Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Träelstolpar - Varför blev de inte mer populära?

Passagerare
    Medlem
    aug 2020

Träelstolpar - Varför blev de inte mer populära?

Det är allmänt känt här i forumet att en stor andel av Sveriges järnvägar elektrifierades under och kring andra världskriget. Under denna tid torde det inte rått stålbrist här i Sverige - men borde man inte ha gått bra betalt för att exportera den. Så, varför valde man stålstolpar i princip överallt? Trä kan ju absolut inte ha varit en bristvara! Mig veterligen är det bara på DJ som det har förekommit trästolpar i Sverige. Trästolpar kan ju inte vara helt tokiga!?

Vad vore järnvägen, eller postvagnen, utan sidospår?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Träelstolpar - Varför blev de inte mer populära?

Citat Ursprungligen postat av Wirén Visa inlägg
    Det är allmänt känt här i forumet att en stor andel av Sveriges järnvägar elektrifierades under och kring andra världskriget. Under denna tid torde det inte rått stålbrist här i Sverige - men borde man inte ha gått bra betalt för att exportera den. Så, varför valde man stålstolpar i princip överallt? Trä kan ju absolut inte ha varit en bristvara! Mig veterligen är det bara på DJ som det har förekommit trästolpar i Sverige. Trästolpar kan ju inte vara helt tokiga!?
    För Borlänge-Mora användes väl trästolpar. Men det blev inga efterföljare.
    Elektrifieringen, invigd 27/5 1978 beskrivs i en artikel på två sidor i TÅG 5/1978 och där skrivs bland annat att man hade DJ elektrifiering som förebild och man hade under 40år inte noterat nämnvärt med rötskador på stolparna. Elektrifieringen för längre linjer hade ju stannat av sedan många år och Siljansbanan blev en av de första nyelektrifierade i mer modern tid. Men som sagt inga mer trästolpar för senare projekt.
    Det är förstås även lite blandning för stationer med bryggor har stålstolpar på Siljansbanan
    Men trä är inne nu och jag har sett uppgifter på att träkonstruktioner kan vara minst lika starka som stål eller betong och man provar nu att bygga höghus av trä.
    Ett historiskt exempel är Stockholms slott som har en grundkonstruktion av timmer.

1. Klass
    Medlem
    maj 2019

Hur kom det sig att Norgebanan fick trästolpar då? Den elektrifierades väl ändå tidigare än på 70-talet?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Adqam Visa inlägg
    Hur kom det sig att Norgebanan fick trästolpar då? Den elektrifierades väl ändå tidigare än på 70-talet?
    Det är just Norgebanan vi talar om, DJ Dalslands Järnväg Mellerud-Kornsjö.
    Orsak lär väl vara just att spara stål och man prövade ju även betongstolpar på den tiden.
    Frågan var varför det inte blev fler trästolpar.

1. Klass
    Medlem
    maj 2019

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Det är just Norgebanan vi talar om, DJ Dalslands Järnväg Mellerud-Kornsjö.
    Orsak lär väl vara just att spara stål och man prövade ju även betongstolpar på den tiden.
    Frågan var varför det inte blev fler trästolpar.
    Ahaaaa. Ibland är det inte särskilt klokt att lägga sig sent, och samtidigt lusläsa sig igenom tråden. Trodde diskussionen handlade om Siljansbanan.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Men visst har det väl funnits trästolpar på Roslagsbanan? Banan i sig hade ju inte trästolpar, men jag har ett starkt minne av att det fanns ett flertal trästolpar i trakterna kring Albano-Stocksund. Och då menar jag inte provisorier i samband med ombyggnader, utan stolpar som stod i åratal.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det kan nog faktiskt ha varit stålbrist under krigsåren!

Järnmalm hade vi att gräva upp, men därifrån till stål krävs (sten-)kol att lägga i masugnen. (Den äldre tekniken med träkol hade vi till stor del fasat ut mycket tidigare - under kriget behövde vi veden till uppvärmning...)

Och stenkolet var det ont om, med hinder för sjöfarten och krigsfokus i de länder som kunde exportera.

Så t.ex. BJ, som ju elektrifierade Göteborg-Falun till allra största delen under kriget ((Främst pådrivet av bränslebrist för ångloken) gjorde det till stor del med betongstolpar.

I Norge har man kört mer med trästolpe än vi gjort i Sverige, så kanske det inte är konstigt att det spillde över lite in över gränsen...

Moderator Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Till att börja med kan vi räkna bort det som var före kriget, vilket från 1932 fram till krigsutbrottet var ungefär 245 mil för SJ och ytterligare runt 25 mil enskilda med stålstolpar. Under den tiden rådde varken brist eller ransonering. DJ blev färdigelektrifierad 1 oktober 1939, så trästolparna där kan rimligtvis inte ha något alls med kriget att göra utan, var sannolikt helt enkelt en ekonomisk avvägning. Trästolpar är billigare men håller sämre, litet som med träslipers. (Och i Norge valde man i högre grad trästolpar, men även där hade det sannolikt rent ekonomiska orsaker mer än krigsbetingad bristsituation.)

Vidare kan vi nog räkna bort elektrifieringarna 1940, Långsele - Mellansel på SJ och Åmål - Kil på BJ, då de stolparna nog var beställda, i en del fal till och med redan uppsatta innan krigsutbrottet även om elektrifieringarna inte blev helt klara förrän under 1940.

De enda elektrifieringar som bör ha direkt påverkats av krigstidens bristsituation blir då ungefär 91 mil på SJ och 37 mil på BJ, GDJ och SRJ. Alla de senare kom ju att använda betongstolpar, förvisso inte trä, men det har alltid sagts att i alla fall detta val berodde på krigssituationen.

Det som då återstår är SJs dryga 90 mil 1941-1946. Det är trots allt inte en alls lika betydande banlängd som före kriget, bara en dryg tredjedel så mycket.
    Även om det var viss brist på en del viktiga råvaror, så torde stolpar till drygt 90 mil elektrifierad järnväg ha varit en ganska marginell sak i det stora hela under de åren trots allt.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Angående banan mellan Borlänge och Mora har jag fått följande beskrivning som anger varför de valde trästolpar och inte de vanliga i stål:

Lokala politiker och olika lokala intressen i Mora och på sträckan mellan Mora och Borlänge skulle under en längre tid ha kämpat för att få till en elektrifiering av banan. I samband med detta skulle då staten till slut ha kommit med ett belopp som skulle gå till investeringar av banan mellan Borlänge och Mora. Dessa pengar skulle då inte ha räckt till en normal elektrifiering. Men då skulle några ha räknat ut ett sätt att banta ner på utgifterna. Man kom då fram till att om man ersatte de vanliga stolparna av stål med trästolpar så skulle man komma undan billigare. Enligt dessa beräkningar skulle då pengarna räcka tack vare just trästolparna. Så de skulle alltså till slut ha fått valen att antingen göra en lågbudgetelektrifiering med trästolpar, eller ingen elektrifiering alls. Valet föll då på denna lågbudgetsatsning.

Detta är alltså vad jag hört från olika håll när jag ställt frågan om varför man valde trästolpar till Mora.

En intressant sak jag hört är att de som var inblandade i Morabanans elektrifiering besökte Roslagsbanan som ännu hade kvar trästolpar och skulle ha tittat på dessa.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Angående banan mellan Borlänge och Mora har jag fått följande beskrivning som anger varför de valde trästolpar och inte de vanliga i stål:

Lokala politiker och olika lokala intressen i Mora och på sträckan mellan Mora och Borlänge skulle under en längre tid ha kämpat för att få till en elektrifiering av banan. I samband med detta skulle då staten till slut ha kommit med ett belopp som skulle gå till investeringar av banan mellan Borlänge och Mora. Dessa pengar skulle då inte ha räckt till en normal elektrifiering. Men då skulle några ha räknat ut ett sätt att banta ner på utgifterna. Man kom då fram till att om man ersatte de vanliga stolparna av stål med trästolpar så skulle man komma undan billigare. Enligt dessa beräkningar skulle då pengarna räcka tack vare just trästolparna. Så de skulle alltså till slut ha fått valen att antingen göra en lågbudgetelektrifiering med trästolpar, eller ingen elektrifiering alls. Valet föll då på denna lågbudgetsatsning.

Detta är alltså vad jag hört från olika håll när jag ställt frågan om varför man valde trästolpar till Mora.

En intressant sak jag hört är att de som var inblandade i Morabanans elektrifiering besökte Roslagsbanan som ännu hade kvar trästolpar och skulle ha tittat på dessa.
    Ja, den historiebeskrivningen är nog en spridd och vid det här laget självuppfyllande sanning, och är nog de facto rätt nära verkligheten.

Var för övrigt inte Bo Turesson iblandad där? Var han stolpsättare, eller vilken roll hade han?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    Ja, den historiebeskrivningen är nog en spridd och vid det här laget självuppfyllande sanning, och är nog de facto rätt nära verkligheten.

Var för övrigt inte Bo Turesson iblandad där? Var han stolpsättare, eller vilken roll hade han?
    Bo Turesson var kommunikationsminister. Kallades ibland Tur- och Returesson.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kan det være et problem å få godt stolpetømmer? Det er nødvendig med saktevoksende trær, og med dagens flatehugst vokser vel skogen for fort?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Enligt TÅG 5/1978 var DJ stolpar som sades vara de enda kreosotimpregnerade stolpar som använts för detta ändamål en förebild och de var då i gott skick efter 40år . Det nämns också att redan SDJ och GDJ hade velat fortsätta elektrifieringen upp till Mora men därav blev intet och för SJ kom det alltså att dröja många år.
    Bo Thuresson var kommunikationsminister och den som invigde elektrifieringen vilket uppenbart skedde på ett mycket ståtligt vis: invigningståget bestod av Rc4-1180, Qib 9850237-5 (mätvagn) S3K 3945 (Gd:s vagn) S1 3607, R4 3747,
    A5 3604, A5F 3992, A5F 3958, A5F 4441 med kommentar : luxuösast möjliga kungavagnen undantagen.
    I Mora åts en luxuös lunch .
    Priset för projektet uppges till 27,2 Mkr varav 12,6 för kontaktledning vilket väl då inkluderar stolparna.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Till att börja med kan vi räkna bort det som var före kriget, vilket från 1932 fram till krigsutbrottet var ungefär 245 mil för SJ och ytterligare runt 25 mil enskilda med stålstolpar. Under den tiden rådde varken brist eller ransonering. DJ blev färdigelektrifierad 1 oktober 1939, så trästolparna där kan rimligtvis inte ha något alls med kriget att göra utan, var sannolikt helt enkelt en ekonomisk avvägning. Trästolpar är billigare men håller sämre, litet som med träslipers. (Och i Norge valde man i högre grad trästolpar, men även där hade det sannolikt rent ekonomiska orsaker mer än krigsbetingad bristsituation.)

Vidare kan vi nog räkna bort elektrifieringarna 1940, Långsele - Mellansel på SJ och Åmål - Kil på BJ, då de stolparna nog var beställda, i en del fal till och med redan uppsatta innan krigsutbrottet även om elektrifieringarna inte blev helt klara förrän under 1940.

De enda elektrifieringar som bör ha direkt påverkats av krigstidens bristsituation blir då ungefär 91 mil på SJ och 37 mil på BJ, GDJ och SRJ. Alla de senare kom ju att använda betongstolpar, förvisso inte trä, men det har alltid sagts att i alla fall detta val berodde på krigssituationen.
    Det som då återstår är SJs dryga 90 mil 1941-1946. Det är trots allt inte en alls lika betydande banlängd som före kriget, bara en dryg tredjedel så mycket.
    Även om det var viss brist på en del viktiga råvaror, så torde stolpar till drygt 90 mil elektrifierad järnväg ha varit en ganska
    marginell sak i det stora hela under de åren trots allt.
    Men åren före krigsutbrottet skedde ju en omfattande upprustning i många länder inför det krig man ganska uppenbart såg komma. Mest då i Tyskland men även fler länder rustade i stor skala vilket bör ha gett materialbrist och restriktioner för t.ex export av metaller. Sverige , och även Norge vilket fick konsekvenser, gjorde inga nämnvärda rustningar före kriget och Per Albin Hanssons välkända lögn : ”vår beredskap är god” är en klassiker.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Sattes inte trästolparna på RB upp på 70-talet när allt bara skulle fixas nödtorftigt så att det höll fram till nedläggningen?

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Sattes inte trästolparna på RB upp på 70-talet när allt bara skulle fixas nödtorftigt så att det höll fram till nedläggningen?

Det vågar jag inte svara på! Men om det skulle vara på det viset så skulle ju detta då ännu mer kunna vara en förklaring till att de som var inblandade i Morabanans elektrifiering kan ha tittat på Roslagsbanan. De första stolparna på Morabanan sattes upp 1976 och på Roslagsbanan hade de nog satt upp trästolpar i alla fall några år tidigare än så.

Никлас Быгдестам

Medlem
    sep 2017

Bo Turesson var kommunikationsminister 1976-1978. Han efterträddes 1978 av Anita Bondestam. Bo Turesson satt i Torbjörn Fälldins regering 1976-1978 medan Anita Bondestam satt i Ola Ullstens regering 1978-1979. Bo Turesson var moderat, medan Anita Bondestam var folkpartist, då 1978 års regering var en folkpartistisk enpartiregering.

Invigningen av Morabanan skedde den 28 maj 1978. Anita Bondestam tog över den 18 oktober 1978.

Men Bo Turesson kan inte ha varit inblandad i besluten om elektrifiering av Morabanan. Beslutet om elektrifiering skedde 1975 och på den tiden hette Sveriges kommunikationsminister Bengt Norling, då det var Olof Palmes regering bildad 1969 som ännu satt kvar. Stolpsättningen av Morabanan ska ha inletts under våren eller sommaren 1976, och det var före valet det året, så då satt Bengt Norling kvar liksom Olof Palmes regering från 1969.

En annan sak kan också påpekas. En av de som var med och invigde Morabanan var Bengt Furbäck. Men han kan inte annars ha haft någon som helst inblandning i Morabanan mer än att han just fick inviga den. Bengt Furbäck tillträdde just 1978 när egentligen allt stod klart. Den generaldirektör som var inblandad i Morabanan var Lars Peterson.

Никлас Быгдестам

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Sverige , och även Norge vilket fick konsekvenser, gjorde inga nämnvärda rustningar före kriget och Per Albin Hanssons välkända lögn : ”vår beredskap är god” är en klassiker.
    Den gamla klassikern, ett citat helt taget ur sitt sammanhang men det ligger utanför PVs område.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Erik W. Johansson Visa inlägg
    Kan det være et problem å få godt stolpetømmer? Det er nødvendig med saktevoksende trær, og med dagens flatehugst vokser vel skogen for fort?
    Förvisso bör man nog ha bra kvalitet i stolparna. Men kanske man inte nödvändigt behöver ha hela timmerstockar. Numera används ju ofta limträ med ihoplimmat trä i många konstruktioner, t.ex tak över stora idrottshallar kan ofta vara av limträ.
    Det sker mycket forskning i Sverige på just användning av trä i stora konstruktioner.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Segelfartygs master hade tekniken framme för många hundra år sedan!

Har för mig att nygamla "Göteborg"s stormast har 7 sektorer varvet runt, men jag minns inte hur det är med skarvar på längden. Möjligen är det "oskarvat", men å andra sidan är det en toppmast som sitter fast på sidan av bottenmasten, längst upp, och det måste väl också anses vara en skarv!

Men då talar vi väl om trämaster som kan bära hela bangårdsbryggor!

Kontaktledningen behöver väl inte stolpar mycket värre än de man ser på kraftledningar - upp till 130 kV. (men mer än telefonstolpar!). Sådana har vi, och underhåller, än i dag, så jag tror nog att trät går att få fram. Norrsluttningar i Norrland ligger liksom där de alltid har legat, gäller bara att hitta en som ingen har kalhuggit på länge, typ någon gammal privatmark.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •