Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: 9 juni 1986 - Niš

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

9 juni 1986 - Niš

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: 9 juni 1986 - Niš

Läcker bild och passvagnen ser inte direkt ny ut.../Ulf

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Läcker bild och passvagnen ser inte direkt ny ut.../Ulf
    Nu är jag ingen expert på jugoslaviska personvagnar, men ser lite ut som den tvåaxliga typ de byggde på 60(!!!)-talet. Så den är nog inte så gammal som man kan tro?! Men den kanske är byggd på gamla delar..? Niklas Bygdestam vet säkert mer!

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Trådskaparen kanske tog en bild på den(också)/Ulf

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Som ni redan har konstaterat så är vagnen på bilden inte alls så gammal som man kunde tro. Den är tvåaxlig och har ett snitt som för oss ser ut som om den vore byggd under 1930- eller 1940-talen. Men vagnsserien byggdes sent, dessa byggdes så sent som åren 1960-1969. Vagnarna byggdes av GOŠA i Smeđerevska Palanka i Serbien och av Janko Gredelj i Zagreb i Kroatien.

Vagnarna är byggda för lokal- och regionaltåg. Vad som också är intressant är att dessa byggdes precis samtidigt som dessa leverantörer också byggde för sin tid moderna personvagnar av typiskt 60-talssnitt, som rentav hade hög komfort. Särskilt GOŠA byggde väldigt moderna vagnar under 1960-talet, men även Janko Gredelj byggde också moderna vagnar, även om de byggde mer regionala vagnar, samt post- och resgodsvagnar.

Det gick i mindre omfattning vissa vagnar av denna typ i reguljär trafik ännu under 1990-talet i Serbien. Men de användes då mest i förstärkning. Det kan dock tilläggas att förstärkning var nödvändig under 1990-talet då tågen var överfulla. Dessa användes dock då i lokala tåg. Snälltågen hade bara boggivagnar.

Hoppas detta gav lite svar på frågorna ni ställer

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Som ni redan har konstaterat så är vagnen på bilden inte alls så gammal som man kunde tro. Den är tvåaxlig och har ett snitt som för oss ser ut som om den vore byggd under 1930- eller 1940-talen. Men vagnsserien byggdes sent, dessa byggdes så sent som åren 1960-1969. Vagnarna byggdes av GOŠA i Smeđerevska Palanka i Serbien och av Janko Gredelj i Zagreb i Kroatien.

Vagnarna är byggda för lokal- och regionaltåg. Vad som också är intressant är att dessa byggdes precis samtidigt som dessa leverantörer också byggde för sin tid moderna personvagnar av typiskt 60-talssnitt, som rentav hade hög komfort. Särskilt GOŠA byggde väldigt moderna vagnar under 1960-talet, men även Janko Gredelj byggde också moderna vagnar, även om de byggde mer regionala vagnar, samt post- och resgodsvagnar.

Det gick i mindre omfattning vissa vagnar av denna typ i reguljär trafik ännu under 1990-talet i Serbien. Men de användes då mest i förstärkning. Det kan dock tilläggas att förstärkning var nödvändig under 1990-talet då tågen var överfulla. Dessa användes dock då i lokala tåg. Snälltågen hade bara boggivagnar.

Hoppas detta gav lite svar på frågorna ni ställer
    De går faktiskt fortfarande sådana vagnar i trafik i Slovenien, de ska ha ersatts men kan fortfarande ibland ses i biltågen som går i Slovenien. De är dock ombyggda för att transportera cyklar, men har fortfarande några platser för sittande.

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    De går faktiskt fortfarande sådana vagnar i trafik i Slovenien, de ska ha ersatts men kan fortfarande ibland ses i biltågen som går i Slovenien. De är dock ombyggda för att transportera cyklar, men har fortfarande några platser för sittande.

Ja, Slovenien är lite av ett särfall när det handlar om dessa vagnar. I motsats till t ex Serbien och Kroatien så har man i Slovenien faktiskt satsat på att investera i dessa vagnar. Det har främst under 1990-talet gjort upprustningar av vagnarna. Inga komfortvagnar precis, men de har sett till att renovera dem så de ser fräscha ut.

En intressant sak att lägga märke till är att de slovenska vagnarna dessemellan försetts med en sorts "halva" gummivulster. Detta innebär att överdelen och den övre delen av sidostyckena finns, medan den nedre delen av sidostyckena saknas. Motiveringar jag har hört är att detta skulle göra dem lämpligare att koppla ihop med de icke renoverade vagnarna som helt saknar bälgar. Samtidigt är de kompatibla med normala gummivulster. Ändå, trots denna förklaring så är det ändå lite besynnerligt, då vagnar med normala gummivulster går att koppla ihop med bälglösa vagnar.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •