillrättaläggande:
    Tåget på bilden är inget Rowanzug utan ett vanligt tåg med två förställsvagnar. Ursprungligen fanns det 7 Rowan-tågsätt, 6 av dessa slopades efter leverans av nya motorvagnar i början av 1960-talet.
    Ett tågsätt med JB lok 6 var fortfarande i drift fram till början av 90-talet och den senaste motorvagnsgenerationen. Detta tågsätt har jag visat bilder på tidigare och kanske får jag anledning att återkomma med fler.
    Tack för det. Men är det inte så att loket på bilden JB8 har varit del av ett Rowanzug ? Jag får det till att JB8-11 någon gång blivit ombyggda ?


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    201

    Sv: [CH] Kleine Scheidegg, Berner Oberland

    Ibland kan man träffa på tågen i andra hörn av världen. Här har Alperna bytt mot Rumänska Karpaterna. landet där man byggde ånglok in på 80-talet vill jag minnas.

    Långt hemifrån by Herulen, on Flickr

    Mocăniţa i Viseau de Sus.

    Mocăniţa by Herulen, on Flickr


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    201

    Sv: [CH] Kleine Scheidegg, Berner Oberland

    Här länken för den som vill åka ångtåg längs Vasers väglösa dalar http://www.cffviseu.com/en/home/


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    201

    CFF Viseu de Sus

    Här länken för den som vill åka ångtåg längs Vasers väglösa dalar http://www.cffviseu.com/en/home/

    (Beklagar dubbelpost, redigeringsfunktionen kräver också övning)

    Senast redigerat av Johnjohn den 2018-03-13 klockan 21:26:44.

  13. #13
    1. Klass Mohlins avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    79

    Sv: [CH] Kleine Scheidegg, Berner Oberland

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Tack för det. Men är det inte så att loket på bilden JB8 har varit del av ett Rowanzug ? Jag får det till att JB8-11 någon gång blivit ombyggda ?
    Lok 8-10 levererades som kombinerade adhesions och kuggstångslok till öppnandet av sträckan Eismeer-Jungfraujoch 1912 som till största delen var en adhesionsbana utan kuggstång. Ytterligare 2 lok tillkom under 1920-talet.
    Under perioden 1912-1951 var det i regel tågbyte vid stationen "Eismeer". Där loken 8-12 trafikerade den övre sträckan, och Rowantågen 1-7 den undre sträckan.

    1950-1952 ombyggdes loken 8-12 till ren kuggstångsdrift, då kuggstång inlagts på adhesionssträckan och togs i bruk 1951.
    Övriga ombyggnader som jag känner till är i slutet av 50-talet då loken förbereddes för spänningshöjning (500V->650V) samt frekvensändring (40Hz->50Hz), 1964 ombyggdes loken för den nya spänningsnivån 1125V.

    Jag har aldrig fått uppfattningen att loken ursprungligen skulle ha varit Rowan-tåg. Det finns källor som säger att Rowan-tekniken övergavs med de nya loken 1912, däremot har jag aldrig sett någon källa som talar om någon ombyggnad från Rowan-lok.

    Fast det är väl som med alla järnvägshistoriska källor att uppgifter kan variera.


Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •