Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Varför gnisslar det så ruskigt när tåg lämnar Cst via spår 10?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Varför gnisslar det så ruskigt när tåg lämnar Cst via spår 10?

Har hört det nu i flera dagar när jag varit på Cst och filmat.

Ni kan höra det några sekunder in i dagens film när ett X2 lämnar Cst söderut ia spår 10. (Obs reklam )

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Varför gnisslar det så ruskigt när tåg lämnar Cst via spår 10?

Det kan möjligen vara någon växeldel som är ny, det vet jag inte men det regnade oavbrutet i typ 72 timmar i mitten av förra veckan och sedan dess har det varit torrt och varmt. Då blir det alltid så där i tvära kurvor utan fast smörjning, eventuellt även när sådan finns men manuell stödsmörjning är något dagens organisationer inte hanterar bra. Det snällaste man kan säga är att det inte är så många som bor i närheten som riskerar hörselskador, däremot stör det ju folk lång väg och är allmänt pinsamt mitt i vår vackra och tämligen välordnade stad, men det bryr sig kanske inte Trafikverket så mycket om...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tack!
    Nu har jag lärt mig ännu en sak.
    /JanErik

Administratör X1000s avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Då blir det alltid så där i tvära kurvor utan fast smörjning, eventuellt även när sådan finns men manuell stödsmörjning är något dagens organisationer inte hanterar bra
    Hur fungerar sådan, fast smörjning?

Vilka delar av en bana behöver smörjas?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av X1000 Visa inlägg
    Hur fungerar sådan, fast smörjning?

Vilka delar av en bana behöver smörjas?
    Med det menas väl en sån där automat som klickar ut en liten mängd smörjmedel när ett tåg passerar.
    Gammalt postvagnsinlägg
    https://postvagnen.com/forum/index.p...read&id=756174
    I en forntid behövdes mycket smörjmedel till loken som också gav ifrån sig smörja så någon smörjning av rälerna behövdes knappast. På stationer kunde man se att de platser där lok brukade stanna var helt kolsvarta och indränkta med smörja. När moderna lok ungefär från Rc genetationen kom fann man att dom nu var helt torra, bra i sig men nu saknade man den smörjning av räler i kurvor man haft tidigare och fick försöka ersätta detta.

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Hemska tanke:
    Tänk om man mätte fel när man bytte ut Getingmidjan?
    Man la dit allt igen och när det var klart och så blev det RYSK spårvidd!? 😮😁

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Med det menas väl en sån där automat som klickar ut en liten mängd smörjmedel när ett tåg passerar.
    Gammalt postvagnsinlägg
    https://postvagnen.com/forum/index.p...read&id=756174
    I en forntid behövdes mycket smörjmedel till loken som också gav ifrån sig smörja så någon smörjning av rälerna behövdes knappast. På stationer kunde man se att de platser där lok brukade stanna var helt kolsvarta och indränkta med smörja. När moderna lok ungefär från Rc genetationen kom fann man att dom nu var helt torra, bra i sig men nu saknade man den smörjning av räler i kurvor man haft tidigare och fick försöka ersätta detta.
    Det förekommer (eller har gjort?) flänssmörjning på lok också.

1. Klass
    Medlem
    feb 2020

Citat Ursprungligen postat av Jan Kardell Visa inlägg
    Det förekommer (eller har gjort?) flänssmörjning på lok också.
    Det finns en funktion för rälssmörjning på Rc-loken. Men eftersom infrastrukturförvaltare och järnvägsföretag numera är olika bolag vill inte järnvägsföretagen (t ex SJ) smörja rälsen åt infrastrukturförvaltaren (Trafikverket) gratis har man funktionen avstängd.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Flänssmörjning

Citat Ursprungligen postat av Cica Visa inlägg
    Det finns en funktion för rälssmörjning på Rc-loken. Men eftersom infrastrukturförvaltare och järnvägsföretag numera är olika bolag vill inte järnvägsföretagen (t ex SJ) smörja rälsen åt infrastrukturförvaltaren (Trafikverket) gratis har man funktionen avstängd.
    Men, är det inte flänssmörjning för att minska slitaget på hjulflänsarna?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag gissar nu men Rc:generationen igenom Cst borde förutom några enstaka godståg och nattågen vara ganska så sällsynt på Cst ?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tåget till och från Västerås brukar ofta använda spåren i närheten. Har aldrig lagt märke till att det gnisslar om tågen. Brukar resa 1,2 till tre gånger i veckan.

1. Klass
    Medlem
    feb 2020

Citat Ursprungligen postat av stefan skoglund Visa inlägg
    Jag gissar nu men Rc:generationen igenom Cst borde förutom några enstaka godståg och nattågen vara ganska så sällsynt på Cst ?
    Om du menar genom med utfart söderut har du rätt. Men norrut går det fortfarande ganska många loktåg som det precis skrivits om i en annan tråd. Alla SJ:s loktåg dras ju av Rc6:or.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av 1524 Visa inlägg
    Hemska tanke:
    Man la dit allt igen och när det var klart och så blev det RYSK spårvidd!? 😮😁
    Med så stort spel blir det nog inget gnissel (men andra ljud)

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Citat Ursprungligen postat av 1524 Visa inlägg
    Hemska tanke:
    Man la dit allt igen och när det var klart och så blev det RYSK spårvidd!?
    Var det 1524 och inte 1520 som skrev detta?...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Flänssmörjning

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Men, är det inte flänssmörjning för att minska slitaget på hjulflänsarna?
    Präcis. Håll isär smörjning i syfte att minska slitage och smörjning i syfte att minska gnisslande. Olika orsak och upphov, olika åtgärder.

Det här är nog ingenting som alla har samma uppfattning om, många motstridiga viljor uttalar sig gärna med pondus i de här frågorna, så nu gör jag också detsamma.

Smörjning för reducera eller eliminera slitage görs mot farkanten på rälerna, eller på motsvarande ställen på hjulbanan. Enkelt. Metall mot metall i alltför torr miljö generarerar spånor och materialförflyttning, det förra från främst hjulen och det senare främst på rälerna. Här bortser vi nu ifrån hasande låsta hjul och andra uppenbara felfunktioner som också bidrar till skojiga ljudupplevelser och dyra verkstadsbesök.

Smörjning för reducera eller eliminera "gnissel" görs däremot mot rälernas ovansida. Tågbanejärnvägsfordonshjul sitter alltid (?) monterade två i par på en hjulaxel, och hjulen kan inte rotera runt hjulaxeln och därför inte heller med sinsemellan olika varvtal. Det finns en vacker tanke om att hjulens konicitet och rälernas lutning ska samverka till att hjulaxeln vandrar sidledes när det behövs och sålunda ger hjulen olika diameter på respektive hjuls löpbana vilket motverkar problem då hjulen annars skulle vilja rotera med olika hastighet. Tyvärr stannar den tanken ofta vid ordet "vacker", verkligheten vill annorlunda.

Det som då ofta händer är att det ena hjulet, oftast det inre, på torrt spår börjar mikroslira för att hålla samma varvtal som hjulet i ytterkurvan. Ofta sätts då innerhjulets hjultallrik i mikrovibration och blir som en Bohlinhögalare som avstrålar ljud i det frekvensintervall som motsvarar funktionen av mikroslirandet och hjultallrikens diameter*).

När jag jobbade med buller kände jag ofta ett behov av att bli lite pedagogisk och förklara för de fåkunniga fordonsteknikerna som default ifrågasatte att något fordon skulle ha del i orsaken till kurvskrik. Förresten var banteknikerna lika avvisande till en sådan tanke beträffande spåret och underbyggnaden. Sålunda skulle alltså kurvskrik vara fullkomligt orsakslöst där varken spåret eller fordonet bidrog.

Nåja, själva principen av det ovan beskrivna skeendet kan envar prova om man har spelverket till en speldosa, losstaget ur grunkan som omslutit spelverket. Ja, ni vet ett sånt där litet spelverk, några centimeter stort, med en liten vev och en trumma med piggar på som petar till ett antal stämda tungor som ger ifrån sig en viss ton.

Jag hade skaffat några omonterade sådana spelverk med olika melodier. "The Entertainer" använde jag ofta för ändamålet.

Sen jag försökt förklara det ovanstående för ett skeptiskt auditorium greppade jag det lilla spelverket, stort som en halv handflata, höll upp det framför mig och började veva. Klart att det lät, men så svagt att nästan ingen utom jag själv kunde höra något. Så frågade jag vilka som kände igen melodin. "Vi hör ju ingenting!!" svarades då från salen, förstås. Därefter tryckte jag ner spelverket hårt mot bordskivan framför mig och vevade på nytt. Nu fylldes plötsligt hela lokalen av en ganska stark och tydligt hörbar melodi, och ingen kunde ju längre neka till att höra vad som spelades, ty bordet agerade nu Bohlinhögtalare. Jäkligt lustigt förresten hur bordet kunde veta det som ingen i salen visste..?

Ja, i vilket fall, komna så långt i ingschenjörsfortbildningen kunde vi nu lyfta frågorna till en ofta ganska konstruktiv nivå kring bullers uppkomst och spridning. Kanske man ibland rent av kunde våga närma sig den heta potatisen "åtgärder"..?

Ofvanstående kan för övrigt appliceras även på tex brokonstruktioner av olika slag. Nån som minns 6417**)? Ja, alltså malmtåget från Dannemora som sakta passerade huvudtågstationen i Stockholm vid lunchtid. Tre dragande Da och sen ett rep av treaxliga malmvagnar med den egenheten att alla axelavstånd bland vagnarna var tämligen lika, dvs det inbördes avståndet mellan axlarna på en vagn motsvarades även av avståndet mellan yttre axlarna på två intill varandra kopplade vagnar. Resultatet blev att hjulslagen över en skarv i spåret lät "... bonk … bonk … bonk ... bonk ... bonk …". Även rälsskarvar förutan blev, på grund av bromekanik och dito dynamik, effekten att tåget "drog igång" (ett uttryck från akustikernas värld) bron över Norrström så att den ganska snart kom att agera ljudförstärkare. Jag har själv suttit på Dramatens trappa en solig sensommardag och hört dånet från malmtåget när det rullade söderut från Centralen.

Är det någon som kan beskriva hur nämnda bro är konstruerad? Jag kan. Tänk resonanslåda...

Frågor på det? Bra, utgå!

*)
    Enligt den här teorin skulle ekerhjul aldrig kunna avge kurvgnissel, ity de saknar hjultallriken. Ja, såvida då inte ekrarna istället börjar agera som fiolsträngar gör. Nån som har provat?

**)
    Minns jag tågnumret rätt?

Senast redigerat av Bobo L den 2021-06-14 klockan 18:07:17.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •