Ingen här i Postvagnen har undgått att känna till att spårvidden för svenskt normalspår är 1435 och inget annat

1435 är ju dessutom den vanligaste spårvidden i Europa. Ja även i resten av världen finns det också 1435-spår, som dock saknar kopplingar till Europa, ja allt detta vet vi redan, det är inget nytt

Men en liten sak som jag inte tror alla tänker på. Siffran 1435 är inte "helig" bara när det gäller järnväg i Sverige. 1435 var också det årtal som man anser att Sveriges riksdag skulle ha skapats. Detta genom att Engelbrekt Engelbrektsson utsågs till svensk rikshövitsman i Arboga. Om detta verkligen var Sveriges första riksdag eller inte vet jag att det råder delade meningar om. Men just händelserna i Arboga skedde i alla all just år 1435 och detta anses än idag som en mycket viktig del av Sveriges historia. Flera menar att grunden till dagens Sverige föddes då.

För ett par dagar sedan pratade jag med en historiker. Han känner till lite "ytligt" om järnväg och vet att spårvidden är 1435. Men hans intresse är historia. För honom med sitt intresse är årtalet 1435 viktigt, och jag har förstått att det årtalet är viktigt för många svenska historiker. Han säger i alla fall lite skämtsamt att är det något land som ska ha spårvidden 1435 så är det just Sverige, med hänvisning till just detta