Sidan 10 av 10 FörstaFörsta ... 8910
Resultat 181 till 198 av 198

Ämne: Tågvakterna på SL-pendeln utrotas.

  1. #181
    Passagerare
    Medlem
    feb 2021
    Inlägg
    7

    Sv: Tågvakterna på SL-pendeln utrotas.

    Efter att ha läst alla kommentarer om tågvakternas/tågvärdarnas göromål och varför de inte syns i tågen så kan jag väl tillägga följande kommentar. Har själv jobbat som tågvakt under 1980-talets början och en period under 1990-talets senare hälft innan Citypendelns tillblivelse o.s.v. Dennes huvuduppgift är i huvudsak att övervaka av o påstigningarna vid stationerna genom att säkert stänga dörrarna så att inga fastnar i dörrarna, kunna snabbt avstänga dörrar som krånglar under gång eller vid uppehåll samt skylta dessa med dekaler. Dessutom så skall de också vara behjälplig att bistå vid ev. evakuering. Det finns 2 stationer där det är kraftig kurva (Helenelund på sydgång o Rönninge på sydgång) där tågvärden måste gå ut långt till höger på plattformen för att kunna se säkert. Helt klart så behövs dessa om tågen skall rulla i tid och även detta för trafikanternas säkerhet. Frågan är om förarna idag accepterar ensamjobb på kvällar,nätter o i rusningstid. Jag tvivlar på detta trots kameraövervakning.
    Plinsen


  2. #182
    Passagerare
    Medlem
    feb 2021
    Inlägg
    7

    Sv: Tågvakterna på SL-pendeln utrotas.

    Jag kan även tillägga att på min tid var man oftast behjälplig vid isär o tillkoppling av enheter och då vi hade X1 o X10 enheter så var det ofta att det hände att nån automatsäkring löste ut så kunde undertecknad med hjälp av föraren via mikrofonen veta vad som skulle åtgärdas. och det gick ju tämligen snabbt(men de flesta tågvakter visste ej hur förfara) och då tog det tid. Undertecknad samt ett fåtal andra intresserade kunde oftast lösa problemet snabbt och vi kunde rulla vidare. Det nämndes också om tågvärdar som gick i tåget, hur skulle det funka om de dels skulle sköta dörrövervakningen och dessutom promenera genom tåget mellan de korta gångtiderna. Det fanns en tid ambulerande tågvärdar som enbart gick i tågen spontant på en viss sträcka och bytte sedan tåg vid en bestämd station och bytte färdriktning o dessa gick alltid 2 st tillsammans men det blev ju för dyrt så de togs bort efter ett tag. Så nu är det som det är och jag pratar med egen erfarenhet (ca 7,5 år) som f.d. tågvakt och idag kallat tågvärd, men uppgifterna är dock till syvendes o sist detsamma.
    plinsen


  3. #183
    Passagerare
    Medlem
    feb 2021
    Inlägg
    7

    Sv: Tågvakterna på SL-pendeln utrotas.

    Hoppas att förarna fortfarande är lojala mot kollegorna/tågvärdarna idag som tidigare och ryter till med kraft. Samma sak har i princip varit på tapeten under tidigare entreprenörer.
    Stå på er och gör vad ni kan....säger en f.d. tågvakt som även provat på som tågmästare/ lokledare / trafikmästare/ expressgodsexpeditör....totalt 18 år numer pensionär.....
    plinsen


  4. #184
    1. Klass
    Medlem
    jun 2021
    Inlägg
    3

    Sv: Tågvakterna på SL-pendeln utrotas.

    Bakgrunden till att det är dubbelbemannat i Stockholms pendeltrafik går tillbaka till en dom i Högsta förvaltningsdomstolen som då gick under namnet Regeringsrätten från 2006 (tror jag, kan vara 2005) efter ett överklagande av dåvarande skyddsombud på Citypendeln. Innan dess var enmansarbete tillåtet under vissa omständigheter. Dubbelbemanning har alltid varit en nagel i ögat för SL och nu när MTR driver trafiken så har de hittat en perfekt partner för att återigen attackera detta. Ett av argumenten nu är tydligen att domen var knuten till Citypendeln och då MTR är ett annat företag så är den inte längre giltig.

    Vad gäller tågvärdarna så anser jag som förare att de är oumbärliga, både för oss och för våra resenärer. Att som Tamson gå ut och påstå att tågvärdarna "bara öppnar och stänger dörrarna" samt att utan dessa så ökar punkligheten är otroligt lågt, till och med för honom. Inget tåg har försenats på grund av våra tågvärdar. Upplever man att tåget står vid plattform länge eller att det tar tid för tåget att komma iväg är det antingen av tidtabellstekniska skäl eller att något sker vid efterkontrollen. Vi ska vara väldigt glada över att vi inte har autostart på samma sätt som de har i tunnelbanan...

    Det har redan skrivits om vad tågvärdarna gör i den här tråden men tål att upprepas med lite mer kontext.

    Först och främst är de avgångssignalerare, naturligtvis. Det är då den funktionen som skall ersättas med teknik, är det tänkt. Värt att tänka på är att redan idag är det ofta problem med kamerorna vid multade tåg. Idag är dessa problem inte stoppande fel men ur säkerhetssynpunkt lär det bli det om vi ska vara ensamma på tågen. Fungerar inte en kamera så att vi inte kan se alla dörrar klart och tydligt kan vi inte avgå utan lär bli tvungna att gå till en bakre hytt där vi kan se hela tågsättet för att stänga därifrån. Sedan måste vi fram till ledande hytt igen och redan där så är vi försenade.

    De skriver rapporter, många rapporter, då det förväntas att de skriver åtminstone tvåhundra om året. Dessa gäller allt från förseningar och vad de beror på till klotter, skadegörelse och avstängda dörrar etc etc. Dessa rapporter kommer fortfarande behöva skrivas men frågan är av vem då vi förare varken har tiden för så mycket skrivande eller rör oss igenom tåget vid vändningar som tågvärdarna gör. Då många rapporter gäller skadegörelse och skador i tåget så kommer det ta längre tid innan dessa åtgärdas vilket kommer att på verka den upplevda tryggheten hos resenärerna, vilket i sin tur påverkar NKI (NöjdKundIndex). Ett index som annars är som den heliga gralen för MTR.

    De finns tillgängliga för frågor från resenärerna vid uppehåll då de ska ha öppen dörr och ofta också kliver ut på plattformen. Att ha personal ute i tåget är meningslöst annat än för att visa att de finns då det inte förekommer visering eller biljettförsäljning ombord. Det går inte heller att hålla uppsikt över en enhet som är 107 meter långt, än mindre två enheter. Detta sköts mycket effektivare och säkrare från hytten från vilken hjälp snabbt kan tillkallas.

    De har helt andra möjligheter att vid behov informera och hänvisa resenärer än vi förare har. Har väldigt svårt att se att vi skulle hinna med att upplysa om alternativa färdvägar, ersättningsbussar och annat om det skulle skita sig ordentligt i trafiken. Vilket det ofta gör, som bekant. Utrop från en central någonstans ingår inte i planerna enligt uppgift, då tekniken för detta inte finns. Lägg till detta all den information som tågvärdarna har till uppgift att skicka ut i tåget så är det bara att konstatera att det kommer bli mycket tystare på pendeln framöver. Under min tid som förare har jag varit med om spontanevakuering (visserligen av enbart en person men det var illa nog sett ur säkerhetssynpunkt) fastfrusna parkeringsbromsar, resenärer som blivit knivhuggna ombord på ett fullsatt tåg osv osv. Att i dessa lägen jonglera tkl, driftledningscentral och i vissa fall även polis ger mig inga som helst möjligheter att hålla resenärerna informerade på ett meningsfullt sätt.

    Sedan bidrar de naturligtvis till säkerheten ombord om olyckan skulle vara framme, som vid en evakuering eller om något skulle hända föraren. De tjänar även som ytterligare en "säkerhetsbarriär vid vissa moment. Till exempel har MTR under en tid arbetat mycket för att förhindra att tåg stannar kort, dvs med en, eller en del, av en enhet utanför plattform då detta händer då och då. I detta arbete är tågvärdarna en mycket viktig del då de med rätt verktyg i tid kan varna föraren om vad som är på väg att hända. Allt detta arbete och dessa olika projekt är nu förgäves vid enbemanning vilket naturligtvis försämrar säkerheten för resenärerna.

    De har också ett visst ansvar för klargöring av de hytter de åker i, de sköter avsyning av tågen vid trafikslut och där ingår också kontroll av brandsläckare, stegar och invändiga luckor etc. De har naturligtvis HLR-utbildning och har bokstavligen varit med och räddat liv. Speciellt ner i Citybanan så hjälper de ofta folk tillrätta och tillhandahåller service på en helt annan nivå än många infovärdar som står med näsan i sina telefoner och signalerar att de inte vill bli störda.

    Kan till slut också tillägga att MTR har inför detta beslut rundat de fackliga organisationerna och inte involverat skyddsombuden, vilket de är skyldiga att göra. Vidare är det tydligen SL själva som stått för den riskanalys som gjorts, något som bör oroa vem som helst.

    Mvh,
    Pendelförare


  5. #185
    Passagerare
    Medlem
    feb 2021
    Inlägg
    7

    Sv: Tågvakterna på SL-pendeln utrotas.

    Mycket bra och komplett svar. för skillnaden idag gentemot tidigare är att X60 består av 2 enheter och 3 hytter i rusningstrafik för tågvärdarna exkl. förarhytt mot förr där det fanns 4 enheter o 7 hytter att manövrera dörrarna från för tågvärd. Dagens X60:s enhetslängd är därmed längre än X1, X10 medan totallängden i rusning är nog i stort detsamma. Eller???
    plinsen


  6. #186
    1. Klass
    Medlem
    jun 2021
    Inlägg
    3

    Sv: Tågvakterna på SL-pendeln utrotas.

    Citat Ursprungligen postat av plinsen Visa inlägg
    Dagens X60:s enhetslängd är därmed längre än X1, X10 medan totallängden i rusning är nog i stort detsamma. Eller???
    plinsen
    En X60 är 107 meter lång, så två enheter blir logiskt nog 214 meter. X10 mfl är knappt 50 meter långa så fyra enheter blir lite kortare än X60 multat. Faktiskt finns det många 150-tavlor kvar vid plattformar i Stockholms pendelnät trots att de inte är aktuella längre då de endast markerar stoppplats för X10. När Sollentuna - Häggvik öppnade igen efter urspårningen tidigare i år så nog hade det monterats dit splitt nya 150-tavlor av någon anledning.


  7. #187
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 570

    Sv: Tågvakterna på SL-pendeln utrotas.

    Citat Ursprungligen postat av Plastraketen Visa inlägg
    Faktiskt finns det många 150-tavlor kvar vid plattformar i Stockholms pendelnät trots att de inte är aktuella längre då de endast markerar stoppplats för X10. När Sollentuna - Häggvik öppnade igen efter urspårningen tidigare i år så nog hade det monterats dit splitt nya 150-tavlor av någon anledning.
    Kan tänka mig att de är utsatta på ritningen som ingen har ändrat. Finns det inte t o m repeterbaliser vid 150-tavlan i enstaka fall?


  8. #188
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 570

    Sv: Tågvakterna på SL-pendeln utrotas.

    Citat Ursprungligen postat av Plastraketen Visa inlägg
    Upplever man att tåget står vid plattform länge eller att det tar tid för tåget att komma iväg är det antingen av tidtabellstekniska skäl eller att något sker vid efterkontrollen. Vi ska vara väldigt glada över att vi inte har autostart på samma sätt som de har i tunnelbanan...
    Ett mindre påpekande, tunnelbanan har ingen autostart. Det finns något som kallas snabbstart vilket är en tryckknappsmanövrerad startfunktion, där extra villkor är tillagda jämfört med start med körkontrollern. Med snabbstarten kan man endast starta med stängda dörrar och icke-restriktivt signalbesked (tekniskt körtillstånd, typ). Den är därför trafiksäkrare än start med körkontrollern och är i den nya utgåvan av Tri Tub faktiskt omdöpt till "säkerhetsstart".

    Givet att X60 redan har spärr mot start med öppna dörrar och ett punktformigt ATC-system som oftast inte håller koll på om start sker mot kör eller stopp, så skulle en sådan funktion inte tillföra någon säkerhet. Dessutom är ju förarhytten inte konstruerad för att man ska ta sig upp i stolen under acceleration. Så jag håller nog med dig om att det inte är en önskvärd funktion på den fordonstypen.

    IC3/Y2 har väl dock något liknande? Kanske även X31?


  9. #189
    1. Klass
    Medlem
    jun 2021
    Inlägg
    3

    Sv: Tågvakterna på SL-pendeln utrotas.

    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Kan tänka mig att de är utsatta på ritningen som ingen har ändrat. Finns det inte t o m repeterbaliser vid 150-tavlan i enstaka fall?
    Stämmer bra det.

    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Ett mindre påpekande, tunnelbanan har ingen autostart. Det finns något som kallas snabbstart vilket är en tryckknappsmanövrerad startfunktion, där extra villkor är tillagda jämfört med start med körkontrollern. Med snabbstarten kan man endast starta med stängda dörrar och icke-restriktivt signalbesked (tekniskt körtillstånd, typ). Den är därför trafiksäkrare än start med körkontrollern och är i den nya utgåvan av Tri Tub faktiskt omdöpt till "säkerhetsstart".
    Klantigt formulerat av mig. Är tyvärr inte så bekant med terminologin inom tunnelbanan. Man lär sig något nytt varje dag om man har tur!


  10. #190
    Passagerare
    Medlem
    maj 2021
    Inlägg
    11

    Sv: Tågvakterna på SL-pendeln utrotas.

    MTR försöker gå runt facket hela tiden, senast så försökte man ge olika personer olika lönehöjningar trots att det är kollektivavtalet som gäller!
    Vi har inte I-lön, utan lön efter kollektivavtal..Detta har facket reagerat på..Sedan har MTR mage att försöka begära mer övertid än tillåtna 200 timmar om året!
    Ni ska inte tro att facket har gått med på det.
    MTR skiter fullständigt i de anställda, att de försöker gå förbi facket med lönerna är för att slå split mellan folket på golvet för att få oss att fokusera på att slåss inom oss.. Bara för att få bort fokuset på MTR!
    Vi är många som hoppas på att MTR inte får tunnelbanan och att de försvinner från järnvägen helt!
    //Visslaren..


  11. #191
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    4 434

    Sv: Tågvakterna på SL-pendeln utrotas.

    Citat Ursprungligen postat av Visslaren Visa inlägg
    MTR försöker gå runt facket hela tiden, senast så försökte man ge olika personer olika lönehöjningar trots att det är kollektivavtalet som gäller!
    Vi har inte I-lön, utan lön efter kollektivavtal..Detta har facket reagerat på..Sedan har MTR mage att försöka begära mer övertid än tillåtna 200 timmar om året!
    Ni ska inte tro att facket har gått med på det.
    MTR skiter fullständigt i de anställda, att de försöker gå förbi facket med lönerna är för att slå split mellan folket på golvet
    för att få oss att fokusera på att slåss inom oss.. Bara för att få bort fokuset på MTR!
    Vi är många som hoppas på att MTR inte får tunnelbanan och att de försvinner från järnvägen helt!
    //Visslaren..
    För lönen så bildar kollektivavtalet ett golv som man inte kan gå under, följer man inte det så är det ett brott mot avtalet.
    Om avtalet säger att lönen ska förhandlas på individnivå så måste fack och arbetsgivare vara överens på lokal nivå innan det blir något.
    Om företaget vill betala individer högre lön än avtalet så är det i sig helt o.k , det vore ett märkligt fack som sa nej till sådant. Förutsatt då att alla andra får minst enligt avtalet.
    För övertid så brukar det stå i avtalet något om vad som händer om man utan att ha förhandlat om saken går över gränserna för månad eller år, alltså vanligen 200t/år .
    På chefsnivå kan det förekomma att man inte har reglerad atbetstid alls men då är man på mycket hög nivå och dom kan oftast helt själva reglera sina tider.
    För mitt fack SEKO-Posten så gällde att om någon gick över 200t så fick arbetsgivaren betala lika mycket som övertiden i straffavgift till facket och för dessa pengar gjordes trevliga utflykter för medlemmarna.


  12. #192
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    11 069

    Sv: Tågvakterna på SL-pendeln utrotas.

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    För lönen så bildar kollektivavtalet ett golv som man inte kan gå under, följer man inte det så är det ett brott mot avtalet.
    Om avtalet säger att lönen ska förhandlas på individnivå så måste fack och arbetsgivare vara överens på lokal nivå innan det blir något.
    Om företaget vill betala individer högre lön än avtalet så är det i sig helt o.k , det vore ett märkligt fack som sa nej till sådant. Förutsatt då att alla andra får minst enligt avtalet.
    För övertid så brukar det stå i avtalet något om vad som händer om man utan att ha förhandlat om saken går över gränserna för månad eller år, alltså vanligen 200t/år .
    På chefsnivå kan det förekomma att man inte har reglerad atbetstid alls men då är man på mycket hög nivå och dom kan oftast helt själva reglera sina tider.
    För mitt fack SEKO-Posten så gällde att om någon gick över 200t så fick arbetsgivaren betala lika mycket som övertiden i straffavgift till facket och för dessa pengar gjordes trevliga utflykter för medlemmarna.
    Hur hög nivå det krävs för oreglerad arbetstid varierar nog mellan branscher. I konsultbranschen har ofta även första linjens chefer oreglerad arbetstid.

    Sedan kan man läsa arbetstidslagen som att även den som har "oreglerad arbetstid" faktiskt jobbar övertid, ofta säger avtalet enbart att man inte har rätt till övertidsersättning. Därav borde följa att arbetad övertid ändå ska registreras.


  13. #193
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 570

    Sv: Tågvakterna på SL-pendeln utrotas.

    Det är olika saker!

    Sen vet jag inte vad detta har med tågvakterna att göra. Signaturen ”Visslaren” kan väl starta en egen tråd om verkstadspersonalens frågor i stället för att ta upp dessa i varje annan tråd som nämner MTR?


  14. #194
    1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    454

    Sv: Tågvakterna på SL-pendeln utrotas.

    Citat Ursprungligen postat av Visslaren Visa inlägg
    MTR försöker gå runt facket hela tiden, senast så försökte man ge olika personer olika lönehöjningar trots att det är kollektivavtalet som gäller!
    Vi har inte I-lön, utan lön efter kollektivavtal..Detta har facket reagerat på..Sedan har MTR mage att försöka begära mer övertid än tillåtna 200 timmar om året!
    Ni ska inte tro att facket har gått med på det.
    MTR skiter fullständigt i de anställda, att de försöker gå förbi facket med lönerna är för att slå split mellan folket på golvet för att få oss att fokusera på att slåss inom oss.. Bara för att få bort fokuset på MTR!
    Vi är många som hoppas på att MTR inte får tunnelbanan och att de försvinner från järnvägen helt!
    //Visslaren..
    Men visslaren skulle ju sluta på MTR ...


  15. #195
    Passagerare
    Medlem
    maj 2021
    Inlägg
    11

    Sv: Tågvakterna på SL-pendeln utrotas.

    Va inte så trångsynt att du inte kan se kopplingar mellan olika grupper, man måste se på helheten för att kunna få en rättvis bild..Inte bara på en del!
    Man gav sig på tågvakterna nu när man inte längre kunde ge sig på oss, för precis samtidigt man sa till oss att man lägger ner allt med schemaläggning för att dagar efter kasta sig över tågvakterna!
    Man har nu även börjat med samma sak mot städningen...

    Och visst kan jag börja en egen tråd...Men det handlar om att få en helhetssyn över vad som sker, då kan man inte ha tunnelseende!

    //Visslaren


  16. #196
    Passagerare
    Medlem
    maj 2021
    Inlägg
    11

    Sv: Tågvakterna på SL-pendeln utrotas.

    Ja..Det har jag...! I tid, det innebär inte att jag inte har kontakt med mina gamla arbetskamrater!
    Har man haft dom i 30 år på pendeln så släpper man inte dom.. Eller brukar du inte ha kontakt med dina gamla kamrater..?
    //Visslaren


  17. #197
    Passagerare
    Medlem
    maj 2021
    Inlägg
    11

    Sv: Tågvakterna på SL-pendeln utrotas.

    Intressant att det här kom i stort sett direkt efter att de fick lägga ner försöken att ändra på pendelns reparatörers arbetsschema som skulle ge kraftiga försämringar!
    Det är viktigt att stå upp för sina kollegor, så gör vi på pendelns verkstäder!
    De försöker med allt för att ta igen förlusterna varje månad som på pendeln uppgår till 8 miljoner i månaden!
    //Visslaren


  18. #198
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 570

    Sv: Tågvakterna på SL-pendeln utrotas.

    Citat Ursprungligen postat av Visslaren Visa inlägg
    Det är viktigt att stå upp för sina kollegor, så gör vi på pendelns verkstäder!
    Var det inte du som sa upp dig? Hur står man upp för sina kollegor genom att säga upp sig och lämna dem kvar med all ev skit, i så fall?


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •