Sidan 3 av 10 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 198

Ämne: Tågvakterna på SL-pendeln utrotas.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Tågvakterna på SL-pendeln utrotas.

Sammalunda diskussion förs på Roslagsbanan ang borttagandet av"ombordpersonalen"där...
    Jag kan för mitt liv inte förstå hur en(ev utslagen)person ska hantera en olyckshändelse med kanske 7-800 resande ombord.../Ulf

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Notera även denna skrivning i underlaget till Trafiknämnden:
    "För anställda i befattningen tågvärd kommer det, till följd av förändrat krav på
    bemanning, att uppstå övertalighet. SL ersätter MTR för att MTR ska tillse att
    övertaligheten inte leder till ofrivillig uppsägning för tågvärdarna. Anställda
    tågvärdar ska bl.a. erbjudas antingen fortsatt anställning i annan befattning
    inom MTR Pendeltåg AB eller i övriga MTR-koncernen. I det fall tågvärdarna
    erbjuds annan befattning ska lönen minst vara i paritet med tidigare grundlön.
    SL skapar därmed förutsättningar för MTR att genomföra omställningen på ett
    ansvarsfullt sätt och säkerställa tågvärdarnas anställningstrygghet"
    Nåja, först lär det försvinna ett ganska stort antal som varken har lust att bli spärrvakter eller städa tåg i nån tunnelbanedepå. Sedan plockar man bort en del i naturlig avgång. De sista sägs upp pga. av övertalighet när det hela blåst över. så att bli av med 400 pers kommer nog ändå att gå ganska fort. Vilket man givetvis räknat ut innan.

Det intressanta är ju vem som ligger bakom detta. Är det SL och man lyckas hela vägen ligger det nog nära till hands att tågvärdarna på pendlarna i Göteborg och Skåne åker om SL lyckas bryta vägen. Sedan kan man ju fundera på vart pengarna man på sikt sparar ska gå till ? har man underskott får man väl minska trafiken i stället för att tulla på säkerheten.

Den inofficiella (och olämpliga) nära vänskapen mellan SL och MTR har luktat illa ända sedan SL:s förre VD torskade i Hong-Kong med fingrarna i kreditkortsfordralet och borde nu ha nått en direkt besvärande nivå.

En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Min bedömning är att om de följer de kraven kommer de att inse att förslaget är ogenomförbart.
    Alltså, pappersviftande och praktik är två skilda saker. Det finns inget som hindrar undertecknad att om behov plötsligt uppstår att helt själv köra en fullsatt X2:a Stockholm - Malmö i en akut situation. Men varför inte prova att skicka in ditt papper till förvaltningsrätten kompletterat med en klagan på SL:s planer ? Seriöst skulle det vara intressant vad de skulle komma fram till.

Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Sammalunda diskussion förs på Roslagsbanan ang borttagandet av"ombordpersonalen"där...
    Jag kan för mitt liv inte förstå hur en(ev utslagen)person ska hantera en olyckshändelse med kanske 7-800 resande ombord.../Ulf
    Det sista är ganska enkelt. Det är en kalkylerad risk där vinsten är större än konsekvensen. Eller om man så vill, den dagen den sorgen...

Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Enligt förslaget till trafiknämnden finns inget krav på två personerombord på X60.
    Det gäller ju även hel räcka med andra fordon. Kruxet här är att komma fram med vad som är lämpligt att göra eller inte göra. Men om SL gett sig fan på detta lär det gå igenom om det kokar ner till en juridisk tvist. Därmed finns det i ett intresse över att rent lagmässigt se över saken i ett allt våldsammare samhälle.

Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av mathiasw Visa inlägg
    Men SL är ju en politiskt styrd organisation och som en sådan rejält påverkansbar genom opinion. Ifall det skulle skapas en lokal opinion emot förslaget i Stockholm genom t.ex. kritiska artiklar i pressen så skulle SL förmodligen bli tvungna att agera. Min gissning är att en kvartssida i DN har betydligt större genomslag än 10 sidor diskussion i detta forum i den här frågan.
    Politiker och deras förvaltningar har ibland en enastående förmåga att köra sitt eget race oavsett vad populasen tycker. Även om jag skulle vilja hålla med dig visar historien att politiker i avsaknad av markkontakt oftast får sin vilja igenom.

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Dream on. SL lär inte lyfta ett finger i den vägen eftersom de backar MTR i det här. MTR har naturligtvis tagit initiativet, SL saknar tydligen järnvägsgkompetens eftersom man inte säger blankt nej och MTR kan raka hem vinsten för 400 personer rakt ner i fickan.
    ...
    Men det är onekligen intressant hur SL och Mälarregionerna kryper för MTR. Först tunnelbanan, sedan pendeln och nu en juridisk kamp för att ge dem Regionaltågen. Man bryr sig inte ens om att göra det diskret längre..

Den inofficiella (och olämpliga) nära vänskapen mellan SL och MTR har luktat illa ända sedan SL:s förre VD torskade i Hong-Kong med fingrarna i kreditkortsfordralet och borde nu ha nått en direkt besvärande nivå.
    SL: Ny chef för trafikförvaltningen och VD för SL och Waxholmsbolaget

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Reglerna fungerar inte så. En ändring är aldrig förbjuden bara för att den är förknippad med en risk. Det som krävs är att risken är hanterad på ett tillräckligt bra sätt.

Det är t ex inte förbjudet att bygga enkelspåriga järnvägar bara för att det finns en viss risk för frontalkollision med katastrofala konsekvenser.
    Så kan det vara, men om det finns en EU-förordning som föreskriver att JF ska tillämpa vissa rutiner så kan underlåtenhet leda till att tillståndet dras in. Eller menar du på fullt allvar att TS kommer att se mellan fingrarna med det?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Alltså, pappersviftande och praktik är två skilda saker. Det finns inget som hindrar undertecknad att om behov plötsligt uppstår att helt själv köra en fullsatt X2:a Stockholm - Malmö i en akut situation. Men varför inte prova att skicka in ditt papper till förvaltningsrätten kompletterat med en klagan på SL:s planer ? Seriöst skulle det vara intressant vad de skulle komma fram till.
    I så fall skulle jag snarare vända mig till TS tillsynsavdelning.

Medlem
    feb 2018

Så passande att han kommer från MTR...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Så kan det vara, men om det finns en EU-förordning som föreskriver att JF ska tillämpa vissa rutiner så kan underlåtenhet leda till att tillståndet dras in. Eller menar du på fullt allvar att TS kommer att se mellan fingrarna med det?
    Tillämpningen av RA-förordningen lär man knappast slarva med.

I så fall skulle jag snarare vända mig till TS tillsynsavdelning.
    Upplysning: någon sådan avdelning finns inte. Tillsynen utövas av spårtrafikenheten inom väg- och järnvägsavdelningen.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Upplysning: någon sådan avdelning finns inte. Tillsynen utövas av spårtrafikenheten inom väg- och järnvägsavdelningen.
    Inom enheten finns det dels personal som jobbar med godkännande, dels personal som jobbar med tillsyn. Ber om ursäkt att jag utnämnde de senare till egen avdelning.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    Jag har läst artikeln, min kommentar var riktad mot trådskaparen som använder ett ordval och argumentation som inte precis tyder på att hen vill ha en seriös diskussion.
    Postvagnen är ju ingen public service, det finns inget krav att vara saklig och opartisk i sina inlägg

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Per Sillén Visa inlägg
    Är det någon principiell skillnad mellan tunnelbanan, som kört enkelbemannad i årtionden, och pendeltåg inom samma trafikområde. Är det att tågen stannar vid några stationer som inte har bemannade spärrar?
    Till att börj amed är det helt olika lagar som reglerar verksamheten. Huruvida det finns bemannade spärrar eller ej är ointressant (finns ju obemannade spärrar i tunnelbanan också eller har åtminstone funnits)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Så formalia kan alltså göra järnvägsservice ett par hundra miljoner kronor dyrare per år än T-bana som alternativ?

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Per Sillén Visa inlägg
    Så formalia kan alltså göra järnvägsservice ett par hundra miljoner kronor dyrare per år än T-bana som alternativ?
    Nej - hur kan du dra den slutsatsen? Det är olika riskbedömningar och tekniska lösningar som kan göra det dyrare. Det finns inga formalia som medför att tågvakt finns på pendeltågen. I bägge systemen krävs att någon har uppsikt över alla dörrpar. I tunnelbanan finns monitorer så att föraren har uppsikt över alla dörrar. Det finns inte för pendeltågen. Nu ska även pendeltågen få monitorer (i hytten, ej på perrong). Därmed bortfaller behovet av tågvakt enligt den riskbedömning som MTR eller Trafikförvaltningen gjort.

Medlem
    feb 2018

Inom enheten finns det dels personal som jobbar med godkännande, dels personal som jobbar med tillsyn. Ber om ursäkt att jag utnämnde de senare till egen avdelning.
    Tror du på allvar att de skulle våga dra ur den proppen ? Det tror inte jag då det skulle få omfattande konsekvenser för ett antal trafikföretag. Kanske t.o.m. inklusive tunnelbana och spårväg. Vilket skulle bli väääldigt dyrt. Nej du, att flasha ett papir löser nog inte detta.

Om å andra sidan SL lyckas införs snart samma sak överallt i offentlig järnvägstrafik...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Till att börj amed är det helt olika lagar som reglerar verksamheten.
    Nja, det är olika lagar men SÅ olika är de inte. EU-järnvägslagstiftningen har fler formkrav, men det är krav på riskbedömning och riskhantering även på tunnelbana och spårväg.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Tror du på allvar att de skulle våga dra ur den proppen ? Det tror inte jag då det skulle få omfattande konsekvenser för ett antal trafikföretag. Kanske t.o.m. inklusive tunnelbana och spårväg. Vilket skulle bli väääldigt dyrt. Nej du, att flasha ett papir löser nog inte detta.

Om å andra sidan SL lyckas införs snart samma sak överallt i offentlig järnvägstrafik...
    De har fler möjligheter än att rakt av dra in tillståndet. Fast jag vet inte hur modiga TS är. Deras danska motsvarighet vågade dra in tillståndet för Banedanmark, men enbart avseende JF. Att dra in deras IF-tillstånd vågade inte ens de.

Sedan diskuterar jag inte om att kräva dubbelbemanning, utan om att korrekt hantera en ändring från dubbel- till enkelbemanning. Jag vet inte något annat JF som överväger det, så var ser du de "omfattande" konsekvenserna?

Medlem
    feb 2018

De har fler möjligheter än att rakt av dra in tillståndet. Fast jag vet inte hur modiga TS är. Deras danska motsvarighet vågade dra in tillståndet för Banedanmark, men enbart avseende JF. Att dra in deras IF-tillstånd vågade inte ens de.

Sedan diskuterar jag inte om att kräva dubbelbemanning, utan om att korrekt hantera en ändring från dubbel- till enkelbemanning. Jag vet inte något annat JF som överväger det, så var ser du de "omfattande" konsekvenserna?
    Tja, konsekvensen av vad du skriver blir att enkelbemanning enligt dina papirer är ett hot mot säkerheten. Medicinen kan bara bli (lag)krav på dubbelbemanning vilket kommer att avskaffa alla möjligheter att köra resandetåg med enkelbemanning. Planerat som oplanerat. Inser du inte det ? Du kan ju knappast vifta med papiret för att enbart pressa SL-pendeln i nån form av specialare...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •