Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 60

Ämne: Triangelspår till Västkustbanan från ny järnväg mellan Göteborg och Borås?

Passagerare
    Medlem
    jul 2020

Triangelspår till Västkustbanan från ny järnväg mellan Göteborg och Borås?

(Den här tråden kan flyttas i fall den passar bättre under den befintliga tråden - Är en höghastighetsbana mellan Borås och Göteborg lönsam?)

Lokaliseringsutredning för ny järnväg mellan Göteborg och Borås ligger ute för samråd till och med den 11 juni. Jag tänkte prova att bolla några tankar på postvagnen innan jag ev. sänder in ett förslag på triangelspår till Trafikverket. Det kanske också är så att den tanken redan har avhandlats. Men jag har inte sett att det har diskuterats möjligheten att även ansluta den planerade nya banan till Västkustbanan söder ut söder om Mölndal med en förgrening vid tunnelmynningen (eller i tunneln eller på annat sätt). Se kartorna i följande länk - https://www.trafikverket.se/contenta...attning-lu.pdf

I kapitel 3 under rubriken, Den framtida järnvägen, kan man läsa att om den planerade banans nationella och regionala funktioner. Utifrån en kapacitetsutredning som Trafikverket genomförde år 2012 ska de nya stambanorna utformas som ett separerat system i förhållande till befintligt omkringliggande järnvägsnät för att de ska kunna leverera en robust trafik med hög punktlighet. För att ändå ge orter utanför stambanans sträckning goda förbindelser med tåg är det viktigt att systemet erbjuder effektiva bytespunkter med stationer där passagerare kan byta från tåg på konventionell järnväg till höghastighetståg.

Vissa förhållanden ändras nog inte så mycket över tiden men det går ändå att reflektera över om slutsatsen i en utredning från år 2012 kommer att bestå utan mindre revideringar 20 till 30 år senare. Att ett separat system har sin fördel är rätt givet. Men när kan det ändå finnas större fördelar med något ökad integration med det befintligt omkringliggande järnvägsnätet?

Direkttåg är mer attraktivt än en resa med byten. Med många byten ökar risken för att inte nå resmålet i närheten av planerad tid. Att många tåg ska ha Göteborg som bytespunkt, där bl.a. kapaciteten på västra stambanan sista biten in till Göteborg är ansträngd, kan nog också påverka hur robust trafiken blir och därmed punktligheten i befintligt nät. Hur kan den nya banan bäst utnyttjas för att höja punktligheten även i befintligt omkringliggande järnvägsnät?

Trafikverket har övervägt att anlägga ett triangelspår i Herrljunga för tåg som kommer från norr på Västra stambanan och som ska vidare på Älvsborgsbanan i riktning mot Borås. Det finns också tankar om trafik Göteborg-Borås-Herrljunga-Skövde. Anläggs ett triangelspår i Herrljunga i kombination med en motsvarande förgrening mot söder på Västkustbanan från den nu planerade järnvägen mellan Borås och Göteborg bör det gå att uppnå en storregional funktion, men även ett ökat bytesfritt resande med fjärrtåg. Ovanstående förutsätter dock att alternativ 1 väljs i Borås, dvs en station vid Borås C och senare även Osdal (B11A), där anslutning finns till Älvsborgsbanan.

Med snabba tåg och triangelspår i Herrljunga samt på den nya banan går det att knyta ihop Mälardalen och Halland samt även västra Skåne med fjärrtåg utan byte. Några av tågen på västra stambanan skulle kunna gå via Borås och Landvetters flygplats samt vidare söder ut på Västkustbanan. (Resande till Göteborg/västlänken och Mölndal ges då möjlighet till byte på stationen vid Landvetter eller Borås C, via frekventa regionaltåg.) Det bör finnas en vinst i att avlasta spåren närmast Göteborg som har ett högt kapacitetsutnyttjande. Västlänken i Göteborg kommer inte heller byggs med det primära syftet att hantera genomgående fjärrtåg så att resenärer på dessa tåg ska slippa ett byte.

Eller saboteras det ursprungliga syftet med nya stambanor om de blir något mer integrerade med det befintliga järnvägsnätet med ett triangelspår som kan ha ett högre utnyttjande under den tid som inte den resterande delen av de nya stambanorna mellan Stockholm och Göteborg är klar och i trafik?

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Triangelspår till Västkustbanan från ny järnväg mellan Göteborg och Borås?

Det som talar emot det är att triangelspåret skulle behöva byggas delvis i tunnel för att klara kurvan ner mot Västkustbanan. Sedan skulle man missat viktiga målpunkter i Göteborg.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Det som talar emot det är att triangelspåret skulle behöva byggas delvis i tunnel för att klara kurvan ner mot Västkustbanan. Sedan skulle man missat viktiga målpunkter i Göteborg.
    Det finns ju Viskadalsbanan.
    Godståg kan vilja ha ett triangelspår men då finns Viskadalsbanan.
    Finns några godskunder mellan Mölndal och Borås eller mellan Mölndal och Varberg, som inte vill gå via Viskadalsbanan? Värö bruk?

Persontåg vill nog gå till Göteborg som är en mycket stor stad.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Det finns ju Viskadalsbanan.
    Godståg kan vilja ha ett triangelspår men då finns Viskadalsbanan.
    Finns några godskunder mellan Mölndal och Borås eller mellan Mölndal och Varberg, som inte vill gå via Viskadalsbanan? Värö bruk?

Persontåg vill nog gå till Göteborg som är en mycket stor stad.
    Men det ska ej gå några godståg på de nya stambanorna!

Sen är jag också osäker på hur många direktgodståg som kör förbi Göteborg(relationen Herrljunga-Göteborg-Varberg)och hur många som växlar om vagnar i Göteborg.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    jul 2020

Jag var nog otydlig, min tanke var att den helt dominerande delen av trafik på västra stambanan har Göteborg som ändpunkt, men att en mindre del av trafiken kan gå via Borås och Landvetter och vika av söder ut på Västkustbanan. Dvs. en kompletterande trafik och inte en fullständig uteslutning av Göteborg som ändstation.

Jag inser att en anslutning i tunnel kan vara nödvändig så vida det inte går att lösa på annat sätt. En anslutning i tunnel gör onekligen ett triangelspår mkt mer komplicerat och kostsamt och också svårare att försvara. Men det kanske ändå värt att reflektera över.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sen är jag också osäker på hur många direktgodståg som kör förbi Göteborg(relationen Herrljunga-Göteborg-Varberg)och hur många som växlar om vagnar i Göteborg.
    Hur vet du att det inte hinner ändras? De borde inte få lov att byggas om inga godståg får framföras, det är riktigt slöseri med skattepengar.

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Hur ligger postterminalerna i västra Sverige? Funderar på om triangelspåret skulle kunna nyttjas av posttågen, (vilka ju är snabba och lätta godståg)? Varje triangelspår som finns ekonomi i att bygga är bra för redundansen. Ty trianglar bidrar ofta till störnngsavhjälpning!

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Jag ha lite svårt att förstå om du talar om hur det skall se ut när hela nya stambanan Stockholm-Jönköping-Borås-Göteborg är färdigbyggd, eller om du talar om ett mellanläge när banan Borås C-Göteborg finns, men Osdal ännu inte byggts, eftersom spåret mot Jönköping inte byggts?

För när stambanan är klar så kommer resenärer från Stockholm och Östergötland och Jönköping mot Halland säkert komma fortast fram genom att byta tåg på Göteborg C (kanske till ett regionalt tåg ifall de skall till Varberg), och operatörer kan förstås införa genomgående tåg som vänder vid Göteborg C och fortsätter på VKB. De från Västerås byter nog i Stockholm eller Norrköping till snabbtåg (eller åker tåg på VSB). Det kommer troligen inte alls så många resenärer från VSB så behovet av trianglar är inte så stort.
    Dock, om du kör tåg Halland-Jönköping-Stockholm, så oavsett om triangelspår söder Mölndal eller spetsvändning på Göteborg C så är det som du påpekar risk för att det inte blir robust. Speciellt vid triangelspåret blir det väl problem om tåget inte kommer dit i rätt tid, för det kan då behöva vänta in rätt lucka.

För regionala resande (Borås etc. till Halland) så är det säkert bättre att ordna bra omstigningsmöjligheter i Mölndal. Med 5-6 snabbregionaltåg i timmen från Borås till Göteborg och antagligen tätare trafik på VKB än idag så vill man kanske inte vänta in ett tåg som är direkt, men som inte går så ofta.
    Såna tåg passar kanske bättre på relationen Herrljunga-Alingsås-Göteborg-Kungsbacka-Varberg, vilket ju kommer fungera fint redan när Västlänken öppnar och man inte behöver byta i Göteborg.

Jag förstår inte kopplingen till trängsel på VSB in till Göteborg, i min värld kommer ju inga tåg från Borås via nya banan passera där, och de allra flesta går ner i Västlänken.

Vill någon sen köra enstaka direkttåg Västerås-Halland-Skåne så tror jag att de föredrar att köra VSB till Göteborg och sen VKB söderut, för att även få med resenärer till/från Göteborg.

Så, jag är tveksam redan av de skälen till din idé men det är ju alltid värt att lufta idéer innan det är för sent.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Grå Tåget Visa inlägg
    Hur vet du att det inte hinner ändras? De borde inte få lov att byggas om inga godståg får framföras, det är riktigt slöseri med skattepengar.
    Det blir mycket dyrare att bygga, ifall normala godståg ska kunna gå, max 1,5 % lutningar mot runt 3% för höghastighetsbanor.
    Godstågen är tänkta att få mer plats på de äldre stambanorna om snabbtåg får nya banor.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av ToHo Visa inlägg
    Hur ligger postterminalerna i västra Sverige? Funderar på om triangelspåret skulle kunna nyttjas av posttågen, (vilka ju är snabba och lätta godståg)? Varje triangelspår som finns ekonomi i att bygga är bra för redundansen. Ty trianglar bidrar ofta till störnngsavhjälpning!
    Den största postterminalen i Västsverige ligger väl bredvid Göteborg central?
    Viskadalsbanan Borås–Varberg och banan Herrljunga–Borås finns ju som redundans, men särskilt den förstnämnda skulle må bra av lite upprustning.

Passagerare
    Medlem
    jul 2020

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag ha lite svårt att förstå om du talar om hur det skall se ut när hela nya stambanan Stockholm-Jönköping-Borås-Göteborg är färdigbyggd, eller om du talar om ett mellanläge när banan Borås C-Göteborg finns, men Osdal ännu inte byggts, eftersom spåret mot Jönköping inte byggts?

För när stambanan är klar så kommer resenärer från Stockholm och Östergötland och Jönköping mot Halland säkert komma fortast fram genom att byta tåg på Göteborg C (kanske till ett regionalt tåg ifall de skall till Varberg), och operatörer kan förstås införa genomgående tåg som vänder vid Göteborg C och fortsätter på VKB. De från Västerås byter nog i Stockholm eller Norrköping till snabbtåg (eller åker tåg på VSB). Det kommer troligen inte alls så många resenärer från VSB så behovet av trianglar är inte så stort.
    Dock, om du kör tåg Halland-Jönköping-Stockholm, så oavsett om triangelspår söder Mölndal eller spetsvändning på Göteborg C så är det som du påpekar risk för att det inte blir robust. Speciellt vid triangelspåret blir det väl problem om tåget inte kommer dit i rätt tid, för det kan då behöva vänta in rätt lucka.

För regionala resande (Borås etc. till Halland) så är det säkert bättre att ordna bra omstigningsmöjligheter i Mölndal. Med 5-6 snabbregionaltåg i timmen från Borås till Göteborg och antagligen tätare trafik på VKB än idag så vill man kanske inte vänta in ett tåg som är direkt, men som inte går så ofta.
    Såna tåg passar kanske bättre på relationen Herrljunga-Alingsås-Göteborg-Kungsbacka-Varberg, vilket ju kommer fungera fint redan när Västlänken öppnar och man inte behöver byta i Göteborg.

----

Jag förstår inte kopplingen till trängsel på VSB in till Göteborg, i min värld kommer ju inga tåg från Borås via nya banan passera där, och de allra flesta går ner i Västlänken.

Vill någon sen köra enstaka direkttåg Västerås-Halland-Skåne så tror jag att de föredrar att köra VSB till Göteborg och sen VKB söderut, för att även få med resenärer till/från Göteborg.

Så, jag är tveksam redan av de skälen till din idé men det är ju alltid värt att lufta idéer innan det är för sent.
    Tack för en bra återkoppling och intressanta reflektioner.

Tas beslut att bygga hela sträckan, dvs även Linköping - Borås via Jönköping så är det rätt givet att nyttan av ett triangelspår blir mindre, men blir mellanperioden lång så kan det vara så att avsnittet Göteborg - Borås unde en längre tid inte används i närheten av sin fulla kapacitet (om det inte hela tiden ska gå minst 8 tågpar i timmen mellan Göteborg och Borås från kl 06 till kl 19 i mellanperioden). Blir väntan på resterande delar av de nya stambanorna lång så kanske ett triangelspår blir mer försvarbart. Men med nya stambanor på plats så är det kanke bara möjligt att låta något enstaka tåg per timme gå den vägen, eller så handlar det mer om att i detta senare skede enbart ska ge möjligheten till redundans vid störningar i trafiken (och då kanske en sväng från tunnelmynningen söderut mot västkustbanan inte behöver klara höga hastigheter).

---

Avsnittet Alingsås - Göteborg utpekas som en flaskhals på VSB. I det underlag Trafikverket avser att lämna till regeringen i närtid så diskuteras ett dubbelspår på hela eller delar av sträckan. Det är riktigt att några tåg från Borås inte tar omvägen via VSB, men det jag syftade på var att om några färre fjärrtåg går på det avsnittet på VSB, och istället går via Herrljunga-Borås-Landvetter-och söder ut på Västkustbanan, så kanske det t.ex. hjälper till att ge fri väg för ytterligare något godståg på VSB.

Sen kan man undra över om de flesta resenärer hellre åker ett direkttåg än chansar på att göra ett byte i Göteborg och möjligheten att vinna ett antal minuter. Var går gränsen för att de flesta väljer direkttåg framför ett tåg med byte och kortare restid när den totala restiden är mer än t.ex. 3 timmar?

Jag har inte något givet svar på den frågan, men för egen del så kan jag nog tänka mig att låta resan vid de flesta tillfällen ta en halvtimme extra eller till och med upp till en timme av bekvämlighetsskäl. Att inte behöva oroas över ett missat byte samt att slippa släpa på bagage och dyl. mellan perrongerna i Göteborg har sina fördelar. Men här gör vi nog olika prioriteringar beroende på var man är livet samt mängden bagage och antal barn som ska lotsas rätt osv.

Senast redigerat av BoF den 2021-06-08 klockan 21:21:06.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av BoF Visa inlägg
    Sen kan man undra över om de flesta resenärer hellre åker ett direkttåg än chansar på att göra ett byte i Göteborg och möjligheten att vinna ett antal minuter. Var går gränsen för att de flesta väljer direkttåg framför ett tåg med byte och kortare restid när den totala restiden är mer än t.ex. 3 timmar?

Jag har inte något givet svar på den frågan, men för egen del så kan jag nog tänka mig att låta resan vid de flesta tillfällen ta en halvtimme extra eller till och med upp till en timme av bekvämlighetsskäl. Att inte behöva oroas över ett missat byte samt att slippa släpa på bagage och dyl. mellan perrongerna i Göteborg har sina fördelar. Men här gör vi nog olika prioriteringar beroende på var man är livet samt mängden bagage och antal barn som ska lotsas rätt osv.
    Ja, du har rätt i att man gör olika prioriteringar, beroende på hur man reser.
    En sommar med två småbarn och packning så valde jag för många år sedan ett direkttåg Stockholm-Falkenberg, just för att slippa ett byte. Men det var en resa.
    Som pendlare (utan packning) har jag ibland valt att ta en resväg med ett pendeltåg och längre promenader, i stället för kortare promenader men byte mellan två tunnelbanelinjer. Men, det var bara när jag såg i tidtabellen att jag skulle slippa vänta på pendeln, annars tog jag tunnelbanan. Och pendlade gjorde jag varje vardag.
    Så, det är inte restiden i sig som är kritisk utan oftast när man tidigast kan vara framme.
    Samma tror jag gäller för många tjänsteresor, där gör tät trafik (men kanske ett byte till) att man fortare kommer hem från den tidpunkt man är klar.

Så, direkttåg på udda relationer är lite som Tågabs koncept, de kör ett tåg i veckan eller några dagar i veckan, men högst en gång per dag. Medan de som kör många tåg på en sträcka är angelägna att hålla punktligheten, och då bryter man ibland direktförbindelser. När Svealandsbanan från Eskilstuna var ny kördes många tåg vidare till Uppsala, men när punktligheten blev för dålig vid avgång Stockholm mot Uppsala fick man bryta upp det hela. Samma som DSB begärt med Öresundstågen som snart inte längre skall fortsätta till Helsingör utan sluta vid Österport.

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Vad jag har kännedom om trafikerar åtminstone delar av Södras massavedstransporter denna relation och att det gäller främst transporterna mellan Falköping och Värö bruk. Utöver detta förekommer även vissa transporter mellan Stockaryd och Värö Bruk. Jag har dock ingen kännedom om den exakta omfattning på dessa transporter i antalet tåg eller godsvolymer.

/Axel L

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Citat Ursprungligen postat av Grå Tåget Visa inlägg
    Nja, är det? Vi måste ha i åtanke att vi redan har våra befintliga stambanor, vilka duger perfekt för godstrafiken. Därtill så är det ytterst ineffektivt att blanda väldigt snabba tåg med betydligt långsammare godståg. Det mesta av banans kapacitet, äts nämligen upp av de "kilar" som därvid bildas mellan snabba och långsamma tåg. Vi ska även ha i åtanke att det är väldigt dyrt att bygga på ett sätt som passar för både godståg och supersnabba höghastighetståg. Godståg tål skarpa kurvor men inte branta backar emedan höghastighetståg tål branta backar, men inte skarpa kurvor. Ska man då bygga utan vare sig skarpa kurvor eller branta backar, så blir det extremt mycket av tunnlar, djupa skärningar, höga broar och höga bankar. Därtill måste dessa broar konstrueras för godstågens ibland mycket höga axellaster. Här får vi då en väldigt hög investeringskostnad, en mycket påtaglig landskapspåverkan och därtill en hög framtida underhållskostnad.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Den största postterminalen i Västsverige ligger väl bredvid Göteborg central?
    Viskadalsbanan Borås–Varberg och banan Herrljunga–Borås finns ju som redundans, men särskilt den förstnämnda skulle må bra av lite upprustning.
    Det löser sig i närtid. Herrljunga - Borås rustas upp andra halvåret 2021 och Viskadalsbanan sommaren 2021 - sommaren 2022. Efter det är det skarvfria spår på båda banorna, fjärrstyrning Herrljunga - Borås och ny kontaktledning på Viskadalsbanan

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg
    Vad jag har kännedom om trafikerar åtminstone delar av Södras massavedstransporter denna relation och att det gäller främst transporterna mellan Falköping och Värö bruk. Utöver detta förekommer även vissa transporter mellan Stockaryd och Värö Bruk. Jag har dock ingen kännedom om den exakta omfattning på dessa transporter i antalet tåg eller godsvolymer.

/Axel L
    Som jag förstått tidigare diskussioner skall godståg överhuvud taget inte få beröra de nya banornas "gyllene" räls. Däremot skall den nya "gyllene" tågen kunna köra på gammal räls den besvärliga biten från infart i större stad fram till central station.

En mycket intressant fråga är dock om "vanliga" (passagerar-)tåg får trafikera den nya fantastiska banan - och speciellt då sträckan Göteborg - Landvetter-Fpl. (Eller möjligen Landvetter-Fpl - Borås)? (Och om ja; hur får det tillåtas påverka tiderna för Guld-resenärer?

Vid Landvetters flygplats avses bygga en station som inte kommer att ha något "gammalt spår" eller anslutning till den befintliga lokaltrafikbanan, som annars numera skall få leva vidare för lokaltrafik och gods.

Jag kan mycket väl se ett behov av trafik från, låt oss säga Värmland/Dalsland som på lördagar (Charterflygets stora resdag,) kör "matarlinje" in till flygplatsen. Byte centralt i Göteborg vore helt förödande - då blir det i stället landsvägsbuss ände - ände.

Nu var frågan triangelspår söderut, så då får man ju fundera på om någon motsvarande matartrafik söderifrån kan intressera, eller om verkligheten är att "Tåg till flyget" från Götaland ändå föredrar att flyga över Kastrup.

De mycket stora "logistikområden" som nu byggs runt Landvetter är ju helt inriktade på gods över lastbil, och i viss mån expressgods per flyg, så möjligheterna att köra något per järnväg dit/därifrån är väl helt ointressanta att ens tänka på. Annars vore direkta (snabba) godståg från kontinenten/Danmark upp till Landvetter/Gods en väldigt rimlig tanke.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av GÅ_Fid Visa inlägg
    Som jag förstått tidigare diskussioner skall godståg överhuvud taget inte få beröra de nya banornas "gyllene" räls. Däremot skall den nya "gyllene" tågen kunna köra på gammal räls den besvärliga biten från infart i större stad fram till central station.

En mycket intressant fråga är dock om "vanliga" (passagerar-)tåg får trafikera den nya fantastiska banan - och speciellt då sträckan Göteborg - Landvetter-Fpl. (Eller möjligen Landvetter-Fpl - Borås)? (Och om ja; hur får det tillåtas påverka tiderna för Guld-resenärer?

Vid Landvetters flygplats avses bygga en station som inte kommer att ha något "gammalt spår" eller anslutning till den befintliga lokaltrafikbanan, som annars numera skall få leva vidare för lokaltrafik och gods.

Jag kan mycket väl se ett behov av trafik från, låt oss säga Värmland/Dalsland som på lördagar (Charterflygets stora resdag,) kör "matarlinje" in till flygplatsen. Byte centralt i Göteborg vore helt förödande - då blir det i stället landsvägsbuss ände - ände.
    Förutsättningen är att de har tillräckligt hög hastighet för att kunna förhandla till sig en "kanal" i tidtabellen. Vill man i värsta rusningen knalla fram i 160 km/h blir det svårt, men andra tider kan kanske även det gå bra.

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Kopplar på tråden om det är möjligt att ha godsanslutning vid Landvetter flygplats för flygbränsle och till godsterminal för paket?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av leoarietis Visa inlägg
    Kopplar på tråden om det är möjligt att ha godsanslutning vid Landvetter flygplats för flygbränsle och till godsterminal för paket?
    Flygpaket borde ha ungefär samma viktklass som posttåg så det borde gå bra. Ska man köra flygbränsletåg behöver man möjligen hitta en lösning med sänkt axellast, korta boggievagnar?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ToHo Visa inlägg
    Nja, är det? Vi måste ha i åtanke att vi redan har våra befintliga stambanor, vilka duger perfekt för godstrafiken. Därtill så är det ytterst ineffektivt att blanda väldigt snabba tåg med betydligt långsammare godståg. Det mesta av banans kapacitet, äts nämligen upp av de "kilar" som därvid bildas mellan snabba och långsamma tåg. Vi ska även ha i åtanke att det är väldigt dyrt att bygga på ett sätt som passar för både godståg och supersnabba höghastighetståg. Godståg tål skarpa kurvor men inte branta backar emedan höghastighetståg tål branta backar, men inte skarpa kurvor. Ska man då bygga utan vare sig skarpa kurvor eller branta backar, så blir det extremt mycket av tunnlar, djupa skärningar, höga broar och höga bankar. Därtill måste dessa broar konstrueras för godstågens ibland mycket höga axellaster. Här får vi då en väldigt hög investeringskostnad, en mycket påtaglig landskapspåverkan och därtill en hög framtida underhållskostnad.
    Det är en propagandalögn att det räcker med de befintliga banorna för godstrafiken, passar dem som inte vill göra satsningar på godstrafik. Men, några supersnabba persontåg är inte viktigt eftersom det inte ger Sverige exportintäkter. Så om det skall byggas nya stambanor får man allt se till att anpassa dem för godstrafik och ge upp idéer om att konkurrera ut inrikesflyg. Det är heller inte demokratiskt att bygga något som bara en elit i tre storstäder får nytta av. Dessutom så är det ju mest tunnlar so mbehövs för att kunna dra fram en järnväg Göteborg-Borås.-Ulricehamn-Jönköping, så det gör ingen skillnad i det stora hela. Sedan kan man slopa andra delsträckor eftersom det ändå inte kommer att finnas pengar till allt folk vill ha.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •