Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Loktåg söder om Stockholm

Passagerare
    Medlem
    maj 2021

Loktåg söder om Stockholm

Sedan vintern förra året har jag märkt att loktågen som SJ kör inte passerar Södertälje syd överhuvudtaget i princip, förutom ett nattåg dagligen mot Malmö. Dom senaste veckorna har jag sett SJ InterCity tåg som loktåg ifrån Karlstad mot Stockholm ett par gånger men annars är loktågen som passerar Södertälje syd bara FlixTrain och Snälltåget.

Varför är det inga SJ loktåg på Grödingebanan? När MTR börjar köra Mälartågen, kommer SJ börja köra några loktåg i Mälardalen i egen trafik? Hur kommer det sig att X55 trafikerar Stockholm - Karlstad som SJ InterCity tåg? X55 är ett Snabbtåg?

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Loktåg söder om Stockholm

Citat Ursprungligen postat av Höjden15226 Visa inlägg
    Sedan vintern förra året har jag märkt att loktågen som SJ kör inte passerar Södertälje syd överhuvudtaget i princip, förutom ett nattåg dagligen mot Malmö. Dom senaste veckorna har jag sett SJ InterCity tåg som loktåg ifrån Karlstad mot Stockholm ett par gånger men annars är loktågen som passerar Södertälje syd bara FlixTrain och Snälltåget.

Varför är det inga SJ loktåg på Grödingebanan? När MTR börjar köra Mälartågen, kommer SJ börja köra några loktåg i Mälardalen i egen trafik? Hur kommer det sig att X55 trafikerar Stockholm - Karlstad som SJ InterCity tåg? X55 är ett Snabbtåg?
    När du skriver "passerar" antar jag att du syftar både på tåg som stannar och tåg som far förbi utan att stanna. En annan gång kan du riskera att bli missförstådd, eftersom ordet ofta brukar användas i det senare betydelsen.

Det är under coronaperioden som SJ har satt in X55 i IC-tåg från Stockholm både till Dalarna och till Värmland. Jag gissar att det har två orsaker. Dels att loktåget kräver mindre personal än X55 (tror jag), vilket är bra eftersom personalen förväntas ha större sjukfrånvaro än vanligt. Och dels att en del snabbtåg (X2-sätt eller X55) är indragna under pandemin och därför är tillgängliga också för annan tjänst.
    PS Och dessutom för att många resenärer sätter stort värde på att det finns AC och Internet i tågen.

1. Klass
    Medlem
    feb 2020

Ja de loktåg som SJ kör från Stockholm för tillfället är om jag kommer ihåg rätt till Västerås, Mora, Duved och så nattågen till Umeå/Duved respektive Malmö och Uppsalapendeln såklart. Dessutom förekommer enstaka tåg till Hallsberg, Karlstad och så Örebrosläpan (men den är ju ett tjänstetåg). Så trafiken förbi Södertälje är som du noterat inte så stor.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Inga loktåg används för Mälartåg, endast ER1 (och X50 på Uven). Inga loktåg frigörs alltså p g a MTR:s övertagande. Däremot finns det ju loktåg "över" sedan tidigare.

SJ kommer inte att köra loktåg i konkurrens med Mälartågs ER1. Det är att kasta pengar i sjön, en sämre produkt som är dyr att producera.

X55 används som Intercity även på Dalarna. Att man kör X55 istf loktåg nu beror på kostnaderna, X55 är billigare än loktåg.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

X55 har redan innan pandemin använts som SJ Intercity på Dalabanan i några avgångar. Det har även vissa tidtabeller planeringsenligt gått som SJ Regional (tåg 883 och något vändande tåg i Uppsalapendeln).

Under 2018 eller 2019 gick dagligen en X2 Stockholm-Borlänge-Stockholm som tåg 56/57 SJ Intercity.

Så fordonets littera gör ju inte per automatik att det är låst till ett visst koncept.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •