Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36

Ämne: Se upp med SJ app

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Se upp med SJ app

När jag försöker boka sovplats Stockholm-Malmö kommer detta alternativ upp överst på listan. Nästa alternativ är byte i Lund och först på sista plats det enda vettiga. Sökmotorn väljer således det snabbaste alternativet där jag sparar 9 minuter genom att sitta en timme i Hässleholm mitt i natten. Jag var nära att klicka på det i hastigheten eftersom ankomsttiden till Malmö var rimlig. En ovan resenär hamnar lätt i fällan och även om det säkert ändå går bra att följa med till Malmö så skapar det onödig oro och förvirring. Dessutom blir det dyrare om du vill kliva upp vid fyratiden.

Kundfokuserat? Nej :)

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Se upp med SJ app

Citat Ursprungligen postat av Ola Zackrisson Visa inlägg
    När jag försöker boka sovplats Stockholm-Malmö kommer detta alternativ upp överst på listan. Nästa alternativ är byte i Lund och först på sista plats det enda vettiga. Sökmotorn väljer således det snabbaste alternativet där jag sparar 9 minuter genom att sitta en timme i Hässleholm mitt i natten. Jag var nära att klicka på det i hastigheten eftersom ankomsttiden till Malmö var rimlig. En ovan resenär hamnar lätt i fällan och även om det säkert ändå går bra att följa med till Malmö så skapar det onödig oro och förvirring. Dessutom blir det dyrare om du vill kliva upp vid fyratiden.

Det är inget unikt för SJ.s app, det blir likadant på www.sj.se och även faktiskt lika på Resrobots Reseplanerare (som ju använder en annan sökmotor än den övriga använder).
    Det hela hänger ju ihop med att nattåget tar omvägen över Helsingborg.
    Så, det är nog inte lätt att lösa, om man ändå vill hjälpa kunder/resenärer till Eslöv (som kanske vill gå av i Hässleholm och vänta en timme för att komma hem tidigt) eller om det faktiskt är någon som vill tjäna dessa 9 minuter i Malmö.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Det är inget unikt för SJ.s app, det blir likadant på www.sj.se och även faktiskt lika på Resrobots Reseplanerare (som ju använder en annan sökmotor än den övriga använder).
    Det hela hänger ju ihop med att nattåget tar omvägen över Helsingborg.
    Så, det är nog inte lätt att lösa, om man ändå vill hjälpa kunder/resenärer till Eslöv (som kanske vill gå av i Hässleholm och vänta en timme för att komma hem tidigt) eller om det faktiskt är någon som vill tjäna dessa 9 minuter i Malmö.
    Sökmotorn borde visa både de direkta och snabbaste förbindelserna.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Sökmotorn borde visa både de direkta och snabbaste förbindelserna.
    Jamen det är ju precis det de gör!

Gå in på t.ex. sj.se och sök så ser du själv hur det ser ut!

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Jamen det är ju precis det de gör!

Gå in på t.ex. sj.se och sök så ser du själv hur det ser ut!
    Hade också för mig det. Återstår i så fall att se till att direktförbindelserna kommer överst.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag höll också på att sätta kaffet i vrångstrupen, funderade på om det var något banarbete för det dök upp rätt många alternativ, men sen hittade jag direktresan längst ner. Fattar inte varför denna knasighet dyker upp nu, det har väl ”alltid” funnits ungefär samma tåg som går att byta till?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Hade också för mig det. Återstår i så fall att se till att direktförbindelserna kommer överst.
    Fast det är ju inte alltid korrekt (eller det bästa). T.ex. de långsamma direkttågen Stockholm-Göteborg via Västerås, hur högt skall de prioriteras? Jag tror också det funnits andra exempel.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Jag höll också på att sätta kaffet i vrångstrupen, funderade på om det var något banarbete för det dök upp rätt många alternativ, men sen hittade jag direktresan längst ner. Fattar inte varför denna knasighet dyker upp nu, det har väl ”alltid” funnits ungefär samma tåg som går att byta till?
    Nej, det är ganska nyligen som SJ börjat köra omvägen över Helsingborg.
    Men visst, det måste ha varit likadant i hela T21.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Fast det är ju inte alltid korrekt (eller det bästa). T.ex. de långsamma direkttågen Stockholm-Göteborg via Västerås, hur högt skall de prioriteras? Jag tror också det funnits andra exempel.
    Är det inte så att bytesförbindelser aldrig slår ut förbindelser med längre restid och färre byten? Men om det gäller förbindelser med samma antal byten (eller inget byte alls), slår de snabba ut de långsamma om den snabba helt ryms inom den långsamma (dvs om den långsamma förbindelsen har en avgångstid som är senast samma som den snabba, eller en ankomsttid som är tidigast samma som den snabba så slås den långsamma ut)?

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Nej, det är ganska nyligen som SJ börjat köra omvägen över Helsingborg.
    Men visst, det måste ha varit likadant i hela T21.
    De körde via Helsingborg även under hela 2020. Jag har åkt omvägen ett antal gånger utan att råka ut för detta trams vid bokningen. Något måste ha hänt och det kan ju bero på att ankomsttiden till Malmö C ändrats från 05.59 till 06.14.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Men om det gäller förbindelser med samma antal byten (eller inget byte alls), slår de snabba ut de långsamma om den snabba helt ryms inom den långsamma (dvs om den långsamma förbindelsen har en avgångstid som är senast samma som den snabba, eller en ankomsttid som är tidigast samma som den snabba så slås den långsamma ut)?
    Ja, så har jag uppfattat att sökmotorer normalt fungerar (och behöver fungera så, på det sättet kan de ju snabbt förkasta en massa av alla tänkbara sätt att resa mellan 2 orter). Dock har jag hört att det i den som SJ använder så finns en regel att förbindelser utan byte aldrig slås ut, oavsett hur långsamma de är (men dessa är ju väldigt lätta att hitta för sökmotorn).

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

De körde via Helsingborg även under hela 2020. Jag har åkt omvägen ett antal gånger utan att råka ut för detta trams vid bokningen. Något måste ha hänt och det kan ju bero på att ankomsttiden till Malmö C ändrats från 05.59 till 06.14.
    Det låter som en utmärkt förklaring.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jag slog tidigare idag på en resa Sydkoster - Karlstad på måndag. Avgång Koster Ekenäs 12.45 gav med byte i Strömstad, Uddevalla och Öxnered regionaltåget till Säffle och där byte med länsbuss till Karlstad ankomst 19.20. Det är i och för sig ett alternativ, men jag tror de flesta hellre bytt till Karlstadståget lite senare från Öxnered med ankomst Karlstad 19.46. Inte fel att den snabbaste förbindelsen visas först men en bekvämare förbindelse borde också visas på SJ.se men det gjorde den inte, till skillnad mot resrobot. Jo genom att trycka på filter och där välja bort länsbussar så dök den önskade förbindelsen upp, men den borde ju ha visats som alternativ från början och de flesta människor tänker nog inte på att man kan gå in på filter för att justera fram fler alternativ!

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg
    Jag slog tidigare idag på en resa Sydkoster - Karlstad på måndag. Avgång Koster Ekenäs 12.45 gav med byte i Strömstad, Uddevalla och Öxnered regionaltåget till Säffle och där byte med länsbuss till Karlstad ankomst 19.20. Det är i och för sig ett alternativ, men jag tror de flesta hellre bytt till Karlstadståget lite senare från Öxnered med ankomst Karlstad 19.46. Inte fel att den snabbaste förbindelsen visas först men en bekvämare förbindelse borde också visas på SJ.se men det gjorde den inte, till skillnad mot resrobot. Jo genom att trycka på filter och där välja bort länsbussar så dök den önskade förbindelsen upp, men den borde ju ha visats som alternativ från början och de flesta människor tänker nog inte på att man kan gå in på filter för att justera fram fler alternativ!
    Och, framförallt, hur ska man lista ut vilken filterkombination som kan ge den önskade förbättringen?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Och, framförallt, hur ska man lista ut vilken filterkombination som kan ge den önskade förbättringen?
    Trial and error.
    Eller fråga i Postvagnen.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Well, allt var inte perfekt förr i världen heller! Av en händelse fick jag upp den här bilden på ett reseförslag från 6 juni 2014.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Well, allt var inte perfekt förr i världen heller! Av en händelse fick jag upp den här bilden på ett reseförslag från 6 juni 2014.
    Tjaa, eller så var det förslaget det allra bästa förslaget om du behövde vara i Göteborg före 10.30.
    Var det något stort banarbete på gång som förklarar det hela?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Hur defineras "bekvämare resa" så att en sökmotor kan prioritera det?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Hur defineras "bekvämare resa" så att en sökmotor kan prioritera det?
    I detta fall färre byten och undvika buss, men det är ju individuellt. Det viktiga är att alla relevanta förbindelser kommer upp så får man välja efter sina egna prioriteringar

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

I detta fall färre byten och undvika buss, men det är ju individuellt. Det viktiga är att alla relevanta förbindelser kommer upp så får man välja efter sina egna prioriteringar
    Klurigare då att få sökmotorn att inse att den ska bortse från inställda förbindelser och ta med även förbindelser som "döljs" av dessa inställda förbindelser.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •