Sidan 1 av 10 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 198

Ämne: Tågvakterna på SL-pendeln utrotas.

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
    Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Tågvakterna på SL-pendeln utrotas.

Perfekt, och bara vad man kan vänta av Tramsons. Blev hans tunnel för dyr eller vill de stärka kompisskapet med MTR genom att fixa lite (extra) vinst ?

Hockeyutrustning på anbefalles vid pendelåkande...

https://www.seko.se/press-och-aktuel...-en-katastrof/

En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare
    Medlem
    jan 2021

Sv: Tågvakterna på SL-pendeln utrotas.

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Perfekt, och bara vad man kan vänta av Tramsons. Blev hans tunnel för dyr eller vill de stärka kompisskapet med MTR genom att fixa lite (extra) vinst ?

Hockeyutrustning på anbefalles vid pendelåkande...

https://www.seko.se/press-och-aktuel...-en-katastrof/

Kommer bli problem om passagare behöver hjälp då föraren är längst fram, någon kanske behöver hjälp längst bak, ska den klicka på Nödanropsknappen varje gång? Tar minst en minut gå längst bak i tåget. Rampen som behövs på X60-tågen kommer också ta längre tid då den behövs. Föraren tittar ju inte ut och hör om någon behöver hjålp och kamorerna kommer inte ha mikrofoner in i förarhytten väl?

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av AleWi Visa inlägg
    Kommer bli problem om passagare behöver hjälp då föraren är längst fram, någon kanske behöver hjälp längst bak, ska den klicka på Nödanropsknappen varje gång? Tar minst en minut gå längst bak i tåget. Rampen som behövs på X60-tågen kommer också ta längre tid då den behövs. Föraren tittar ju inte ut och hör om någon behöver hjålp och kamorerna kommer inte ha mikrofoner in i förarhytten väl?
    Hur går du till tågets akter under gång på en minut då du kör en mult ??

En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Moderator
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av AleWi Visa inlägg
    Vem skulle köra ett tåg med enkom passagerare (700 plus stående) utan bemanning ombord? Inget flygbolag i världen drar in på kabinpersonal och sätter en pilot på att både flyga planet ensam och serva passagerare.

Hur ordnar man fram hjälp om det skulle ske en olycka bortåt Hemfosa om lokföraren skulle förolyckas? Snabbaste vägen dit är en 6(?) Km lång grusväg från rv73. Och vem ringer på hjälp?

Som passagerare utgår jag ifrån att lokföraren tittar framåt istället för i en kamera när hen kör.

Senast redigerat av Per No den 2021-06-13 klockan 23:55:39.

Passagerare Kristians avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Per No Visa inlägg
    Hur ordnar man fram hjälp om det skulle ske en olycka bortåt Hemfosa om lokföraren skulle förolyckas? Snabbaste vägen dit är en 6(?) Km lång grusväg från rv73.
    Den vägen (från gamla 73:an) är avstängd sedan minst tio år. Snabbaste vägen norrifrån är Tungelstavägen-Södertäljevägen-Sorundavägen-Hemfosavägen från Västerhaninge räknat, tar 26 minuter att köra i någorlunda laglig hastighet.
    Får lokföraren verkligen lämna förarhytten?
    Ja, självklart.

Moderator
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kristian Visa inlägg
    Den vägen (från gamla 73:an) är avstängd sedan minst tio år. Snabbaste vägen norrifrån är Tungelstavägen-Södertäljevägen-Sorundavägen-Hemfosavägen från Västerhaninge räknat, tar 26 minuter att köra i någorlunda laglig hastighet.

Ja, självklart.
    Ingen risk att någon tar sig in i förarhytten medan lokföraren är vid andra sidan av tåget?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ingen risk att någon tar sig in i förarhytten medan lokföraren är vid andra sidan av tåget?
    Nog för att järnvägen kan vara lite traditionsbunden, men lås på hyttdörrarna har man haft i väldigt många år.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Som jag väl skrev i trådens begynnelse så antar/gissar jag att man inför ett liknande system som i tunnelbanan, med utryckningsbilar inkl blåljus bemannade med kvalificerade trafikledare som i princip måste ha förarbehörighet, eftersom pendelnätet är större i kilometer räknat än tunnelbanan som väl fortfarande? har 4 sådana bilar krävs det kanske minst 6 sådana enheter.

Kanske också i kombination med rörliga "linjebefäl" som åker med tågen på oregelbundet vis (finns dessa kvar i tunnelbanan förresten?)

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Nog för att järnvägen kan vara lite traditionsbunden, men lås på hyttdörrarna har man haft i väldigt många år.
    Ja hur var det på X1:orna? var det i begynnelsen knr nyckel (fyrkant) till sidodörrarna? Kupédörren var väl Assa lås så tidigt jag minns (-70 talet) för att senare bli ett lås i SJ/Banverkets PS system som sedan byttes till något annat?

Moderator
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lars Ödlund Visa inlägg
    Som jag väl skrev i trådens begynnelse så antar/gissar jag att man inför ett liknande system som i tunnelbanan, med utryckningsbilar inkl blåljus bemannade med kvalificerade trafikledare som i princip måste ha förarbehörighet, eftersom pendelnätet är större i kilometer räknat än tunnelbanan som väl fortfarande? har 4 sådana bilar krävs det kanske minst 6 sådana enheter.

Kanske också i kombination med rörliga "linjebefäl" som åker med tågen på oregelbundet vis (finns dessa kvar i tunnelbanan förresten?)

Ja hur var det på X1:orna? var det i begynnelsen knr nyckel (fyrkant) till sidodörrarna? Kupédörren var väl Assa lås så tidigt jag minns (-70 talet) för att senare bli ett lås i SJ/Banverkets PS system som sedan byttes till något annat?
    Och pendeltågsnätet är inte alls som tunnelbanenätet som går inne i stan där det är lätt att få tag i hjälp, tror Tramsons att pendeltåget är som tunnelbanan?
    Hemfosa var bara ett exempel på det.

Moderator
    Medlem
    mar 2018

Ja, självklart.
    Och den enda? Även den vägen är väl inte direkt någon autostrada.

Passagerare
    Medlem
    dec 2020

Jo, så är det. Jag cyklar en hel del på Södertörn och cyklar jag till Hemfosa så blir det samma väg tillbaks, till Sorundavägen, 6 kilometer, eller så rullar jag ombord på pendeln.

Passagerare Kristians avatar
    Medlem
    mar 2018

Ingen autostrada direkt, nej. En relik som härstammar från forntiden, den danske kungen Kristian I och hans här tågade Sorundavägen fram år 1471 på väg mot Stockholm.
    Det finns en väg till, genom skogen från Segersäng, men den kräver fordon av märke John Deere, Fendt eller liknande.

Moderator
    Medlem
    mar 2018

Ingen autostrada direkt, nej. En relik som härstammar från forntiden, den danske kungen Kristian I och hans här tågade Sorundavägen fram år 1471 på väg mot Stockholm.
    Det finns en väg till, genom skogen från Segersäng, men den kräver fordon av märke John Deere, Fendt eller liknande.
    Nej, det går bra med en Toyota Carina II, årsmodell 1991 också :)
    Dom klarar 37.000 mila-testet utan en enda anmärkning.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Vem skulle köra ett tåg med enkom passagerare (700 plus stående) utan bemanning ombord? Inget flygbolag i världen drar in på kabinpersonal och sätter en pilot på att både flyga planet ensam och serva passagerare.

.
    Men för flyget gäller ju att bolagen måste rätta sig efter de direktiv på bemanning, både i kabin och cockpit som ges av luftfartsmyndigheterna. Fanns inte det skulle nog ett och annat bolag lockas att dra ner på bemanningen.

Moderator
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Men för flyget gäller ju att bolagen måste rätta sig efter de direktiv på bemanning, både i kabin och cockpit som ges av luftfartsmyndigheterna. Fanns inte det skulle nog ett och annat bolag lockas att dra ner på bemanningen.
    Finns det verkligen inga liknande direktiv för tågtrafik?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Nu får du tycka att jag angriper detaljer i det du skriver, men ändå: En gång för länge sedan så flög jag från Gotland (Visby) till Kjula airport (Eskilstuna), det var jag och 3 lumparkompisar, som fått tips om att ett litet flygbolag skulle flyga några personer till Gotland på lördagsmorgonen och så skulle piloten flyga hem igen. Vi fick bra pris och snabbt hem, piloten lite sällskap.
    Han servade oss inte mer än att han såg till att vi satte oss på rätt sätt på rätt ställen innan start. Men visst, vi var inte 700+, men vi flög å andra sidan över öppet vatten där det ju är svårt att nödlanda, och jag uppfattade det som kommersiell flygning.
    När jag åkte med Hurtigruten fick vi besöka bryggan, och där behövdes det 2 kunniga personer på bryggan bara vid tillägg och inomskärs i trängre passager, annars räckte det med en styrman. Jag tror inte ens att de hade någon matros ombord "utomskärs" (det är inte riktigt utomskärs någonsin på Hurtigruten, men det är ju relativt). Detta är ändå 10 år sedan, och det var många passagerare ombord.

Så, de regler som finns anpassas förstås till verkligheten (=verksamheten), och inom vissa områden finns centrala regler om hur många utbildade personal som måste finnas i förhållande till antal resenärer, medan ibland så finns det regler på övergripande nivå om att företagen skall sätta upp regler, där det tas hänsyn till risker respektive tekniska hjälpmedel.

Dessutom måste du väl ha menat "utan mer bemanning ombord än 1 förare", för obemannat har de ju inte föreslagit.
    Jag har förresten åkt obemannat också, med många resenärer, både på Docklands och på linje 14 (och 1?) i Paris metro.

Dock, jag påstår inte att det är bra med en-bemanning på SL-pendeln, i synnerhet i fullängdståg, men det är väl bäst att använda korrekta och bra argument om man skall bemöta det hela.

Moderator
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Nu får du tycka att jag angriper detaljer i det du skriver, men ändå: En gång för länge sedan så flög jag från Gotland (Visby) till Kjula airport (Eskilstuna), det var jag och 3 lumparkompisar, som fått tips om att ett litet flygbolag skulle flyga några personer till Gotland på lördagsmorgonen och så skulle piloten flyga hem igen. Vi fick bra pris och snabbt hem, piloten lite sällskap.
    Han servade oss inte mer än att han såg till att vi satte oss på rätt sätt på rätt ställen innan start. Men visst, vi var inte 700+, men vi flög å andra sidan över öppet vatten där det ju är svårt att nödlanda, och jag uppfattade det som kommersiell flygning.
    När jag åkte med Hurtigruten fick vi besöka bryggan, och där behövdes det 2 kunniga personer på bryggan bara vid tillägg och inomskärs i trängre passager, annars räckte det med en styrman. Jag tror inte ens att de hade någon matros ombord "utomskärs" (det är inte riktigt utomskärs någonsin på Hurtigruten, men det är ju relativt). Detta är ändå 10 år sedan, och det var många passagerare ombord.

Så, de regler som finns anpassas förstås till verkligheten (=verksamheten), och inom vissa områden finns centrala regler om hur många utbildade personal som måste finnas i förhållande till antal resenärer, medan ibland så finns det regler på övergripande nivå om att företagen skall sätta upp regler, där det tas hänsyn till risker respektive tekniska hjälpmedel.

Dessutom måste du väl ha menat "utan mer bemanning ombord än 1 förare", för obemannat har de ju inte föreslagit.
    Jag har förresten åkt obemannat också, med många resenärer, både på Docklands och på linje 14 (och 1?) i Paris metro.

Dock, jag påstår inte att det är bra med en-bemanning på SL-pendeln, i synnerhet i fullängdståg, men det är väl bäst att använda korrekta och bra argument om man skall bemöta det hela.
    På fartyg finns det ändå besättning ombord även om det kanske bara är ett par på bryggan (typ befälhavare, överstyrman, chif, maskinchef m fl + samt intendent och andra personalbefattningar), men annan personal finns ju ombord ifall kaptenen ropar "alleman på däck".

Hoppas det var två piloter, men mycket riktigt finns det ingen kabinbemanning på små pytteplan (Visby-Norrköping t ex). Å andra sidan flyger inte dom där små kärrorna långt och det är max 15-20 passagerare ombord.

Enbemanning i cockpit menar jag, finns inga drönare som tar passagerare :)
    Och jag glömde skriva att jag syftade på jumbojet.

Förarlösa tåg på järnväg är nog knappast nånting våra generationer får uppleva. Möjligen tunnelbana, men det är ju nånting helt annat än vanlig järnväg.

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

På fartyg finns det ändå besättning ombord även om det kanske bara är ett par på bryggan (typ befälhavare, överstyrman, chif, maskinchef m fl + samt intendent och andra personalbefattningar), men annan personal finns ju ombord ifall kaptenen ropar "alleman på däck".

Hoppas det var två piloter, men mycket riktigt finns det ingen kabinbemanning på små pytteplan (Visby-Norrköping t ex). Å andra sidan flyger inte dom där små kärrorna långt och det är max 15-20 passagerare ombord.

Förarlösa tåg på järnväg är nog knappast nånting våra generationer får uppleva. Möjligen tunnelbana, men det är ju nånting helt annat än vanlig järnväg.
    Förarlösa persontåg bör nog vara ganska enkelt att implementera på grund av att beprövad teknik finns. Däremot lär det behövas investeringar i infrastrukturen (främst signalsystem) och regelförändringar för att möjliggöra förarlösa persontågssystem i Sverige.

Däremot lär inte behovet av en ombordansvarig försvinna om ett förarlöst persontågssystem implementeras i Sverige. Däremot kan en tågvärd vara ombordansvarig i förarlösa tåg.

/Axel L

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nej det är nog tekniskt sätt lättare att ersätta föraren med teknik än att ersätta den/dem som ska sköta hantering av kunderna, dessa är oberäkneliga på ett helt annat sätt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

.
    Någon flygtrafik mellan Visby och Norrköping har inte funnits nu på ett tag, den senaste utövaren var BRA som flög ca 3 turer i veckan under högsommaren (2019) och med sitt dåvarande enhetsplan ATR 72 med två i kabinen.

Däremot används små plan på tre ggr så långa sträckor på annat håll, Jonair flyger t.ex Arlanda-Sveg 33 mil med sin 8 paxare Beech B200 King Air.

Besättningsantalet är reglerat av Transportstyrelsen på liknande sätt som sker i sjöfarten (Delvis internationella regler)

På sjön fastställer TS en minimibesättning när ett fartyg registreras/flaggas in, är det ett passagerarfartyg så varierar minimibesättningen med hänsyn till antalet passagerare i certifikatet, om man vill ha 500 pax blir det en siffra medans det blir en annan siffra om man vill ha 800 pax.

Normalt har ett passagerarfartyg fler i besättningen än vad certifikatet kräver eftersom det krävs ett stort antal personer i intendenturen för att sköta servicen till kunderna än vad kravet på säkerhetsbesättning anger.

Sedan är det inte bara fråga om antal gubbar/gummor utan även deras utbildning/befattning, det ställs t.ex krav på x antal brandgrupper, FRB (Räddningsbåtbesättningar) rökdykare etc. så även om antalet är uppfyllt kanske fartyget ändå inte har en full säkerhetsbesättning.

Det finska lastfartyget som grundstötte på Fårö norr om Gotland tidigare i juni hade en minimibesättning fastställd av Finska sjöfartsverket till 4 personer och vid olyckstillfället hade man 5 personers besättning.

I järnvägen finns inga internationella eller nationella krav på minimibesättning och med tanke på hur extremt reglerat det annars är känns det konstigt att både detta och arbetstiderna/raster är helt oreglerat annat än i avtal

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •