Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Fel i SJK:s Almanacka

Passagerare Brinkens avatar
    Medlem
    mar 2018

Fel i SJK:s Almanacka

Vet inte var jag ska posta detta.

Har upptäckt ett fel i SJK:s almanacka, fr.o.m. juli månad är det fel veckonr. (iallafall i min), men det anses väl bara vara ett bagatellfel, går ju att ändra med penna när man vet om felet.

En 50+ tågnörd från Hallstahammar

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Fel i SJK:s Almanacka

Citat Ursprungligen postat av Brinken Visa inlägg
    Vet inte var jag ska posta detta.

Har upptäckt ett fel i SJK:s almanacka, fr.o.m. juli månad är det fel veckonr. (iallafall i min), men det anses väl bara vara ett bagatellfel, går ju att ändra med penna när man vet om felet.
    Visst har du rätt, vecka 26 övergår obegripligt till vecka 27 på torsdag 1/7.
    Men lika märkligt övergår vecka 31 till att bli vecka 30 lördag 1/8 och sedan återkommer vecka 31 en gång till.
    Sist någon hittade fel i almanackan blev vederbörande välkomnad att läsa korrektur (!) vilket denne sa att han gärna gjorde.
    Spelar ingen större roll verkade vara åsikten men en almanacka är inte vad som helst. En gång i tiden hade vetenskapsakademien monopol på almanackor , dom skulle vara exakta så man kunde
    planera med dom och många köpte den lilla almanacka ”häftad och skuren”.
    Om det nu inte spelar någon roll om den är exakt så kunde man väl lika gärna pröva att ge ut ett häfte med bilder så får man dubbla antalet bilder.
    https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Almanacksprivilegiet

Passagerare Brinkens avatar
    Medlem
    mar 2018

Enda almanackan jag har, höll på att bli fel i min semesterplanering innan jag såg felet. Har skrivit ut en ny almanacka från nätet med rätt veckonr,

En 50+ tågnörd från Hallstahammar

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Visst har du rätt, vecka 26 övergår obegripligt till vecka 27 på torsdag 1/7.
    Men lika märkligt övergår vecka 31 till att bli vecka 30 lördag 1/8 och sedan återkommer vecka 31 en gång till.
    Jag har inte almanackan till hands, men är det så att uppslaget för juli visar fel veckonummer (1 veckas förskjutning) medan alla andra uppslag är rätt?
    Dvs det är ganska logiskt hur det blir när man kommer till 1 augusti.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag har inte almanackan till hands, men är det så att uppslaget för juli visar fel veckonummer (1 veckas förskjutning) medan alla andra uppslag är rätt?
    Dvs det är ganska logiskt hur det blir när man kommer till 1 augusti.
    Så, är det. Juli-uppslaget har fått veckor 27-31. Augusti-uppslaget 30-35 så det är rätt därifrån året ut.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •