Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Nationaldag hos Tiffany Persson och sedan återigen det skånska fyrspåret

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Nationaldag hos Tiffany Persson och sedan återigen det skånska fyrspåret

Hej

Idag var det Sveriges nationaldag och det är ju alltid trevligt! Jag blev inspirerad av den här tråden och åkte hem till Tiffany Perssons hemort, Staffanstorp.

Det är inte ofta jag är hemma hos Tiffany. Jag har främst kört förbi Staffanstorp tidigare och ett nyår vet jag att jag besökte systembolaget här. Så det var trevlig att åka och se lite rester från en annan tid. En tid när inte Staffanstorp bara var känt för sitt frispråkiga kommunalråd utan även för att de var en järnvägsknut. Bangården så överraskande "fräsch" ut. Något underhåll måste ha bedrivits här senaste tiden.

I det gamla stationshuset fanns det idag en krog! Men sen måste jag undra lite om väderkvarnen till höger, är den flyttad dit eller har skogen vuxit ikapp den?

Känns väl inte helt otroligt att någon form av gift finns i det där gruset!

Allmänt gällande en järnväg till Staffanstorp så tycker jag faktiskt inte att idéen med att bygga en järnväg Lund-Staffanstorp-Malmö är så dum faktiskt. Då kan man köra tåget så att man både kommer till stora orter som Malmö, Lund och Helsingborg och banan ut till Staffanstorp slipper bli ett "stickspår" med ändhållplats. Men skulle en sån bana komma till skott tror jag nog den nya stationen hamnar ute vid väg 11. Men, den som lever får se!

Åter till fyrspåret. Här är den nya bron över Höje å. Vad jag har förstått så kommer den gamla bron vara kvar men jag tror man byter överbyggnad (slipers, makadam, räl) men jag är osäker faktiskt.

Vi avslutar i Åkarp. Här är "tunneln" under färdigställande, gamla bomhelvetet är borta sedan länge och bron som ska ersätta den är snart klar, bron under E6:an var ju en stor milstolpe vad jag förstod och det gick ju strålande.

Det var allt för den här nationaldagen

Med vänlig hälsning, Ossian

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Nationaldag hos Tiffany Persson och sedan återigen det skånska fyrspåret

Kul med dina bilder!

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    I det gamla stationshuset fanns det idag en krog! Men sen måste jag undra lite om väderkvarnen till höger, är den flyttad dit eller har skogen vuxit ikapp den?
    Stalltips: Ditflyttad!

Flygbild ca 1960:
    https://kartbild.com/#16/55.6415/13.2175/0x4

Flygbild ca 1975:
    https://kartbild.com/#17/55.64241/13.21924/0x8

Zooma först in och leta efter väderkvarnen, ungefär mitt emot vad jag tror är stationshuset. Zooma sedan ut stegvis och begrunda Staffanstorps utbyggnad sedan ca 1960!

(Hur många kvadratmil av landets bästa jordbruksmark har hamnat under asfalt och byggnader, sedan 1960..? Uppsala är lika illa :/)

Känns väl inte helt otroligt att någon form av gift finns i det där gruset!

Kan nog vara så, men jag tycker snarare det ser ut som om växeln nyligen lagts på plats, eller i vart fall genomgått en ballastkomplettering (och kanske urgrävning) på de översta ca 10-20 cm.

Det vita ser ut som kalkkross, medan det andra nog är mera magmatiskt. Eller hade någon nyss varit där och vattnat gruset med någonting?

Eller, är växeln iordninggjord som en slags konstinstallation eller minnesmärke över fornstora dagar?

Åter till fyrspåret. Här är den nya bron över Höje å. Vad jag har förstått så kommer den gamla bron vara kvar men jag tror man byter överbyggnad (slipers, makadam, räl) men jag är osäker faktiskt.

Bron över Höje å var väl en stålbro med underbågar, sist jag såg den (det kanske är 30-40 år sen! ). Har den alltså bytts ut en gång redan? Är det i så fall nu ett betongtråg eftersom du nämner makadambyte?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    Kan nog vara så, men jag tycker snarare det ser ut som om växeln nyligen lagts på plats, eller i vart fall genomgått en ballastkomplettering (och kanske urgrävning) på de översta ca 10-20 cm.

Det vita ser ut som kalkkross, medan det andra nog är mera magmatiskt. Eller hade någon nyss varit där och vattnat gruset med någonting?

Eller, är växeln iordninggjord som en slags konstinstallation eller minnesmärke över fornstora dagar?

Bron över Höje å var väl en stålbro med underbågar, sist jag såg den (det kanske är 30-40 år sen! ). Har den alltså bytts ut en gång redan? Är det i så fall nu ett betongtråg eftersom du nämner makadambyte?
    Hade varit väl om dina teorier om växeln skulle stämma, men varför?

Den nuvarande bron över Höje å är en betongbro på pelare, den har makadamtråg.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Hade varit väl om dina teorier om växeln skulle stämma, men varför?

Den nuvarande bron över Höje å är en betongbro på pelare, den har makadamtråg.

Haha, nä, nån förklaring har jag förstås inte, jag bara spånade utifrån vad jag utläste av bilden.

Höje å? Åhå, då kan man nog ta för givet att stöden är jämnåriga med tråget?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Haha, nä, nån förklaring har jag förstås inte, jag bara spånade utifrån vad jag utläste av bilden.

Höje å? Åhå, då kan man nog ta för givet att stöden är jämnåriga med tråget?
    Ja, jag tror att nuvarande bro byggdes intill den gamla, banan gör en annars märklig krök. Den syns bättre på karta än på bild.

Skulle tro att den nya bron hamnar ganska nära läget för den tidigare.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tack för intressanta bilder på "tunnelbanan i Arlöv". Staffanstorpsbilderna med förståss.

Var kommer tunneln att sluta åt Malmöhållet? Vid E6:an?

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Kul med dina bilder!

Flygbild ca 1960:
    https://kartbild.com/#16/55.6415/13.2175/0x4

Flygbild ca 1975:
    https://kartbild.com/#17/55.64241/13.21924/0x8

Zooma först in och leta efter väderkvarnen, ungefär mitt emot vad jag tror är stationshuset. Zooma sedan ut stegvis och begrunda Staffanstorps utbyggnad sedan ca 1960!

(Hur många kvadratmil av landets bästa jordbruksmark har hamnat under asfalt och byggnader, sedan 1960..? Uppsala är lika illa :/)

När jag tittar på flygfotona från 1960 och 1975 ligger kvarnen på exakt samma plats som idag. Om den är ditflyttad så skedde det före 1960. OBS! På flygfotona finns ett förvillande objekt ca 60 m sydöst som man kan tro är väderkvarnen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hej

Allmänt gällande en järnväg till Staffanstorp så tycker jag faktiskt inte att idéen med att bygga en järnväg Lund-Staffanstorp-Malmö är så dum faktiskt. Då kan man köra tåget så att man både kommer till stora orter som Malmö, Lund och Helsingborg och banan ut till Staffanstorp slipper bli ett "stickspår" med ändhållplats. Men skulle en sån bana komma till skott tror jag nog den nya stationen hamnar ute vid väg 11. Men, den som lever får se!
    Trevligt med bilder också från Staffanstorp, eftersom kollektivtrafiken dit har varit uppe i en särskild tråd med anledning av start av bussdubbeldäckare till/från orten. Onekligen ser banan bra ut på vissa ställen. Har man medvetet hållit den i stånd med tanke på det strandade Simrishamnsbaneprojektet? Synd att olika instanser inte kan samarbeta, beslutsprocesser och kostnadsfördelningar inte fungera för att åtminstone få igång järnvägstrafik Lund - Staffanstorp - Malmö. Nu blir det bara kortsiktiga och möjliga beslut, inte strategiskt riktiga.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kul med dina bilder!

Nope.

Googlar man "Brågarps mölla" (som den heter) får man på första träffen en länk till planbeskrivningen från Staffanstorps kommun gällande området, med direktlänk https://staffanstorp.se/sockerstan/f...r-20170717.pdf . Väl inne på PDF:en söker man lämpligen på "mölla" för att hitta rätt:
    Norr om planområdet ligger Brågarps mölla som är en av de byggnader som betecknats som särskilt viktiga för Sockerbruksområdets karaktär. Möllan är troligen uppförd under 1850-talet.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    Trevligt med bilder också från Staffanstorp, eftersom kollektivtrafiken dit har varit uppe i en särskild tråd med anledning av start av bussdubbeldäckare till/från orten. Onekligen ser banan bra ut på vissa ställen. Har man medvetet hållit den i stånd med tanke på det strandade Simrishamnsbaneprojektet? Synd att olika instanser inte kan samarbeta, beslutsprocesser och kostnadsfördelningar inte fungera för att åtminstone få igång järnvägstrafik Lund - Staffanstorp - Malmö. Nu blir det bara kortsiktiga och möjliga beslut, inte strategiskt riktiga.
    Fast bara för att du och jag har tesen att det vore spännande med en bana där så kanske inte det är det riktiga att göra i och med de begränsade resurser som finns. Vi pratar ändå miljardbelopp för att få till stånd en sån bana, det är inget man snyter ut sig bara sådär.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Fast bara för att du och jag har tesen att det vore spännande med en bana där så kanske inte det är det riktiga att göra i och med de begränsade resurser som finns. Vi pratar ändå miljardbelopp för att få till stånd en sån bana, det är inget man snyter ut sig bara sådär.
    Om alla inblandade parter har samma mål och därmed ett långsiktigt tänkande, så faller bitarna plats allt eftersom. Varför diskuterar man inte de stora resurser superbussar, vanliga bussar, lastbilar och privatbilar kräver? Vill man att järnvägar skall användas för transport av miljö- och andra skäl, får det inte vara så stort gap i att fatta beslut mellan väg och järnväg. Men det är en tulipanaros som inte är helt lätt att får fram.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Tack för bilderna! Det är roligt att se att arbetet går framåt!

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Om man tittar i SCBs tätortsstatistik går det att notera att Staffanstorp har en landareal på 864 hektar (stämmer väl överens med arean på de bebyggda området enligt lantmäteriets ortfoton). I denna yta bort totalt 16215 invånare vilket innebär 1877 inv/km^2. Om vi jämför denna landareal med något annat av mindre betydelse som till exempel Södra Stambanan mellan Hässleholm och Lund som är ungefär 30 meter bred (en mindre buffertzon inkluderad för att vara generös) och 67 km lång får man en landareal på ungefär 200 hektar eller knappt en fjärdedel av Staffanstorps yta. Man kan bara imponeras att Staffanstorp tar mer plats än en ganska obetydlig dubbelspårig järnväg.

Om vi jämför Staffanstorps befolkningstäthet med några övriga Skånska metropoler går det att få fram följande resultat.
    Tätort Invånare Befolkningstäthet (inv/km^2)
    Malmö 324002 4205
    Lund 94393 3559
    Bunkeflostrand 14744 2979
    Oxie 13562 2422
    Lomma 13772 2322
    Eslöv 19783 2091
    Kävlinge 10026 2063
    Trelleborg 30760 1951
    Bjärred 9916 1944
    Staffanstorp 16215 1877
    Svedala 12685 1669
    Skanör och Falsterbo 7452 1272
    Höllviken och Ljunghusen 15640 1192

/Axel L

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Nu vet jag

Var tvungen att googla på Tiffany Persson. Nu vet jag och de andra som inte visste.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av linlars Visa inlägg
    Nope.

Googlar man "Brågarps mölla" (som den heter) får man på första träffen en länk till planbeskrivningen från Staffanstorps kommun gällande området, med direktlänk https://staffanstorp.se/sockerstan/f...r-20170717.pdf . Väl inne på PDF:en söker man lämpligen på "mölla" för att hitta rätt:

Besvärande svårmotat argument onekligen.

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    När jag tittar på flygfotona från 1960 och 1975 ligger kvarnen på exakt samma plats som idag. Om den är ditflyttad så skedde det före 1960. OBS! På flygfotona finns ett förvillande objekt ca 60 m sydöst som man kan tro är väderkvarnen.

Nja... Njä… Om man gör antagandet att stationshusets båda byggnadskroppar (stnhus och godsmagasin?) inte genomgått omfattande ombyggnationer sedan ca 1960 och därmed har kvar samma takkonstruktion och dito mått idag som då, så ser man att på de gamla bilderna har den runda formationen som kan antagas vara möllan ungefär samma diameter som stationshustakets bredd. På Röde Baronens drönarbilder har möllans tak däremot ungefär halva diametern jämfört med samma stationsdrifthållställebyggnadshus.

Dessutom, herr ordförande, måste jag anföra att noggrann inmätning med hjälp av kisande ögon och en kopp varmt kaffe ger vid handen att den förmodade silon i höjd med stationshuset har en belägenhet något hitom en tänkt linje i liv med trafikdrifthusets bortre gavel medan den å färgbilden synliga möllan med intill visshet gränsande osäkerhet ligger något bortom nämnda linje.

https://kartbild.com/#18/55.64207/13.21629/0x8

Kommissionens slutsats kan därmed inte bli annan än att

1)
    möllan är ditflyttat

2)
    möllan förvisso kan ha befunnit sig mycket länge i området men flyttats en kort sträcka

eller

3)
    i vart fall fått en annan huv (kåpan med det vridbara vingmaskineriet)

Till yttermera visso kan kommissionen med hjälp av den å bilden synliga, från silon uppkomna, skuggan sluta sig till att byggnadsverket ifråga är en cylinderformad konstruktion utan det för en mölla karaktäristiska koniska tornet med en för möllans vingmaskineri mm ovanpå liggande vridbar huv. Nämnda iakttagelse kullkastar i praktiken kommissionens ofvan nämna andra och tredje slutsats.

Huru därmed?

Kommissionsordförande Bladdermyr

Flygbildstolkare
    Fotogrammetriker Light
    Geodetiker Light
    Jordskiftere, Landmåler och Maanmittariingenjör

samt Klotkastare Emeritus

Senast redigerat av Bobo L den 2021-06-14 klockan 19:09:44.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Besvärande svårmotat argument onekligen.

Nja... Njä… Om man gör antagandet att stationshusets båda byggnadskroppar (stnhus och godsmagasin?) inte genomgått omfattande ombyggnationer sedan ca 1960 och därmed har kvar samma takkonstruktion och dito mått idag som då, så ser man att på de gamla bilderna har den runda formationen som kan antagas vara möllan ungefär samma diameter som stationshustakets bredd. På Röde Baronens drönarbilder har möllans tak däremot ungefär halva diametern jämfört med samma stationsdrifthållställebyggnadshus.

Dessutom, herr ordförande, måste jag anföra att noggrann inmätning med hjälp av kisande ögon och en kopp varmt kaffe ger vid handen att den förmodade silon i höjd med stationshuset har en belägenhet något hitom en tänkt linje i liv med trafikdrifthusets bortre gavel medan den å färgbilden synliga möllan med intill visshet gränsande osäkerhet ligger något bortom nämnda linje.

Kommissionens slutsats kan därmed inte bli annan än att

1)
    möllan är ditflyttat

2)
    möllan förvisso kan ha befunnit sig mycket länge i området men flyttats en kort sträcka

eller

3)
    i vart fall fått en annan huv (kåpan med det vridbara vingmaskineriet)

Huru därmed?
    Dagens kvota av intelligenta hjärnceller är tyvärr slut så det saknas resurser för att fundera vidare på ovanstående. Käjs dissmisst.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Huru därmed?
    Du skriver "silon" i singular. Jag kan på flygbilderna från 1975 https://kartbild.com/#18/55.64207/13.21629/0x8 se 2 cylinderformade silosar, i princip i rakt nord-sydlig riktning. Möllan finns nordväst om den norra silon (vitt tak). Slår man på lagret som heter "karta" är möllan utmärkt och man ser även den södra silon. Slår man istället på "satellit" ser man den södra silon samt möllan med turkost tak (som på Herr Olssons bild), precis i där träden tar vid.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Du skriver "silon" i singular. Jag kan på flygbilderna från 1975 https://kartbild.com/#18/55.64207/13.21629/0x8 se 2 cylinderformade silosar, i princip i rakt nord-sydlig riktning. Möllan finns nordväst om den norra silon (vitt tak). Slår man på lagret som heter "karta" är möllan utmärkt och man ser även den södra silon. Slår man istället på "satellit" ser man den södra silon samt möllan med turkost tak (som på Herr Olssons bild), precis i där träden tar vid.
    Jamen se där ja! Jag tar nu tillbaka tidigare slutsats och hävdar istället motsatsen!

Cred också till sign Kippu som bättre än jag läste flygfotot. Jag bommade kvarnen inne i skuggorna. Gott jobbat!

Hallå, fler pudlar hitåt! :)

Men bortsett från att jag i huvudsak hade helt fel så hade jag iaf rätt om den norra silon och dess läge i fh till stationshuset. Alltid något. :)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Dagens kvota av intelligenta hjärnceller är tyvärr slut så det saknas resurser för att fundera vidare på ovanstående. Käjs dissmisst.
    Nope.

Mera googlat.

Möllan byggdes 1850 på gården Borggård 1, Järnvägen kom 1875, Sockerbruket byggdes 1885 på gårdens fastighet, då anlades också engelska parken. Då blev det väl inte mycket malet utan det odlades väl betor för hela slanten.

De tycks ha haft roligt i möllan under brukstiden.

- "bl. a. installerades en mathiss mellan möllans tre våningar och på botten våningen ska det ha funnit en modelljärnväg som transporterade maten mellan borden."

källa
    https://staffanstorp.se/wp-content/u...-1885-1963.pdf

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •