Om dagliggraferna.
Inledningsvis tyckte jag att deras försvinnande var en jobbig förlust. Men övergick att tycka att den var lite mindre jobbig efter en stunds begrundan av problematiken. Väldigt lite mindre jobbig.
Om det ska fotograferas tåg som anordnats i något evenemang är de ett oersättligt hjälpmedel när man ska förflytta sig mellan olika favorit- och andra ställen redan i planeringen. Hinner jag dit? Möter de nåt som sinkar dem och ger mig gratistid att ta mig genom skogen till just den där kurvan vid sjön och som råkar ligga i rätt ljus just då osv osv? En försening kanske ger ett extra fototillfälle. Kanske kan jag i ett sådant fall hinna dit istället för dit.
Ett utomordentlig planeringsverktyg. Punkt slut.
Det sas någonstans i graftråden att det märks att det går mycket snabbare att ladda ner grafen nu när endast behöriga gör det.
På annat ställe fanns argumentet att intressenedladdarna var så försvinnande få att dessa inte är någon post som behöver tas med i resonemanget.
Så försvinnande få att de sinkade nedladdningen?
Faktum är att jag aldrig upplevt något som går så blixtrande snabbt att ladda ner som dagliggraferna. Även på mina gamla koleldade ångdatorer.
Men så här är det: Dom jobbar och vi leker. Eller utövar en hobby. Som utgör en av samhällets vårdformer.
Det står inget i regeringsbrevet om att TRF ska serva tågfotografer. Eller vara tillsynsmyndighet för dylika. Fast det blev ju myndigheten plötsligt i och med sin åtgärd.
Fast å andra sidan, salig posten – om någon minns vad det var – gömde inte frimärkena för frimärkssamlarna. Istället gav de ut förstadagsbrev till filatelins fromma. Även om det numera känns som man rest älgstängsel kring brevlådorna.
Men så tänkte jag "Drottninggatan" och mindes att IS och/eller andra terrorsnubbar under höstens tillkortakommanden upplyste sina anhängare om att järnvägarna kan vara ett intressant alternativ.
Man behöver inte ens tänka "Gasol" eller "Klor" för att fatta hur det resoneras på myndigheten. Och inse konsekvenser av att inte ha med sånt i kalkylen.
Vi har en tendens att förväxla "Risk" med "Sannolikhet". "Risk" är "Sannolikhet" multiplicerad med "Konsekvens". Sannolikheten kan vara försvinnande eller till obefintlighet gränsande liten. Men med konsekvenser bortom alla överblickbara gränser..
Ett argument som bl.a. tillämpas av de bilister som väljer att köra nyktra.
Nu tror jag mig veta att tyst diplomati är på gång mellan en stor förening och en stor myndighet för att åtminstone få en dellösning.
Därför är det bra att ta det lite lugnt ett tag och vänta.
Med IS i magen.