Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 34 av 34

Ämne: Vy kund-"tjänst"

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Sv: Vy kund-"tjänst"

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Men det förklarar inte varför det tog längre tid.
    Nåja, sedan svensk lag i många myndigheters egen tillämpning kommit att reduceras till en vägledande rekommendation istället för ett skarpt krav så är väl då allt som det ska med återbetalningen…

Skulle frågan ändå uppmärksammas i ett negativt sammanhang står en presstalesman beredd med både pudel och yxskaft.

Senast redigerat av Jens den 2021-06-11 klockan 11:33:54.

1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jens Visa inlägg
    Förordning EU 1371/2007 (jag förutsätter tillämplighet) anger väl att ersättning ska betalas kontant inom en månad.
    Och när månaden har gått, kan man då (på Vy:s bekostnad) vända sig till Kronofogden? Om inte, så är regelverket tandlöst.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Carlsson Visa inlägg
    Och när månaden har gått, kan man då (på Vy:s bekostnad) vända sig till Kronofogden? Om inte, så är regelverket tandlöst.
    Pröva kan man ju göra om man vill. Men om Vy bestrider kravet får man ju vara beredd att stämma dem i tingsrätten.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Carlsson Visa inlägg
    Kan man överhuvudtaget tvinga den som har skulden att betala kostnaden för Kronofogdens insats?

(i vart fall lär man inte kunna det om det visar sig omöjligt för Kronofogden att kräva in skulden)

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Jens Visa inlägg
    Förordning EU 1371/2007 (jag förutsätter tillämplighet) anger väl att ersättning ska betalas kontant inom en månad.
    Lycksele-Umeå Östra är 146 km varför EU-förordningen inte gäller. I detta fall skall Lagen om kollektivtrafikresenärers rättigheter tillämpas. Där finns inga regler om skälig handläggningstid.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Kan man överhuvudtaget tvinga den som har skulden att betala kostnaden för Kronofogdens insats?

(i vart fall lär man inte kunna det om det visar sig omöjligt för Kronofogden att kräva in skulden)
    Man har rätt att lägga den kostnaden till skulden, lika så kostnaden för att lämna in en stämning. Men man måst ju lägga ut själv så länge så om personen/företaget redan har ett rejält skuldsaldo är det ju inte lönt.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Man har rätt att lägga den kostnaden till skulden, lika så kostnaden för att lämna in en stämning. Men man måst ju lägga ut själv så länge så om personen/företaget redan har ett rejält skuldsaldo är det ju inte lönt.
    Det är väl mer lönt om skuldsaldot är stort? Vem skulle lägga ut några tusen för att kunna driva in en hundralapp? Och vem skulle inte lägga ut några tusen för att kunna driva in några tiotusentals kronor?

(du kanske tappade ett "inte"?)

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Det är väl mer lönt om skuldsaldot är stort? Vem skulle lägga ut några tusen för att kunna driva in en hundralapp? Och vem skulle inte lägga ut några tusen för att kunna driva in några tiotusentals kronor?

Ja om du vill ha din hundralapp och är säker på att du har rätt så varför inte. Får du rätt i slutändan så ska motparten betala både hundralapp och dina kostnader.
    Ett alternativ kan vara att vända sig till komunens konsumentrådgivning eller ARN , allmänna reklamationsbyrån.
    ARN är inte skyldiga att handlägga ett ärende på 100kr men kan efter prövning göra det ändå om det har allmänt intresse, t.ex att många omfattas av uteblivna betalningar.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Ja om du vill ha din hundralapp och är säker på att du har rätt så varför inte. Får du rätt i slutändan så ska motparten betala både hundralapp och dina kostnader.
    Ett alternativ kan vara att vända sig till komunens konsumentrådgivning eller ARN , allmänna reklamationsbyrån.
    ARN är inte skyldiga att handlägga ett ärende på 100kr men kan efter prövning göra det ändå om det har allmänt intresse, t.ex att många omfattas av uteblivna betalningar.
    Man kan också på egen hand se till att motpartens agerande leder till att tvistens storlek ökar. I ett abonnemang som jag tidigare hade hävdade motparten efter att jag innehållt en hundralapp i betalning att baserat på hundralappsskulden hade de rätt att både avbryta leveransen och vägra ta emot uppsägning av tjänsten. Plötsligt handlade tvisten om månadsavgiften för all framtid. Då gick det lätt att få ARN att ta upp tvisten.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Man kan också på egen hand se till att motpartens agerande leder till att tvistens storlek ökar. I ett abonnemang som jag tidigare hade hävdade motparten efter att jag innehållt en hundralapp i betalning att baserat på hundralappsskulden hade de rätt att både avbryta leveransen och vägra ta emot uppsägning av tjänsten. Plötsligt handlade tvisten om månadsavgiften för all framtid. Då gick det lätt att få ARN att ta upp tvisten.
    Säg mig, var är koppling till järnvägsintresset? Vi är långt, mycket långt från trådskaparens kommentar om Vy:s kundtjänst.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Säg mig, var är koppling till järnvägsintresset? Vi är långt, mycket långt från trådskaparens kommentar om Vy:s kundtjänst.
    Hela tråden handlar om kund-"tjänst", jag har inte ens skrivit att mitt inlägg avsåg en icke järnvägsrelaterad tjänst, och även om så vore kan det tillämpas på motsvarande sätt avseende järnvägsrelaterade tjänster.

Min bedömning är att antingen tillåts det trådar om kundtjänst, eller så gör det inte det. Att däremot påstå att vissa inlägg om dessa kundtjänster inte hör hemma i forumet trots att de rimligen platsar i tråden blir väldigt förvillande.

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Inledningsvis fick vi veta att Bodman fått ersättning från Vy men att det tog tid. Vi har även fått veta att Vy kan vara dåliga på återkoppling samt att även SJ tidigare varit senfärdiga. Så långt allt gott och väl. Därefter hamnade vi i en sedvanlig Pv-diskussion kring regelverk som jag ärligt talat bara orkade skumma. Om vi försöker hålla fingrarna i styr så blir Postvagnen mera läsvärd.

Gäller inte bara denna tråd.

Med vänlig hälsning,
    Ola Zackrisson, moderator Pv.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ola Zackrisson Visa inlägg
    Inledningsvis fick vi veta att Bodman fått ersättning från Vy men att det tog tid. Vi har även fått veta att Vy kan vara dåliga på återkoppling samt att även SJ tidigare varit senfärdiga. Så långt allt gott och väl. Därefter hamnade vi i en sedvanlig Pv-diskussion kring regelverk som jag ärligt talat bara orkade skumma. Om vi försöker hålla fingrarna i styr så blir Postvagnen mera läsvärd.

Gäller inte bara denna tråd.

Med vänlig hälsning,
    Ola Zackrisson, moderator Pv.
    Tycker nog att vissa personer med skrivklåda här, borde börja med att skriva sina inlägg, men sen i större grad använda knappen "Avbryt"...
    Jag är själv anhängare av den knappen, numera, även för inlägg med långt mer järnvägsanknytning än vissas inlägg. Men just nu överväger jag inte att använda "Avbryt".

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Jag avsåg personens existerande skuldssldo hos kronofogden. Om det är stort då är det inte lönt att driva något fall då personen redan är över öronen i skulder.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •