Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 60 av 60

Ämne: Triangelspår till Västkustbanan från ny järnväg mellan Göteborg och Borås?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Triangelspår till Västkustbanan från ny järnväg mellan Göteborg och Borås?

Citat Ursprungligen postat av GÅ_Fid Visa inlägg
    Intressant "cirkel" i diskussionen det här. Sista frågan:
    "Vem vet, kanske något snabbregionaltåg per timme kör Borås-Göteborg-Alingsås någon gång i framtiden." sätter ju verkligen huvudet på spiken i den diskussion som alldeles nyligen var här på forumet under rubriken: "Är en höghastighetsbana mellan Borås och Göteborg lönsam?"

Delar av diskussionen här hade nog passat bättre i den rubriken.

"Guldresenärer" är i mina ögon de som åker i gyllene tåg, på gyllene räls - - "De unika höghastighetsbanorna som är för fina för gods, i de unika höghastighetstågen - som har fantastiska egenskaper- med den glimrande trafikföringen där fortast alltid går först", och allt som kan störa fortast inte göre sig besvär.

Men nog är det intressanta tankar om det nu skall byggas ett nytt spårnät "mitt i" det befintliga, med teknik som gör att de nya tågen skall kunna nyttja gamla banor där det behagar, men att gamla tåg inte skall göra sig besvär... Då är det rimligtvis intressant med så smidiga anslutningar som möjligt, och så få stängda dörrar som man ekonomiskt kan få till.

Om det skall spanas i grumlig kristallkula många år in i framtiden så är det väl inte alls orimligt att ha expressgodståg som endera är byggda i samma formar som persontåg, eller som är "förra generationens" persontåg där kräsna passagerare måste få "nytt och fräscht" efter 20 år, medan materialen är god för 50 års drift... I det läget skulle expressgods exempelvis Hamburg-Köpenhamn-Landvetter Fpl&Logistik inte alls vara orimligt, och då få stor nytta av ett triangelspår VKB-Landvetter. Rent tekniskt skulle en sådan förbindelse även kunna dras via nya SSB, med triangelspår i nya Nässjö via nya banan till Landvetter från inre sidan. Förutsätter då triangelspår i den östra delen av den nya banan.

Triangel i Mölndal vore kanske mest intressant om man vill diskutera att passagerare från Halland också skall kunna få "direkt förbindelse" till Stockholm, Kan man tänka sig en linje Båstad-Halmstad-Varberg-Landvetter Fpl-Stockholm ?
    Med resonemanget "för fina för gods" kan man då konstatera att nya VKB Helsingborg - Landskrona, Citybanan, Citytunneln och Arlandabanan också är för fina för gods. Det finns också ett flertal banor där du inte får köra med vagnar utan nödbromöverbryggning vilket hindrar drift med 50 år gamla vagnar, är dessa också dåliga investeringar?

/Magnus

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Med resonemanget "för fina för gods" kan man då konstatera att nya VKB Helsingborg - Landskrona, Citybanan, Citytunneln och Arlandabanan också är för fina för gods. Det finns också ett flertal banor där du inte får köra med vagnar utan nödbromöverbryggning vilket hindrar drift med 50 år gamla vagnar, är dessa också dåliga investeringar?

/Magnus
    Hur många "nollor" mindre var det på prislappen?

I övrigt vill jag inte att denna tråd blir en kopia av den om " :Är en höghastighetsbana mellan Borås och Göteborg lönsam?" Jag har gärna synpunkter på kostnader, men i denna tråden bara kostnader för triangelspår!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jo, som det heter vid konstruktion: "Det perfekta är det fungerandes största fiende".

Frågan om triangelspår (både i ändarna och exempelvis i Borås) är intressant, men måste värderas noga.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

I övrigt vill jag inte att denna tråd blir en kopia av den om " :Är en höghastighetsbana mellan Borås och Göteborg lönsam?" Jag har gärna synpunkter på kostnader, men i denna tråden bara kostnader för triangelspår!
    I och med att triangelspåret borde vara av dubbelspårtyp och ej korsa planskilt plus att en stor del är i berg så kan du nog räkna att ”benet” från Borås mot västkustbanan söder ut ligger på 2-3 miljarder. Kanske 4 lite beroende på hur vinkeln på banan mot Borås är.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sannolikt färre än vad som krävs för att bygga nya stambanor så att det även kan användas för godstrafik.

Eftersom du även i denna tråd gärna vill torgföra åsikten att de som sitter på persontågen som ska trafikera nya stambanor ör priviligierade personer och inte att nätet kommer att bli ryggraden i fjärrtrafiken i södra Sverige för alla typer av resenärer samt kommer att ge en hel massa pendlare en bättre resa till jobbet så hamnar vi lätt i gamla hjulspår.
    Det är sannolikt betydligt billigare att bygga ett antal 750 m långa mötesspår på sträckan Varberg - Borås - Herrljunga samt ett Triangelspår i Herrljunga som BoF undrade för att ta hand om de behov som skulle kunna tillfredsställas med ett triangelspår i Mölndal.

(I en tidigare version av detta inlägg förväxlade jag uttalanden av signatur Grå Tåget med Gå_Fid, jag ber om ursäkt för detta)

/Magnus

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Grå Tåget Visa inlägg
    Det är en propagandalögn att det räcker med de befintliga banorna för godstrafiken, passar dem som inte vill göra satsningar på godstrafik. Men, några supersnabba persontåg är inte viktigt eftersom det inte ger Sverige exportintäkter. Så om det skall byggas nya stambanor får man allt se till att anpassa dem för godstrafik och ge upp idéer om att konkurrera ut inrikesflyg. Det är heller inte demokratiskt att bygga något som bara en elit i tre storstäder får nytta av. Dessutom så är det ju mest tunnlar so mbehövs för att kunna dra fram en järnväg Göteborg-Borås.-Ulricehamn-Jönköping, så det gör ingen skillnad i det stora hela. Sedan kan man slopa andra delsträckor eftersom det ändå inte kommer att finnas pengar till allt folk vill ha.
    Jag antar att du har en hel rad analyser som kan "avslöja" propagandalögnen att hänvisa till? För jag kan inte hitta belägg för åsikten annat än hos en hel del personer som har gemensamt att de är emot en utbyggnad av nya stambanor, sedan upphör enigheten om vad som ska byggas istället. Men allt som oftast framförs åsikten att man ska bygga nya stambanor även för gods utan någon som helst fundering på vad det innebär och vad efterfrågan på gods i de aktuella relationerna egentligen är.

Skillnaden är att du behöver ännu längre tunnlar samt ett flertal förbigångsstationer i eller utanför tunnlarna för att kunna hantera godstågen, det kostar en hel del extra pengar.

/Magnus

Passagerare
    Medlem
    jul 2020

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    I och med att triangelspåret borde vara av dubbelspårtyp och ej korsa planskilt plus att en stor del är i berg så kan du nog räkna att ”benet” från Borås mot västkustbanan söder ut ligger på 2-3 miljarder. Kanske 4 lite beroende på hur vinkeln på banan mot Borås är.
    Att jag startade tråden om ett triangelspår var främst för att försöka fånga frågan om hur det kan vara möjligt att få ut så mycket samhällsnytta som möjligt av en ny bana mellan Göteborg och Borås, innan den nya banan förlängs till Jönköping. Innan denna förlängning är klar borde det finns ledig kapacitet mellan Mölndal och Borås på den nya banan som räcker till och blir över.

I sin enklaste form kan kanske ett triangelspår vara ett enkelspår från västra tunnelmynningen som ansluter till ett nytt mötesspår på 750 meters längd invid östra sidan av västkustbanan, där mötesspåret sedan leder vidare söderut på västkustbanan. Mötesspåret får då också ha funktionen som ett ”magasinsspår”. I detta utförande så tillåter nog inte den något snäva svängen söderut på västkustbanan någon högre hastighet. Det kanske handlar om maximalt 40 km/h i den ca 1 km långa svängen på triangelspåret.

Kan det fungera att anlägga ett sådant enkelt triangelspår tillsammans med ett mötesspår?

Kan det vara användbart under tiden det ännu saknas en fortsättning på den nya banan till Jönköping?

Att ett 750 meter långt mötesspår kan kosta runt 100 miljoner kronor har jag sett, men vad kostar ett enkelt triangelspår med tillhörande växlar?

För uppnå en funktion med hög hastighet samt integration av ett triangelspår till en kostnad på 2- 4 miljarder och delar av spåret i berg blir nog svårare att försvara. Men vem vet, i framtiden så kanske det är ett alternativ om det spåret även dras vidare i tunneln och fram till Landvetters station. Men det är inget som jag ser som seriöst alternativ nu.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av BoF Visa inlägg
    Att jag startade tråden om ett triangelspår var främst för att försöka fånga frågan om hur det kan vara möjligt att få ut så mycket samhällsnytta som möjligt av en ny bana mellan Göteborg och Borås, innan den nya banan förlängs till Jönköping. Innan denna förlängning är klar borde det finns ledig kapacitet mellan Mölndal och Borås på den nya banan som räcker till och blir över.

I sin enklaste form kan kanske ett triangelspår vara ett enkelspår från västra tunnelmynningen som ansluter till ett nytt mötesspår på 750 meters längd invid östra sidan av västkustbanan, där mötesspåret sedan leder vidare söderut på västkustbanan. Mötesspåret får då också ha funktionen som ett ”magasinsspår”. I detta utförande så tillåter nog inte den något snäva svängen söderut på västkustbanan någon högre hastighet. Det kanske handlar om maximalt 40 km/h i den ca 1 km långa svängen på triangelspåret.

Kan det fungera att anlägga ett sådant enkelt triangelspår tillsammans med ett mötesspår?

Kan det vara användbart under tiden det ännu saknas en fortsättning på den nya banan till Jönköping?

Att ett 750 meter långt mötesspår kan kosta runt 100 miljoner kronor har jag sett, men vad kostar ett enkelt triangelspår med tillhörande växlar?

För uppnå en funktion med hög hastighet samt integration av ett triangelspår till en kostnad på 2- 4 miljarder och delar av spåret i berg blir nog svårare att försvara. Men vem vet, i framtiden så kanske det är ett alternativ om det spåret även dras vidare i tunneln och fram till Landvetters station. Men det är inget som jag ser som seriöst alternativ nu.
    Jag tror tyvärr inte den enkla lösningen som du föreslår är möjlig. Det är höjdskillnader i Sandbäck och det kommer att krävas att det sker planskilt. Ett sånt spår med en hastighet av STH 40 hade aldrig fått acceptans.

Sen har jag åkt de nämnda direkttågen Halland-Göteborg-VSB och de hade aldrig burit sig rent passagerarmässigt om man inte åker förbi Göteborg C.

Så jag är ledsen, men det lär aldrig bli ett triangelspår där, de pengarna gör större nytra någon annanstans.

Passagerare
    Medlem
    jul 2020

Jag tror tyvärr inte den enkla lösningen som du föreslår är möjlig. Det är höjdskillnader i Sandbäck och det kommer att krävas att det sker planskilt. Ett sånt spår med en hastighet av STH 40 hade aldrig fått acceptans.

Sen har jag åkt de nämnda direkttågen Halland-Göteborg-VSB och de hade aldrig burit sig rent passagerarmässigt om man inte åker förbi Göteborg C.

Så jag är ledsen, men det lär aldrig bli ett triangelspår där, de pengarna gör större nytra någon annanstans.
    Tack för återkopplingen.

Jag kan se att det handlar om ca 10 meters höjdskillnad mellan Västkustbanan och den nivån som vägen i Sandbäck ligger på i fall man kollar i Lantmäteriets karta på webben. Sen kanske det är så att den västra tunnelmynningen är tänkt att mynna ur berget på en ganska hög nivå och då blir höjdskillnaden påtaglig. Jag såg framför mig en tunnelmynningen på en nivå lägre än vägen i Sandbäck för att uppnå lite mindre påverkan på landskapsbilden.

Jag inser att det är något tajt läge för ett triangelspår som inte också delvis anläggs i berg. Det är kanske också naivt av mig att tänka mig att det skulle vara möjligt att under en tid kombinera ett enklare konstruktion med en mer komplex konstruktion som en höghastighetsjärnväg. Sen finns det väl också en risk att en lokal journalist som bevakar projektet överväger att sätta rubriken - Höghastighetsjärnväg ska byggas för STH 40.

Direkttåg via ny bana, Halland-Borås/Landvetter-VSB, kanske inte lockar någon tågoperatör om det inte är en trafik som uppfyller en eller par regioners strävan att ge incitament för ökat resande med tåg. Är enda alternativet en snabb utbyggnad av de nya stambanorna för att få ännu större samhällsnytta av ett nytt dubbelspår mellan Göteborg och Borås?

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av BoF Visa inlägg
    Tack för återkopplingen.

Jag kan se att det handlar om ca 10 meters höjdskillnad mellan Västkustbanan och den nivån som vägen i Sandbäck ligger på i fall man kollar i Lantmäteriets karta på webben. Sen kanske det är så att den västra tunnelmynningen är tänkt att mynna ur berget på en ganska hög nivå och då blir höjdskillnaden påtaglig. Jag såg framför mig en tunnelmynningen på en nivå lägre än vägen i Sandbäck för att uppnå lite mindre påverkan på landskapsbilden.

Jag inser att det är något tajt läge för ett triangelspår som inte också delvis anläggs i berg. Det är kanske också naivt av mig att tänka mig att det skulle vara möjligt att under en tid kombinera ett enklare konstruktion med en mer komplex konstruktion som en höghastighetsjärnväg. Sen finns det väl också en risk att en lokal journalist som bevakar projektet överväger att sätta rubriken - Höghastighetsjärnväg ska byggas för STH 40.

Direkttåg via ny bana, Halland-Borås/Landvetter-VSB, kanske inte lockar någon tågoperatör om det inte är en trafik som uppfyller en eller par regioners strävan att ge incitament för ökat resande med tåg. Är enda alternativet en snabb utbyggnad av de nya stambanorna för att få ännu större samhällsnytta av ett nytt dubbelspår mellan Göteborg och Borås?

Det är i dagsläget inte bestämt hur man viker av från Västkustbanan, det görs en utredning på det nu. Det kan bli tråg under Vkb men det kan också bli bro. Därför är höjdläget osäkert.

Gällande nyttan med Borås-Göteborg så tror jag att det kommer att (med nuvarande förslag) vara ganska höga nyttor från start. Men jag tror ju på idén att köra vissa tåg Herrljunga-Borås-Göteborg.

Men absolut att den största nyttan kommer sen när hela stambanan är utbyggd, både på ett nationellt och ett storregionalt perspektiv.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det är i dagsläget inte bestämt hur man viker av från Västkustbanan, det görs en utredning på det nu. Det kan bli tråg under Vkb men det kan också bli bro. Därför är höjdläget osäkert.

Gällande nyttan med Borås-Göteborg så tror jag att det kommer att (med nuvarande förslag) vara ganska höga nyttor från start. Men jag tror ju på idén att köra vissa tåg Herrljunga-Borås-Göteborg.

Men absolut att den största nyttan kommer sen när hela stambanan är utbyggd, både på ett nationellt och ett storregionalt perspektiv.
    Angående triangelspår från VKB till nya stambanan över Borås; Om vi bortser från trafik till Landvetter, så finns ju redan ett, Viskadalsbanan. Jag menar då, att Borås - Jönköping - ca Mjölby är klar och man inte har löst problemet över Halmstad - Värnamo - Jönköping - ca Mjölby. Det fordrar naturligtvis ytterligare förbättringar på Viskadalsbanan för att inte prata om på HNJ. Jag vet att en del tar illa vid sig när man nämner kraftiga förbättringar av befintlig järnväg. Men det är trots allt det som är det mest naturliga om man inte skall skapa nya barriärer och förstöra natur.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Först köpte jag utsagan "planlöst" -men sedan startade hjärnan...

För ett triangelspår "mitt på" snabbjärnvägen låter det helt självklart.

Men det vi diskuterade nu är ju faktiskt "änden" - Spåret från nya Boråsbanan som ansluter till gamla VKB.

Anslutning "norrut" strax (?) söder om station (Mölndals nedre), där linjen sedan fortsätter via växlar mot Västlänken till Gårdatunneln/Station Liseberg etc.

Så att anslutningen skall behöva trafikeras i full "höghastighet" förefaller orimligt. Jag känner inte till dagens hastighet på VKB på platsen, men en gissning är max 120 km/h.

Jag inser att det kanske är VKB - dubbelspårig - som skall mata 2 linjer norrut (i alla fall till växeln med Västlänken) som är den riktigt trånga sektorn, så det kanske inte vore en stor begränsning med en korsning i plan över VKBs spår söderut för inkommande från Boråshållet.

Detta skrivet i harmoni med andra inlägg om att HH-banan måste prutas så långt som möjligt (rimligt) för att alls bli av - samtidigt som den inte får prutas så orimligt att den blir "värdelös" pga "dumsnål".

4 miljarder för anslutning till VSB ligger i storleksordningen 1% av totalt redovisad kostnad för linjen, förvisso felräkningspengar, men om alla felen läggs på hög är det mycket pengar i alla fall. Att vara sparsam med tvångsmässigt indrivna pengar (men inte dumsnål) är att visa respekt för de som slitit för att dra in pengarna.

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Triangelspår i det här läget verkar ha tveksam till låg nytta. Vad är det som hindrar att man ändå åker in och vänder i Mölndal? Möjligen att det är brist på plattformsspår i Mölndal även efter ombyggnad med ny järnväg till Borås.

Godstågen kommer väl knappast behöva detta triangelspår eller tänker jag fel? Ska man söder ut från Borås så vill man väl köra mot Varberg?

Ur kapacitetsskäl så borde det väl ändå räcka med ett triangelspår för 40-60 km/h, och möjligen att man gör det något längre söderut för att få plats med ett väntande tåg. Planskildhet verkar orimligt när det knappas kommer vara särskilt mycket trafik på detta triangelspår.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av leoarietis Visa inlägg
    Triangelspår i det här läget verkar ha tveksam till låg nytta. Vad är det som hindrar att man ändå åker in och vänder i Mölndal? Möjligen att det är brist på plattformsspår i Mölndal även efter ombyggnad med ny järnväg till Borås.

Godstågen kommer väl knappast behöva detta triangelspår eller tänker jag fel? Ska man söder ut från Borås så vill man väl köra mot Varberg?

Ur kapacitetsskäl så borde det väl ändå räcka med ett triangelspår för 40-60 km/h, och möjligen att man gör det något längre söderut för att få plats med ett väntande tåg. Planskildhet verkar orimligt när det knappas kommer vara särskilt mycket trafik på detta triangelspår.
    En nyfiken fråga - jag har ingen aning om svaret utan se det som "fotöljen är nyfiken"...

Kan ett triangelspår agera skydsspår vid hopväxling av linjer (om det utformas rätt...). Kanske behövs växel ut i grushög mitt på "tredje benet" i en triangel? För någon fjärrstyrd stoppbock gissar jag inte finns med i "linjekonstruktörens verktygslåda".

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Detta skrivet i harmoni med andra inlägg om att HH-banan måste prutas så långt som möjligt (rimligt) för att alls bli av - samtidigt som den inte får prutas så orimligt att den blir "värdelös" pga "dumsnål".
    Gillar den formuleringen. Det var exakt det som gällde inför beslutet om Citytunneln och som sedan visade sig korrekt. Den kunde med knapp anses lönsam om full kapacitet utnyttjades från början, så blev det också.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

För att komplicera det hela ytterligare kommer pilekrogens uppställningsbangård hamna på de bruna fälten bakom tennisbanan, det finns därför en mycket stor riska att man hamnar i konflikt med dessa spår om man försöker sig på det föreslagna triangelspåret.

/Magnus

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    Angående triangelspår från VKB till nya stambanan över Borås; Om vi bortser från trafik till Landvetter, så finns ju redan ett, Viskadalsbanan. Jag menar då, att Borås - Jönköping - ca Mjölby är klar och man inte har löst problemet över Halmstad - Värnamo - Jönköping - ca Mjölby. Det fordrar naturligtvis ytterligare förbättringar på Viskadalsbanan för att inte prata om på HNJ. Jag vet att en del tar illa vid sig när man nämner kraftiga förbättringar av befintlig järnväg. Men det är trots allt det som är det mest naturliga om man inte skall skapa nya barriärer och förstöra natur.
    Frågan är ju var brytpunkten egentligen går när passagerarna efterfrågar direkttåg till Landvetter jämfört med när de tar tåget söder ut till Kastrup. Landvetter kan ju inte matcha Kastup utbudsmässigt så någonstans i Varbergstrakten skulle jag gissa att det börjar väga över till Kastrups fördel.
    Hänger inte riktig med på resonemanget om hur Borås - Jönköping - Mjölby skulle vara löst och undrar fortsatt vilka volymer det är som ska gå Mjölby - Halmstad..
    Ingen tar nog illa vid sig men eftersom det inte alltid är längs befintliga stråk efterfrågan på att transportera gods och passagerare finns är vi ganska många personer som inte ser att argumentet "det finns en befintligt järnväg" är det starkaste skälet för en utbyggnad. Vidare har vi både en miljölagstiftning och planlagstiftning som inte pekar ut att utbyggnad i befintliga stråk är att föredra så det håller inte att komma med som argument att det ligger en järnväg här så vi bygger ut den för att skona miljön om man vill bygga ut befintliga järnvägar med intrång i de naturmiljöer som finns längs dessa.

/Magnus

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Ingen tar nog illa vid sig men eftersom det inte alltid är längs befintliga stråk efterfrågan på att transportera gods och passagerare finns är vi ganska många personer som inte ser att argumentet "det finns en befintligt järnväg" är det starkaste skälet för en utbyggnad. Vidare har vi både en miljölagstiftning och planlagstiftning som inte pekar ut att utbyggnad i befintliga stråk är att föredra så det håller inte att komma med som argument att det ligger en järnväg här så vi bygger ut den för att skona miljön om man vill bygga ut befintliga järnvägar med intrång i de naturmiljöer som finns längs dessa.
    Nej, det stämmer att lagstiftningen inte hakar upp sig på befintliga eller nya stråk. Däremot kan tunga påverkansorgan göra det. Jag har uppfattat det som att Region Skåne tidigt gick ut med ett tydligt besked att de kommer att motarbeta eventuella nya barriärer eftersom Skåne redan har tillräckligt med sådana. Man kan ju fundera över om det tenderar att bli kontraproduktivt genom att den nya barriären förefaller att placeras på ett måttligt avstånd nära SSB och därigenom göra situationen där påtagligt värre. Sett i backspegeln kanske de skulle tycka bättre om en ny barriär längre västerut?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Nej, det stämmer att lagstiftningen inte hakar upp sig på befintliga eller nya stråk. Däremot kan tunga påverkansorgan göra det. Jag har uppfattat det som att Region Skåne tidigt gick ut med ett tydligt besked att de kommer att motarbeta eventuella nya barriärer eftersom Skåne redan har tillräckligt med sådana. Man kan ju fundera över om det tenderar att bli kontraproduktivt genom att den nya barriären förefaller att placeras på ett måttligt avstånd nära SSB och därigenom göra situationen där påtagligt värre. Sett i backspegeln kanske de skulle tycka bättre om en ny barriär längre västerut?
    Jag har tolkat (utan att veta) att Region Skåne önskar fyrspårsdragning precis vid befintliga spår, vilket jag antar kräver rivning av Armaturfabriken och ett antal hus i Eslöv och Höör, plus utrymme för stora bullerplank.
    Bortsett möjligen från bullerplanken tycker jag ändå att det inte borde bli en större barriär än det redan är, så varför skulle det bli värre?
    Sen undrar jag om kommunerna i Skåne håller med regionen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag har tolkat (utan att veta) att Region Skåne önskar fyrspårsdragning precis vid befintliga spår, vilket jag antar kräver rivning av Armaturfabriken och ett antal hus i Eslöv och Höör, plus utrymme för stora bullerplank.
    Bortsett möjligen från bullerplanken tycker jag ändå att det inte borde bli en större barriär än det redan är, så varför skulle det bli värre?
    Sen undrar jag om kommunerna i Skåne håller med regionen.
    Just nu skulle jag snarare säga att inställningen är tvärt om kommunerna vill ha fyrspår, gärna nedgrävt i ett flertal tätorter. Regionen verkar vara ganska neutral i frågan, de vill ha mer kapacitet.

I Eslöv förhåller det sig ungefär så här. För att få ihop stationen behövs 6 spår 2 mot Marieholmbanan och 4 för stambanan, kommunen vill sannolikt har plattform spå samtliga spår, så fler tåg stannar i Eslöv. Utöver detta behöv en planskilt korning som klarar godståg alltså lutning ca 10 promille för att fixa trafiken på Marieholmbanan. Att det ligger en kyrkogård på ena sidan stambanan gör inte det hela lättare. Då återstår problemet var man ska anlägga en ny terminal för timmelastningen som sker på frilastområdet i Eslöv, får den plats och hur blir tillgängligheten när godstågens ka krångla sig över 3 eller 4 spår i ena riktning. Slutligen ska hela rasket bullerskyddas och ett modernt bullerskydd som klarar höga hastigheter burkar se ut ungefär såhär:

2018_07_27_40394red by Magnus Backman, on Flickr

Så även om spåren finns där idag blir det en helt annan miljö om det byggs ut ett fyrspår.

/Magnus

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •