Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Červenka, Tjeckien

Passagerare Markus Öbrinks avatar
    Medlem
    mar 2018

Červenka, Tjeckien

Červenka är en liten ort strax norr om Olomouc i Tjeckien, utmed huvudlinjen från Prag österut. Med bara runt ett och ett halvt tusen invånare har orten en förvånansvärt stor station. Orsaken är att stambanan i stort missar staden Litovel (känd för sitt bryggeri) bara ett par kilometer bort. Tidigare stannade de flesta fjärrtåg här, och än idag finns det relativt goda kommunikationer med omvärlden. En enkelspårig bana, som närmast kan beskrivas som en dieselspårväg, går från Červenkas station in till Litovel, där den ansluter till banan från Olomouc via Senice na Hane.

Trafiken på banan till Litovel sköts med små rälsbussar av typ 810. De stannar lite här och var utmed resan (Červenka har sin litenhet till trots inte mindre än två järnvägsstationer, varav den mindre består av ett vindskydd och en kort perrong). Vid den större stationen stannar rälsbussarna på spåret intill stationshuset.

Stationshuset byggdes på 80-talet i vad som nog får kallas typisk stil för den tiden i dåvarande Tjeckoslovakien. Interiören är dock väl bevarad, och trots det rätt brutala utanverket är stationen ett ganska trevligt ställe att vänta.

Stationen renoverades för tio år sedan, och då byggdes också en ny, normalhög plattform för att ersätta de äldre av gammal låg typ. Några extraplattformar av lägre typ byggdes också, men används sällan. På bilden nedanför har tåg EX 128 Vsacan från Žilina i Slovakien mot Prag just stannat till för att plocka upp en handfull resenärer. Fjärrtåget åt det motsatta, som torde vara EC 115 Cracovia, hållet stannade inte.

Lokaltrafiken sköts till större del med RegioPanter-set, levererade av Skoda Transportation.

Senast redigerat av Markus Öbrink den 2018-03-11 klockan 17:48:02.

Sv: Červenka, Tjeckien

Tack, Markus!

Fint att du fortsätter här i nya vagnen.
    Det är verkligen ett välskött stationshus. Något som blir väl mindre även i Tjeckien, tyvärr.

Mvh Sören

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Härligt att få se lite flera miljöbilder av dig från detta fantastiska tågland.
    Att bara kunna ta vilket IC-tåg som helst med en"vanlig"enkelbiljett utan sittplatsbokning är inte vanligt nuförtiden i Europa./Ulf

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Härligt att få se lite flera miljöbilder av dig från detta fantastiska tågland.
    Att bara kunna ta vilket IC-tåg som helst med en"vanlig"enkelbiljett utan sittplatsbokning är inte vanligt nuförtiden i Europa./Ulf
    Kräver inte just IC-tågen i Tjeckien platsreservation? :)

Annars vill jag tacka Markus för de, som vanligt fina bilderna från ett favvoland! Men jag hittar ingen annan station i staden när jag tittar på Google Maps, vart ligger den mer exakt?

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg

Annars vill jag tacka Markus för de, som vanligt fina bilderna från ett favvoland! Men jag hittar ingen annan station i staden när jag tittar på Google Maps, vart ligger den mer exakt?
    Det finns i alla fall en hållplats i tidtabellen hos DB.
    Men Openstreetmap och Openrailwaymap visar inte något.
    Dock skulle jag pga tiderna gissa att de stannar vid korsningen med väg 4497, men koll på Google Maps visar att hållplatsen i så fall är väldigt spartansk.

Vi får invänta Markus svar.

1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg

Tack härifrån också.

Det är väl enbart Pendolino som kräver tillägg/platsbokning.

Cervenka zastavka torde åsyftas, enligt tidtabellen 2 km från huvudstationen.

Skriver för övrigt detta inlägg i den tjeckiska staden Zlin. Är ju ett härligt järnvägsland. Tvåaxliga halvgamla rälsbussar mm.

Senare ikväll hamnar jag i Otrokovice, där snälltåget Praha - Zlin byter från ellok till diesellok. Längesedan vi hade sådan trafik i Sverige.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Mycket trevligt! Hur mer jag ser och läser ju bättre tycker jag om dessa länder (Tjeckien och Slovakien). Var här senaste gången i mitten på 90 talet under tågluff och fick redan då ett mycket gott intryck på alla sätt (även om jag lyckades bli lurad på 50 D-mark av en svartväxlare.....) Folk var mycket vänliga ,trevliga och pålitliga .Känns som om utvecklingen går lungt och fridfullt åt rätt håll och man har politiker som inte bara ser tillväxt och att göra som Bryssel säger som främsta mål utan även försöka behålla sin speciella karaktär. Synd bar att de verkar ha ett obegripligt språk annars skulle man nästan fundera på att flytta dit som pensionär!

Medlem
    mar 2018

Om den här länken fungerar, så ska den visa var stationerna i Červenka och Litovel ligger: https://en.mapy.cz/zakladni?x=17.083...10847&z=14&l=0

Gällande platsbiljetter så håller det på att förändras. En hel del tåg har numera obligatorisk platsreservation, bland annat Pendolino, RegioJet, Leo Express, samt vissa IC/EC-tåg.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Markus Öbrink Visa inlägg
    Om den här länken fungerar, så ska den visa var stationerna i Červenka och Litovel ligger: https://en.mapy.cz/zakladni?x=17.083...10847&z=14&l=0
    Jodå, kartan syns fint, och då var hållplatsen där jag gissade först.
    Kan det ha byggts någon plattform eller något sedan Google Streetview var där för 6 år sedan?

Medlem
    mar 2018

Jag låter en dålig motljusbild illustrera hur hållplatsen ser ut numera:

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •