Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Varför blev aldrig mellanvagnar till X10, X11, X12 eller X14?

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Varför blev aldrig mellanvagnar till X10, X11, X12 eller X14?

Vad var det som gjorde att de aldrig byggde mellanvagnar till X10-14? Jag vet att tillverkarna faktiskt erbjöd detta om de bara hade fått beställningar på det. Det har till och med gjorts riktiga ritningar på hur dessa skulle se ut.

X12 är ett tåg som borde haft mellanvagn. De sattes i början till och med in i IC-tåg. Här skulle det ha varit betydligt mer praktiskt att ha minst en mellanvagn. Men även en del regionaltrafik som X10-14 tullat i skulle ju faktiskt ha haft nytta av mellanvagn. Jämför med Regina. Till Regina finns det mellanvagn. Och det är vanligt med Reginatåg som har mellanvagn. Där har ju den saken helt klart slagit igenom och ansetts vara praktiskt.

Så varför blev det aldrig till X10-14? Hade man byggt mellanvagnar till dessa hade man kunnat spara på personal bland annat. Det räcker ju med dubbel X10-14 så krävs det extra personal bara för att båda måste bemannas då.

Var det ingen som vågade ta steget och få fram mellanvagnar till dessa? Rätt märkligt egentligen.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Varför blev aldrig mellanvagnar till X10, X11, X12 eller X14?

Det fanns planer hos ASEA Traction som jag hört om på slutet av 1980-talet. Det handlade då om att utveckla en variant av X10 för regionaltrafik (160 km/tim) där en mellanvagn ingick.
    Vad jag förstår en mellanvagn utan drivning på boggierna vilket resulterade i en för låg acceleration.
    Någon som vet mer om detta?

Passagerare
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av Stefan K Visa inlägg
    Det fanns planer hos ASEA Traction som jag hört om på slutet av 1980-talet. Det handlade då om att utveckla en variant av X10 för regionaltrafik (160 km/tim) där en mellanvagn ingick.
    Vad jag förstår en mellanvagn utan drivning på boggierna vilket resulterade i en för låg acceleration.
    Ja, en X12/14 har ca 1/3 av effekten av ett Rc-lok och knappt hälften av startdragkraften. Så Rc med typ 5 vagnar borde ha ungefär samma prestanda som X12/14. (genom att bara titta på datablad).
    Så en X10-14 med en extra mellanvagn hade blivit rejält slö, motsvarande Rc med 8 vagnar eller så, inget för trafik med täta stopp.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Visa inlägg
    Ja, en X12/14 har ca 1/3 av effekten av ett Rc-lok och knappt hälften av startdragkraften. Så Rc med typ 5 vagnar borde ha ungefär samma prestanda som X12/14. (genom att bara titta på datablad).
    Så en X10-14 med en extra mellanvagn hade blivit rejält slö, motsvarande Rc med 8 vagnar eller så, inget för trafik med täta stopp.
    Inget för den trafik som X10 körde, men däremot utmärkt för den trafik som X12 kört.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Inget för den trafik som X10 körde, men däremot utmärkt för den trafik som X12 kört.
    Men när det kunde bli aktuellt fanns väl risken att bemötas som man ibland råkat ut för: "Den varan för vi inte längre".

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Citat Ursprungligen postat av Stefan K Visa inlägg
    Det stämmer att en trevagnars X12 var på gång och den var avsedd för trafik mellan Göteborg och Karlstad. Littera X13 var reserverad för den. Såvitt jag förstår var missnöjet med X12 i Långseletrafiken en viktig orsak till att det inte blev något av planerna och X13 förblev en lucka i X10-serien.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt G H Visa inlägg
    Det stämmer att en trevagnars X12 var på gång och den var avsedd för trafik mellan Göteborg och Karlstad. Littera X13 var reserverad för den. Såvitt jag förstår var missnöjet med X12 i Långseletrafiken en viktig orsak till att det inte blev något av planerna och X13 förblev en lucka i X10-serien.
    Går det att bygga en X13 nu, t ex om Tågab tar bort en hytt från en X10 och pysslar ihop en mellanvagn av det?

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Grå Tåget Visa inlägg
    Går det att bygga en X13 nu, t ex om Tågab tar bort en hytt från en X10 och pysslar ihop en mellanvagn av det?
    Jag vet inte vilka tekniska problem som skulle behöva övervinnas, och naturligtvis inte heller vad en sådan ombyggnad skulle kosta. Men spontant tvivlar jag på att den skulle skapa sådana förbättrade inkomstmöjligheter att en sådan investering skulle kunna ge tillräckligt med pengar tillbaka. Är det någon speciell trafik som du tänker på? Jag gissar att det är förbättrad acceleration som du är ute efter.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Staffan Säfvenfjord hade i gamla Postvagnen en utförlig redogörelse i frågan, det var mer än tio år sedan. Dålig acceleration eftersom mellanvagnen inte skulle ha drivning var ett viktigt skäl att det inte blev något. När man senare konstruerade mellanvagnar till Regina så fick ju de drivning.

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Citat Ursprungligen postat av Johnny Visa inlägg
    Staffan Säfvenfjord hade i gamla Postvagnen en utförlig redogörelse i frågan, det var mer än tio år sedan. Dålig acceleration eftersom mellanvagnen inte skulle ha drivning var ett viktigt skäl att det inte blev något. När man senare konstruerade mellanvagnar till Regina så fick ju de drivning.
    Trevagnars regina driver inte i mellanvagnen.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Jag vet inte vilka tekniska problem som skulle behöva övervinnas, och naturligtvis inte heller vad en sådan ombyggnad skulle kosta. Men spontant tvivlar jag på att den skulle skapa sådana förbättrade inkomstmöjligheter att en sådan investering skulle kunna ge tillräckligt med pengar tillbaka. Är det någon speciell trafik som du tänker på? Jag gissar att det är förbättrad acceleration som du är ute efter.
    Citat Ursprungligen postat av banarne Visa inlägg
    Ja, en trevagnars X13 med mellanvagn som inte är motoriserad finns det nog inget som helst behov av.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Fast den har mer effekt. Har väl två drivboggier i manövervagnen, där tvåvagnars bara har en i manövervagnen. En fråga, hur många drivboggier har X55?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bombardier_Regina

1. Klass
    Medlem
    feb 2020

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    En fråga, hur många drivboggier har X55?

Åtta axlar. Samtliga i ändvagnarna.

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Citat Ursprungligen postat av Cica Visa inlägg
    Nej X55 driver på alla axlar i ENA mellanvagnen, den andra mellanvagnen har löp...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Cica Visa inlägg
    Nej X55 driver på alla axlar i ENA mellanvagnen, den andra mellanvagnen har löp...
    Sammanfattar svaren som att 6 av 8 boggier är drivande på X55. Tack för svar.

Senast redigerat av Ville den 2021-06-19 klockan 15:26:11. Anledning: ordrättat

1. Klass
    Medlem
    feb 2020

Samanfattar svaren som att 6 av 8 boggier är drivande på X55. Tack för svar.
    Ja Fel av mig. Tittade på trevagnars Regina (X50-X54). X55 har drivning på 12 av 16 axlar.

Namn:  Skärmavbild 2021-06-19 kl. 16.11.26.jpg
Visningar: 808
Storlek:  30,4 KB
    Namn:  Skärmavbild 2021-06-19 kl. 16.12.22.jpg
Visningar: 803
Storlek:  31,3 KB

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Ja, en trevagnars X13 med mellanvagn som inte är motoriserad finns det nog inget som helst behov av.
    Kanske precis lika lite behov som av två vagnars rosa X10, men ändå gjorde de en för att de ville ha en.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Vad var det som gjorde att de aldrig byggde mellanvagnar till X10-14? Jag vet att tillverkarna faktiskt erbjöd detta om de bara hade fått beställningar på det. Det har till och med gjorts riktiga ritningar på hur dessa skulle se ut.
    X12 är ett tåg som borde haft mellanvagn. De sattes i början till och med in i IC-tåg. Här skulle det ha varit betydligt mer praktiskt att ha minst en mellanvagn. Men även en del regionaltrafik som X10-14 tullat i skulle ju faktiskt ha haft nytta av mellanvagn. Jämför med Regina. Till Regina finns det mellanvagn. Och det är vanligt med Reginatåg som har mellanvagn.
    Där har ju den saken helt klart slagit igenom och ansetts vara praktiskt.
    Så varför blev det aldrig till X10-14? Hade man byggt mellanvagnar till dessa hade man kunnat spara på personal bland annat. Det räcker ju med dubbel X10-14 så krävs det extra personal bara för att båda måste bemannas då.
    Var det ingen som vågade ta steget och få fram mellanvagnar till dessa? Rätt märkligt egentligen.
    Det står lite kortfattat om detta i boken ”Svenska elmotorvagnar” att på förslag av ASEA-tekniker så anpassades X10 för en tredje mittvagn och ett tåg tänkt som X11. Bland annat transformator och hjälpkraftssystem anpassades för tre vagnar.
    Enligt boken borde 3vagns blivit billigare per sittplats men det blev alltså aldrig något sådant tåg.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Fast den har mer effekt. Har väl två drivboggier i manövervagnen, där tvåvagnars bara har en i manövervagnen. En fråga, hur många drivboggier har X55?

Har inte Västtrafik förlängt några tvåvagnars till trevagnars? Hur är det med drivningen i dem?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Har inte Västtrafik förlängt några tvåvagnars till trevagnars? Hur är det med drivningen i dem?

Dom vagnarna var förberedda för den förlängningen och har samma drivning som alla andra 3 vagnars Reginor.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •