Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Lysekilsbanan ved Bropelaren, dagens datum

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Lysekilsbanan ved Bropelaren, dagens datum

Jeg våger å påstå at det som er hendt langs Lysekilsbanan denne våren er en stor skandale.
    Nå blir det ikke lett å kunne motivere togtrafikk på den banen lengre.
    Noen må da ha sett og hørt aktiviteten som har pågått !

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Lysekilsbanan ved Bropelaren, dagens datum

Citat Ursprungligen postat av Ronny M Visa inlägg
    Jeg våger å påstå at det som er hendt langs Lysekilsbanan denne våren er en stor skandale.
    Nå blir det ikke lett å kunne motivere togtrafikk på den banen lengre.
    Noen må da ha sett og hørt aktiviteten som har pågått !
    Ja, det måste vara folk som har sett när hände.
    Märkligt att ingen tycks ha reagerat.
    Visst, kanske professionella koppartjuvar, men ändå.
    Hur mycket är nu stulet?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Min bedømming etter å ha kjørt langs det meste av strekningen, er at 40% av kontaktledningen langs banen er mer eller mindre skadet / fjernet.
    Jeg snakker ikke om noen få meter, jeg snakker om kilometer på kilometer.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tråkigt att det går så fort det var ju inte länge sedan Bjs körde där

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

2017 ?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Se efter vad dagens skrotpris för koppar är så förstår Ni precis.

Järnvägen är knappast "bortom räddning" - men trafiken i framtiden behöver föras med Diesellok.

Trakten längs banan tycks svårt drabbat av dåliga element. Så länge samhället inte mäktar med bevakning OCH varaktiga åtgärder är det bara att finna sig i eländet. Det vore bättre att vi tar ner kopparn själva än att det gynnar de ligor som nu härjar. Än värre lär det bli när bro/tunnel över Fehmarn blir färdigt, då kan man köra raka vägen ut ur Norden utan att varken stanna eller behöva säga ett ord till någon - än mindre visa vad lasten består av eller visa kvitton/frakthandlingar på godset...

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Interessant betraktning.
    Deffintivt framtidsrettede tanker.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av GÅ_Fid Visa inlägg
    Se efter vad dagens skrotpris för koppar är så förstår Ni precis.

Järnvägen är knappast "bortom räddning" - men trafiken i framtiden behöver föras med Diesellok.

Trakten längs banan tycks svårt drabbat av dåliga element. Så länge samhället inte mäktar med bevakning OCH varaktiga åtgärder är det bara att finna sig i eländet. Det vore bättre att vi tar ner kopparn själva än att det gynnar de ligor som nu härjar. Än värre lär det bli när bro/tunnel över Fehmarn blir färdigt, då kan man köra raka vägen ut ur Norden utan att varken stanna eller behöva säga ett ord till någon - än mindre visa vad lasten består av eller visa kvitton/frakthandlingar på godset...
    Man kan bortsett från gränskontrollerna redan köra bil utan färja via Stora Bält.

Det rapporterades för några år sedan om ett tråkigt rättsfall där de som stulit kopparledningar längs en järnväg med trafik, som dömdes för stöld och inte sabotage.
    De ansågs inte ha vilja att förstöra för järnvägstrafiken, även om det blev så, utan deras vilja var att stjäla.
    Och straffet för stöld baseras på värdet, och om de stjäl 100 kilo koppar som kan vara värt 4000 kr, och det blir nog böter för den summan.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Man kan bortsett från gränskontrollerna redan köra bil utan färja via Stora Bält.

Det rapporterades för några år sedan om ett tråkigt rättsfall där de som stulit kopparledningar längs en järnväg med trafik, som dömdes för stöld och inte sabotage.
    De ansågs inte ha vilja att förstöra för järnvägstrafiken, även om det blev så, utan deras vilja var att stjäla.
    Och straffet för stöld baseras på värdet, och om de stjäl 100 kilo koppar som kan vara värt 4000 kr, och det blir nog böter för den summan.
    Men ni vet väl alla att det blir mer plats på de befintliga spåren när Höghastighetsbanorna byggs?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vid gränspassagen ut får man nog räkna med minst 1000 kg ==> 60 000

Men dessvärre är detta daltande en del av vårt problem. Vi måste slå hårdare, så att det känns. Det är ett (det enda) "språk" som förstås.

De förövare vi talar om här (oavsett om det är "linjelaget", "logistiken", "chaufören" eller ""ledningen" vi talar om) visar mycket tydligt att de inte sätter något värde på svenska gemensamhetsanläggningar. Det enda de ser till är sig själva och sitt välbefinnande.

Om samhället skall få bukt med detta, så krävs att risken för upptäckt i alla led är betydande och kostnaden som måste betalas vid upptäckt måste vara rejält större än det värde man får ut av stölderna.

Och i närtid ser jag inte någon som är beredd att patrullera järnvägslinjer med personal som har befogenhet att arrestera, och därefter ett rättssystem som har hårda nypor.

Därför är jag övertygad om att dieselloken har en gyllene framtid. Dock måste de nattparkeras väl inlåsta och bevakade, ty dieseln är också stöldbegärlig.

Öppna gränser har gett eländet en högre växel - men vi hade det innan också.

Vilken nationalitet förövarna har kan jag inte uttala mig om (jag gissar att det är många) - men det spelar inte någon roll för min uppfattning. Även inhemskt bus måste tydligen läras sig "den hårda vägen" vad som gäller. Däremot är jag övertygad om att häleri/försäljningskedjorna leder utomlands. Se på andra länder: Betydande straff, fordon konfiskeras, ...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vid gränspassagen ut får man nog räkna med minst 1000 kg ==> 60 000

Men dessvärre är detta daltande en del av vårt problem. Vi måste slå hårdare, så att det känns. Det är ett (det enda) "språk" som förstås.

De förövare vi talar om här (oavsett om det är "linjelaget", "logistiken", "chaufören" eller ""ledningen" vi talar om) visar mycket tydligt att de inte sätter något värde på svenska gemensamhetsanläggningar. Det enda de ser till är sig själva och sitt välbefinnande.

Om samhället skall få bukt med detta, så krävs att risken för upptäckt i alla led är betydande och kostnaden som måste betalas vid upptäckt måste vara rejält större än det värde man får ut av stölderna.

Och i närtid ser jag inte någon som är beredd att patrullera järnvägslinjer med personal som har befogenhet att arrestera, och därefter ett rättssystem som har hårda nypor.

Därför är jag övertygad om att dieselloken har en gyllene framtid. Dock måste de nattparkeras väl inlåsta och bevakade, ty dieseln är också stöldbegärlig.

Öppna gränser har gett eländet en högre växel - men vi hade det innan också.

Vilken nationalitet förövarna har kan jag inte uttala mig om (jag gissar att det är många) - men det spelar inte någon roll för min uppfattning. Även inhemskt bus måste tydligen läras sig "den hårda vägen" vad som gäller. Däremot är jag övertygad om att häleri/försäljningskedjorna leder utomlands. Se på andra länder: Betydande straff, fordon konfiskeras, ...
    Detta borde kunna klassas som terrorbrott. Om någon spränger en bro är det terrorbrott. Ja till hårdare tag och förebyggande insatser mot koppartjuvarnas terrorbrott mot järnvägen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hur kan man klippa ned kilometer efter kilometer kontaktledningstråd utan att någon ställer sig frågan om vad som pågår?
    På ett så slarvigt sätt dessutom, stumpar avklippta mellan stolparna.
    Vad säger lokalpressen?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Hur kan man klippa ned kilometer efter kilometer kontaktledningstråd utan att någon ställer sig frågan om vad som pågår?
    På ett så slarvigt sätt dessutom, stumpar avklippta mellan stolparna.
    Vad säger lokalpressen?
    Lokalpressen Bohusläningen har minst en insändare och en artikel.

https://www.bohuslaningen.se/%C3%A5s...nan-1.48604759
    Insändare, debatt:
    Kriminella hjälper Trafikverket att avveckla Lysekilsbanan. Tack vare de kopparstölder som skett på Lysekilsbanan får Trafikverket delar av avvecklingsarbetet av banan utfört gratis.

Artikel 14 maj, 2021:
    https://www.bohuslaningen.se/nyheter...nan-1.46869138

Enligt Trafikverket har det skett stölder från Lysekilsbanan under veckan som gått och starkströmsledningarna mellan Håby, Gläborg och Lysekil hänger ner från stolparna i stora sjok mot rälsen.
    – Vi vet att de som utför de här stölderna uppträder i arbetskläder som gör att deras jobb ser ut att vara i sin ordning, säger han.

Artikel från idag 8 jun 2021:
    https://www.bohuslaningen.se/nyheter...ort-1.49021088

Den verkar låst för icke-prenumeranter, men det står sammanfattningsvis:
    Under våren har koppartjuvar slagit till mot Lysekilsbanan flera gånger. Nu väljer Trafikverket att ta bort värdefullt material från den otrafikerade järnvägsbanan i väntan på beslutet om eventuell framtida trafik. Tjuvarna har lämnat nedhängande kablar som utgjort viss fara för allmänhet och Trafikverkets personal. Nu väljer därför Trafikverket att ta bort värdefulla metalledningar från järnvägen.

Emma Sturk, Trafikverkets enhetschef för järnvägsunderhållet i väst, vill poängtera att beslutet om att ta bort ledningarna inte påverkar processen om Lysekilsbanans framtid.
    – De här sakerna är helt frikopplade från varandra. Det vi gör nu är enbart av rent säkerhetsskäl. Om vi återtar banan i framtiden hade vi ändå behövt ersätta mycket av det gamla materialet och kablar, säger enhetschefen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Lokalpressen Bohusläningen har minst en insändare och en artikel.

https://www.bohuslaningen.se/%C3%A5s...nan-1.48604759
    Insändare, debatt:
    Kriminella hjälper Trafikverket att avveckla Lysekilsbanan. Tack vare de kopparstölder som skett på Lysekilsbanan får Trafikverket delar av avvecklingsarbetet av banan utfört gratis.

Artikel 14 maj, 2021:
    https://www.bohuslaningen.se/nyheter...nan-1.46869138

Enligt Trafikverket har det skett stölder från Lysekilsbanan under veckan som gått och starkströmsledningarna mellan Håby, Gläborg och Lysekil hänger ner från stolparna i stora sjok mot rälsen.
    – Vi vet att de som utför de här stölderna uppträder i arbetskläder som gör att deras jobb ser ut att vara i sin ordning, säger han.

Artikel från idag 8 jun 2021:
    https://www.bohuslaningen.se/nyheter...ort-1.49021088

Den verkar låst för icke-prenumeranter, men det står sammanfattningsvis:
    Under våren har koppartjuvar slagit till mot Lysekilsbanan flera gånger. Nu väljer Trafikverket att ta bort värdefullt material från den otrafikerade järnvägsbanan i väntan på beslutet om eventuell framtida trafik. Tjuvarna har lämnat nedhängande kablar som utgjort viss fara för allmänhet och Trafikverkets personal. Nu väljer därför Trafikverket att ta bort värdefulla metalledningar från järnvägen.

Emma Sturk, Trafikverkets enhetschef för järnvägsunderhållet i väst, vill poängtera att beslutet om att ta bort ledningarna inte påverkar processen om Lysekilsbanans framtid.
    – De här sakerna är helt frikopplade från varandra. Det vi gör nu är enbart av rent säkerhetsskäl. Om vi återtar banan i framtiden hade vi ändå behövt ersätta mycket av det gamla materialet och kablar, säger enhetschefen.
    Tack för det. Mittenlänken går att läsa och insändaren. Det har inträffat veckan 10-14 maj i år tydligen. Folk har sett det hela. Kört förbi kanske och trott att så där gör man på järnvägen.

"Kilometer efter kilometer utmed Lysekilsbanan från Håby till Hallinden och Brodalen har någon klippt av elledningarna och tagit dem med sig."

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Än värre lär det bli när bro/tunnel över Fehmarn blir färdigt, då kan man köra raka vägen ut ur Norden utan att varken stanna eller behöva säga ett ord till någon - än mindre visa vad lasten består av eller visa kvitton/frakthandlingar på godset...
    Man behöver ju inte stanna nu heller (om man tar Storebæltbron) så jag förstår inte skillnaden?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Envarsgripande bör väl i fart fall vara tillämpligt.
    Tar man någon på bar gärning med att utföra ett brott som kan ge fängelse har man rätt att kvarhålla denne tills polis anlänt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Envarsgripande bör väl i fart fall vara tillämpligt.
    Tar man någon på bar gärning med att utföra ett brott som kan ge fängelse har man rätt att kvarhålla denne tills polis anlänt.
    Ovan skrivs ju att detta bara är en vanlig enkel stöld, som bara ger böter, och inte fängelse. Så den som ingriper riskerar själv att straffas hårdare än tjuvarna...

De kringboende har nog sedan länge insett att ingripande bara ger problem - enklare att titta åt andra hållet.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Ovan skrivs ju att detta bara är en vanlig enkel stöld, som bara ger böter, och inte fängelse. Så den som ingriper riskerar själv att straffas hårdare än tjuvarna...

De kringboende har nog sedan länge insett att ingripande bara ger problem - enklare att titta åt andra hållet.
    Nej stöld KAN ge fängelse. Vad det sedan kan bli i rätten har ingen direkt betydelse utan det är ordet kan som är avgörande. Det finns också en viss marginal för att den som ”envarsgriper” kan göra fel.
    Titta åt andra hållet ska man ju definitivt inte göra, ett minikrav är att man vid pågående brott slår larm till 112, det har jag gjort och uppenbart var det välkommet hos polisen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Håller helt med - om man kan ge larm till 112 är det väldigt bra att göra så.

OM man kan förbli anonym för bovarna.

Om man inte kan vara säker på det - ja då blir den personliga bedömningen en helt annan. Fortfarande bra för samhället, men hur är det för mig och min familj? Repressalier mot den som anmält måste man räkna med. Att ringa "polisen" och be om hjälp när någon några veckor senare just håller på att slå sönder Din bil, tja, om Du har tur kommer en patrull om 6 timmar, eller nästa vardag, när de klarat av fredagskvällens alla prioriterade bråk, misshandel etc. När det finns 2 bilar i tjänst på hela länet utanför "centralorten"...

När de kommer (om de kommer alls) är det för att skriva en rapport så man kan lägga ner fallet. Säg, kan Ni inte anmäla via Internet nästa gång, så slipper vi bilresan?

Och om Du trots allt har tagit bilder eller film med mobiltelefonen (men aja baja, ingen fast monterad kamera om det inte är anmält och skyltat enligt lagar och förordningar) och man den vägen lyckas "bevisa utom allt rimligt tvivel" vem som är förövare, tja då blir det lika fullt "straffrabatt" enligt konceptet "köp 3 - vi bjuder på den billigaste".

Förutsättningarna "på bygden", exempelvis i norra Bohuslän är mycket annorlunda än de är i storstäderna. Många som bor där känner sig, och är, idag tämligen övergivna av samhället.

Nu tycker jag dock att jag är för långt från spåret - hoppas slippa skriva mer i denna riktningen.

Det jag kan konstatera är dock att polisen idag tvingas prioritera väldigt hårt - de är nedbantade och nedorganiserade till ett minimum, där fokus läggs på brott mot personer, och på tung organiserad brottslighet.

Jag gissar att om någon skulle ringa in och anmäla "Nu verkar det ha kommit några "Polacker" (avser ett antal länder i östra Centraleuropa) som demonterar ledning längs järnvägen. Växeln frågar: hur ser de ut? Tja, de har varselvästar, vit skåpbil, stegar och några handverktyg, det är mitt på dagen en vardag... Då drar man väl slutsatsen att Trafikverket upphandlat något arbete till lägsta möjliga kostnad och att detta inte motiverar någon polisiär åtgärd. Så länge inte ägaren (Trafikverket) ringer in och anmäler något är det ju bara hörsägen och gissningar.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •