Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 30 av 30

Ämne: Träelstolpar - Varför blev de inte mer populära?

Moderator Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Sv: Träelstolpar - Varför blev de inte mer populära?

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Men åren före krigsutbrottet skedde ju en omfattande upprustning i många länder inför det krig man ganska uppenbart såg komma. Mest då i Tyskland men även fler länder rustade i stor skala vilket bör ha gett materialbrist och restriktioner för t.ex export av metaller. Sverige , och även Norge vilket fick konsekvenser, gjorde inga nämnvärda rustningar före kriget och Per Albin Hanssons välkända lögn : ”vår beredskap är god” är en klassiker.
    Nåja, det är en rätt spridd uppfattning i efterhand att folk i allmänhet liksom beslutsfattare den senare delen av 30-talet skulle ha gått omkring och räknat med att det skulle bli krig, men tittar man på hur samtida tidningsrubriker, samtida propositioner, samtida samhällsdebatt, samtida prognoser, samtida planeringshorisonter såg ut (och ja, jag har faktiskt tittat på sådana saker, fast det är ett tjugotal år sedan) så får man inte bilden av att vare sig gemene man, politiker, samhällsplanerare eller för den delen politiska skribenter och bedömare åren 1935-36-37-38-39 skrev en massa eller torgförde uppfattningar om att det skulle bli krig igen. Det fanns de som sa sådant, men de var allt annat än tongivande, och jag dristar mig till att påstå att det skulle vara en fullkomligt felaktig historiebeskrivning att i efterhand, med facit i hand göra gällande att de europeiska samhällena i stort som i smått präglades av den sortens farhågor de där åren.

Så det där med "det krig man ganska uppenbart såg komma" påstår jag är en extrem efterhandskonstruktion; praktiskt taget inget i t ex dåtida tidningar (och som sagt, jag har faktiskt rent fysiskt suttit och läst sådant en gång för många år sedan då jag jobbade på min magisteruppsats) pekar i den riktningen, och i valet mellan dem som efteråt tvärsäkert torgför vad folk tänkte då, och att titta på vad folk faktiskt skrev då, så är i alla fall jag rätt säker på var jag lägger min tilltro.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Nåja, det är en rätt spridd uppfattning i efterhand att folk i allmänhet liksom beslutsfattare den senare delen av 30-talet skulle ha gått omkring och räknat med att det skulle bli krig, men tittar man på hur samtida tidningsrubriker, samtida propositioner, samtida samhällsdebatt, samtida prognoser, samtida planeringshorisonter såg ut (och ja, jag har faktiskt tittat på sådana saker, fast det är ett tjugotal år sedan) så får man inte bilden av att vare sig gemene man, politiker, samhällsplanerare eller för den delen politiska skribenter och bedömare åren 1935-36-37-38-39 skrev en massa eller torgförde uppfattningar om att det skulle bli krig igen. Det fanns de som sa sådant,
    men de var allt annat än tongivande, och jag dristar mig till att påstå att det skulle vara en fullkomligt felaktig
    historiebeskrivning att i efterhand, med facit i hand göra gällande att de europeiska samhällena i stort som i smått präglades av den sortens farhågor de där åren.
    Så det där med "det krig man ganska uppenbart såg komma" påstår jag är en extrem efterhandskonstruktion; praktiskt taget inget i t ex dåtida tidningar (och som sagt, jag har faktiskt rent fysiskt suttit och läst sådant en gång för många år
    sedan då jag jobbade på min magisteruppsats) pekar i den riktningen, och i valet mellan dem som efteråt tvärsäkert torgför vad folk tänkte då, och att titta på vad folk faktiskt skrev då, så är i alla fall jag rätt säker på var jag lägger min tilltro.
    Men vad jag nu främst avsåg var inte vad folk trodde eller tyckte före kriget utan den faktiska krigsrustning som skedde och som kan ha lett till brist på metaller och annat redan före kriget. Framförallt Tyskland rustade ju upp massivt och det ogenerat i strid med traktaten. Frankrike storsatsade på sin Maginotlinje o.s.v

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Men åren före krigsutbrottet skedde ju en omfattande upprustning i många länder inför det krig man ganska uppenbart såg komma. Mest då i Tyskland men även fler länder rustade i stor skala vilket bör ha gett materialbrist och restriktioner för t.ex export av metaller. Sverige , och även Norge vilket fick konsekvenser, gjorde inga nämnvärda rustningar före kriget och Per Albin Hanssons välkända lögn : ”vår beredskap är god” är en klassiker.
    Nja, Tyskland dolde länge sin militära upprustning, tills den i mitten och slutet av 30-talet forcerades och inte längre gick att dölja för omvärldens ögon. Fram tills dess hade det huvudsakligen handlat om utveckling av materiel och taktik samt struktur av den militära organisationen. Från ca 1936-37 drogs industrins produktionsresurser igång i stor skala och nu fylldes den förberedda strukturen med materiel och inkallade soldater.

Att Tyskland rustade upp i allt mer ökat tempo visste omvärlden, i vart fall de som förstod vad deras ögon såg. Men världen orkade helt enkelt inte tänka på ett krig till, efter det första världskriget och sedan ekonomisk kris, börskrascher mm. Alla rapporter från Tyskland viftades bort, Chamberlain hade ju efter München-överenskommelsen 1938 lovat "Peace for our time!".

Vill man veta mer rekommenderar jag läsning av bok skriven av den svenske militärattachén i Berlin under de här åren, Curt Dannfelt-Juhlin. Som officer var han ju utbildad, tränad att bedöma eldkraft och slagförmåga, och fick deltaga i förevisningar och övningar av den tyska militärmakten. Dessutom umgicks ju olika länders militärattachéer i Berlin och utbytte information och synpunkter. Talande är likväl det döva öra som de flesta, eller rent av alla, upplevde från hemmaregeringarna. Den första september 1939 vaknade alla sedan till nyheterna om "det begränsade anfallet" mot Polen som "bara skulle justera gränserna en smula". Mer hårdhänta blev sedan nyheterna ett drygt halvår senare när Danmark och Norge anfölls, och en månad ytterligare senare när tyska stridsvagnar rullade in i Belgien, Holland och Frankrike.

Så ja, stor upprustning som fick ffa de tyska stålverken att gå på fullvarv, men likväl som du skriver: "Ingen såg det komma". Du vet ju vilka militära resurser som konkret fanns bakom Per-Albin Hanssons uttalande om att "Vår beredskap är god!". I stort sett ingenting, och av det lilla vi hade haft hade vi skänkt det bästa till Finland hösten 1939. Danmarks, Norges, Belgiens och Hollands militär var i ännu sämre skick, och fastän Frankrike och Storbritaniens militär ansågs vara världen starkaste smulades de sönder och samman sommaren 1940 av de tyska arméerna.

Materielbrist i samhället? Nja, var det det? Under de här åren byggdes i Sverige tex Sandöbron (som förvisso rasade på dagen för krigsutbrottet), Västerbron i Stockholm, Tranebergsbron, Slussen-karusellerna i Stockholm, bostadsbyggandet med flerbostadshus hade god fart osv. Troligen var bilden ungefär likadan i resten av Europa. Champagnegalopp.

Först när länderna började mobilisera ransonerades även stål, cement och koppar mm. Å andra sidan stod en stor då del av den svenska arbetskraften med en pälsmössa på skallen i en snödriva vid norska och finska gränsen med en bössa och tre patroner.

Utan att veta säkert så tror jag att den tyska rustningsindustrin fram till krigsutbrottet klarade sig bra med inhemska resurser i form av malm, legeringsmetaller och industrianställda i gruvorna och stålverken. Sedan åderläts industrin (gruvorna, stålverken mm) på anställda eftersom de inkallades till den tyska krigsmakten, och med tiden begränsades produktionskapaciteten i gruvor och stålverk, järnvägarna mm genom bombskador. Dessutom gick vapenutvecklingen rasande fort och man behövde alltmer högkvalitativ malm vilket fanns på många håll i Sverige.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

De sista trästolparna tror jag var de mellan Djursholms Ösby och Djursholms Ekeby. Vid Bråvallavägen fanns t o m linbrgggor! Någon som har koll på när de byttes ut mot modernare grejor?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jag arbetade på RB 1972-1979. Då sattes inga trästolpar. Trä fanns bl a Djursholms Ösby - Ekeby (se tidigare inlägg).

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Gunnar M Visa inlägg
    De sista trästolparna tror jag var de mellan Djursholms Ösby och Djursholms Ekeby. Vid Bråvallavägen fanns t o m linbrgggor! Någon som har koll på när de byttes ut mot modernare grejor?
    Det skedde påsken 2016, jag var tydligen där: https://postvagnen.com/forum/index.p...ead&id=1004577

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kan det ha något med jordningen att göra? Varje järnstolpe är ju jordad i rälsen med en kort koppartråd. I en trästolpe bör väl också isolatorhållarna jordas och då går det åt betydligt mer koppartråd. Om man inte jordar dessa hållare kan ett överslag i en isolator göra att stolpen brinner upp. Kortslutningsströmmen är ju hög vid järnvägsdrift.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    Så ja, stor upprustning som fick ffa de tyska stålverken att gå på fullvarv, men likväl som du skriver: "Ingen såg det komma". Du vet ju vilka militära resurser som konkret fanns bakom Per-Albin Hanssons uttalande om att "Vår beredskap är god!". I stort sett ingenting, och av det lilla vi hade haft hade vi skänkt det bästa till Finland hösten 1939. Danmarks, Norges, Belgiens och Hollands militär var i ännu sämre skick, och fastän Frankrike och Storbritaniens militär ansågs vara världen starkaste smulades de sönder och samman sommaren 1940 av de tyska arméerna.

Materielbrist i samhället? Nja, var det det? Under de här åren byggdes i Sverige tex Sandöbron (som förvisso rasade på dagen för krigsutbrottet), Västerbron i Stockholm, Tranebergsbron, Slussen-karusellerna i Stockholm, bostadsbyggandet med flerbostadshus hade god fart osv. Troligen var bilden ungefär likadan i resten av Europa. Champagnegalopp.
    Allmänt svar på diskussionen om den goda eller inte goda beredskapen:
    Jag har hört folk på högerkanten raljera om Hanssons uttalande. "Antingen var karl'n okunnig eller också ljög han." Jag har även hört engagerade socialdemokrater med emfas förklara att han inte alls talade om den militära beredskapen. Sanningen (som jag ser det) ligger någonstans däremellan: vi vet helt enkelt inte om han pratade om militär beredskap eller försörjningsberedskap. Ett faktum är åtminstone att vi lyckades köra tåg både på elektrifierade och oelektrifierade banor kriget igenom. Det var ju lyckosamt!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Fomalhaut Visa inlägg
    Allmänt svar på diskussionen om den goda eller inte goda beredskapen:
    Jag har hört folk på högerkanten raljera om Hanssons uttalande. "Antingen var karl'n okunnig eller också ljög han." Jag har även hört engagerade socialdemokrater med emfas förklara att han inte alls talade om den militära beredskapen. Sanningen (som jag ser det) ligger någonstans däremellan: vi vet helt enkelt inte om han pratade om militär beredskap eller försörjningsberedskap. Ett faktum är åtminstone att vi lyckades köra tåg både på elektrifierade och oelektrifierade banor kriget igenom. Det var ju lyckosamt!
    Det är sant att man klarade mycket av civilsamhället mycket bra.
    Man höll igång järnvägstransporterna i hela landet, kanske ibland med lite inskränkningar i tidtabellen, gengas användes för rälsbussar, torv och ved för ånglok och elektrifieringen forcerades.
    Jämfört med 1:a världskriget när folket var nära svältgränsen och omfattande svartabörshandel rådde så var det så mycket bättre än under 2:a med fungerande ransoneringar . Det har sagts att folkhälsan var på topp när man åt mer nyttig kost och fick mer motion med cykling och promenader. Men kaffet... som sämst var det 600gr/år... samtidigt som man med självklarhet visste hur hemskt det var i omgivningen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Men vad jag nu främst avsåg var inte vad folk trodde eller tyckte före kriget utan den faktiska krigsrustning som skedde och som kan ha lett till brist på metaller och annat redan före kriget. Framförallt Tyskland rustade ju upp massivt och det ogenerat i strid med traktaten. Frankrike storsatsade på sin Maginotlinje o.s.v
    Ökad efterfrågan och stigande priser behöver inte betyda att det uppstår stålbrist, bara att det blir dyrare att köpa.
    Det rådde mat- och materialbrist ungefär 1917 - 24 i Tyskland, eftersom England och Frankrike satte Tyskland i blockad och skulle svälta ut tyskarna som straff för att de inte kunde betala krigsskadeståndet skaffade sig Tyska riket mycket bra handelsavtal med Sovjetunionen 1924. Först när man gick i krig med Sovjetunionen 1941 kom den nya allvarliga materialbristen. Vissa varor som kom från Engelska kolonier ströps givetvis när England förklarade krig 1939. Beträffande hemlig upprustning så var det inget som Hitler hittade på, det hade man gjort från dag ett efter vapenstilleståndet 1918, planering och sedan undangömmande av vapen samt uppbyggandet av frikårer som skulle försvara östgränserna och tyska minoriteter samt delta i avvärjningsstrider mot Sovjetryssland och eventuellt kunna genomföra ett nytt krig tillsammans med andra nationer mot Sovjetryssland. Under hela mellankrigstiden oroade sig Tyskland för att angripas av Polen, Litauen tog också en bit utan att de kunde försvara sig, då byggde man befästningslinjer i Ostpreussen för att kunna stå emot polska angrepp, Tyskland var militärt svagare än Polen långt fram på 1930-talet och var inte färdigrustat när Hitler tidigare valde att börja krigen tidigare än tänkt. Det var också därför man inte föreställde sig något krig, det gick emot logik och förnuft efter så kort tid av upprustning och det var ju till häst som man startade 1939 och hela tiden med järnväg som systemkritisk krigsresurs.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •