Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: A-signal

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    79

    A-signal



    Bilden visar södra utfarten från Sundsbruk, en av mina tidigare hemstationer, som den såg ut på 1960 talet. Signalen är en sk. avgångssignal som Tkl. kunde ställa till en blinkande A istf. att visa avgång med signalstaven. Han kunde också vrida på stopp vid behov. Finns denna signaltyp kvar i dag?

    LSq


  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 900

    Sv: A-signal

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Strömquist Visa inlägg

    Bilden visar södra utfarten från Sundsbruk, en av mina tidigare hemstationer, som den såg ut på 1960 talet. Signalen är en sk. avgångssignal som Tkl. kunde ställa till en blinkande A istf. att visa avgång med signalstaven. Han kunde också vrida på stopp vid behov. Finns denna signaltyp kvar i dag?

    LSq
    Tror knappast det finns någon i bruk. En mer udda placering förekom söder om Nässjö, den stod ett stycke ut på linjen för att tkl skulle kunna avsyna tåg i hela dess längd innan de fick klartecken att köra vidare. Det innebar att tågen fick lämna stationen innan de fick "avgång" vilket principiellt inte var meningen.


  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    440

    Sv: A-signal

    Hur är det på Stockholm C?. Går fortfarande att vrida om i skåpet, där en lampa blinkar gult.
    Är den manövern fortfarande kopplad till en A-signal?


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    474

    Sv: A-signal

    På 90-talet fram till BKB renoverades fanns det en sådan i Bräkne-Hoby i Utfarten mot Ronneby. Tidigare fick TKL springa ut på kajen när något långt tåg hade möte. Bangården är ju en lång krök.


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    38

    Sv: A-signal

    På Stockholms Östra fick vi till slut nya A-signaler uppsatta vilka används i dag. De är av hemmagjord modell.
    /tell


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 098

    Sv: A-signal

    Citat Ursprungligen postat av Carl Olof Mossberg Visa inlägg
    Hur är det på Stockholm C?. Går fortfarande att vrida om i skåpet, där en lampa blinkar gult.
    Är den manövern fortfarande kopplad till en A-signal?
    Jag har åtminstone bilder på A/K-signalerna i fungerande skick som är hyfsat nya. Om jag inte minns fel så används dock inte skåpen, utan föraren ringer nog?

    Tillägg: Blev lite rörigt, med det sista tänkte jag på det normala i förekommande fall för att få tågväg/kör.

    Senast redigerat av ztenlund den 2018-03-11 klockan 14:21:49.

  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    18

    Sv: A-signal

    Citat Ursprungligen postat av Carl Olof Mossberg Visa inlägg
    Hur är det på Stockholm C?. Går fortfarande att vrida om i skåpet, där en lampa blinkar gult.
    Är den manövern fortfarande kopplad till en A-signal?
    Jodå, tablå-signalerna fungerar och används. Det är inget krav att använda dem dock, och vissa ur ombordpersonalen föredrar att ge avgång med handsignal istället vilket är fullt tillåtet


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    197

    Sv: A-signal kvar på 14 trafikplatser

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Strömquist Visa inlägg


    Bilden visar södra utfarten från Sundsbruk, en av mina tidigare hemstationer, som den såg ut på 1960 talet. Signalen är en sk. avgångssignal som Tkl. kunde ställa till en blinkande A istf. att visa avgång med signalstaven. Han kunde också vrida på stopp vid behov. Finns denna signaltyp kvar i dag?
    Signalinrättningen kallades ’A-signal’ (inte ’avgångssignal’), och med den kunde signalen ”avgång” ges (fram till 1947: ”avgångssignal”).

    Finns A-signal kvar i dag? Ja och nej:

    Ja, vid behov för användning av avgångssignaleraren i ett resandetåg för att ge ”avgång” till föraren. Sådana finns det enligt linjeboken kvar på 14 trafikplatser. De är: Helsingborg C, Göteborg C, Jönköping C, Hallsberg pbg, Linköping C, Norrköping C, Södertälje syd övre, Flemingsberg, Stockholm C, Norra Bantorget, Sala, Hudiksvall, Sundsvall C och Mellansel.

    Nej, inte för användning av tågklareraren för att ge ”avgång” till föraren. Signal ”avgång” från tågklareraren avskaffades år 2000 och ersattes med signal ”körtillstånd”, som inte kunde (och inte kan) ges med någon signalinrättning utan bara som handsignal (signalstav eller lykta) eller muntligt.
    /up

    Senast redigerat av Ulf Pålsson den 2018-03-11 klockan 22:38:26.

  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    96

    Sv: A-signal kvar på 14 trafikplatser

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Pålsson Visa inlägg
    Signalinrättningen kallades ’A-signal’ (inte ’avgångssignal’), och med den kunde signalen ”avgång” ges (fram till 1947: ”avgångssignal”).

    Finns A-signal kvar i dag? Ja och nej:

    Ja, vid behov för användning av avgångssignaleraren i ett resandetåg för att ge ”avgång” till föraren. Sådana finns det enligt linjeboken kvar på 14 trafikplatser. De är: Helsingborg C, Göteborg C, Jönköping C, Hallsberg pbg, Linköping C, Norrköping C, Södertälje syd övre, Flemingsberg, Stockholm C, Norra Bantorget, Sala, Hudiksvall, Sundsvall C och Mellansel.

    Nej, inte för användning av tågklareraren för att ge ”avgång” till föraren. Signal ”avgång” från tågklareraren avskaffades år 2000 och ersattes med signal ”körtillstånd”, som inte kunde (och inte kan) ges med någon signalinrättning utan bara som handsignal (signalstav eller lykta) eller muntligt.
    /up
    Jag har en korkad fråga. Ges "körtillstånd" till föraren eller till avgångssignaleraren eller till båda?


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    84

    Sv: A-signal kvar på 14 trafikplatser

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Pålsson Visa inlägg
    Sådana finns det enligt linjeboken kvar på 14 trafikplatser. De är: Helsingborg C, Göteborg C, Jönköping C, Hallsberg pbg, Linköping C, Norrköping C, Södertälje syd övre, Flemingsberg, Stockholm C, Norra Bantorget, Sala, Hudiksvall, Sundsvall C och Mellansel.
    Det stämmer inte för Göteborgs räkning sedan ett par år. Göteborg ska strykas från listan och vad jag kan se är A-signalerna borta från linjeboken också.

    /T


  11. #11
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 900

    Sv: A-signal kvar på 14 trafikplatser

    Citat Ursprungligen postat av Per Helmerson Visa inlägg
    Jag har en korkad fråga. Ges "körtillstånd" till föraren eller till avgångssignaleraren eller till båda?
    Föraren: "På vissa bevakade driftplatser ska föraren få körtillstånd genom att tågklareraren ger handsignal ”körtillstånd”..."


  12. #12
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 365

    Sv: A-signal kvar på 14 trafikplatser

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Föraren: "På vissa bevakade driftplatser ska föraren få körtillstånd genom att tågklareraren ger handsignal ”körtillstånd”..."
    Är det så (väldigt populärt beskrivet) att avgångssignaleraren (eller föraren själv) kontrollerar och meddelar att tåget är klart för avgång och att tillåten avgångstid är passerad, medan tågklarerare, genom signalstav handsignal eller genom gröna signaler vid utfarten, meddelar att linjen är klar att köra på? Föraren måste ha klartecken att både linjen är klar och tåget är klart innan hen kör.


  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    197

    Sv: Avgångsproceduren för resandetåg

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Är det så (väldigt populärt beskrivet) att avgångssignaleraren (eller föraren själv) kontrollerar och meddelar att tåget är klart för avgång och att tillåten avgångstid är passerad, medan tågklarerare, genom signalstav handsignal eller genom gröna signaler vid utfarten, meddelar att linjen är klar att köra på? Föraren måste ha klartecken att både linjen är klar och tåget är klart innan hen kör.
    Så här är det för resandetåg, enligt Trafikverkets trafikregler för järnväg (TTJ) och de flesta järnvägsföretagens interna regler:

    1. Först ska föraren ha ett körtillstånd från tågklareraren (tkl). Körtillståndet innebär att tågfärdvägen är fri och att tåget får sättas i gång, men har inget att göra med trafikutbyte etc. I normalsituationen ges det:
    – på en driftplats i system H: genom ”kör” från närmaste huvudsignal, som för att gälla ska finnas mellan tågets framände och den närmaste huvudspårsskiljande växeln,
    – på en bevakad driftplats i system M med s.k. fullständigt signalställverket (innebärande bl.a. att varje huvudspår har ”egen” huvudsignal): på samma sätt som i system H,
    – på en bevakad driftplats i system M utan fullständigt signalställverk: med handsignal ”körtillstånd” från tkl (signalstav eller handsignallykta) eller muntligt med fastställd ordalydelse,
    -- på en driftplats i system E2: genom att tåget har ett s.k. tekniskt körtillstånd som visas i förarpanelen.

    2. Om det finns avgångssignalerare (ags) på tåget, meddelar därefter föraren ags om att tåget har fått körtillstånd. Det sker med signal ”klart för avgång” från föraren till ags, på något av följande sätt:
    – blinkande gult sken på fordonets/drivfordonets utsida,
    – särskild indikering i fordonsinternt signalsystem,
    – med handsignal (arm eller lykta),
    – muntligt med fastställd ordalydelse.

    3. Först efter att ha fått ”klart för avgång” från föraren får ags ge ”avgång” till föraren. ”Avgång” innebär att trafikutbytet är avslutat och att tåget kan (och bör) sättas igång. Signalen ges på något av följande sätt:
    – med handsignal (arm eller lykta),
    – med A-signal (blinkande ’A’),
    – med summer eller ringklocka,
    – med annat fordonsinternt signalsystem,
    – muntligt med fastställd ordalydelse.

    4. Tåget sätter igång.

    Om det inte finns ags på tåget, svarar föraren själv för kontroll av avslutat trafikutbyte etc. Steg 2 och 3 hoppas då över.

    Om tåget har stannat på linjen i system H eller M, t.ex. vid en hållplats, har tåget redan körtillstånd som fortsätter att gälla trots att tåget har stannat. Steg 1 hoppas då över. I system E2 ska tåget ha tekniskt körtillstånd.
    /up

    Senast redigerat av Ulf Pålsson den 2018-03-12 klockan 12:47:27.

  14. #14
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 900

    Sv: Avgångsproceduren för resandetåg

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Pålsson Visa inlägg
    2. Om det finns avgångssignalerare (ags) på tåget, meddelar därefter föraren ags om att tåget har fått körtillstånd. Det sker med signal ”klart för avgång” från föraren till ags, på något av följande sätt:
    – blinkande gult sken på fordonets/drivfordonets utsida,
    – särskild indikering i fordonsinternt signalsystem,
    – med handsignal (arm eller lykta),
    – muntligt med fastställd ordalydelse.

    3. Först efter att ha fått ”klart för avgång” från föraren får ags ge ”avgång” till föraren. ”Avgång” innebär att trafikutbytet är avslutat och att tåget kan (och bör) sättas igång. Signalen ges på något av följande sätt:
    – med handsignal (arm eller lykta),
    – med A-signal (blinkande ’A’),
    – med summer eller ringklocka,
    – med annat fordonsinternt signalsystem,
    – muntligt med fastställd ordalydelse.

    4. Tåget sätter igång.
    /up
    Kan steg 2 ersättas av att ags själv kan iaktta att tåget har körtillstånd? Och att inledningen till steg 3 därmed inte heller är ett ovillkorligt krav?


  15. #15
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 881

    Sv: Avgångsproceduren för resandetåg

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Pålsson Visa inlägg
    Så här är det för resandetåg, enligt Trafikverkets trafikregler för järnväg (TTJ) och de flesta järnvägsföretagens interna regler:

    1. Först ska föraren ha ett körtillstånd från tågklareraren (tkl). Körtillståndet innebär att tågfärdvägen är fri och att tåget får sättas i gång, men har inget att göra med trafikutbyte etc. I normalsituationen ges det:
    – på en driftplats i system H: genom ”kör” från närmaste huvudsignal, som för att gälla ska finnas mellan tågets framände och den närmaste huvudspårsskiljande växeln,
    – på en bevakad driftplats i system M med s.k. fullständigt signalställverket (innebärande bl.a. att varje huvudspår har ”egen” huvudsignal): på samma sätt som i system H,
    – på en bevakad driftplats i system M utan fullständigt signalställverk: med handsignal ”körtillstånd” från tkl (signalstav eller handsignallykta) eller muntligt med fastställd ordalydelse,
    -- på en driftplats i system E2: genom att tåget har ett s.k. tekniskt körtillstånd som visas i förarpanelen.

    2. Om det finns avgångssignalerare (ags) på tåget, meddelar därefter föraren ags om att tåget har fått körtillstånd. Det sker med signal ”klart för avgång” från föraren till ags, på något av följande sätt:
    – blinkande gult sken på fordonets/drivfordonets utsida,
    – särskild indikering i fordonsinternt signalsystem,
    – med handsignal (arm eller lykta),
    – muntligt med fastställd ordalydelse.

    3. Först efter att ha fått ”klart för avgång” från föraren får ags ge ”avgång” till föraren. ”Avgång” innebär att trafikutbytet är avslutat och att tåget kan (och bör) sättas igång. Signalen ges på något av följande sätt:
    – med handsignal (arm eller lykta),
    – med A-signal (blinkande ’A’),
    – med summer eller ringklocka,
    – med annat fordonsinternt signalsystem,
    – muntligt med fastställd ordalydelse.

    4. Tåget sätter igång.

    Om det inte finns ags på tåget, svarar föraren själv för kontroll av avslutat trafikutbyte etc. Steg 2 och 3 hoppas då över.

    Om tåget har stannat på linjen i system H eller M, t.ex. vid en hållplats, har tåget redan körtillstånd som fortsätter att gälla trots att tåget har stannat. Steg 1 hoppas då över. I system E2 ska tåget ha tekniskt körtillstånd.
    /up
    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Kan steg 2 ersättas av att ags själv kan iaktta att tåget har körtillstånd? Och att inledningen till steg 3 därmed inte heller är ett ovillkorligt krav?
    Nej, "körtillstånd" ges bara till föraren, om Ags ser detta eller ej spelar ingen roll. Föraren kan ha andra saker som måste bli klara innan han ger "klart för avgång".
    Detta kan vara åtgärd på fordonet, eller ordergivning, tex.

    Steg 2 och 3 kan alltså inte hoppas över.


  16. #16
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 900

    Sv: Avgångsproceduren för resandetåg

    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Nej, "körtillstånd" ges bara till föraren, om Ags ser detta eller ej spelar ingen roll. Föraren kan ha andra saker som måste bli klara innan han ger "klart för avgång".
    Detta kan vara åtgärd på fordonet, eller ordergivning, tex.

    Steg 2 och 3 kan alltså inte hoppas över.
    Aha, således finns det numera inget behov av att ags ska kunna se närmaste huvudsignal eller dess repetersignal?


  17. #17
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    197

    Sv: Avgångsproceduren för resandetåg

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Aha, således finns det numera inget behov av att ags ska kunna se närmaste huvudsignal eller dess repetersignal?
    Nej, och det har aldrig funnits något sådant behov. Huvudsignalen och dess repetersignal eller repeterförsignal är och har alltid varit enbart för föraren.

    Principen med steg 1–4 infördes 1996, men först bara på fjärrbevakade stationer och vissa lokalbevakade stationer (nu: driftplatser) där föraren fick tillstånd att sätta igång (det som nu kallas ’körtillstånd’) genom ”kör” från huvudsignal. På andra lokalbevakade stationer, där tkl gav ”avgång behöll man fram till 2000 det gamla systemet med att tågbefälhavaren (tbfh) gav ”klart för avgång” till tkl, som alltså sedan gav ”avgång” till föraren.

    År 2000 infördes principen med steg 1–4 på alla bevakade stationer, i och med att handsignalen från tkl till föraren ändrades från ”avgång” till ”körtillstånd” samt att rollen ’tbfh’ (med avseende på avgångsproceduren) ändrades till rollen ’ags’.

    Före 1996 var det märkligt nog så (på fjärrbevakade stationer och andra bevakade stationer där ”avgång” inte gavs av tkl) att tbfh inte hade någon skyldighet att kontrollera att ”kör” visades för tåget innan tbfh gav ”avgång” till föraren. Föraren kunde alltså få ”avgång” trots att tåget inte fick köra, vilket naturligtvis inte var bra. (Förmodligen gav väl ingen tbfh ”avgång” om han/hon såg att det visades ”stopp”, men det var inte ovanligt att huvudsignalen var placerad utom sikte för tbfh.)

    De bärande tankarna med principen med steg 1–4 är:
    • Det är föraren som ska ha körtillståndet från tkl. Föraren svarar för tågets framförande.
    • Föraren ska inte ges någon impuls till igångsättning från ombordpersonalen förrän tåget har fått körtillstånd och föraren är beredd att sätta igång. Att en impuls till igångsättning ges innan körtillståndet finns på plats kan leda till en farlig situation.
    • När signal ges till igångsättning (”avgång”) bör tåget sättas igång genast. (Kanske inte lika viktigt nu för tiden när nästan inga fordon längre har resandedörrar som kan öppnas när som helst när fordonet står stilla.)

    Slutligen: Körtillståndet kan i avvikelsesituationer ges av tkl till föraren genom muntligt besked eller genom ett medgivande att passera en huvudsignal i ”stopp” e.d.. I en sådan situation gör naturligtvis sikten på huvudsignalen eller dess repetersignal/repeterförsignal ingen nytta.


  18. #18
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 365

    Sv: Avgångsproceduren för resandetåg

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Pålsson Visa inlägg
    Så här är det för resandetåg, enligt Trafikverkets trafikregler för järnväg (TTJ) och de flesta järnvägsföretagens interna regler:

    1. Först ska föraren ha ett körtillstånd från tågklareraren (tkl). Körtillståndet innebär att tågfärdvägen är fri och att tåget får sättas i gång, men har inget att göra med trafikutbyte etc. I normalsituationen ges det:
    – på en driftplats i system H: genom ”kör” från närmaste huvudsignal, som för att gälla ska finnas mellan tågets framände och den närmaste huvudspårsskiljande växeln,
    – på en bevakad driftplats i system M med s.k. fullständigt signalställverket (innebärande bl.a. att varje huvudspår har ”egen” huvudsignal): på samma sätt som i system H,
    – på en bevakad driftplats i system M utan fullständigt signalställverk: med handsignal ”körtillstånd” från tkl (signalstav eller handsignallykta) eller muntligt med fastställd ordalydelse,
    -- på en driftplats i system E2: genom att tåget har ett s.k. tekniskt körtillstånd som visas i förarpanelen.

    2. Om det finns avgångssignalerare (ags) på tåget, meddelar därefter föraren ags om att tåget har fått körtillstånd. Det sker med signal ”klart för avgång” från föraren till ags, på något av följande sätt:
    – blinkande gult sken på fordonets/drivfordonets utsida,
    – särskild indikering i fordonsinternt signalsystem,
    – med handsignal (arm eller lykta),
    – muntligt med fastställd ordalydelse.

    3. Först efter att ha fått ”klart för avgång” från föraren får ags ge ”avgång” till föraren. ”Avgång” innebär att trafikutbytet är avslutat och att tåget kan (och bör) sättas igång. Signalen ges på något av följande sätt:
    – med handsignal (arm eller lykta),
    – med A-signal (blinkande ’A’),
    – med summer eller ringklocka,
    – med annat fordonsinternt signalsystem,
    – muntligt med fastställd ordalydelse.

    4. Tåget sätter igång.

    Om det inte finns ags på tåget, svarar föraren själv för kontroll av avslutat trafikutbyte etc. Steg 2 och 3 hoppas då över.

    Om tåget har stannat på linjen i system H eller M, t.ex. vid en hållplats, har tåget redan körtillstånd som fortsätter att gälla trots att tåget har stannat. Steg 1 hoppas då över. I system E2 ska tåget ha tekniskt körtillstånd.
    /up
    För att kontrollera om jag antar rätt:
    Föraren skall väl innan steg 4 göra en förnyad kontroll att körtillståndet (enligt punkt 1) fortfarande gäller?
    Gäller väl främst om det tagit lång tid för ags att genomföra resandeutbytet, OCH om tågvägen (enligt körtillståndet) ovanligt nog tagits tillbaka under väntetiden.


  19. #19
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    96

    Sv: Avgångsproceduren för resandetåg

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Pålsson Visa inlägg
    Så här är det för resandetåg, enligt Trafikverkets trafikregler för järnväg (TTJ) och de flesta järnvägsföretagens interna regler:

    1. Först ska föraren ha ett körtillstånd från tågklareraren (tkl). Körtillståndet innebär att tågfärdvägen är fri och att tåget får sättas i gång, men har inget att göra med trafikutbyte etc. I normalsituationen ges det:
    – på en driftplats i system H: genom ”kör” från närmaste huvudsignal, som för att gälla ska finnas mellan tågets framände och den närmaste huvudspårsskiljande växeln,
    – på en bevakad driftplats i system M med s.k. fullständigt signalställverket (innebärande bl.a. att varje huvudspår har ”egen” huvudsignal): på samma sätt som i system H,
    – på en bevakad driftplats i system M utan fullständigt signalställverk: med handsignal ”körtillstånd” från tkl (signalstav eller handsignallykta) eller muntligt med fastställd ordalydelse,
    -- på en driftplats i system E2: genom att tåget har ett s.k. tekniskt körtillstånd som visas i förarpanelen.

    2. Om det finns avgångssignalerare (ags) på tåget, meddelar därefter föraren ags om att tåget har fått körtillstånd. Det sker med signal ”klart för avgång” från föraren till ags, på något av följande sätt:
    – blinkande gult sken på fordonets/drivfordonets utsida,
    – särskild indikering i fordonsinternt signalsystem,
    – med handsignal (arm eller lykta),
    – muntligt med fastställd ordalydelse.

    3. Först efter att ha fått ”klart för avgång” från föraren får ags ge ”avgång” till föraren. ”Avgång” innebär att trafikutbytet är avslutat och att tåget kan (och bör) sättas igång. Signalen ges på något av följande sätt:
    – med handsignal (arm eller lykta),
    – med A-signal (blinkande ’A’),
    – med summer eller ringklocka,
    – med annat fordonsinternt signalsystem,
    – muntligt med fastställd ordalydelse.

    4. Tåget sätter igång.

    Om det inte finns ags på tåget, svarar föraren själv för kontroll av avslutat trafikutbyte etc. Steg 2 och 3 hoppas då över.

    Om tåget har stannat på linjen i system H eller M, t.ex. vid en hållplats, har tåget redan körtillstånd som fortsätter att gälla trots att tåget har stannat. Steg 1 hoppas då över. I system E2 ska tåget ha tekniskt körtillstånd.
    /up
    Fråga på punkt 3:
    Hur lyder "fastställd ordalydelse"?
    När man tjuvlyssnar på avgångssignaleraren under avgångsproceduren tycker jag att det ibland händer att det liknar ett informellt samtal med risk för missförstånd. Avgångssignaleraren samtalar väl även med övrig ombordpersonal angående t.ex dörrstängning. Jag jämför med flyget där varenda stavelse under kommunikationen är fastställd i internationella överenskommelser. Men jag kan ha fel.


  20. #20
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 900

    Sv: Avgångsproceduren för resandetåg

    Tackar!

    Möjligen har jag (och måhända andra banverkare) vilseletts av tidiga versioner av SÄO, där det i SÄOK till § 65 mom 3 bl a finns angivet: "Finns A-signal skall tbfh kontrollera att den gröna kontrollampan i tbfh-skåpet är tänd för det aktuella spåret, innan "avgång" ges. Denna skyldighet gäller även om tbfh vid enstaka tillfälle ger "avgång" med arm eller signallykta. Saknas A-signal bör tbfh vänta med att ge "avgång" om tbfh ser att utfartssignal visar "stopp". ..."

    (på den här tiden benämndes alla huvudsignaler inom stationen efter plattformen "utfartssignaler")

    Om jag tänker rätt måste detta uppfattas som att den som aldrig använde A-signalen kunde strunta i kravet, då var det ju inte fråga om "enstaka tillfälle".


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •