Som jag redan nämnt i andra inlägg så har jag tyvärr aldrig besökt Haparanda, även om jag numera sedan trafiken återöppnats där blivit sugen på att göra det.

I en annat tråd länkades till en svenskspråkig sida i Finland där vi fick veta att de från finsk sida nu ska elektrifiera från Finland och in till Haparanda, samt införa finsk persontrafik dit där spårvidderna möts.

Det var en rätt snygg bild på bron. Se länk:

https://hbwebben.se/wp-content/uploa...4-1536x865.jpg

Den bilden ledde mig till att ställa några frågor:

Bron är byggd som öppningsbar. Är den fortfarande öppningsbar? Och händer det fortfarande att bron öppnas? Eller har man slutat helt med detta idag?

På bilden ser man ett litet torn på bron. Man förstår att detta är byggt för en brovakt som öppnar bron. Är detta i drift än idag? Eller är detta lilla torn stängt och eventuell broöppning antingen fjärrstyrs eller manövreras på annan plats? Så tornet kanske bara finns kvar för syns skull?

Bron är målad i olika färger som visar vilken sida om gränsen det är. Den blå delen är i Sverige medan den grå är Finland. Detta är dels en lite rolig sak, men säkert något de även har lite praktisk nytta av med. Men har den alltid varit så? Eller är detta ett nyare påfund? Jag tycker det ser ut som om det lilla tornet och brons finska del är målade i samma grå färg. Var bron från början helt grå i samma färg som den finska delen? Men att svenskarna på senare tid målat om den i blått? Medan de från finskt håll behållit den ursprungliga grå färgen?

Någon som vet?