Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 36 av 36

Ämne: Se upp med SJ app

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Se upp med SJ app

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Klurigare då att få sökmotorn att inse att den ska bortse från inställda förbindelser och ta med även förbindelser som "döljs" av dessa inställda förbindelser.
    Fast det handlar ju bara om ordning och resa för alla de som organiserar järnvägstrafik i Sverige och som ju är skyldiga att tillhandahålla (korrekta) uppgifter om tider.
    Ställer man in ett tåg i tidtabellsdatat så vet sökmotorn om det senast nästa morgon, och kan välja helt andra förbindelser.
    Men, om ett länsbolag och dess operatör inte vet vem som skall ställa in tågen, så är det deras fel, inte sökmotorns.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ola Zackrisson Visa inlägg
    De körde via Helsingborg även under hela 2020. Jag har åkt omvägen ett antal gånger utan att råka ut för detta trams vid bokningen. Något måste ha hänt och det kan ju bero på att ankomsttiden till Malmö C ändrats från 05.59 till 06.14.
    Nu är det så att nattåget ska gå via Helsingborg.
    Skånes andra kommun.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ola Zackrisson Visa inlägg
    En ovan resenär hamnar lätt i fällan och även om det säkert ändå går bra att följa med till Malmö så skapar det onödig oro och förvirring. Dessutom blir det dyrare om du vill kliva upp vid fyratiden.
    Kundfokuserat? Nej :)
    Hipmunk, den gamla nedlagda flygsökmotorn, kunde sortera flighter efter "agony". Det hade varit spännande att se någon tågreseförsäljare ge möjligheten att sortera resorna efter smärta.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Fast det handlar ju bara om ordning och resa för alla de som organiserar järnvägstrafik i Sverige och som ju är skyldiga att tillhandahålla (korrekta) uppgifter om tider.
    Ställer man in ett tåg i tidtabellsdatat så vet sökmotorn om det senast nästa morgon, och kan välja helt andra förbindelser.
    Men, om ett länsbolag och dess operatör inte vet vem som skall ställa in tågen, så är det deras fel, inte sökmotorns.
    Inte ens SJ sköter tåg-inställandet exemplariskt, det har diskuterats här upprepade gånger.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av MrMarket Visa inlägg
    Hipmunk, den gamla nedlagda flygsökmotorn, kunde sortera flighter efter "agony". Det hade varit spännande att se någon tågreseförsäljare ge möjligheten att sortera resorna efter smärta.
    Jag har i åratal irriterat mig över sökmotorn hos Deutsche Bahn (vanligen använder jag nu https://bahn.dk som har dansk text).
    Om man söker förbindelser som bör innebära nattåg, fast det är en omväg, gillar den att hellre föreslå förbindelser som innebär prov på hur de hemlösa har det, typ sittvagnståg med byte i två-tre timmar 02-04 på natten.
    Det typen av byte har jag provat två gånger, dock aldrig mer är principen.

Jag skulle önska mig ett alternativ i inställningen att byte inte får förekomma 01.00-05.00. Antingen nattåg eller längre byte med hotell.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Jag har i åratal irriterat mig över sökmotorn hos Deutsche Bahn (vanligen använder jag nu https://bahn.dk som har dansk text).
    Om man söker förbindelser som bör innebära nattåg, fast det är en omväg, gillar den att hellre föreslå förbindelser som innebär prov på hur de hemlösa har det, typ sittvagnståg med byte i två-tre timmar 02-04 på natten.
    Det typen av byte har jag provat två gånger, dock aldrig mer är principen.

Jag skulle önska mig ett alternativ i inställningen att byte inte får förekomma 01.00-05.00. Antingen nattåg eller längre byte med hotell.
    Sökmotorer inom järnväg är generellt sett dåliga på nattåg. Normalt vill ju resenären komma fram så fort som möjligt och det är sökmotorerna bra på. Men nattågsresenären prioriterar helt annorlunda, det är "oavbruten tid ombord" som är det viktiga, att behöva byta tåg under natten är inte önskvärt, precis som du säger. När SJ kravställde sökmotorn för sitt nya bokningssystem så ställdes ett antal nattågsspecifika krav. Ett av kraven är det du föreslår ovan (skillnaden är att det står 00.00-06.00 i exemplet till kravet). Inom kort ska SJ och SJ:s nya leverantör av bokningssystem börja stöta och blöta alla krav i kravställningen. De flesta är lätta för leverantören, det är existerande funktionalitet, vissa kräver en utvecklingsinsats, dit hör nog sökmotorkraven för nattåg. Hösten 2023 får ni avgöra om SJ lyckades eller inte med att få till en bättre sökmotor vad gäller nattåg.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Inte ens SJ sköter tåg-inställandet exemplariskt, det har diskuterats här upprepade gånger.
    Jag känner inte igen att SJ missat ställa in helt (dvs att tåget annonseras fortfarande vid planerad avgång, men det är verkligen inställt), mer än att det ibland inträffat vid konstiga helgdagar eller sommartidsomställning.

Däremot så är ibland tåg spärrade för bokning men att tidtabellen ligger kvar någon/några månader innan avresan, främst i samband med omledningar eller ändrade tider pga banarbeten. Men, då brukar det ha löst sig minst någon vecka innan avgång, ofta minst 1 månad före avgång.
    I det fallet är ju frågan vad kunderna helst vill se om man tittar i god tid:
    - Tåg som ser ut att gå, men som kommer att få justerade tider, så man förstår att det kommer att gå ett tåg och ungefär, eller
    - Bara visa de tåg som inte påverkas, vilket gör att sökmotorerna kan leta fram väldigt krångliga omvägar, ibland med en massa onödiga länstrafikbussar, vilket lätt skrämmer bort en del resenärer, kanske för all framtid.
    Inget av de två alternativen är perfekt. Det bästa är ju att uppdatera Banarbetssidan på sj.se väldigt mycket tidigare.

Eller vad är det för situationer som du tänker på? Något exempel?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Jag känner inte igen att SJ missat ställa in helt (dvs att tåget annonseras fortfarande vid planerad avgång, men det är verkligen inställt), mer än att det ibland inträffat vid konstiga helgdagar eller sommartidsomställning.

Däremot så är ibland tåg spärrade för bokning men att tidtabellen ligger kvar någon/några månader innan avresan, främst i samband med omledningar eller ändrade tider pga banarbeten. Men, då brukar det ha löst sig minst någon vecka innan avgång, ofta minst 1 månad före avgång.
    - Tåg som ser ut att gå, men som kommer att få justerade tider, så man förstår att det kommer att gå ett tåg och ungefär, eller
    - Bara visa de tåg som inte påverkas, vilket gör att sökmotorerna kan leta fram väldigt krångliga omvägar, ibland med en massa onödiga länstrafikbussar, vilket lätt skrämmer bort en del resenärer, kanske för all framtid.
    Inget av de två alternativen är perfekt. Det bästa är ju att uppdatera Banarbetssidan på sj.se väldigt mycket tidigare.

Jag råkade ut för det så sent som förra veckan när tåg 322 fortfarande var inställt, men nu kör det igen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Hur defineras "bekvämare resa" så att en sökmotor kan prioritera det?
    Man kan lägga in en kostnad för byte, i tid eller pengar. Man kan låta kostnaden variera beroende på tid på dygnet. Exempelvis "ett byte klockan fyra på morgonen kostar en timme" och då kan en bytesfri förbindelse som kommer fram 45 minuter senare prioriteras framför ett byte klockan fyra på morgonen.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Jag råkade ut för det så sent som förra veckan när tåg 322 fortfarande var inställt, men nu kör det igen.
    Var alltså tåg 322 annonserat i on-line tidtabellerna för avgång t.ex. onsdag i förra veckan, men i verkligheten var det inställt?

Eller vilken resdag talar du om?

Medlem
    nov 2019

Det förekommer tyvärr då och då både att SJ kör ett tåg som de glömt annonsera och att de ställer in ett tåg, men glömmer att ta bort annonseringen.

Berörda minns julen 2012 då man hade sålt ett IC-tåg till Östersund vid jul med preliminär tidtabell. I fastställd tidtabell hade tåget fått ett annat nummer och förändrad tidtabell. Man missade att spärra det först sålda tåget och boka om resenärerna. Båda tågen låg alltså ute till försäljning och sålde på bra och var så gott som fullsatta när fadäsen upptäcktes. Att fixa fram bussar till ett fullsatt IC-tåg (kanske 500-600 resenärer) med mycket packning var inte ett alternativ. Man fick stuva om fordons- och personalplaneringen och köra båda tågen. Sedan ändrades rutinerna och någon fadäs i den storleksordningen har inte förekommit sedan dess. Men felfritt är det inte.

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Det förekommer tyvärr då och då både att SJ kör ett tåg som de glömt annonsera och att de ställer in ett tåg, men glömmer att ta bort annonseringen.

Berörda minns julen 2012 då man hade sålt ett IC-tåg till Östersund vid jul med preliminär tidtabell. I fastställd tidtabell hade tåget fått ett annat nummer och förändrad tidtabell. Man missade att spärra det först sålda tåget och boka om resenärerna. Båda tågen låg alltså ute till försäljning och sålde på bra och var så gott som fullsatta när fadäsen upptäcktes. Att fixa fram bussar till ett fullsatt IC-tåg (kanske 500-600 resenärer) med mycket packning var inte ett alternativ. Man fick stuva om fordons- och personalplaneringen och köra båda tågen. Sedan ändrades rutinerna och någon fadäs i den storleksordningen har inte förekommit sedan dess. Men felfritt är det inte.
    Roligt att läsa hur man 2012 ändå kunde leverera avtalade resor.

Om fadäsernas storleksordning minskat sedan dess vet jag inte men kommer bla. att tänka på tåg 571 den 24 juni 2017 och dess njugga lösning.

PV:Tåg 571, 24 juni 2017

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Jens Visa inlägg
    Roligt att läsa hur man 2012 ändå kunde leverera avtalade resor.

Om fadäsernas storleksordning minskat sedan dess vet jag inte men kommer bla. att tänka på tåg 571 den 24 juni 2017 och dess njugga lösning.

PV:Tåg 571, 24 juni 2017
    Njugga? Man satte in tåget som inte skulle ha gått - dock med ett antal timmars försening. Med tanke på att det upptäcktes dagen innan så var det en riktigt bra lösning i st f att jaga bussar på midsommardagen.
    Här var inte lika mycket resenärer påverkade som i "mitt" fall och det var en linje med fler möjligheter till lösningar så jag räknar inte det som en fadäs av samma storleksordning som Östersund julen 2012. Men definitivt en fadäs - sånt här ska inte hända. Men det händer fortfarande då och då.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    ...
    Här var inte lika mycket resenärer påverkade som i "mitt" fall och det var en linje med fler möjligheter till lösningar så jag räknar inte det som en fadäs av samma storleksordning som Östersund julen 2012. Men definitivt en fadäs - sånt här ska inte hända. Men det händer fortfarande då och då.
    Det känns som att Kippu bekräftar min beskrivning, det kan ske misstag, företrädesvis jul och midsommardagen, och om vi har ett fall 2012 och ett fall 2017, så inträffar det helt klart, men inte speciellt ofta, och det verkar inte vara så som det var i Värmland (VTAB/Vy) för någon vecka sen när flera tåg varje dag, i flera dagar, annonserades men inte kördes.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Var alltså tåg 322 annonserat i on-line tidtabellerna för avgång t.ex. onsdag i förra veckan, men i verkligheten var det inställt?

Eller vilken resdag talar du om?
    Ungefär så. Det låg med i sökmotorernas sökning men var inte bokningsbart som jag minns det.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg
    Jag slog tidigare idag på en resa Sydkoster - Karlstad på måndag. Avgång Koster Ekenäs 12.45 gav med byte i Strömstad, Uddevalla och Öxnered regionaltåget till Säffle och där byte med länsbuss till Karlstad ankomst 19.20. Det är i och för sig ett alternativ, men jag tror de flesta hellre bytt till Karlstadståget lite senare från Öxnered med ankomst Karlstad 19.46. Inte fel att den snabbaste förbindelsen visas först men en bekvämare förbindelse borde också visas på SJ.se men det gjorde den inte, till skillnad mot resrobot. Jo genom att trycka på filter och där välja bort länsbussar så dök den önskade förbindelsen upp, men den borde ju ha visats som alternativ från början och de flesta människor tänker nog inte på att man kan gå in på filter för att justera fram fler alternativ!
    Jag kan ju berätta hur resan Sydkoster - Karlstad gick också. Resenären lyckades ju inte finna något filter vid bokning på SJ-appen via telefon så det blev varianten med tåg från Öxnered och byte till buss i Åmål som var den resan som dök upp. Till Öxnered utan problem men där skyltades inget tåg 3292 med avgångstid 16.51 som skulle till Åmål. Däremot så fanns ett tåg skyltat som hette 13292 som skulle avgå 17.00 mot Säffle. Ringde mig och jag kunde lugna resenären att det var tåget 17.00 som gällde nu och att det säkert berodde på modifieringar i tidtabellen pga arbetet i Göteborg. (Även ordinarie 3292 går ju till Säffle men det framgår ju inte på biljetten.) Nu var i stället problemet anslutningstiden i Åmål. Enligt biljetten var bytestiden 17.46 - 18.00 men nu gick ju ersättande tåg lite senare. Det var också några minuter sent så det skyltades i tåget att ankomsttiden till Åmål beräknades till 18.01 och bussen skulle ju avgå 18.00. Min väninna lyckades dock övertala tågpersonalen att kontakta Värmlandstrafik så busschauffören visste att hon skulle med. Bussen rullade igång från plattformen i tid 18.00 men stannade upp och plockade upp den förannonserade resenären som då kom i utsatt tid till Karlstad. Det var f.ö. samma person som lyckades hindra en konduktör på nattåget till Trondheim från att ge avgång på Lilleström station, tills jag hoppat av ett försenat tåg från Sverige som gjorde extra uppehåll i Lilleström för att släppa av anslutningsresenärer mot Trondheim för ett par år sedan, varvid jag och en person till lyckades hinna med genom att springa i undergången och hoppa in i fourneringsluckan på serveringsvagnen. Man kan dock inte räkna med att alla tågresenärer är så försigkomna!

Biljetten Strömstad - Karlstad köptes då högst 2 dygn innan resan och slår man på SJ.se nu och söker på förbindelser Strömstad - Karlstad, får man med samma tåg 3292 som då inte går. Samtrafikens linjetidtabeller verkar dock faktiskt vara uppdaterade i tabell 72 och där finns nu mängder av varianter av tåget motsvarande 3292. Under perioden 6/4 - 24/6 borde tåget dock heta 13290 enligt den tabellen.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •