Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Vy kund-"tjänst"

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Vy kund-"tjänst"

I går landade 128 kr på mitt konto. Avsändaren var Vy tåg och avser ersättning för försening pga inställt tåg Lycksele - Umeå den 25 februari, och som jag redan samma dag anmälde. Allt var ordentligt gjort, med en tydlig specifikation av hur ersättningen hade beräknats och förstås beklagade man det inträffade. Hade det inte varit för att behandlingstiden var i stort sett tre och en halv månad så hade man kunnat vara nöjd.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Vy kund-"tjänst"

Citat Ursprungligen postat av Curt Olof Bodman Visa inlägg
    I går landade 128 kr på mitt konto. Avsändaren var Vy tåg och avser ersättning för försening pga inställt tåg Lycksele - Umeå den 25 februari, och som jag redan samma dag anmälde. Allt var ordentligt gjort, med en tydlig specifikation av hur ersättningen hade beräknats och förstås beklagade man det inträffade. Hade det inte varit för att behandlingstiden var i stort sett tre och en halv månad så hade man kunnat vara nöjd.
    Du er blant de heldige som har funnet noen mennesker på jobb der og ikke bare autoreply...

Som nevnt i annen tråd, så sendte jeg min henvendelse 22. februar, og purret sist den 17. mai. Bare autoreply så langt. Får vente noen dager til og så gjør som foreslått, sende en henvendelse til Trafikverket siden det åpenbart ikke leveres de tjenester som TRV betaler for... Kanskje med kopi til kommunikasjonsdirektøren i Vygruppen AS

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

För ett antal år sedan var det ungefär de handläggningstiderna hos SJ också. Även på detta område kan man således hävda att Vy ligger några år efter SJ.

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Citat Ursprungligen postat av Ståle Ualand Visa inlägg
    Du er blant de heldige som har funnet noen mennesker på jobb der og ikke bare autoreply...

Som nevnt i annen tråd, så sendte jeg min henvendelse 22. februar, og purret sist den 17. mai. Bare autoreply så langt. Får vente noen dager til og så gjør som foreslått, sende en henvendelse til Trafikverket siden det åpenbart ikke leveres de tjenester som TRV betaler for... Kanskje med kopi til kommunikasjonsdirektøren i Vygruppen AS
    Vilken roll och ansvar har Norrtåg i sådant här ärende?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jens Visa inlägg
    Vet ikke..
    Er ikke relevant for mitt spørsmål som er sendt Vy. Det gjelder nattog og plassbillett i kombinasjon med interrail.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Det beror på vilket tåg vi pratar om:
    Curt Olof åkte Lycksele-Umeå så då är det Norrtåg AB man bör klaga hos eftersom de är upphandlande part.
    Ståle åkte ett nattåg så då är det Trafikverket man bör klaga hos eftersom de är upphandlande part.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Curt Olof åkte Lycksele-Umeå så då är det Norrtåg AB man bör klaga hos eftersom de är upphandlande part.
    Ståle åkte ett nattåg så då är det Trafikverket man bör klaga hos eftersom de är upphandlande part.
    Nja... jeg har ikke åkt med noe tog i Sverige på en stund. Men jeg har stilt et spørsmål til Vy om hvordan og pris på 1. klasse soveplass i kombinasjon med interrail.

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Ståle Ualand Visa inlägg
    Nja... jeg har ikke åkt med noe tog i Sverige på en stund. Men jeg har stilt et spørsmål til Vy om hvordan og pris på 1. klasse soveplass i kombinasjon med interrail.
    Aha!
    Det borde alltså stå:
    Ståles fråga rörde ett nattåg så då är det Trafikverket man bör klaga hos eftersom de är upphandlande part.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jag skickade klagomålet till Norrtåg, men det var Vy som svarade.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Är det verkligen så? Som resenär har man köpt biljetten av Vy, och har väl ingen affärsrelation med Trafikverket.

Medlem
    nov 2019

Är det verkligen så? Som resenär har man köpt biljetten av Vy, och har väl ingen affärsrelation med Trafikverket.
    Nu missförstod du mig. Frågan var vart man ska vända sig om man är missnöjd med en upphandlad operatörs kundtjänst.
    För en normal reklamation ska man givetvis i första hand vända sig till den operatör som man köpt biljett av.

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Nu missförstod du mig. Frågan var vart man ska vända sig om man är missnöjd med en upphandlad operatörs kundtjänst.
    För en normal reklamation ska man givetvis i första hand vända sig till den operatör som man köpt biljett av.
    Frågan var vilken roll och ansvar Norrtåg har för Lycksele-resan (även om citathierarkin blev felaktig).

Som vanligt vill jag gärna veta vem köper biljetter av och vem jag reser med (läs: vilka resevillkor gäller och hos vem kan man klaga om det behövs?).

Ovanstående diskussioner får mig att fundera över vem jag reser med enligt nedan

-Norrtåg eller Vy mellan Umeå och Lycksele,
    -Vy eller Trafikverket mellan Stockholm och Jörn,
    -Öresundståg eller SJ (eller Skånetrafiken…, Blekingetrafiken) mellan Lund och Mörrum, (något annorlunda om jag endast reser Lund-Bromölla?)
    -TiB eller SJ mellan Hallsberg och Kopparberg,
    Mälartåg eller SJ mellan Kvicksund och Flen?
    osv.

Vad som händer mellan Nässjö och Jönköping med Krösatåg, Västtåg, SJ och Vy flyttar vi till fortsättningskursen. Vidare brukar Dr Kannerby väl kunna beskriva hur formalian fn. ser ut mellan Alvesta och Växjö.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Frågan var vilken roll och ansvar Norrtåg har för Lycksele-resan (även om citathierarkin blev felaktig).

Som vanligt vill jag gärna veta vem köper biljetter av och vem jag reser med (läs: vilka resevillkor gäller och hos vem kan man klaga om det behövs?).

Ovanstående diskussioner får mig att fundera över vem jag reser med enligt nedan

-Öresundståg eller SJ (eller Skånetrafiken…, Blekingetrafiken) mellan Lund och Mörrum, (något annorlunda om jag endast reser Lund-Bromölla?)
    osv.

Vad som händer mellan Nässjö och Jönköping med Krösatåg, Västtåg, SJ och Vy flyttar vi till fortsättningskursen. Vidare brukar Dr Kannerby väl kunna beskriva hur formalian fn. ser ut mellan Alvesta och Växjö.
    Det räcker väl att söka tidtabell på någon sajt och se vem som anges.
    Mina gissningar är Norrtåg, Vy, Öresundståg, TiB. För Kvicksund kan det vara SJ till december och sen Mälartåg/Mälardalstrafik.
    Men, jag har alltså inte tittat efter.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

osv.

När det gäller Öresundståg är det lönlöst att vända sig till Öresundståg, man blir enbart hänvisad till länstrafikbolagen. Man ska vända sig till det länstrafikbolag där resan började, reser man på svensk biljett från Danmark (inkl svensk Resplus-biljett eller förköpt enkelbiljett för resa från Danmark) vänder man sig till Skånetrafiken. Har man köpt tur och retur-biljett innebär det således att man vid försening på återresan INTE ska vända sig till den som sålt/utfärdat biljetten. Åker man däremot på dansk biljett och det uppkommer försening i Sverige tror jag att man ska vända sig till länstrafikbolaget där förseningen uppkommer, men på den punkten är jag osäker.

Motsvarande tror jag även gäller för Krösatåg.

Ovan avses med platsen där resan började den plats där man började åka med Öresundståg/Krösatåg (eller i vart fall med den taxan som gäller på dem). Vid Resplus-resa med byte till något av dessa tåg gäller Resplus ordinarie regler tills bytet slutförts.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Det räcker väl att söka tidtabell på någon sajt och se vem som anges.
    Mina gissningar är Norrtåg, Vy, Öresundståg, TiB. För Kvicksund kan det vara SJ till december och sen Mälartåg/Mälardalstrafik.
    Men, jag har alltså inte tittat efter.
    Nej, Öresundståg anges visserligen i tidtabellen, men tar inget ansvar för störningar etc. Det är alltså Öresundstågs taxa som gäller men länstrafiken som ansvarar.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Jag skickade klagomålet till Norrtåg, men det var Vy som svarade.
    Norrtåg tog uppenbarligen hand om ärendet.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Norrtåg tog uppenbarligen hand om ärendet.
    Ja men tre och en halv månad för att få ersättning är väl ändå lite väl lång tid

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av dh8b Visa inlägg
    Ja men tre och en halv månad för att få ersättning är väl ändå lite väl lång tid
    Kanske, men jag vet inte varför.

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Kanske, men jag vet inte varför.
    Förordning EU 1371/2007 (jag förutsätter tillämplighet) anger väl att ersättning ska betalas kontant inom en månad.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Förordning EU 1371/2007 (jag förutsätter tillämplighet) anger väl att ersättning ska betalas kontant inom en månad.
    Men det förklarar inte varför det tog längre tid.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •