Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Elektrifiering Torneå-Haparanda

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Elektrifiering Torneå-Haparanda

Haparandabladet skriver att elektrifiering av banan över till Haparanda är beslutad. Klart 2024, Sverige (Trafikverket?) står för 4 av 24 miljoner euro i kostnad.

https://hbwebben.se/sista-pusselbite...XM1FIR1XuZq0ng

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Sv: Elektrifiering Torneå-Haparanda

Citat Ursprungligen postat av jonas72 Visa inlägg
    Haparandabladet skriver att elektrifiering av banan över till Haparanda är beslutad. Klart 2024, Sverige (Trafikverket?) står för 4 av 24 miljoner euro i kostnad.

https://hbwebben.se/sista-pusselbite...XM1FIR1XuZq0ng

Äntligen! Och vad roligt!

Men då står saken egentligen helt klart hur allt kommer att gå till: Det blir egentligen ett helt finskt projekt. Bron byggs om för att klara av att föses med den höga finska kontaktledningen. Och därefter blir det finsk kontaktledning ända till Haparanda. Det blir ett finskt projekt med finska kontaktledningsmontörer som tar hand om hela projektet själva även in på svenskt territorium. Den svenska delen i projektet blir att det kommer in svenska pengar anpassat efter överenskommelse. Men jobbet sköts från finskt håll. Detta blir ju givetvis det allra enklaste att göra just så.

Från svenskt håll återstår det då bara att renovera den "finska" sidan av plattformarna på stationshuset i Haparanda. Och när väl persontrafiken kom mer igång så kommer resenärerna få kliva av på den ena sidan, gå in i väntsalen och ut på andra sidan för att fortsätta på den andra spårvidden

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala, men delvis bor jag även i Belgrad

Passagerare
    Medlem
    dec 2019

Från artikeln:

Sampo Kangastalo uppger att ett mål är att få igång så kallad intercitytrafik – från Haparanda till Helsingfors.

– Ett andra alternativ är persontrafik till Uleåborg där resenärer kan byta tåg, säger han och lägger till:

– Vi har redan persontågstrafik som går från Kolari via Torneå, men vi siktar på dagståg mellan Helsingfors och Haparanda, säger Kangastalo och betonar vikten av det positiva gränsöverskridande samarbetet kring projektet.
    Kan jag uttrycka besvikelse över att det kan vara ett dagtåg till Helsingfors? Jag skulle gärna se ett VR-nattåg som avgår från Haparanda. Det skulle också öka möjligheten för resor från ett större område i Norrland.

Ursäkta mitt svenska - jag lär mig det långsamt!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av jamesontheroad Visa inlägg
    Från artikeln:

Kan jag uttrycka besvikelse över att det kan vara ett dagtåg till Helsingfors? Jag skulle gärna se ett VR-nattåg som avgår från Haparanda. Det skulle också öka möjligheten för resor från ett större område i Norrland.
    Det ska ju vara färdigt senast 2024 så det finns lite tid att fundera på trafikering. Och det viktigaste är ju infrastrukturen, väl på plats kan man ju trafikera lite efter tycke och finns det underlag för ett nattåg så varför inte. Det behöver ju onte vara mer komplicerat än att en gren med ett par vagnar till Haparanda samordnas med nattågen mot Kolari eller Rovaniemi.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Det ska ju vara färdigt senast 2024 så det finns lite tid att fundera på trafikering. Och det viktigaste är ju infrastrukturen, väl på plats kan man ju trafikera lite efter tycke och finns det underlag för ett nattåg så varför inte. Det behöver ju onte vara mer komplicerat än att en gren med ett par vagnar till Haparanda samordnas med nattågen mot Kolari eller Rovaniemi.
    Och lite i tillägg, om Laurila-Haparanda elektrifieras så vill man nog dra Kolaritågen med el så långt som möjligt och då med lokbyte i Torneå. Låter väl då naturligt att låta elloket dra några vagnar till. Haparanda och låta tillkopplat diesellok i andra änden fortsätta med delen till Kolari.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Äntligen! Och vad roligt!

Men då står saken egentligen helt klart hur allt kommer att gå till: Det blir egentligen ett helt finskt projekt. Bron byggs om för att klara av att föses med den höga finska kontaktledningen. Och därefter blir det finsk kontaktledning ända till Haparanda. Det blir ett finskt projekt med finska kontaktledningsmontörer som tar hand om hela projektet själva även in på svenskt territorium. Den svenska delen i projektet blir att det kommer in svenska pengar anpassat efter överenskommelse. Men jobbet sköts från finskt håll. Detta blir ju givetvis det allra enklaste att göra just så.
    Från svenskt håll återstår det då bara att renovera den "finska" sidan av plattformarna på stationshuset i Haparanda. Och
    när väl persontrafiken kom mer igång så kommer resenärerna få kliva av på den ena sidan, gå in i väntsalen och ut på
    andra sidan för att fortsätta på den andra spårvidden
    Men det står ju att det hela är delat i två projekt Laurila-Haparanda eftersom en del ligger i Sverige.
    Så varför ta för givet att allt ska skötas från Finland.
    Men i en framtid kan man fundera på behovet av två spårvidder Torneå-Haparanda.
    Godsomlastningen ligger nu så gott som helt i Haparanda, Torneå har 4 bangårdar och utan normalspåret kunde man sanera bort två och en mängd spår.
    En liten tanke lär ha varit att förlänga normalspåret till Torneå-Röyttä för trafik till stålverket men av detta verkar inget bli av.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Men det står ju att det hela är delat i två projekt Laurila-Haparanda eftersom en del ligger i Sverige.
    Så varför ta för givet att allt ska skötas från Finland.
    Men i en framtid kan man fundera på behovet av två spårvidder Torneå-Haparanda.
    Godsomlastningen ligger nu så gott som helt i Haparanda, Torneå har 4 bangårdar och utan normalspåret kunde man sanera bort två och en mängd spår.
    En liten tanke lär ha varit att förlänga normalspåret till Torneå-Röyttä för trafik till stålverket men av detta verkar inget bli av.

Nej, allt sköts ju inte från Finland. Sverige står ju för en ekonomisk del som de har kommit överens om, så det kommer in pengar från Sverige till detta. Däremot är det ju faktiskt självklart att det blir finska kontaktledningsmontörer som sköter saken själva med att montera finsk kontaktledning med den utrustning de är vana vid.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala, men delvis bor jag även i Belgrad

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Har det aldrig varit på tal att förlänga nattågen från Stockholm till Haparanda sen elektrifieringen? Känns ju ändå logiskt med tanke på att staden har dryga 20 000 invånare om man räknar med delarna öster om Torne älv och finnarna gillar att åka till Stockholm.

En gemensam station där alla tåg vänder hade väl också varit önskvärt och om man får drömma fritt vore väl några broar över Torne älv för Kolaribanan något och så har helt plötsligt de svenska tornedalingarna en järnväg igen.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •