Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: TÅGAB på Älvsborgsbanan

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    25

    TÅGAB på Älvsborgsbanan


    TÅGAB:s lördagståg från Marjarpsterminalen i Falköping till Grums tar vägen via Älvsborgsbanan. Här befinner sig tåget strax efter Lilleskog och ska snart gå på sidan i Vargön för möte med en av Västtrafiks motorvagnar.


    Åter på rull efter tågmötet och ut på Stålbroarna över Göta Älv. Vi skriver lördagen den 24 februari 2018.


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    147

    Sv: TÅGAB på Älvsborgsbanan

    Hur många gånger får loket göra rundgång för att komma till Grums den vägen ?


  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    25

    Sv: TÅGAB på Älvsborgsbanan

    Två gånger tänker jag. I Herrljunga och i Väne-Ryr.


  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 016

    Sv: TÅGAB på Älvsborgsbanan

    Fina bilder! Jag har fortfarande lite svårt att förstå att man inte kan låta detta tåg gå via Laxå-Kil. Samtidigt är det ju lite kul att det blir några godståg mellan Herrljunga-Öxnered också.

    Mvh/Alex


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 133

    Sv: TÅGAB på Älvsborgsbanan

    Tycker också det är synd och skam att TÅGAB ska behöva köra långa dyra omvägar med tidsödande rundgångar på en lördag! Men det är väl någon liten motorvagn med 9 resenärer som absolut måste fram på minuten mellan Kristinehamn och Karlstad......


  6. #6
    Avställd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    899

    Sv: TÅGAB på Älvsborgsbanan

    Två rundgångar är det förvisso, men annars är väl körsträckan inte längre den vägen, även om man räknar in avstickaren till Ryr.


  7. #7
    Passagerare Montfrooijs avatar
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    180

    Sv: TÅGAB på Älvsborgsbanan

    Very nice pictures :)


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    147

    Sv: TÅGAB på Älvsborgsbanan

    Det borde byggas Triangelspår i både Herrljunga och Öxnered . Inte bara för de här turerna utan även för rationella omledningar. Gärna kompletterat med en triangel för Kinnekullebanan i Håkantorp.


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    684

    Sv: TÅGAB på Älvsborgsbanan

    Citat Ursprungligen postat av Ulf J Visa inlägg
    Det borde byggas Triangelspår i både Herrljunga och Öxnered . Inte bara för de här turerna utan även för rationella omledningar. Gärna kompletterat med en triangel för Kinnekullebanan i Håkantorp.
    Skippa Håkantorpstriangeln och bygg en större uträtning Vara - Hoberg - Algutsgården (alltså väster om Vårgårda, hela tiden väster om E20).

    Senast redigerat av Grå Tåget den 2018-03-18 klockan 15:24:56.

  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    147

    Sv: TÅGAB på Älvsborgsbanan

    Intressant ! Får kolla vidare . Jag har även fått in ett intressant alternativ till triangel i Öxnered. Vilket är ny Järnväg från Grästorp och vidare öster om Hunneberg och anslutning med triangelspår till Norge/väner banan öster om Trollhättan vilket ger helt nya möjligheter för både lokala pendel tåg ochsnabb tåg till Stockholm mm


  11. #11
    - - -
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 570

    Sv: TÅGAB på Älvsborgsbanan

    Citat Ursprungligen postat av Grå Tåget Visa inlägg
    Skippa Håkantorpstriangeln och bygg en större uträtning Vara - Hoberg - Algutsgården (alltså väster om Vårgårda, hela tiden väster om E20).
    Du menar alltså att undvika bytesstationen Herrljunga och tätorten Vårgårda för att få en liten genväg för Kinnekulletågen mot Göteborg? Blir nog svårt att få ekonomi i det.


  12. #12
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    8 634

    Sv: TÅGAB på Älvsborgsbanan

    Citat Ursprungligen postat av Grå Tåget Visa inlägg
    Skippa Håkantorpstriangeln och bygg en större uträtning Vara - Hoberg - Algutsgården (alltså väster om Vårgårda, hela tiden väster om E20).
    Vilka skulle den sträckan betjäna? Och om det är persontågen Göteborg-Lidköping som skulle snabbas upp något, så varför skulle järnvägen dras ända till Algutsgården (om det Algutsgården mellan Hol och Vittene du tänker på; jag hittar inte i området). Din sträcka skulle väl inte hjälpa något vid omledningar, eller fattar jag fel?

    Citat Ursprungligen postat av Ulf J Visa inlägg
    Intressant ! Får kolla vidare . Jag har även fått in ett intressant alternativ till triangel i Öxnered. Vilket är ny Järnväg från Grästorp och vidare öster om Hunneberg och anslutning med triangelspår till Norge/väner banan öster om Trollhättan vilket ger helt nya möjligheter för både lokala pendel tåg ochsnabb tåg till Stockholm mm
    Kan du förtydliga vilken sorts trafik som skulle ha glädje av den sträckningen, och hur Vänersborgsborna skulle komma till Stockholm? Skulle gamla sträckan Öxnered-Grästorp ligga kvar och trafikeras?

    Angående triangel i Öxnered, så är det ju spetsig vinkel i Öxnered så en snäv kurva, men faktiskt verkar det ganska obebyggt om man tar det söder om bebyggelsen i Låckered. Men, är det värt pengarna?


Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •